Španělé mají v Leo Expressu většinu. Za švédským akcionářem je výrobce CAF
Jednotka CAF Oaris pro Flytoget. Foto: CAF
Španělé mají v Leo Express 55 %, jejich zástupci jsou v představenstvu a dozorčí radě.
Španělé mají v Leo Express 55 %, jejich zástupci jsou v představenstvu a dozorčí radě.
Byť si to řada lidí nechce připustit, tak je jen otázkou času, kdy bude podobně prodán i RJ a nejspíše i GWTR. Trh se bude dříve nebo později konsolidovat stejně jako např v automobilovém průmyslu.
RJ bude prodán možná až Jančura zemře.
To není starost nás cestujících… Spíše uvidíme, jak se vyvine, že RGJ je nyní silně závislý na půjčených penězích, za dost vysoký úrok (aktuálně 4,78% p.a. z dluhopisů)
Každou půjčku jde restrukturalizovat.
Ostatně používat půjčky namísto vlastního kapitálu může být za jistých okolností celkem výhodná strategie.
Ono záleží taky kolik těch dluhů je (ve smyslu příliš moc dluhů = předlužení = dopadne to jak v SAZce)
A je rozdíl mezi kapitálem vlastníků a penězi půjčenými od banky. Tomáš Baťa přirovnával banky k půjčovně deštníků, které nabízejí půjčku, když svítí sluníčko, a chtějí ji zpět, když začne pršet
Ale no tak…
Zjistěte si nejdříve prosím, kolik a za kolik si napůjčovala Sazka za p. Hušáka… To bylo opravdu něco úplně jiného (a ne, nebudu vám to hledat).
co přesně rozporujete z mého názoru? Já reagoval na tvrzení: „RJ bude prodán možná až Jančura zemře“…
Ono totiž se obvykle dřív či později prosadí: „kdo platí, ten poroučí“… A pan Jančura neplatí celý provoz RGJ, nýbrž pracuje s penězi (miliardy) půjčené od dalších osob…
Takže o osudu RGJ nerozhoduje jen pan Jančura (a zájem zákazníků), ale spolurozhoduje taky mínění věřitelů, zvlášť pokud půjčených peněz je až příliš….
To se opravdu ptáte? Jako fakt?
Ne, RegioJet nelze k Sazce za Hušáka přirovnat ani omylem.
Toto vaše srovnání prostě nesedí ani trochu.
Což je méně než inflace. Ty dluhopisy teď naopak pro RJ mohou být dost výhodné.
Ad elektrovagonky SIrius od koncernu CRRC vs. španělská firma RENFE
Hm… v rakouském dopravci WestBahn má necelých 20% podíl firma SNCF… A víme, že si WestBahn dlouhodobě najal dvoupatrové elektrovagonky od CRRC (dle info ze září z RailVolution by první měl dorazit do Evropy na podzim)
https://zdopravy.cz/dalsi-cinsky-vlak-na-evropske-koleje-nove-dvoupodlazni-jednotky-si-pronajme-rakousky-westbahn-83129/
Už 10.října stály u RailAdventure v Braunschweigu. Příprava na schvalovací proces.
Tak uvidíme, jak rychle to zvládnou…
Mohl byste laskavě konečně přestat používat ten infantilní výraz „vagonky“ ?
Mohu se prosím zeptat, kdy jste Vy někoho opravoval když používal slovo „lokálka“?
Nebo snad spatřujete nějaký rozdíl?
po vašem by ta dětská verze byla…lokálečka.
lokalka…správně místní dráha, nebo též německý Localbahn
Gwann… nemáte pravdu… lokála, vertikála…nikoliv lokálka.
Ty máš dost. A jak říkáš svému přirozeníčku? Masívní arsenál?
Chronosphere…
Tipnu si, že jste přesný příklad pasažérských nádražáků, kteří trvají na nádražáckém § 1 (a tím kopají hrob své obživě, neboť dodržováním §1 vůči cestujícím, který přestal fungovat, nepřilákají dostatek nových cestujících).
Hele nezlob,nebo ti spolu s ostatními kamarády nádražáky zrušíme traťě na východ od Brna, a budeš se stěhovat na žebřiňáku.
Ešče nějaký paragraf?
Mýlíte se. Lokálka není zdrobnělina, ale prostě ženský rod. Kavka také není zdrobnělinou od kava.
zpodstatnělá forma přídavného jména „lokální“ je lokála.
Podobně jako od „vertikální“ je vertikála…Ve zdrobnělé formě jde o „vertikálKu“.
Lokála je existující slovo, aby se z ní dalo odvodit něco jiného? Doložte ho.
vždyť jsem doložil důkazem z praxe:
vertikální > vertikála > vertikálKa
lokální > lokála > lokálKa
Zajímavé je, že slovo lokála nezná Google, ani jiné slovníky, včetně těch akademických. Takže možná pošlete význam tohoto slova z nějakého oficiálního slovníku, protože to vypadá spíše jako vymyšlené slovo. 😀
K diskuzím o španělských železničních odbornících … pouze si dovolím připomenout, že od loňska ALSTOM přesunul svého dlohouletého ředitele – rodilého španěla Antonio Moreno – pro Španělsko+Portugalsko do našeho regionu ,… v rámci ALSTOMU+BombardieruTrans má na starosti jak technikou pro cestující+náklad, tak pro vybavení kolejí a to na trzích od Pobaltí až k Řecku (ale Rakousko patří do jiného oddělení ALSTOMU=do D – A – CH)
Ať je důvod jakýkoliv, je na 99,9 % jisté, že se žádné další čínské jednotky v barvách Leo Expressu neobjeví.
Hmmm, tak že by nám tu místo Siriů jezdily jednotky Oaris? 🤔
A to by bylo jedině dobře.
Je tu dost trati kde by se hodily. Jde o to zda objednatel bude chtít nové jednotky
Pokud to nenapíše zcela exaktně, modrogumy něco vymyslí. Klimatizaci do šukafonů, otevírací okna do homeckrů.
jsem zvědav, jak budou španělé Leo rozvíjet…
přece jenom to je taky moloch.
ale je vtipné, jak ra liberalizace v důsledku vypadá…krom GW a RJ…tu máme dceru DB a trenitalia…a teď renfe.
nevím, zda bylo politickým úkolem oslabit železniční monopoly v jedněch zemích na úkor železničních monopolů z jiných zemí, je to ale zajímavý vyvoj
Lidi si pletou dva pojmy. Liberalizace = otevření trhu, a privatizace = převedení na soukromé provozovatele.
Pochopitelně liberalizace vede k privatizaci, ale není nic překvapivého na tom, že jí v prvních fázích využívají zejména státní společnosti, které mají za sebou desítky let mnohdy bezkonkurenčního prostředí a po otevření trhu se automaticky stávají významnými hráči, už jen kvůli svým stávajícím majetkům. Tato silnější výchozí pozice přetrvá, ale po dokončení liberalizace už nelze mluvit o monopolech – minimálně navzájem si budou konkurovat. Ale nebál bych se ani o soukromníky.
Cílem je jednotný trh, kde spolu konkurují různé firmy a tím se zlepšuje nabídka zákazníkům.
Je logické, že mají výhodu zavedené firmy v oborech náročných na vstupní investice (nejen do techniky, ale investice aby se odborníci postupně naučili a vytvořili dobře fungující tým)
… Na druhé straně víme, že např. na španělském trhu se objevil dopravce který dosud na železnici nepodnikal (a proto zčásti využil italské zkušenosti), podobně např. např ve Velké Británii. Nebo v našem regionu = WestBahn, RegioJet, Locomore, LEO, FlixTrain,…
Zrovna Locomore nedopadl moc slavně.
Pokud myslíte Locomore v režii LEO Expressu, tak tam šlo o rozhodnutí FLIXTrainu … víme, že letos rozjel spoustu linek…
Z pohledu samotné železniční techniky, přece osud LOCOMORE neměl vliv na samotné vagonky/lokotky … viz jejich vlastník https://www.sri-rail-invest.de/
Hlavně, že postupně budou zlikvidovány ČD. O to jde především, konečně začnou jezdit vlaky levněji a na čas.
A zmizí režijky.
🙂
no, takže tu někdo bojuje s ideologickým zlem…mno, to je pak těžké…
no, tady mi to přijde jako nahrazení jedné státní firmy jinou cizí státní firmou. což mi pak nedává dobrý smysl, proč to vůbec dělat a dopustit. liberalizace jako souboj ex-monopolů nemůže dopadnout dobre pro ten monopol z malé a poměrně chude zeme…
stejně jako geniální privatizace Unipetrolu státní polske firmě… (pozn: CEZu pak zprivatizovat jednu jejich energetickou firmu nikdy nedovolil).
Jaké oslabování? Nikdo přeci nebrání Českým drahám, aby stejně tak vstupovaly na liberalizované trhy v jiných zemích a třeba tam i kupovaly nějaké soukromé dopravce. Že toho nejsou schopny, je věc jiná.
Naproti tomu ČD Cargo něco takového zvládá, už jim došlo, že nemusí na hranicích měnit firmu, které veze vlak…
doma taky Cargo má méně výkonu než mělo…což je opět častým až zákonitým důsledkem otevření trhu.
ale cargo je přece jenom méně politicka věc. alespoň u nás.
No možná i brání, ve Francii a tam v těch končinách si pravděpodobně neškrtnou a třeba v Německu a Rakousku by si rozházeli vztah s DB, respektive OBB a to si taky dovolit nemůžou. DB bez ČD budou v pohodě, ale ČD bez DB už moc ne.
ve všech zemích dochází po otevření trhu k většímu či menšímu oslabování na místním trhu. a pokud nejste úplný ****, tak vám možná dojde, že státní dopravci z menších či chudších zemí budou mít velké problémy…se udržet jak na svém trhu tak dostat na cizí. doma nemůžou jít pod cenu…a na expanzi mají reálné málo peněz.
CD můžou jít akorát tak škodit ZSSK…
Kdepak škodit, fůzovat.
Že by CAF nákupem 5% LE sledoval možnost se „prohrabat“ v Čínské technologií na Siriusech a následně ji okopírovat?
A má tohle zapotřebí? Spíš jestli nejde o to, jak to Číně co nejvíce zkomplikovat.
ano to je druhá možnost, jenže oni Číňani mají stejný cíl a nic proti CAF ale CRRC je trochu jiná liga……
Je to sice trochu jiná liga, ale v Evropě stále CRRC hraje téměř bezvýznamnou roli.
CRRC objemem výroby a kapitálem jiná liga je, ale mám pocit, že působení na evropském hřišti jim pořád moc nejde. Vossloh Kiel koupili před 2 lety, a slyšel od té doby někdo něco převratného v souvislosti s touoto fabrikou? Já tedy ne.
Bělorusko, Severní Makedonie se nepočítá?
Ne.
OK
Mluvím o bývalém Vossloh Kiel (MaK).
Aha, už rozumím. Díky za upřesnění.
To si nemyslím, že by měli zapotřebí. Spíš chtějí proniknout do střední Evropy, kde zatím moc vozidel neprodali, na rozdíl od domácího Španělska nebo Británie.
Spíš to povede k ukončení projektu Sirius v barvách LE (jehož schvalování se za poslední rok neposunulo o tolik, aby to stálo LE za tiskovou zprávu) a nakoupením vlaků od CAF.
Ale co potom s fyzicky již vyrobenými Siriusy? Do šmelcu?
Odvézt zpátky do Číny?
Nebo to koupí Jančura, aspoň by měl konečně nové vlaky 😀
Zásadní bude, zda budou schváleny. A protože poslední zpráva o schvalování je skoro rok stará, tak to na velký pokrok nevidím.
On si snad někdo trochu soudný mohl myslet, že Číňani, kteří nemají skoro žádnou zkušenost s evropskou infrastrukturou, vyrobí vlak, který bude rychle schválen, dokonce rychleji, než od renomovaných evropských výrobců? No v LE si to zřejmě mysleli…
Tak soudný nikdo.
Ale jinak vedení LE o tom bylo zcela presvedčeno.
Už to vidím. Vrátí Číňanům vlaky reklamací jako neschvalitelné a zaplatí jim za to miliardovou pokutu…
Má objednané Pesy a několik fungl nových lokomotiv. Budíček!
A bude potřebovat peníze na prodej/reklamu cestujícím na nové linky… na což mu asi nepůjčí banka (neboť na rozdíl od vagonků, nelze zástavní právo na reklamní aktivity), takže na to musí použít kapitál/rozbít prasátko
https://zdopravy.cz/deset-novych-linek-napric-evropou-regiojet-ukazal-plany-na-velkou-expanzi-84632/
Podle mě zůstanou v Evropě v zemi, kde se neschvaluje podle TSI, nebo je prodají do Severní Afriky.
To by ale znamenalo velkou prohru pro CRRC. Jestli by jim nestálo za to vlaky odkoupit, homologaci dotahnout a následně je prodat/pronajmout (byť pod cenou) někomu jinému a mít je v portfoliu jako referenční projekt namísto fiaska.
Já myslel, že LE ty Siriusy bude vlastnit až schválené, že do té doby patří CRRC.
A otázka je, jestli v těch vlacích není něco, co by schválení zcela vylučovalo. TSI je celkem složitá věc a otázka, jestli jim něco neuniklo – ať už v zadání od LE, nebo při snaze těm TSI porozumět (jak technicky, tak jazykově).
Proč mi to připomíná úvahy o 109E?
Tak ředitel VÚŽ říkal, že schválení nové jednotky trvá dva roky. Když k tomu přičtete omezení kvůli covidu, tak schvalování bude trvat ještě rok.
To samozřejmě. Navíc když vše dobře půjde.
Problém vidím v tom, že vedení LE nejspíš jakákoliv varování nepřipouštělo.