Zprávy

DB Netz a Správa železnic vybraly firmu na geologický průzkum pro Krušnohorský tunel

VRT Praha - Drážďany, vizualizace. Pramen: Správa železnic
VRT Praha - Drážďany, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Nové smlouvy jsou v součtu za zhruba 75 milionů korun, umožní pokrok s přípravou 26 kilometrů dlouhého tunelu.

Německý správce infrastruktury DB Netz a česká Správa železnic podepsaly další dvě smlouvy na přípravu Krušnohorského tunelu, který má být v budoucnosti jednou z klíčových částí vysokorychlostního spojení z Prahy do Drážďan.

Jde již o třetí společnou zakázku na přípravu tunelu, na počátku roku vybrali správci kolejí koordinátora příprav. V posledních dnech uzavřeli dvě další smlouvy. Větší je se společností Dr. Spang Ingenieurgesellschaft für Bauwesen, Geologie und Umwelttechnik z Freibergu na geologické a hydrogeologické znalecké služby. Hodnota této zakázky je podle registru smluv 61 milionů korun. Druhý kontrakt je na průběžnou podporu v odborných oblastech geologie, hydrogeologie a geotechniky. Vítězem soutěže je společnost Baugrund Dresden Ingenieurgesellschaft.

V případě zakázky na znalecké služby bude společnost zodpovědná zejména za návrh koncepce terénních průzkumů v jednotlivých fázích projektové přípravy a dohled nad jejich prováděním. Zajistí vyhodnocování průzkumů a také analýzy dalších existujících podkladů v oblasti geologie, geotechniky a hydrogeologie.

Dělení nákladů podle kilometrů tunelu

Drážďanská společnost Baugrund Dresden bude poskytovat průběžnou podporu v odborných oblastech geologie, hydrogeologie a geotechniky, hodnota zakázka je podle registru smluv 786 tisíc eur. „Současně bude hodnotit správnost a úplnost projektantem navrhovaných postupů, prováděných průzkumných prací a zpracovávaných znaleckých posudků,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě. Podmínkou účasti v soutěži bylo zajištění zahraničních expertů se zkušenostmi z evropských tunelových staveb. „Jako autorizované osoby se také přímo zapojí odborníci znalí národních postupů v České republice,“ dodala Správa železnic v tiskové zprávě.

Celkem 26 kilometrů dlouhý tunel je zatím v přípravách celého spojení nejdále, výběr dodavatelů má na starosti německá strana. Náklady na přípravu a pak i stavbu se mají dělit podle délky tunelu na území obou států. V případě trasování na českém území zatím trvají spory o tom, kudy vlastně trať povede. Po dokončení by měly vlaky z Prahy do Drážďan cestu zvládnout pod jednu hodinu. Samotný tunel bude na rychlost 200 km/h, jezdit v něm budou i nákladní vlaky.

Na německé straně již na podzim začal podzemní průzkum. Současně běží v Německu také soutěž na dokumentaci pro územní řízení. Ze studie proveditelnosti vyplývá, že výstavba české části z Prahy až po hranici v tunelu vyjde na 198 miliard korun. Scénář ministerstva dopravy a Správy železnic počítá s dokončením všech etap stavby do roku 2040, studie proveditelnosti hovoří i o roku 2035 včetně odbočné větve do Mostu.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaaa

Takže 2080?

Facepalm

Měli by to ty Němce nechat připravit až do Prahy. Pak by se krom jiného uvidělo, že ty trapný nářky SŽ a šotomatenců ohledně zlejch blokovačů a křečků jsou jen zastíráním vlastní neschopnosti (v případě prvním) a ochotou na to už 30 let skákat (v případě druhém).

Alibaba

Tak kdyby se použilo německé právo, německá pravidla, tak by se asi hodně lidí divilo. Stavět by se začalo ihned po vydání územního rozhodnutí.

Jaaa

Pokud by připomínky byly skutečně vypořádány, že. To se u nás neděje, prostě se to zamázne a stěžovateli nezbývá nic jiného, než se soudit.

Nepochybuji o tom, že na „kvalitní“ práci českého úředníka by standardní německý soud vydal předběžné opatření o zákazu stavebních prací do soudního rozhodnutí, takže bychom byli zase tam, kde jsme.

Leinad

Pokud by podle Německého práva vydržel neschopný úředník na svém místě a nedostal by k úhradě (aspoň dílčí část podle zákoníku práce)

Facepalm

Přesně tak.

Facepalm

O pravidlech je to jen částečně. Daleko více je to o fungování českého státu a jeho institucí. Stačí se podívat třeba na náš slavnej boj s covidem – nikde žádný křečci, nikde žádný nimby, nikde žádný ekoteroristi, uprchlíci, sorosovci ani Sudeťáci a přesto to vypadá, jak to vypadá. Tak si prosím vytáhněme hlavy z prdelí a smiřme se se smutným faktem, že takhle je to u nás ve státním bohužel téměř se vším, že až tam jsme to nechali dojít. Čím dříve si to přiznáme, tím dříve s tím budeme moci začít něco dělat.

K.S.

Asi tak, na druhou stranu se spíš ukazuje co je a co není funkční. Máme relativně schopný nižší a střední management (kraje, obce) ale naprosto neschopné vedení. Řeknu to takto: Situace je dobré státu navzdory. Přijde mi že současná situace má za cíl, jak pomstu asi, napáchat co největší škody. Zároveň jedeme promořování a zároveň lockdown, stojíme na brzdě a plynu zároveň. Skoro to vypadá že účelem je maximalizace škod.

Alibaba

Ale je to hlavně o pravidlech. Pokud se škodiči můžou s tím samým „problémem“ odvolávat v každém stupni přípravy, ač již byl v předešlém vyřešen, je špatně. A další věc je, že pokud proběhně územní řízení, tak se může začít stavět i na cizích pozemcích, kdy se pak vypořádání (prodej, převod, směna) může táhnout klidně do alejuja až po zprovoznění stavby. Srovnejte třeba s nutností výkupu pozemků pro D11 u HK.

Leinad

Co když soud rozhodne, že nebyl důvod k vyvlastnění, bude se pozemek včetně půdynuvádět do původního stavu?

Alibaba

Domnívám se, že takovýto rozsudek nemůže soud vydat, protože důvod k vyvlastnění je právě platné a řádně vypořádané územní rozhodnutí. Soud nebude mít oporu v zákonech.

Jiří

SŽ se jenom obklopila udatnými úředníky, kteří vycítili svou příležitost a jsou odhodláni projevit svou loajalitu až za hrob, tedy do výše svého platu. Ale jestli někdy něco postaví či bude udržovat je ve hvězdách. Zatím jenom ústy své mluvčí sděluje výmluvy proč něco nejde a snaží se tak zkreslit obraz skutečně velmi špatného hospodáře.

Daniel Bečvář

To bude hrozná mezinárodní ostuda, až se tunel zprovozní a u nás ještě nebude ani panovat shoda na vedení trasy Ústeckým krajem 🙁

Krusky-Stredohori

Ono to dopadne tak že bude v provozu úsek Praha-napojení na 090 u Lovosic a Krušnohorský tunel bude ve výstavbě. Ale úsek Lovosice-Ústí bude veden po stávajících tratích ze kterých se maximálně odstraní přejezdy a Prackovice budou plně peronizované, možná ještě nějaký přesmyk.

a8n

Proč? Německo si svůj problém vyřeší a nějaké další stavby v ČR jim budou upřímně u zadní části těla.

Leinad

Jako že kdyby na konci tunelu byl štruc, a nákladní vlaky by dal dělaly hluk v Polabí (což německý soud nařídil db Metz nějak vyřešit) tak to Němcům vadit nebude?

K.S.

Nedaly by se do kolejí instalovat nějaké krabice, podobně jako jsou balízy etcs, s něčím co bude absorbovat hluk?

Facepalm

Klid, my už myslím nemůžem nikoho překvapit.

Daniel Bečvář

Doufal jsem, že dna jsme dosáhli, když Němci začali posílat vlaky z Berlína do Vídně přes Mnichov, protože to vyjde časově lépe než přes Prahu. Ale to jsem byl asi optimista.

On.

V roce 2040 bude z VRT postaven tunel a část v Německu. V Čechách bude tunel provizorně napojen ke zbytku sítě,nejspíše úvratí, protože přímá a dostatečně rychlá trať vede přes území kde žije křeček, případně stojí stará vechtrovna a nebo nemá dopravní význam. Zbytek trasy VRT bude řešit dvacátá komise ústeckého kraje, stodvacáta studie proveditelnosti bude řešit požadavky na přestupní terminály uprostřed obcí,ale současně jejich výstavba a provoz nesmí nijak zasáhnout do života obyvatel.

Krusky-Stredohori

křečci a wechrovny budou furt slabý odvar oproti části obyvatelstva, kteří si prostě myslí, že železnice je přežitek 19. století. Starší budou lpět na svém že je to pro Němce, mladší že chtěli domeček s bazénkem na vesnici od kud se do práce do Prahy dostanou autem.

Gejza

Tak zrovna tam, kde je aktuálně nejaktivnější odpor se do té Prahy ani tím autem dobře nejezdí. Třeba i proto, že místní léta blokují obchvat Roudnice s novým přemostěním Labe.

Krusky-Stredohori

Zřejmě myslíte Křešice, Lounky a Chodouny. V místech druhé varianty trasy ( Travčice, Počaply, Nučničky, Libotenice, Hrobce, Rohatce) stačí najet na dálnici na exitu Doksany.

Gejza

No právě. Pravý břeh je dostupný blbě. Rychlíkové spojení po nové trati do Litoměřic by výrazně zlepšilo dostupnost Prahy ze sídel od Libochovan až po Úštěk a Polepy. Ale i v tomto území se některým ten záměr nelíbí, protože je dnes moderní protestovat už i proti tunelům pod katastrem.

Kodl

V Cesku se s toutu stavbou nikdy nezacne. Uvidime se v kometarich pod clanky tomuto venovanyma za 5 a 10 let.

Jiří Kocurek

Jsou 2 typy čechů. 1 se snaží a dalších 10 mu začalo nadávát ještě před tím než začal.
A pro samou sebestřednost a povýšenost si těch 10 nadávajích neudědomuje, že jsou to je a jen oni, kdo za to může. Protože než by pomohli, tak raději nadávaji.

David

Přemýšlím, zda SŽ či ŘSD při přípravě tratí a tunelů také soutěží koordinátora a znalce a poradenství v geologii a hydrogeologii. Jsem zvědav na ten rozdíl při přípravě Litoměřického tunelu či tunelu do Berouna.

Hara_Pes

V ČR není potřeba soutěžit znalce a poradenství, protože každý Čech ví vše nejlépe.

Démon

DB Netz, tomu říkám tah na branku 🙂

Dom

No Němci to sekaj jak Baťa cvičky a SŽ ani nestíhá podepisovat hádám.

EM*

Ale to jenom proto, že SŽ ještě nevysoutěžila dodavatele propisek 🙂

Kalina

DB Netz se zřejmě nesmyslně nevěnuje stovkám km zarůstajících lokálek.

Zrzek

Ale docela běžně používají mechanická z návěstidla i na dvoukolejných elektrifikovaných tratích.

Ex ČD

Ba dokonce i nová mechanická návěstidla i staví!

Krusky-Stredohori

jak se to vezme mechanická, nejsou ovládány drátovody jako jsme to znaly z našich rakouského původu. Ale mají elektromotory a mohou být ovládány dispečery.

Zrzek

Předvest má drátovody k vjezdovemu a spolu ovládany elektrikou.

Lemmy

To byla podpásovka! Šotoušci potřebují mít jak skanzen, tak VRT!

dejf

Já se hlavně netěším na tu ostudu, až ten tunel bude na český straně končit šturcem někde v polích… Aby se pak Němci nenaštvali a nerozhodli se vymoct dokončení stavby pomocí strojů pojmenovaných po větších kočkovitých šelmách.

Jiří Kocurek

A dejf by přišel ve stejnokroji. Přiložit konečně ruku k dílu. Ne ke stavbě, to ne. Jen k tomu aby potrestal vlastní národ… rodiče i děti.

dejf

no uvidíme, vzhledem k tomu jak do toho němci šlapou se výsledku asi v dohledný době dočkáme. pořád se nosej modely od hugo boss?