Auta a zase auta. Železnice se v programu vlády krčí v pozadí, v ohrožení jsou VRT i výhody pro elektromobily
Dálnice D6 u Hořoviček v září 2025. Foto: Jan Banán Svoboda

Vláda chce přesunout zisky z pokut z městských radarů do státní kasy.
Umělé „výhody“ pro elektromobily měli zrušit už dávno. Všem rovným dílem, žádné lámání trhu. Ať rozhodně trh zda se něco prosadí, ne že to vláda bude tlačit násilím.
Kdo má na EV už si tu dálniční známku koupí + parkovací lístek v Praze. nebo mě nějaké zásadní „výhody“ jako běžného občana minuly?
Já bych to nebral tak tragicky s tou stopkou pro VRT, tak to tu bude holt železniční skanzen. Budou se sem jezdit turisté z Číny nebo Japonska dívat na to, jak se jezdilo kdysi dávno u nich. 😀
však mají rádi železniční skanzeny…nic jiného nedělají.
tragicky bych to taky neviděl…
Ještě ty CK uniformy by to chtělo…
„Novelizujeme zákon o provozu na pozemních komunikacích tak, aby čistý zisk z provozu městských radarů byl odváděn do Státního fondu dopravní infrastruktury.“
Tohle se mi dost líbí, pokud se to skutečně povede. Není jediný důvod proč by si obce měly z radarů dělat byznys, pak je to akorát motivuje dávat je tam kde sice není problém, ale vyberou. Přitom by měly být hlavně tam kde k problémům dochází a na rizikových místech typu silnice u škol.
Je to populismus. Reálně obce na radarech moc nevydělají, až na některé řídké výjimky typu Říčan, tlačí je k tomu snaha o bezpečnost. Jsou s tím také dost náklady na administrativu a vymáhání. Takže ten „čistý výnos“ pro SFDI bude tak v řádu milionů až nižších desítek milionů, bych si tipnul. Obce nebudou mít žádnou motivaci zvyšovat výnosy SFDI.
To je přesně ono! Můžou udělat reko toho úseku a provést úpravy na straně bezpečnosti, můžou mit radar a administrativu… ale nikdy to nebudou dělat jen kvůli výnosu z pokut.
Když stejně moc nevydělají, tak je nemusí trápit, až nově nevydělají nic. Jde jim přece o bezpečnost občanů a ne o zisk, že? O náklady se být nemusí, ty jim z výnosu proplaceny budou.
Tak obce dost casto vse okolo outsourcuji k soukromym firmam…..
Neni zadny duvod aby si ridici vybirali mista, kde radary maji byt a kde ne. Ridic ma jet dle MPR. Neznam zadnou obec, ktera si z radaru dela „kasicku“, jak to radi turkovci (aneb jedu 250 s mobilem v ruce) papouskuji. Ostatne kazdy radar schvaluje i policie a je naivni si myslet, ze by povolili radar tam, kde by to nedavalo smysl nebo nebylo bezpecne. Sam ten proces znam z prvni ruky. Provoz radaru a celeho toho uredniho aparatu ale neco stoji. A pokud se obcim seberou penize jejichz nemalou cast obec vraci prave do samotneho „provozu radaru“, tak automaticke… Číst vice »
Konečně se budeme moci v naší zemi znovu svobodně nadechnout a opět přišlápnout plyn, aniž bychom byli svazováni okovy značek a předpisů.
Aby Vaše přišlápnutí neskončilo nehodou s nějakým děckem..
A proč ne? Easy příjem do obřího za to, že u nich jezdí auta rychle a ohrožují tamní bezpečnost.
Proč by z toho měl a dostávat peníze stát?
Jen to povede k tomu, že radary nebudou a Češi jako totální nedodržováči rychlosti budou všude lítat jak blbci
Vidím to tak: čím více radarů, tím lépe, a je mi celkem jedno, kdo je provozuje, a kdo inkasuje peníze. Stačí, když provozovatel prokáže, že radar měří správně. Kdo jezdí dle předpisů, toho se to netýká, a takoví jako Turek ať platí. Obce tak mohou třeba získávat peníze na budování bezpečnějších přechodů či obchvatů.
Byznys obcí je dost iluzorní, často výběr sotva kryje náklady. Spíš bude problém, že obce nebudou ke kontrole rychlosti motivovány vůbec nijak, pokud s tím budou mít jen práci a náklady a peníze budou muset odevzdat. Výsledkem bude méně vybraných peněz a vyšší nehodovost.
Pokud radar vybere peníze, tak tam problém je.
A proč by měla vláda podporovat elektroauta? Když jsou tak dobrá, tak se určitě prosadí sama. Nebo ne? V tomto budu souhlasit s jakoukoliv vládou. A kdopak to zase kvičí?
Podporovat neznamená jen vyplácet dotace, ale třeba povolit vjezd tam, kde spalovaky nemohou, apod. Nejsem žádný ekomafian, ale zákaz výroby osobních spalováků za 10 let si umím představit. Co bude s kamiony, nevím. Btw, podporovat by to měla každá vláda v EU, která se tak nějak zavázala Green dealem… Prostě to stejně budeme muset kousnout všichni, i vy. Tady už se couvat nebude, jedině dělat oblouky.
Už jsme couvali vícekrát-přímotopy, plyn…
Ne, tady jsou to irelevantní příklady. To byla válka, úplně jiné podmínky.
Přímotopy a válka? Zřejmě nepamatujete dotace na přímotopy a slib levné elektřiny z Temelína. 😀 https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/zemanova-vlada-a-hraci-automat-zn-temelin.A_990309_101727_domaci_jpl
Vážně mi tady chcete dávat článek 26 let starý? Jak říkám výše, úplně irelevantní příklady, které nemají nic společného s GD. Po zahájení války se to jen akcelerovalo…
Sám jste zmínil kauzu přímotopů z doby výstavby Temelína. Tak nevyhazujte. Tady máte to svinstvo okomentované před třinácti roky https://zpravy.aktualne.cz/domaci/primotopy-zachranily-temelin-priznal-exnamestek/r~i:article:759484/
Jsou to dva příklady z praxe:
Přímotop_státem prosazovaný „ekologický“ způsob topení.
Plyn: státem prosazovaný zůsob topení. Zavedený kvůli ekologii, v nedaleké budoucnosti POVOLENKAMI zatížený způsob topení. Kvůli ekologii.
Vy to couvání opravdu nevidíte?
Byla a je snaha nahradit y nejhorší způsoby vytápění – uhlím a klasickým dřevem – něčím, co méně obtěžuje okolí. Vy někde vidíte, že by teď stát podporoval topení uhlím a klasickým dřevem? Tak jaké couvání?
Něco prosazovat a během několika let omezovat je couvání. Obyvatelé už neví, do čeho mají investovat, navíc každá výměna topného systému vyvolá ekologickou stopu (výroba kotlů, nádrží, trubek….) Asi odbočujeme od dopravy.
Ještě dotaz-topení dřevem je nejhorší způsob vytápění?
Jaké je,prosím, jiné dřevo než klasické? Nějaké syntetické, z ropy?
A co to nechat na obcanech? Stat tu neni od toho, aby delal obcanovi porucnika od kolebky do hrobu a zachranoval svet ci planetu. Je tu od toho aby zajistil vnejsi a vnitrni bezpecnost. Vse ostatni si obcane a podniky zajisti sami a mnohem lepe.
To snad nemyslíte vážně. Každá společnost si vytváří nějaká pravidla a mantinely pro své zákadní fungování. Zdravotnictví, školství, dopravu, ochranu přírody… bez pravidel?
Vzdyt ano, svobodni obcane rozhoduji.
Jak jsem psal výše, co se dělo před 20 lety je nesmysl k dnešní diskuzi. Ne, zatím žádné couvání nevidím.
Před dvaceti lety? Nově ujednané povolenky jsou staré 20 let? To couvání uvidíte až bude část lidí přecházet na jiný druh topení.
Ten plyn byl v dobe nerozborneho nemecko-ruskeho pratelstvi a zelenych svetlych zitrku. Pravda, o co se ubralo na nemecko ruskem pratelstvi, o to se pridalo v budovani svetlych zitrku. Viz prave podpora elektromobilu.
Jasně, ten pakt Merkelova a Putin byl průser jak vrata. Podpora elektromobility je must have. Přímá podpora aut je spíše blbost.
Ne. Neni duvod si na misto zavislosti na Putinovi pestovat zavislost na Cine.
Stejně to u nějaké formy elektromobikity skončí, to neovlivnime. EU teda začala řešit nějaké zdroje pro výrobu elektoraut sama, ikdyž dost pozdě. Ale ano, pěstovat si závislost na komkoli je špatně.
Třeba kvůli rychlejšímu omezení závislosti na dovozu fosilních paliv.
ta nenávist českých pupíků vůči všemu, do čeho se necpe ropa nebo uhlí je úplně absurdní
Ukazkova oikofobie.
Přesně tak, také s tou umělou podporou nesouhlasím.
https://www.echo24.cz/a/HJDMX/zpravy-domov-ekonomika-doprava-stavby-dalnice-vysokorychlostni-trate-havlicek-ano-rozpocet#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
Ja jen upozornuju, ze statni rozpocet ma 5. rokem a kazdym rokem sekeru 300 mld. A krome toho VRV nikde na svete si nevydelaji ani na svuj provoz. Natoz na infrastrukturu.
Fakt mi to prijde jak male deti, ktere nedaji pokoj, kdyz neco chteji a citi se urazene, kdyz jsou odmitnuty.
Mimochodem, nejlepsi by bylo zrusit studentske a duchodcovske jizdne.
Jj to řekněte Babišovi.
Nějaké non-VR tratě si vydělají na svůj provoz?
Mě se líbí, jak se všichni tváří hrozně vážně u tunelu Praha – Beroun, ktetu délkou a cenou zdatně konkuruje Brenneru a že tam teda budeme pouštět jen jeden vlak co 15 minut. Lidi od dráhy by fakt měl nekdo vrátit do ekonomické reality a že doprava by si na sebe fakt měla vydělat.
Přitom problém posunou ze 171 do Králova Dvora. Zatímco variantu F zašlápli hned v zárodku. Naštěstí neprojednatelnost dopravní stavby v Hostomické brázdě, samotné MD vyvrací plánem na D99, která variantu F krásně kříží v navrhované odbočce Lochovice, kde mohl krásně vzniknout terminál.
Varianta F je naprosto neprůchozí mimo jiné kvůli neřešitelnému hluku v Hostomické brázdě, stejně jako D99 v těchto místech. Prostě nelze.
Františku, veřejná doprava si na sebe nevydělá. Možná bych zrušil i školy a nemocnice. A taky kulturu, chápu, že jste tvrdý kapitalista, ale díky, USA tady nikdo soudný nechce. Říká se tomu veřejná služba a je povinností veřejné správy zajistit veřejnou dopravu, můžete třikrát hádat proč ;))
Tak hlavně že dálnice, pro většinu politiků „priorita priorit“, si na sebe vydělají. :-))
17mld mýto a známky, 80-90mld spotřební daň z paliv… ano, vydělají.
Az na to, ze spotrebka z PHM s timhle nesouvisi a neni mozne ji do toho zapocitavat 😉
Tak jste nám popsal příjmy, nyní výdaje: ?
Ne, nevydělají.
To je krásná země, kde jezdíte jen po dálnicích. Odkud píšete?
Veřejná doprava si na sebe nevydělá nikdy. Stejně jako školy nebo nemocnice.
„Je to něco přes rok, co jsem se ve Vizitě věnoval hospodaření velkých fakultních nemocnic. Z těch se během covidového období staly z různých důvodů vysoce ziskové subjekty.“
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nazory-komentare-vizita-nemocnice-slavi-rekordni-rok-na-uctech-maji-185-miliardy-276546
nedivím se, VRT je tak drahá věc, která se nikdy nezaplatí a náklady dnes jezdí hlavně po silnici – železnice opět udolala sama sebe
A dálnice se sama zaplatí?
Je jasné, že bilion na VRT nemáme. Proto je správně debata o vyloučení těch pochybně (ne)návratných. Základní páteř VRT Praha-Brno-Ostrava je bez debat.
Zachoval bych i rameno Praha-Ústí-Drážďany, Brno-Vídeň, Praha-Plzeň, Praha-Hradubice a Ostrava-Varšava, klidně i 200-250km/h, bude-li nutné.
Doplňkové směry či již v tomto smyslu naprojektované, tj. do 200km/h, zde: Praha-Liberec, Praha-ČB, Plzeň-Domažlice a Pardubice-Česká Třebová.
S ohledem na počet a skladbu obyvatel Mostu je VRT Poohří naprostý nesmysl (pár movitějších zájemců dojede na VRT do Ústí, kde bude VRT-terminál na 2 patra). Podobně Hradec-Náchod, kam opakovaně nevychází ekonomika
Nová vláda, ale škrtla VRT jako celek
Chtějí to přezkoumat, ale snad to úplně nezavrhli, i když uvidime…urcite VRT zapad – vychod potrebujeme a směr sever – jih by stačila jen Moravská brána kvůli kapacite, zbytek posíleni a modernizace konvence. Možna jeste protahnout VRT z Poříčan k Velkému Oseku, kdy z Libicke spojky na Hradec je naprojektováno na 200..
To se tam nepíše. Jak jste na to přišel?
Protože rozumí političtině.
Smyslem VRT Poohří mělo být právě pozvednutí toho upadajícího regionu, který se celkem rapidně vylidňuje. Hradec – Náchod měla být konvenční trať na „až“ 160 km/h s podobným cílem.
I moderní klasická trať by byla výrazné zlepšení oproti současnému stavu.
Takže jste pro rozšíření dosavadních plánů o Plzeň (souhlas), a jediné co zpochybňujete je ta úplně nejlevnější ze všech, mostecká (neboli „zkratka do Karlových Varů“, tam nejde samozřejmě čistě o Most). Navíc právě tato trať by také byla využitelná i pro ND jako docela významná zkratka směr Nymburk. Severně od Hradce to je čistokrevná konvence.
Spíš bych se podíval, jestli to fakt musí stát bilion. Řekl bych, že je to tak dvojnásobně přestřelené.
Zlatej Kupka, tohle je tragédie. Prý podpoříme modernizaci uzlu Pardubice či dokončení D3 v jižních Čechách, když se to dávno staví nebo bylo už postaveno v případě Pardubic. Tragédi nastupují…
Ona ta nastupující Burešova parta vůbec neví která bije.Jestli o investicích do dopravy a energetiky bude rozhodovat neschopa Havliček ,tak za 4 roky budeme jezdit koňkou a svítit loučemi.
No jestli dopravu bude řídit Micinka, tak čím méně peněz dostane, tím méně toho posere. Asi mi ani nevadí, že by to šlo z 90% do siknic, ale vadí mi jeho nulová erudice.
Nějak mi tam chybí třeba výstavba nového nádraží v Brně či pokračování stavby D55 apod.. Zaříznutí připrav VRT je obrovská chyba ! Škoda, že jsem se nenarodil v Polsku, člověk by měl aspoň pocit, že se ta země někam posouvá. Tady nic.
Tak vyškrtnutí přesunu nádraží v Brně je asi jediná rozumná věc,která se v tom programu v případě železnice dá najít.Jinak je zřejmé,že ten program psal nějaký motorista,který se inspiroval obdobnými programy stranických sjezdů KSČ v předlistopadových dobách.
Pan Babiš už před lety prohlásil, že na modernizaci brněnského uzlu nedá ani korunu. Takže žádné překvapení.
„Pan Babiš“ je oxymoron. Pokud chce ale toto individuum řešit VRT i přes Brno, tak by sebou měl začít mrskat, protože bez nového nádraží to tam prostě nebude.
Asi je jistota, že v tom stavebním boomu se nepoleví.. a to je dobře. Jen mi tam chybí zmínka o nejnákladnější stavbě staveb.. jak to bude s novým hlavasem v Brně… Hmmm
A jak jste na to přišel? Je úplně jasné, že bude útlum, nejsou penize na nové smlouvy a přidání par mld.nic nevyřeší, to jsou 2 velke stavby, museli by do dopravy nasypat cca 40 mld na 2026, jak říkaji. A dále navyšovat….jinak bude uplatnen blacklist o kterem mluvi Havlíček a ktery uz existuje…
Jaké stavby jsou na tom blacklistu ?
V Brne ma byt prece hyperloop s drevenym nadrazim.
O tom už jasně rozhodla Centrální komise ministerstva dopravy, nějaké prohlášení nějakých šašků na tom nic nezmění.
Nebudou protěžovat žádný mód ropravy a ne ideologii a zároveň jen auta, auta, auta… nepopírají se trochu? 🙂
Vás to překvapuje?
Popírají. Protože osvobozením nafty a benzínu od emisních povolenek tato paliva zvýhodňujete vůči elektřině, v jejíž ceně jsou již započítané.
Tj. další kopanec do železničního carga a elektrifikačních plánů.
Cargo nemá dostatek zakázek.
Zatím co spotřební daň na elektřinu bohužel nezavedou aby nebyla zvýhodněna oproti naftě a benzínu demagogu.
Tak ona ta spotřební daň kromě fiskálních důvodů má i nějakou regulační funkci omezující nadužívání (fuj fuj regulace, trh si prej poradí). Zjevně už nepostačuje. Dál chcete ten rozdíl zvyšovat? Měla by být použita i na krytí externalit, což se děje jen částečně.
Tak ona tam, samozrejme je, jen jeji sazba je jina. U elektriny je problem jednak s dotacemi, ale hlavne v rostoucich nakladech siti kvuli obcasnym zdrojum energie. Inu, zelene svetle zitrky nejsou zadarmo.
Jistě, jinak bychom nemuseli do sítí investovat nic stejně jako celých dvacet let předtím.
A co zrusit emisni povolenky?
Ukrajina stejně za chvíli padne a pak budeme zase dovážet fosilní paliva z Ruska jako za starých dobrých časů.
Tak tomu ,že Ukrajina padne nevěřte.To bylo reálné před třemi lety ,ale teď už ne.Ta fosilní paliva z Ruska jistě vozit budeme,ale nová ruskà vláda bez petrohradské mafie si je nechá dobře zaplatit.
Teď je to možná ještě reálnější než na začátku války, ale nepředstavujte si to tak, že by za týden nebo za měsíc Rusové pochodovali Kyjevem.
Spíš nechají Ukrajinu její „přátelé“ jako Česko nějaký čas krvácet a hladovět, aby přistoupila na „mír pro naši dobu“. Za rok, za dva pak Rusové zaútočí znovu a tentokrát již úspěšně.
No ,jestli za 2 roky něco takového jako je Rusko ještě vůbec bude existovat.
Úspěšně znamená co? To už to spíše zkusí někde na Pobaltí, ale s vědomím, že se do toho vmisi NATO a to začne být jízda.
Nejprve zaberou zbytek Ukrajiny, která bude po válce vyčerpaná, a potupný „mír“ sebere jakékoli další odhodlání bránit se.
Pobaltí až pak, ale NATO se do toho nevmísí – různí Babišové, Orbánové nebo Trumpové pro nějaké Pobaltí nehnou prstem.
Na to nemají zdroje, proberte se.
Řešením je zrušit emisní povolenky na uhlí, ne zavádět další podobné nesmysly. Mimochodem hlavní efekt těch emisních povolenek pro uhelné elektrárny je, že se nahrazují plynovými elektrárnami, což ovšem vzhledem k emisím methanu nemá z hlediska omezení skleníkových plynů vůbec žádný přínos (o důsledcích pro naši ekonomiku a energetickou bezpečnost nemluvě): https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-prestizni-studie-usa-lng-je-pro-zemi-emisne-mnohem-horsi-nez-spalovani-uhli-30776
Pulka tech slibu je prakticky uz splnena, bud se stavi nebo jsou v priprave…
S tou zeleznici je to spis velka tragedie, dost nas to do budoucna poskodi a bez novych tratich propojujici vsechny regiony nebude nadale kapacita, a cestovni doba je uplna tragedie, 70km mirneho zvyseni rychlosti bez VRT bude nadale nutne vyrazne vice dotovat osobni dopravu a znemozni sirsi dostupnost mest v regionech z casoveho hlediska…
2,36 hod 255 km vlakem z Brna do Prahy je tragédie? Zkuste to po D1 autobusem.
Ano, v 21 století jeto tragédie! Stačí vyjet do FR nebo IT, jak má vypadat rychlé železniční spojení mezi dvěmi největšími městy.
Nebo si staci vyjet na Slovensko, jak to nema vypadat.
A ta „dvěmi“ největší města ve FR a IT vypadají jak a kolik mají obyvatel?
Ano je to tragedie, to i ti tragicti Slováci jsou na tom lépe. Pendolino jede z Ovy do Prahy o 20 minut déle, tohle prostě není hodné země uprostřed Evropy. I ti Poláci a Maďaři to pochopili.
Maďaři přece žádnou rychlotrať nemají a ani nestaví…
Nexhce se mi to studovat, tak madary beru jako stejne tragedy. To je super, ze?
Bp-Kelebia? Ne že by dávalo smysl obejít Kecskemét a Szeged, ale když si Číňan dupl, musel holt Viktorek stáhnout ocas.
Hlavně „proinvestovat“ peníze na slevy pro studenty a důchodce, ještě by k tomu mohli přidat 13. důchod jako na Slovensku a pak budeme vzkvétat stejně jako oni. Jen tedy s tím rozdílem že u nás se bude vyplácet v září (a doufejme že jen jednou za 4 roky). 🙁 Jako chápu že student má mít nějaký příspěvek/slevu na dopravu, ale když už tak má být adresný. Tedy z domu do školy ne celoplošně a jen pokud by to jinak tvořilo překážku pro jeho studium – je to podpora vzdělání a tedy se to může vrátit na daních. Proč má mít… Číst vice »
Sleva na dopravu žákům a studentům? Klidně 100%, ale jen z místa bydliště do místa studia. Ne celoplošně. U důchodců bych to nechal na dopravci / objednavateli dopravy.
Studenti by meli cestovat a vidět svět…ale spíše bych radsi viděl fixní příspěvek, at pak ve špičkách nejezdi na dynamický ceny jen to, kteří si to neplatí sami
VRT jsou drahá legrace, na kterou nemáme peníze, chcete-li si na to půjčit, je hezké vědět, kolik tento dluh bude stát do jeho splacení (protentokrát nebudeme uvažovat mimozákonné řešení, totiž že stát svoje dluhy platit nebude), obsluha státního dluhu je dnes cca 145 miliard CZK, tzn tyto peníze ročně vydáme jen na příslušenství dluhu, nikoliv na jeho umenšování
budování VRTek je prozatím vyčísleno na 1250 miliard (jedna a čtvrt BILIONU korun)
Co jsem si z toho měl vzít? Tady se na to musíte dívat tak, že VRT významně podpoří byznys, protože značné procento manažerů bude jezdit i tím vlakem, když jim to ušetří 2 hodiny cesty, oproti autu (Praha, Ova). Ona monetární politika umí dělat divy, když se rychle potřebujete zbavit dluhu(např. kvantitativní uvolňování).
VRT by byla urcite slvelá věc. Ale v situaci kdy znjednoho konce prahy na druhy jedu ve spicce dve hodiny, me moc netrapi ze vlak z ostravy by byl v praze misto za tri hodiny za dve. Nejdriv dokoncit dalnicni sit. Pak zrychlit zeleznici tak kde to jde na maximum tedy 220 nebo kolik snese konvencni koridor. Pak vyresit napojeni letiste vlakem na primem koridoru, ne hlavne zadnou vlecku. A pak teprve prijde na radu vrt.
Na pražský okruh se vybodla nastupující skvadra, čemuž nerozumím. Jinak doporučuji zkusit metro, je to fajn pomocník.
Ač jsem celkem nefaoušek vrt. Bylo by dobré, kdyby se rozběhlé projekty moc neměnily. Otočit kormidlo stejně za 4 roky nejde. Trasy na 200 bych uvítal. Musel by je ovšem někdo projektovat. A to se za 4 roky nestalo. Uvítal bych smysluplné modernizace regionálních tratí. Kopřivnice. Krnov. Frýdek Frenštát. Jeseník. V normálních zemích by to nestálo moc peněz. Ovšem by je někdo musel připravit a naprojektovat. A to se za 20 let opět nestalo. Takže za dalších 5 nestane. Bohužel politika jízdného je ovšem antipřitažlivá. A antigreendeal. Takže všechny ty investice můžou jít do kopru. Musím uznat, že Slovensko to… Číst vice »
Gryndyl je centralne planovane hospodarstvi. Cili naprosta zhouba a cesta do chudoby pro masy lidi.
No to me zajima. Co ma Slovensko pod kontrolou? O lepsi a atraktvnejsi zeleznici si Slovensko muze jenom zdat. Nebo skuste uvest, v cem jsou tedy lepsi.
Dejte styma VRT už pokoj to se nikdy nezaplatí.I TGW jsou stratove podre letošního auditů (doteď se nezaplatila výstavba….)
Zadna infrastruktura se nikdy primo nezaplati z poplatku za pouzivani (jizdneho).
Neni pravda. Zeleznice v severni Americe timto problemem netrpi, pricemz nakladni doprava ma oproti EU dvojnasobny modal split.
A jel jsi někdy v USA vlakem? Fakt velký špatný.
Tak ať si tedy čeští nákladní dopravci postaví své vlastní tratě jako ti američtí.
Železnice v USA jsou „dotované“ z nákladní dopravy. Trasy jsou ve vlastnictví nákladních dopravců a to je taky to, co jim vydělává peníze. Osobní železniční doprava je jen přílepek.
Když jde o křížení vlaků, mají nákladní vždy přednost…
No tak ona ani žádná jaderná elektrárna se zatím ještě nezaplatila z poplatku za elektřinu..:)
což je samozřejmě nesmysl, při životnosti 60+ let se vám JE zaplatí za prvních 15 až 20 let a pak je to jen tiskárna na peníze, ale chápu, že při investičním horizontu 5 let je to nikdy 🙂
Což je samozřejmě nesmysl, protože my tu energii za levno prodáme a za draho si ji koupíme.
Kde se to v posledních dvaceti letech stalo, že by se jaderná elektrárna zaplatila za 15 až 20 let provozu? Z tržní ceny elektřiny, ne z nějaké podpory od státu.
Navíc je dost riskantní plánovat v dnešní době, že se jaderná elektrárna za 30 let zaplatí (počítám 10 let stavby), když náklady na stavbu jaderných elektráren pořád rostou, zatímco elektřina se bude čím dál víc vyrábět z levných obnovitelných zdrojů.
Pisu vyse. A naprosto bezne se tak deje. Tak je i uver spocitany. Jinak, samozrejme, jako referenci k JE neberte Francouze. Ti jsou notoricky predrazeni a na terminy zvysoka kaleji. V JE v tomto maji prvotridni reference Korejci-SAE, Rusove-Banglades, Belorusko, Turecko, i ti Americani jsou doma cosi schopni doma zavcas a dle rozpoctu postavit, hlavne vsak prodali par projektu Cinanum a ti to sekaji jak Bata cvicky.
Rusko, Bělorusko ani Čínu doufám nebudeme brát jako bezpečnostní standard našich jaderných elektráren. A pořád tu zůstává ten problém, jak chcete s drahou elektřinou z jaderné elektrárny konkurovat levné elektřině z obnovitelných zdrojů.
Vy o nějakých LEVNÝCH obnovitelných zdrojích víte? Prosím o nějaký příklad.
Větrné elektrárny, sluneční elektrárny, vodní elektrárny, přílivové elektrárny…
Naprosty nesmysl. Klasicky uver na stavbu je splaceny po 20 let od prvniho kopnuti do zeme. A pak uz jede JE jako strojek na penize.
Ona totiz ma JE vysoke fixni naklady a mizive variabilni naklady, pricemz naprostou vetsinu fixnich nakladu tvori uver na stavbu. Cili po splaceni stavby vyrabi JE elektrinu doslova za hubicku. Aneb co predvedli Nemci se svymi splacenymi jaderkami je ukazkove kazisvetstvi.
Nemohu s vámi souhlasit.Mel jsem tu čest nebo spíš smůlu být u přípravných prací na budoucí JE Tetov v tehdejším Východočeském kraji.A jenom související investice včetně zbourání prakticky celého Pražského předměstí v Hradci Králové a vybudováním obrovského sídliště na tomto místě a další a další šílenosti ,které by vydaly na samostatnou publikaci by se nezaplatily nikdy.Proto jsem k tvrzení o ekonomické navratnosti JE velmi skeptický.
Ani metro v Praze se nezaplatí. Tedy by se nemělo stavět?
Raději se proberte do reality.
Metro si plati mesto a tomu prinese vice zamestnavatelu cili vyssi vyber dani.
Prinese VRT CR vice zamestnavatelu a vyssi vyber dani?
O tom nepochybujte.
Až se naučíte česky, koukněte se, jestli se už zaplatily dálnice. 😉
Tak to se nekdy radne podivejte do uctenky z benzinky. Zaplatily. Davno.
Spotřební daň nestačí na výstavbu a údržbu silnic.
Jak víte, že ty prachy nejdou třeba na financování nemocnic?
Neberte si to osobně, ale podle vašeho pravopisu nemám důvod vám věřit jediné písmeno. Hoďte aspoň zdroj, když už taháte „fakta“.
Nevidím zásadní rozdíl oproti reálné politice současné vlády, VRT a železnice jde extrémně pomalu tak jako tak a nenávist k aktivní mobilitě přetrvává. Dálnice se staví, napsat si do programového prohlášení dokončení už rozestavené stavby je celkem směšné. Nečekám zásadní změny.
Příprava VRT běží, u prvních úseků už se vykupují pozemky. To klidně vláda může zastavit, protože to stojí penize a ty Babiš potřebuje pro důchodce a Motoristi na silnice.
Prioritne by mely stavet tu 300, zatim dela směšné 2 úseky.
Za mne je prohlášení rozumné i co se týká železnice, chybí mi tam jen postupne omezování neekonomických lokálek.
I neekonomicke lokalky jsou někdy důležité. Nebo aspoň je škoda se některých zbavovat z historického nebo kulturního důvodu.
Věc druhá ze by prospěla nějaká celostátní analýza a zamyšlení o tom jestli by nebylo lepší zmenšit tu síť a zaměřit se na modernizaci té zbylé na úroveň dnešního světa. Ta síť je tak velká že nikdy nebuďe dost peněz aby se to udrželo na úrovni.
Lepší by bylo moderní pater plus lokalky v turisticky zajímavých oblastech kde to nechcete přesměrovat na silnice.
To zmenšení sítě je přesně to co mam na mysli.
Navrhovat zmenšení sítě bez argumentu?
Aktuálně nejvíc peněz žere obří megalomanská síť silnic.
Ať se neudusíš nenávistí. Pár korun do lokálek nikdy žádny stát nezruinovalo. Železnice má spousty problémů, ale lokalky to nejsou.
Právě, že to vůbec nedává smysl.
Kde chtějí těch 70 km na 200 km/h na současných koridorech udělat?
Doplnit třetí kolej tam, kde je to potřeba znamená, to prakticky celé postavit znovu a to jsme už na ceně VRTky na zelené louce.
Napojíme logistické terminály. Kdyby o to terminály stálý, tak už napojené jsou, nebo jim to někdo nařídí?
Jediné dobré, co tam mají, je to kolejové napojení pražského letiště.
Letiště se už řeší jakou dobu, to není o tom, že by s tím teď přišli, ostatně jako s většinou.
D43[ I/73) zase odsunuta?
Začátek výstavby Lysice -Svitávka se neustále posunuje.
Utěšuji se pouze tím, že tato šesti koalice nemůže mít dlouhou životnost.
4 roky pokud nevyhraje znovu.
Myslíte, že politicky nezkušení Motoristé s dosti pochybnými členy a SPD se všemi těmi ještě více extrémistickými přívěšky vydrží 4 roky Babišovi přikyvovat?
Vy, jste vyslovil nějaké svoje přání, které nemá nic společného s výsledkem voleb. Víte proč vládla Fialova pětikoalice? Protože v minulých volbách propadly hlasy pro malé strany. Ty, které nyní s balíkem hlasů pro Ano skládají vládu. Pokud by se hypoteticky vláda a koalice rozpadla, tak budou zase volby. A vysledek bude obdobný, pokud se malí spojí.
Myslíte že jdou do vlády aby se za týden rozešli?
To je naposledy, co STB Bureš vyhrál volby. To vám garantuji
Pouze se oddálilo odsouzení toho slovenského důchodce o 4 roky.Niki Sarkozy by mohl vyprávět.
Kez by jste měl pravdu. Bohužel je u nás 40 % Národa zfanatizováno a budou ho volit vždy a za všech okolností
Máte nějaké přání, proč ne.
Sněte dál. ODS chce zrušit Spolu a sama bude mít tak 15 procent, víc ne. Babiš prohrál volby jednou, když jsme se spojili a opozici navíc propadlo milion hlasů. To už se nebude opakovat.
Bohužel asi bude. Hlavně dokud bude naživu Babiš. ANO to tam bude válcovat a hlavně se navzájem všichni drží pod krkem hrozbou vydání ke stíhání, resp. v případě Babiše rovnou k soudu pro rozsudek. Kdyby byly předčasné volby a další sněmovna, tak bude nové hlasování při jiném rozložení sil, to nebude Babiš riskovat.
Teoreticky po hlasování o imunitě by se mohla ODS přidat k ANO a nahradit ty šašky ve vládě, ale že by se většině poslanců za ODS chtělo se dlouhodobě znemožnit…
A nemusíte tomu říkat šestikoalice, reálně tu trikoloru atd. nikdo nepotřebuje, s nimi se do vlády nepočítá.
Jenže to hlasování o vydání bude jednou, až o to soud požádá. Až bude odhlasováno, vydírací potenciál bude pryč.
No vždyť to tam píšu, po hlasování o imunitě se může někdo znemožnit, možná ODS. Jenže kdyby byly volby, soud bude žádat znovu.
country for the future 😂😂
Jo takže místo toho, aby se tu investovalo do něčeho, co tuhle zemi posune konečně do 21. století. Co pomůže řešit nejen dopravu, ale také bytovou krizi se tu budeme lopotit po přeplněných tratích z dob Rakouska-Uherska? Bože opět se ukazuje jak katastrofální důsledky mělo naše odtržení.
To byla jedna z největších chyb v minulém století
Zdaleka největší chyba 20 století ve vztahu Českým zemím. V případě nějaké rozumné federalizace R-U ,ale i bez ní by dnes České země byly Silicon Valley celé Evropy..našlápnuto jsme na to měli…
Od R-U se nejdříve odtrhlo Německé Rakousko a chtělo se přičlenit k Německu. Spojení se zaostalými rakouskými zeměmi pro nás nebylo ničím výhodné, jen jsme je živili – po našem odtržení v roce 1918 nastal v Rakousku hladomor, zatímco České země začali vzkvétat.
Nejdříve se začaly osamostatňovat Uhry.Proto také maďarské jednotky jako první opustily frontu na Piave.Po nich ji tam ještě nějaký čas držely už jen české a rakouské oddíly.Po našem odtržení od R-U to byla mizerie,nevim kde jste přišel na to,že České země začaly vzkvétat.Vzdyť český průmysl kvůli hranicím a clům přišel o velkou většinu trhu.Katastrofa to byla i pro malá hospodářství na Jižní Moravě a Vysočině.Celou úrodu léta zemědělci vyváželi na tržiště do Vídně a Rakous.Po odtržení kvůli clům už nevyvezli nic a úroda jim hnila na polích.Ta radost v říjnu a listopadu 1918 byla hlavně z toho ,že konečně skončila… Číst vice »
Se ztrátou trhu máte pravdu, pak navíc ve dvacátých letech přišla velká světová hospodářské krize – nicméně celkově jsme si odtržením od Rakouska hodně pomohli, stali jsme se jednou z nejbohatších zemí světa (bez Slovenska) a Rakousko nás v životní úrovni předstihlo až na konci 60tých let 20. století.
Jediné dvě země ,které se během 20 století propadly v životní úrovni z první desítky až někam na chvost byly České země a Argentina.Česka republika v rámci R-U ze 7 místa na světě v roce 1913 ,až na 43 místo v roce 1988.A Argentinu dostal Jüan Peron a jeho nástupci z 9 místa na světě v r1913 na 56 místo v roce 1988.
Akorát že v období 1913–1988 na území Československa nedošlo jen k rozpadu Rakousko-Uherska, ale také k mnichovské dohodě, Druhé světové válce, komunistickému puči a okupaci ze strany SSSR. Kdo ví, jestli některé z těchto událostí neměly vliv na hospodářství Československa…
To jsou národní mýty s tou první desítkou. Když se dařilo, tak to byl takový lepší evropský průměr.
Samozřejmě v první desítce životní úrovně byly České země jen v době ,kdy jsme byli součástí R-U.Po osamostatnění a vzniku Československého státu , později vznik Protektorátu ,potom satelit Ruska ,to šlo strmě dolů a zastavilo se to až někdy v polovině devadesátých let minulého století.
Chtěl bych vidět váš pramen. Někteří vzpomínají na první republiku, ale vy jste to dotáhl až do mocnářství. Možná si najděte, v kolika jiných městech fungovalo už v roce 1913 metro, abyste měl nějaké srovnání.
Existence metra v metropoli není relevantní pro určování životní úrovně v dané zemi.Nehledě na to ,třeba první metro na kontinentu v Budapešti ,lze za plnohodnotné metro té doby považovat jen s odřenýma ušima.V podstatě je to jen dlouhá jáma v níž vedou koleje a celé je to zakryté deskami..
Ne, ale ukazuje to tak trochu ekonomickou vyspělost. Jaký vy máte pramen na tu „životní úroveň“ ? Přečtěte si třeba první díl Šikmého kostela, jaká tu byla chudoba. Za výdělkem se chodilo do Němec i za Rakouska-Uherska.
Jenom jste zvyklý lhát a všechno okecávat. Proto jsou české země zaostalé, vždycky byly a vždycky budou.
Bohužel nemohu za vaši polovzdělanost.A jak říká klasik ,,polovzdělanec je horší než nevzdělanec,,. Doporučil bych vám komplexní studium historie Zemi koruny Habsburské se speciálním zaměřením na Předlitavsko.Třeba by jste se dozvěděl ,že na přelomu 19 a 20 století byly daňové výnosy jen města Jablonec nad Nisou stejné jako měla celá tehdejší Halič.A do Němec a třeba i do Švýcarska se nechodilo za prací,ale především na zkušenou,tj na praxi a pak se učedníci vraceli s nově nabytým know-how zpět do Čech.
Jo. A v historii zemí koruny Habsburské se dozvíte porovnání s celým světem. Objektivní.
Že byla Halič ještě zaostalejší, no a co?
Píše se „byste“, račte dovolit při vašem vzdělání.
Bohužel ke škodě věci mám ještě klasické vzdělání a domnívám se ,že v tomto případě je přiléhavější použit tvar,, by jste ,, místo hovorovějšího ,,byste,,.:)) Ale jak říkáme my latiníci,to je spíš otázka filozofická. :)) Jinak k té životní úrovni bych chtěl upozoronit ,že první desítka v roce 1913 byla Velka Británie bez kolonií,USA,Německo,Švýcarsko ,Francie bez kolonií,Dánsko,Holandsko,Rakousko -Uhersko ,Argentina,Belgie.Dále pak byly Kanada,Austrálie,Švédsko,.
Tak to vaše „vzdělání“ bylo hodně tragické, jestli vás naučili psát „by jste“. Jasný socialismus, už podle toho lhaní a žvanění. I na vás se ten úpadek podepsal.
Tvar byste opravdu není hovorový, je jediný spisovný. „by jste“ je tzv. „hyperkorektní“ tvar. Podle toho se poznají hloupí lidé, kteří příliš nečtou. Měli jsme v domácí knihovně knihy z celého dvacátého století a tohle se nepsalo fakt nikdy.
https://educoland.muni.cz/cesky-jazyk-a-literatura/faq/co-je-spravne-byste-nebo-by-jste/
Děkuji za zajímavou detailní informaci ,i vcelku podrobnou dataci mého vzdělávacího procesu,no zůstaňme raději každý na svém.Velmi inspirativní je i vaše metoda rozpoznávání hloupých lidí ,kteří nečtou. Mohu odpovědět pouze oblíbenou frázi :,, pro hloupého každý hloupý,,.. při vaši sečtělosti a celkovém intelektuálním rozhledu jistě ihned poznáte z kterého opusu čerpám..
Jj, z filmu. Pochybuju, že byste to četl.
„první desítka v roce 1913 byla…“ – A opět bez pramene. Vás to „klasické vzdělání“ nenaučilo ani citovat. Uvádíte akorát mýty z vlastní paměti z minulého století. A jako kdyby zbytek světa ani neexistoval.
Mimochodem, Rakousko a české země neměly zdaleka stejnou úroveň. To je taky tím, že Vídeň byla hlavní město a Čechy jen provinční, Morava na tom byla ještě hůř. I R-U bylo dost zaostalé, za celou západní Evropou.
No on tehdy zbytek světa skutečně v oblasti životní úrovně proti Evropě a Severní Americe s výjimkou Argentiny a částečně Austrálie obrazně řečeno ,,neexistoval,, Rakousko kromě samotné Vídně,oblasti Grazu a Podunají mělo dokonce nižší životní úroveň než tehdejší Čechy a Morava ,o Uhrách a dalších oblastech monarchie ani nemluvě.Na práci se k nám stěhovala půlka Evropy.Český a moravský prúmysl tehdy na přelomu 19 a 20 století zásoboval celý svět.Vyvážely se technologické celky,cukrovary,lihovary,rafinerie,textil,jeřaby,ocel,zbraně atd.
Víte třeba, kolik Čechů odešlo za lepším životem do Ameriky? Za toho slavného Rakouska. A kolik do Vídně, vždyť to bylo jedno z největších českých měst.
A víte kolik odešlo do Ameriky za lepším životem Angličanů,Švýcarů ,Francouzů,Němců,Holanďanů,Italů,Rakušanů,Belgičanů,Irů? Do Vídně jakožto hlavního města podunajské monarchie se stěhovali kromě Čechů i Maďaři,Němci ,Rumuni,Poláci.
To myslíte vážně? 😄
Hroutící se Rakousko-Uhersko a nástupnické Rakousko, které se o necelých 20 let později s jásotem připojilo k nacistickému Německu, jako hráz proti totalitě a záruka pokroku? Děkuji, nechci.
No a Československo se o 20 let později stalo součástí Německé říše jako Protektorát a hned nato jedním z vazalských států krachujícího Sovětského svazu. Tak to raději to Rakousko – Uhersko.
dokud je na MD sefem Sosna (a slabi ministri (jako Barta, Dobes, Stanjura, Prachar, Tok, Havlicek)), tak je uplne jedno, co je v nejakem programovem prohlaseni vlady
Není a nebyl.
Poprvé od revoluce máme šanci , že ministrem bude buď železničář Svoboda, nebo profík a býv. generální Carga pan Bednárik, nebo někdo jiný z prostředí nákladní železnice. Tedy odborník, ne politik tlučhuba co tomu nerozumí.
Jenže ministr není odborná funkce, nýbrž politická.
Aha, takže tam dáme neschopného mluvku, aby dopravu úplně zmrvil? Dnes je železnice v krizi, nejsou peníze na stavby, dálnice jsou ucpané kamiony, kamioňáci v kolonách přicházejí o miliony. To chcete? Já ne, já chci ve vedení státu odborníky, ne prodavače s teplou vodou.
Bylo by dobré, kdyby se babišovné vztahovalo i na MHD. Stejně to v menších městech jde jako objednávka kraje, kde to taky platí.
Jinak já bych to celé nepřeceňoval. Jednak vládní prohlášení je prostě takové slohové cvičení, které je obvyklé sepsat. Za druhé, ohledně VRT je nyní spíš podstatné, jestli to „tlumení přípravy“ je myšleno spíš jako „nepovažujeme to za hlavní prioritu“, nebo někdo má skutečně v úmyslu přímo zastavovat rozběhnutou přípravu, nedělat výkupy, nepracovat na ZÚR, projektování apod. Pokud je to psané „realizační optikou“, tj. řešíme se (ne)bude přímo stavět, tak je pravda, že ještě jedno volební období ty VRT „v mašličkách“ nebudou, takže je to relativně neškodné. Třetí kolej na koridoru, pominu-li pár konkrétních lokalit, samozřejmě neprojde, mnohde to ani není… Číst vice »
200 km/h na úseku Úvaly – Poříčany?!? Přes Český Brod to nehrozí a krom toho by to znamenalo snížení kapacity, takže budíček, takhle tedy opravdu NE a to nejen tady.
Nenapsal jsem 200 zde, ale víc než 140 teda ano. 🙂
Oni maji VRT stejne zpozdneni a bohuzel se to celé uchopilo stylem, vyhovíme všem, takze jsou zbytečně drahé. A na to nemáme. VRT ano, ale jen pateřní směry a analýzu úspor. Architektonicke studie mostu na venkově apod. hoďme do koše.
Dokud nepřijmene zakony jako v Polsku lepsi to nebude
Uplne nesouhlasim, VRT na paternich trasach by mela byt v dnesni dobe stavena na 350km/h, vyrazne priblizi mesta a napoji CR na zapadni sit… Coz jsou trate Berlin-Praha-Brno-Viden, Viden-Brno-Ostrava-Katovice a Vratislav-HK-Praha-Plzen-Norimberk,… VRT ale nemusi byt jen v techto parametrech, na nizsi rychlost napr. cca az 200-250km/h muze napojit odbockami, Pardubice, MB, Olomouc, Zlin, Budejovice, Most, KV, Liberec… Ma to nekolik podstatnych vyhod, rychlejsi doprava, dostupnejsi dojizdeni a bydleni, mene vlakovych souprav pri stejnem ci lepsim taktu, nizsi dotace nebo i komercni provoz bez dotaci, uvolneni stavajici zel. site od dalkovych vlaku, uvolnena kapacita muze pomoci zastavkovym a nakladnim vlakum… I… Číst vice »
Třeba Holoubkov–Svojkovice myšleno ze 125 na 140? Poloměry stačí? Má to cenu kvůli těm 10-15 s? Chodová P–ML je něco podobného, čaaově by to dalo možná trochu víc.
Halíře dělají talíře – sekunda k sekundě, a už může něco někde vyjít nebo nevyjít. Skoro každé zvýšení rychlosti má cenu. Těch 125 km/h na té lautr rovině je akorát provokace, 95 za Chodovkou ani nemluvě. Za mě podstatné měřítko je, jestli se ten vlak na to rozjede aspoň na pár sekund. Kolem Senohrab jsou případy podobného zrychlení na poloviční délce a taky se dají využít.
„Například návrh dostat příjem z pokut z radarů měřících rychlost do státní kasy namísto městských.“
To je ovšem zcela správně. Skončí tím dohady, jestli jsou radary zřizovány opravdu kvůli bezpečnosti, nebo „rejžování“.
Ano, ale pořád to pořízení město musí platit ze svého.
Právě tím pak vznikne jistota, že jsou radary zřizovány právě tam, kde město cítí, že je nějaký bezpečností problém, který stojí za ty peníze.
Takže náklady necháte na městu, aby pravidla náhodou nikdo moc nevynucoval, protože nebude za co? Chápu.
Možná by se takto mohlo pohřbít vynucování i jiných pravidel, třeba hygiena, bezpečnost práce, kontrola léčit, jaderná bezpečnost apod.
Umím si představit nějaké „dorovnání“ na třeba 90% nákladů, a jakmile výběr pokut dosáhne této částky, tak už bude patřit státu. Aby tam prostě nebyla ta finanční motivace.
A jak to je na dálnicích? Tam to zaplatí ŘSD a příjmy jdou do spádové obce?
jenze mesto narozdil od statu ma zajem aspon na nejake bezpecnosti ve svem meste
Pokud jim jde o bezpečnost, tak si tam ty radary dají i tak, nebo ne?
Říčany by mohly vyprávět…
A proc myslite, ze tam ty radary mesta a obce zrizuji, kdyz vas trapi rejzovani… To zni jako obhajoba porusovani predpisu, pac bez pokut by rejzovani nebylo…
Jakože v tom druhém případě nebudeme za prohřešky vybírat peníze?
TVL. To uz jsem tu četl před 8 lety. Taky mohli vymyslet něco nového.
ANO 😁😁😁.
Každý národ má takovou vládu, jakou si zaslouží. Jestli chce většina obyvatel tohle, ať se to děje. Děti těch, kteří přemýšlí dále než k další výplatě se budou mít dobře, děti těch, kteří hýkají nad programy Babiše, Pitomia a motoristů se budou mít stejně špatně ne-li hůř. Takhle to má asi být…
Když to shrnu, tak budoucí šestikoalice (ANO-MOTO-SPD-Trik-Svob-PRO) plánuje jen dokončit to, co už započala současná vláda. A nic nového začínat nebudou, pouze si do státního rozpočtu přesunou příjmy měst z pokut (kterým tyto příjmy budou chybět např. na údržbu místních komunikací či investice do parkovišť, takže si to budou muset kompenzovat zdražením parkování ve městech).
Na druhou stranu, když čtete články, kolik peněz se hromadí na účtech měst, které nejsou města schopna utratit a stát má pro změnu opačný problém, pak je v tom přerozdělováním mechanismu něco špatně.
To není pravda, že města nejsou schopna to utratit. Právě naopak, ta města a obce musí peníze takhle šetřit kvůli tomu, jaká jsou pro ně rozpočtová pravidla – musí si našetřit, aby mohla dostat půjčku nebo dotaci. Tohle neukazuje na to, že by bylo špatně přerozdělování, špatně jsou rozpočtová pravidla.
Ono pokud má obec investiční rozpočet 30 – 40 milionů Kč ročně a ma stavět novou školu, která stoji 600 milionů Kč, tak to bez úspor nejde a ještě doufáte, že na velkou část seženete dotace.
Tohle přesun peněz z pokut nevyřeší, to jsou drobné. Hlavně už obce nebudou mít žádnou motivaci ty pokuty dávat a vymáhat. Proto to tam Motoristi prosadili.
Brzda VRT hrozí nejen odložením rychlé udržitelné mobility napříč zemi, ale katastrofální dopad hrozí příměstské dopravě, jejíž rozvoj zejména v Praze limituje už dnes přeplněnost současných tratí. Nemluvě o vynuceném zpomalování rychlejších vlaků.
Strany, které zpochybňují VRT, získaly 13 % hlasů, nicméně obě budou ve vládě a v této oblasti uspěly v koaličním vyjednávání s technickým nesmyslem o zvyšování rychlosti na 200 km/h a přikládání 3. koleje.
uspeli diky antiVRTkari Havlickovi
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/volby-do-poslanecke-snemovny-ceske-tgv-v-ohrozeni-babis-s-havlickem-se-na-rychlovlacich-neshodnou-283130
Názory havlíčka netřeba brát vážně. Dnes řekne tak, zítra přesně naopak…
Ten program je ok, maji 4 roky, za to stihnou tak leda sehnat peníze na to, co je připravený…a zde ma ŘSD obrovskou výhodu.
Akorát u ty železnice moc nevidím, že nejvic investic půjde na rekonstrukce nádražních budov
Bravo! A to vůbec nemyslím ironicky. Hlavně to, že obecním lupičům seberou zisky z radarů. A Liberec si bude muset prachy na autobusy pro ztrátovou MHD shánět jinde než na Dubici.
V Dubici je nějaká lokální tiskárna peněz?
Hlavně, že už radary a pokuty nebudou, že. Kdo by je dělal?
Kdo tam napsal to o přidání třetí koleje? To se nikdy nepodaří (nejen kvůli NIMBY) a je to hovadina z hlediska kapacity oproti přidání rovnou dvou kolejí a to nejlépe jinou trasou. S tímhle mají opravdoví drážní plánovací pracovat, jo?
podekujte ZESNADu. Nesmysl non plus ultra
Žádný nesmysl. Myslíte si, že naší kolegové jsou amatéři, kteří nevědí, co činí?!? Mírněte se ve vyjadřování. My usilujeme o 3.kolej Poříčany – Velim mimo stanice – a pozor – na pozemcích SŽ – v podstatě jako o předjížděcí kolej a víme, proč to děláme a chceme. Ano, je to v programu vlády díky našemu lobbingu, ale za prvé, bylo by to bez ohledu na výsledek voleb a skutečně jde jen o tuto konkrétní záležitost.
Trat Praha-ČT měla mit už davno koleje 4. 3 jsou málo
Jo, od roku 1922
Naprostý souhlas, bohužel pokud budou vládnout neschopové a diletanti(jedno za jakou partaj) tak budeme snít o třetí a čtvrté koleji ještě v roce 2122.
Fajn, až vymyslíte kde.
A prozradíte mi, jak chcete protáhnout 3. kolej přes Cerhenice? To jako zbouráte nadjezd a půlku vesnice?
A hlavně proč, když má být Choceň – Hradec – Osek dvojkolejka, vždyť to vůbec nedává smysl.
V nekterych pripadech mam i pocit, ze by to chtelo i novou cast trate, bypass ci obchvat, ktery by nakladni doprave pomohl… ale osekat VRT, ktera mohlo pomoci na temer cele siti stavajicich koridoru, to je fakt navrat do 80-90 let, kdy se s zeleznici moc nepocitalo…
Tady to vypada, jak kdyby ty doposud prosazovane plany stavby VRT byly realisticke….
Nebyly. Jedine realisticke byly ucty za plany.
Moravska Brana, Jizni Morava a vyjezdy z Prahy byly realisticke. Kdyz je ted zariznou tak oddali jejich realizaci ne o 4, ale minimalne o 10 let.
U Moravske Brany jedina realisticka vec byla odlozeni dluhonickeho presmyku do doby azbudevrt – cili na furt.
vsechny uvazovane VRT jsou realisticke. Otaznik by mohl byt napr. nad Praha – Strakonice – Pasau, ale tu nema v planech nikdo
Náš stat není schopen udržet v rozumném stavu ani stávající a vše staví hrozně pomalu. VRT je těžké scifi s babišem i bez
Pohádka o vrt byl vždy jen projekční penezovod a aktuální přístup ano to jen potvrzuje
Vypadá to rozumně.
Neblbni. Návrat do 90.let.
Návrat do devadesátek je přesně to, o čem sní obrovská část české populace.
O tom sní tuzemská 6% většina populace.
Jiste. Svobodny obcan a kapitalismus.
Nekteri spis do osmdesatek, kde gerontni papalas vladl vsemu a vsem.
To spis, po tom se spoustě starým lidem stýská
On je to u spousty lidí návrat do doby svého mládí. Takže u některých jsou to devadesátky, u některých komunismus…
A nekomu uprimne vadi centralne planovane hospodarstvi alias gryndyl.
Máte v těch pojmech hodně velký zmatek. Ale ani se tomu nedivím, když to ani neumíte správně napsat.
Ten nám jen slibovali. „Každý podle svých schopností a každému podle jeho potřeb.“ A s bídou to dopatlali na socialismus.
Pak jsou další co chtějí do socialismu a babička mi pořád vykládal, jaké to bylo príma za první republiky, kdy si kupovala za korunu buřta s houskou a děda vzpomínal na polobotky za 29,90. Takže nic nového. 😀 😀
„Rozšíříme elektrifikaci železnice, rozšíříme stávající železniční síť i o třetí kolej na nejvytíženějších úsecích hlavních koridorů.“
Zase ta obsese třetí kolejí (a ne – kdyby už – třetí a čtvrtou), která nese úskalí, kdy v danou chvíli je pro jeden ze dvou směrů tak jako tak použitelná jen jedna kolej.
Nemluvě o tom, jak se na ta která místa ta 3. kolej vejde. 🙂
Píšu o tom výš, jde o jeden jediný konkrétní úsek. Nic víc.
A že ten jeden úsek tedy není rovnou vyjmenován a naopak se to píše v množném čísle? Tohle je skutečně krátkozraké vidění, které navíc zabetonuje opravdový rozvoj na dlouhá léta dopředu. Děkujeme!
Nezabetonuje to nic, limitem jsou jen peníze. A že není konkrétně vyjmenován, podobně jako je blbě napsán úsek Velenice – Gmünd (mělo být Veselí nad Lužnicí – České Velenice a dohoda s rakouskou stranou o modernizaci FJB), tak za to ŽESNAD.CZ opravdu nemůže a neodpovídá za návrh vládního programu. My to nepsali, jen jsme chtěli dostat do programu alespoň nějaké realistické věci na 4 roky dopředu. Nic víc.
Které jsou ale nesmysl, protože pokud se neudělají za miliardy i ty stanice, tak to udělá úzký špunt v těch stanicích.
To vypadá zcela dle předvolebních očekávání: prioritou dálnice, (ruská) ropa a slevy pro důchodce, naopak zaříznutá příprava VRT a ještě větší upozadění aktivní mobility. K tomu nějaké povinné obecné fráze o zářivé budoucnosti.
Na železnici budeme rádi, když budou peníze na cyklickou obnovu hlavních tratí a možná na nějaké prosté elektrizace, pokud přispěje nenáviděná EU.
Jedina ruska ropa v regionu je v rafinerii v Bratislave. A i ta zvysuje nakup ropy z ropovodu Adria, jak to jen jde (Chorvatum se nijak zblast nechce uvolnit kapacitu v pristavnich terminalech)
Jen pro informaci: v ceskych produktovodech s benzinem a naftou je cca 20 procent obeho z bratislavske rafinerie.
Hodně dálnic? A proč ne? Měli bysme se už probudit ze zlého snu, že buď auta a potírání železnic, nebo podpora železnice a žádné dálnice. Potřeba je obojí.
K vyváženosti podpory obou tipů dopravy má ale tohle prohlášení daleko. Za důležitou považuji zmínku o železnici na Kladno a na letiště (vlastně dvakrát), ale už takové Brno-Přerov je vlastně zmíněno jen v náznaku – je to “hlavní koridor” nebo ne?
Protože pak kvůli husté síti předimenzovaných liniových staveb nezbude v této zemi prostor na to se třeba jít někam projít.
Nevím, z jakého zlého snu se teda chcete probouzet. Podpora železnic a žádné dálnice tu nikdy nebylo, takže potírání železnic a podpora aut z tohoto návrhu mi jako žádná změna k lepšímu nepřijde, leda k horšímu (ani doteď to nebylo vyvážené). Kolik kapacity se postavilo na železnici a kolik na silnicích za poslední dekády?
Koridory nepridaly vyrazne kapacity?
naopak ubraly. jednak likvidaci predjizdnych koleji, jednak nahradou releovek „modernimi“ stavedly AZD ESA
Takže si to shrňme: – Dálnice: dokončíme to, co už ostatní začali. – 200 km/h na koridorech: nereálné v tomto volebním období. Ani dva nejlépe připravené úseky (Choceň-Pardubice, Brno-Břeclav) nemá SŽ připravené k realizaci, ten druhý má navíc hodně regionální dopravy. Žádný jiný úsek na to nemá směrové poměry, max. dva kratičké úseky Mlčechvosty-Citov a Hrobce-Lovosice, následované propadem na 110-120. – Třetí kolej: nereálné a ekonomicky neúnosné tam, kde by to bylo nejvíc potřeba. – Nová překladiště: musí chtít soukromý investor. V aktuální tržní situaci nereálné. – Oživit železniční cargo: nejde bez uvolnění kapacity díky VRT. – Plzeň-Domažlice-Furth: SŽ nestíhá… Číst vice »
Elektrizací u Velenic samozřejmě myšlen úsek z Veselí nad Lužnicí, protože o ten jde.
Na Velenice uz běží soutěž.
Zákon č. 1: #nejde, #nepomůže to ničemu
Můžeme ještě považovat za úspěch, že tam nenapsali přidání třetí kolejnice…
Do dnešního dne jsem věřil, že slovenská cesta se nás netýká. Teď už vidím, že dopadneme nejspíš úplně stejně, rozpočet na železniční infrastrukturu se bude krátit a těch pár korun se nacpe do koridoru…
Železnice bude náš nejmenší problém 😁
Dokud bude stav takový, že kapacitu tratí okolo měst zvětší části obsadí dotované příměstské vlaky, proložené dotovanými rychlíky, tak nebude důvod investovat do železnice.
Pokud budou prioritou kapacitní nedotavané dálkové vlaky a nákladní doprava, tak bude SŽ mít vyšší příjem z poplatků za dopravní cestu a efektivněji využité tratě a bude zájem o investice do kapacity a o nákladní dopravu na železnici.
To by měla být jednoznačně naše priorita, aby nám na železnici nepřekážely nějaké osobní vlaky a rychlíky.
Zcela jednoznacne. Neni duvod, aby si na sebe zeleznicni infra sama nevydelala ciste na komercnim zaklade.
Máte naprostou pravdu, české železnice by měly být plně zprivatizované a fungovat jako ty v USA a Kanadě (samozřejmě kromě těch dotovaných jako komunistický Severovýchodní koridor, CAHSR apod.)
Dál bychom se měli zaměřit na chodníky, které by si na sebe také měly vydělávat čistě na komerčním základě.
Ta severoamericka silne komercni zeleznice ma v nakladni doprave dvojnasobny modal split oproti EU…. Schvalne, co je ekologictejsi….
To nebude mít evropská asi nikdy už kvůli odlišné geografii, ale aspoň dostanete víc lidí z vlaků do aut a skončí tím i neekonomická elektrizace tratí.
Jeste jednou: zeleznice v severnu Americe ma v nakladni doprave dvojnasobny modal split oproti EU. Co je ekologictejsi? Po vsech strankach dotovana zeleznice preplnena osobnimi vlaky nebo zeleznice nedotovana za to prepravujici tuny nakladu.
Proto, aby železnice v Evropě uspěla, musí zajišťovat kvalitní osobní dopravu. To je to, co voliči vidí – a pak jsou ochotni zkousnout, že se kvůli železnici někde něco staví, bourá, upravuje, že jim vlaky jezdí za okny.
Když lidem nabídnete, že jim za okny budou jezdit nákladní vlaky, na kterých bude vydělávat komerční dopravce, a oni budou do práce dál jezdit autem a stát v kolonách (pokud možno před železničním přejezdem), železnici fakt nepodpoří.
A to odhadujete (i když se budou provádět vámi navržené změny) cirka kdy, začátkem příštího století nebo už koncem tohoto? Protože za mně to číselně může vycházet jen když se udělají tak asi 10 let „investiční prázdniny“ ale na konci takového období už to bude pomalu nesjízdné…
Severoamericka zeleznice v nakladni doprave dvojnasobny modal split oproti EU….
Dokud bude u nás železnici tvořit hlavně jednokolejná přetížená trať a pár koridorů tak bude nepouzitelná a na okraji zájmu
Takže místo vysokorychlostní železnice budeme mít „rychlost 200 km/hod, a to na úsecích v délce min. 70 km.“ Jinými slovy se dokončí trať Přerov-Brno a na další roky je vystaráno. Konec konců, pan předseda Babiš napsal, že o VRT sní, ne že ji postaví ….
Spíše myslel Praha-Budějovice
no kdyby se tím myslelo, že alespoň zahájí, natož dokončí, celou trať Přerov-Brno do konce volebního období, tak by to byl naopak úspěch. Já se obávám, že do těch 70km počítají i stávající úseky na 4.koridoru a Ejpovice.
Úspěch bude, když na konci volebního období v roce 2029 bude trať Brno – Přerov rozestavěná v celé trase. Dokončení celé trasy do roku 2029 není reálný.
Jenže Brno-Přerov má být podle plánů dokončeno až v roce 2033, a to posledním úsekem z Brna do Blažovic – takže ano, rok 2029 je tedy opravdu nereálný.
Realně budeme rádi když dodělají aspoň ten úsek co je rozestavěn. Zbytek někdy do roku 2040 a budeme ještě rádi
A ještě možná triky „až 200 pro klopidlo“…
Ten je rád, že je rád. Geront.
Lid je zdrojem veškeré státní moci
Cetl jste Ustavu? Tam je definice delby moci do trech vetvi. Jste-li presvedcen,ze se nekdo snazi tuto delbu prekonat, snazte se sve presvedceni dostat k Ustavnimu soudu. Zakonnou cestou, pochopitelne.
A vůl lidu má velkou sílu.
Zavidim Polakum ze dopravni politiku nemaji zatizenou zadnou ideologii. Delaji co je potreba a to i napric rozdilnymi vladami. Takze zacnou stavet VRT sit a centralni letiste. A my se zas budem za 4 roky vlady populistickych tiktokeru divit, jaktoze nam utekli o mile.
Ochraně jiných oprávněných zájmů než je doprava říkáte ideologie? Není to spíš Vaše ideologie, že nevidíte žádné jiné?
Když tak víte kdo je jak v dopravě zatížen ideologií, napište prosím, jak to mají Švýcaři.
Tak to Polsko málo sledujete. Zrovna současná vláda v čele s Tuskem je velkým nepřítelem CPK. Stejně tak torpédovali průplav přes Viselskou kosu, když byli ještě v opozici.
Njn. Tusk a spol je levice. Cili budujeme zelene a mus*ikulturni svetle zitrky.
Jste si splet webovky. Parlamentni listy jsou jinde.
„Velky nepritel“ – to je co za nesmysl. Vzdyt za prvniho Tuska to zacli chystat! A priprava pokracuje napric rządama.
Vypadá, že toho tam mají víc proželezničního než končící vláda. Dálnic se kvůli nedostatku peněz z EU určitě tolik nepostaví, to je čirá fantazie. A k poslednímu bodu, pokud nebudou stavět cyklostezky a cyklotrasy na žel. tratích, tak za mě OK.
Jak to ctu: „nemame ani floka, ale prodame to jako ideologicky uspech. Mohli bychom vybrat vic penez, ale po nas bude spalena zeme a to uz neni nas problem.“
I tech par gresli za pokuty nenechaji obcim a budou tim chtit lepit sfdi.
Příjem z radarů do státního rozpočtu… Kdyby se jen toto prosadilo! Konečně by se stavěly radary tam kde to dává smysl bezpečnostní a ne jako v současnosti – kdy je to spíš forma místních poplatků za průjezd.
Pokud se to prosadí, nebude radar nikde, protože nikdo nebude mít motivaci administrovat pokuty. A jezdit se tu bude hůř než někde na východě…
A proto si to tam asi Motoristi prosadili.
Tak když máte problém držet ručičku na rychlosti která je zrovna povolená tak si hold zaplatíte.
Mě jsou nějaké radary buřt, kde je 50 jedu 50,kde je 70 jedu 70.
Pokud budou lidi jezdit jak mají, nevybere se ani koruna 😄
Spousta radarů je ráda, že je je trochu v plusu. První rok po zřízení výběr jak když obec objevila ropu a po čase si řidiči zvyknou a většina začne u radaru dodržovat rychlost a příjmy jdou dolů.
Doufáte, že stát bude na výběr pokut rezignovat?
Ale ten radar musí někdo koupit, zaplatit, a v současnosti to dělá obec a doufá, že se ji aspoň část nákladů vrátí…
Nikoliv, v tuto chvíli pořizují obce radary s jednoznačným záměrem vydělat, ne zajistit bezpečnost. Takže osazují místa kde je příjem, ne kde je třeba řešit bezpečnost. Tedy pokud nebudou osazovat radary, utrpí jejich příjem (a rovněž tak příjem spřátelných firem), ale bezpečnost zůstane stejná.
Bude-li příjemcem pokut stát, konečně třeba budou radary tam kde dávají smysl.
A napadlo vás, že obce jsou taky občané? Že třeba nějaká část obyvatel, která bydlí u silnice, kde se dlouhodobě nedodržuje rychlost, dojde za zastupiteli a lobuje za radar v té jejich ulici?
Na to snad maji právo, aby se pravidla dodržovala. A pokud vidí že se nedodržují, tak maji vynucovat po úřadech a policii, aby konaly.
Obce provozy radaru prenechavaji soukromym firmam…..
Ale takhle to úplně nefunguje, z osobní zkušenosti jsou radary drahý špás. Musí se zaplatit úředníci a pronájem samotného systému taky není zadarmo. Příjmy z pokut to tak akorát kryjí (můžou být samozřejmě někde výjimky, kde příjmy zásadně převyšují, ale o žádné přímo nevím). Naopak často obec na úsekovém měření prodělává a bere to jako investici do bezpečnějšího a klidnějšího provozu
Ono to dává smysl i v těch městech. Sorry ale mě je fakt, jestli platím pokutu státu, nebo nějaké obci. Kdo ty obce dotuje? Stát. Je to prostě jeden erár.
Povede to k tomu, že za pár let místo radarů začnou obce stavět užší silnice, ostrůvky a zpomalovací prahy, protože nákladově jsou s radarem na stejno ale provozně nestojí nic.
Poslední odstavec zní jak z nějaké země někde z východu. No krásně se tam posouváme 👎
Je na čase si přiznat, že jsme země někde z Východu.
to uz 30 let
Proc? Jednotlive druhy dopravy se hodi na neco jineho a vajemne se doplnuji. Nezijeme v dobe C.K monarchie, ktera tlacila pobidkami stavby zeleznic kudykoliv kamkoliv. Mnohdy zeleznic, ktere si ani v dobe pred automobily na sebe nevydelaly.
a dalnice si vydelaji? lol
Počkal bych dva roky až bude mít Babiš ty ohromný miliardy co chce získat kdoví jak :-) :-)
Vláda národní zrady a hanby.
Mno, staci, kdyz bude konecne vlada, ktera pravidelne neseka nekolikasetmiliardove sekery v rozpoctu. Zvlaste ne tehdy, kdyz k tomu neni zadny duvod.
To by mj. ANO, ODS a SPD nesměly za posledních 5 let osekat daňové příjmy státu o cca 170 miliard ročně.
Rozkopeme stavajici koridory misto staveb alternativnich tras? Rozumim tomu spravne? To vypada na kolaps zeleznice…
Ale kulovy. Zadnou novou rozkopavku koridoru delat nebudou. To co tam maji jako 70 km na 200km/h, tak to je v podstate dotahnuti rozdelanych staveb Brno-Prerov, Plzen-Domazlice a tunel u Budejic.
Pridani koleji = rozdelana modernizace pravobrezky.
Pripravu cehokoliv dalsiho utlumi nebo zariznou.
Zajímalo by mě, jak se chtějí soustředit na modernizaci stávajících koridorů na 200, protože kromě pár jasných případů to nic moc neřeší (problém je kapacita, ne rychlost) a nebo by to v daném úseku bylo stejně náročné jako postavit tu VRTku. Jo a líbí se mi že jediná zmínka o cyklodopravě je ta, že ji nikdo rozhodně nebude protěžovat, to je čirá esence motorismu 🙂
To je psaný text. Nic z toho nikdo prakticky realizovat nemusí. Klidně tam mohl být i plán na tunel k moři.
Brzo začnou docházet peníze
Jsem ochoten se vsadit, že neuvidíme žádný upgrade koridoru na 200. Jak už psali jiní, sfoukne se to díky pár už naplánovaným stavbám, jako Brno-Přerov a Plzeň-Domažlice.
„Nebudeme protežovat žádný dopravní mód, včetně cyklistické dopravy, na úkor jiných.“
-uff, tak to jsem si v Česku vážně oddych, že to tak dopadlo lol
“Srovnáme podmínky pro elektromobily a klasická vozidla, včetně dálničních známek, a zmrazíme jejich cenu i související poplatky pro osobní dopravu” Chapu spravne, ze kdyz jsme konecne dospeli k nejakemu jasnemu systemu kazdorocniho zdrazeni znamky, tak to zase zrusime a znamka bude zase stat x let stejne? Jako proboha proc? Naklady na vlastnictvi auta jsou nasobne vyssi nez nejaka pitoma znamka, to “nasi lidi” usetri beztak uplny prd a zrusi se konecne nejakej rozumne fungujici pravidlo. U nas proste neexistuje zadna vize kam se dostat za vic nez 4 roky do dalsich voleb. Tezko pak muzeme obstat ve vyspelem svete, kdyz… Číst vice »
Být ve vyspělém světě neznamená nutnost neustále zdražovat dálniční známku. Nebo je snad Německo rozvojová země, kde je na dálnicích, dokonce s neomezenou rychlostí, eldorádo?
Němci ale mají docela velkou silniční daň která u nás není.
V Německu soukromé osoby (řidiči osobních aut) neplatí žádný poplatek za používání silnic ani dálnic. Osobní auta (vozidla do 3,5 tuny) zdarma, žádné mýtné.
Nemáte pravdu – Německo dálnice financuje nepřímo z daní, přinejmenším ze spotřební daně PHM.
Není to mýtné, ale zadarmo to také není.
Platí silniční daň za auto, což je snazší na výběr. Nevím, jestli tomu říkáte poplatek.
Hlavne ji maji hustou tam, kde je vysoka hustota osidleni. Obecne Nemecko ma vyssi hustotu osidleni nez CR.
Nemeli nahodou v Nemecku silnicni dan a kvuli tomu problem se zavedenim poplatku kvuli tomu, ze se EU nelibilo, ze by platili fakticky jen cizinci? O rychlosti tady diskuze vubec nebyla a s neomezenou rozhodne problem nemam. Ale treba takovy Rakousko taky kazdorocne tu znamku zdrazuje. Ja fakt nevim proc to je jako problem, ta dalnicni znamka je v nakladech na auto nula nula prd.
Německo má Kraftfahrzeugsteuer – v podstatě „daň z vlastnictví motorového vozidla“ . Počítá se podle objemu – odstupňováno po 100cm3 a emisí CO2 a platí se za kalendářní rok.
Všichni takovou nulovou vizi nemají (to by se teď nemuselo nic měnit), nicméně tuto vládu budou tvořit tři populistické subjekty, takže to bohužel není překvapivé. Tak snad do dalších voleb se naše společnost trochu posune.
Dostáváte tedy slušnou sodu p. kolego… to se tu slítá půlka Agrogertu nebo co?
Naši lidi na to hodně nadávají. Nezbyde dost na chlast.
Wow, úseky železnice na 200kmh v délce minimálně 70km?? Jako celkově, nebo každý úsek? Už to první není snadná věc, to druhé mi příjde totálně nereálné…
I kdyby celkově, tak nic nového zásadního nenapsali. Na 200 se staví Brno – Přerov, a mluví se se už o zrychlení Brno – Břeclav, takže 70 km celkem zvládnou hravě.
Celé mi to připadá, ze tam napsali jen to co už běží a je šance, že za čtyři roky to bude hotové.
S tím, že Brno-Břeclav má pořád ještě nějaké úrovňové přejezdy, a až po Šakvice je tam docela slušná zastávková regionálka, takže 200 km/h může dělat kapacitní problém.
A je to řešení zbytečného problému který odpadne při stavbě VRT. Pokud teda bude v geologicky blízké době…
P.S. asi by šla 200ka mezi Vranovicema a Břeclaví… tam už přejezdy nezůstaly, a frekvence o něco klesá…
Mezi Brnem a Břeclaví zůstal jediný přejezd P6795 (Starovičky). Co mám informaci, tak rychlost 200 se projednává jen v úseku Rakvice-Břeclav, kde je ten regionální provoz menší.
Nikdo nečeká, že se to stane 😁 Někde slyšeli o 200kmh, tak to tam dali.
Je se spíš těším až se jednoho dne začnou objevovat ty třetí koleje.
Jestli zvládnou Kladno a letiště do 2029, tak je snad budu i volit.
Termín 2029 pro letiště je nereálný už dnes, i Praha říká 2030, a to se pořád bavíme o osekané variantě z Veleslavína, ne z Masaryčky.
Pardubice jsou hotové.Česká Třebová,Hradec Králové,Ostrava 😉
Zastavení přípravy VRT je naprosto ostudné rozhodnutí. Naštěstí je nějaké programové prohlášení jen cár papíru a záleží hlavně na tom, pro co se zrovna nadchne Babiš.
O zastavení přípravy se tam nikde nepíše. Priorita to ale asi nebude.
Tak priorita to nebyla ani v tomto volebním období, když se nevykupují pozemky a termín zahájení se posunul o dva roky.
Tak v tom případě je to programové prohlášení ta lepší varianta.
VRT důchodce moc neosloví.
Nastupuje vláda jednoho muže.
Domnívám se, že VRT je pro běžnou veřejnost pořád spíš vzdálenější budoucnost, takže nějaký zpomalení přípravy a odsunutí realizace žádný zásadní negativní reakce nevyvolá.
To nevyvolá, ale země má být pro budoucnoust ne pro důchodce a geronty.
Dotovaný šinkanzen do Brna přínos pro ekonomiku nemá, naopak, byla by to jen černá díra na utrácení veřejných peněz. Provozně a samozřejmě zejména investičně zcela mimo ekonomickou realitu tohoto státu.
Vy jste nejspíš uplne nepochopil, ze hlavni benefit vrt je především v propojení na sousedy a uvolnění kapacity regionálních koleji pro lokální vlaky a naklad, zejo. Je ostuda, ze spojení Berlín – Vídeň trva skoro 9 hodin, nemluvě o trase Praha – Varšava. Fakt, tady chtějí lidí prostě zůstat chudý.
Nová trať na 160 by byla ok?
A nevsiml jste si nahodou, ze ti geronti casto pracuji, plati dane, mj. na neskutecne prebujela studia mladych generaci, ktere sedi ve skole az nekam do 30 let?
V tom případě bychom se měli složit Andrejovi na jízdenku na TGV nebo Šinkansen a z VRT se rázem stane priorita 😀
„Usilujeme o vyvážený rozvoj všech druhů dopravy. Nebudeme protežovat žádný dopravní mód, včetně cyklistické dopravy, na úkor jiných. “ Tohle je paradox – skutečně vyvážený rozvoj by se Motoristům ani trochu nelíbil
Já myslím, že pan Bc. MBA může být spoko. 4 roky po něm nebude nikdo nic chtít.
Tak on po něm nikdo nic nechce prakticky hned od doby co nastoupil.
Úplně stačí VRT Střední Čechy a Polabí , na 200 část Pardubice – Olomouc a 2 kolejka od Chocně do HK a dál ..
A dotáhnout směr Liberec , je to trapné , když v tom městě není ani elektrická trakce .
Tak hlavně žádnou ideologii.
Ano, včetně té automobilové 😉
Ano, hlavně ne tu gumokolní
To bude mit velky fanda zeleznice Bednarik radost. A EU nam na dalnice neda nic.
Bednárik ať si hledí zejména katastrofálního stavu slovenských železnic. A jestli u toho bude mít radost tak nechť je mu přáno. S radostí jde práce každému líp od ruky.
Víte o tom že je to jedno z jmen o kterém se mluví jako o ministru dopravy?
Kľudne si ho berte.
Čo ho niekedy počúvam, tak je pekne mimo. Ak odíde zo ŽSR, žiadna škoda nebude.
Nechapu, proc nam musi delat ministry cizinci, zvlast paradoxni je, ze ministr bude za SPD, jejiz existence je na tazeni proti cizincum postavena …
Tak ale ministry za SPD nominoval Babis, borci v SPD ani poradne nevi kdo to je. Tak co byste od toho mohl cekat za zazraky. Okamura si dozije posledni obdobi a pak zalozi novou stranu, SPD je mrtvy.
Výborně, v podstatě jen přebrali vše od končící vlády a tváří se jako by se předchozí roky vůbec nestavělo a jsou to spasitelé světa. Brát si zásluhy za přestavení MÚK Brno jih nebo stavby s dokončením v roce 2027, které se již začaly stavět, takže nová vláda s nimi nemá nic společného, je fakt ukázkový politický kousek. Proč tohle musí dělat každý politik? Jen doufám, že jakákoli vláda chápe, že investováním i do jiných forem dopravy než IAD, se jejich cesta autem zrychlí. Nebo to chtějí dotáhnout až na úroveň USA, kde každý (kromě pár výjimek ve velkých městech) musí… Číst vice »
A kde tam vidíte, že by bylo něco o zásluhovosti? A z čeho konkrétně vyplývá, že by se za předchozí vlády nic nestávalo? Je tam napsáno, že se dokončí to, co se staví a bude se dále pokračovat. Vždyť to je žádoucí, ne?
Dávat si do programu projekty již stavěné nebo těsně před zahájením je fakt vrchol populismu. Pro neznalého to pak vypadá, že se jim podařilo postavit x kilometrů dálnic, i když s nimi nemají nic společného. Navíc je snad jasné, že postaví již rozestavěné stavby. Proč by je jako najednou zastavili? Spíš si do toho programu měli napsat, že budou nadále připravovat a stavět základní síť dálnic, a jaké dálnice jsou prioritní.
A to jako vše v čem pokračovala Fialova vláda a co se připravovalo za předchozích vlád , (např Pražský okruh byl naplánován, připravuje se a staví desítky let) mají zastavit, zakonzervovat vzít tužku a mapu na nakreslit nové komunikace? a začít stavět na zelené louce. Vaše diskuse svědčí o úrovni osoby rozumu mdlého.
Samozřejmě, že nemají zastavit již zahájené stavby. Neměli si to psát do programu vlády. To je vše. To je jako kdyby se do programu napsali, že budou nadále vybírat daně – to je snad samozřejmost.
To rozhodně není samozřejmost, že dostaví to, co bylo rozestavěné. Pokud má vláda jiné priority, tak to klidně může zastavit. To, že budou pokračovat v budování dálniční sítě, tam mají, stejně jako že budou připravovat další dálnice nad rámec základní sítě. Pokračování ve stavbách jít rozestavěných měla v programovém prohlášení i minulý vláda.
Hele,jsem dalek toho být Babišův fanda,ale kdyby to v programu neměli,tak tu vyjadřuješ obavy, že to nehodlají dostavět. To, že to tam mají není nic proti ničemu, ostatně předchozí programová prohlášení byla koncipována stejně.
Napiš rovnou,že ti budoucí pravděpodobná vláda nevoní,a bude to srozumitelné. Mi taky ne.
Moc se těším na trať na letiště a do Kladna v roce 2029
Jinak, pokud nastupující vláda zastaví přípravu VRT, tak budeme mít déjavu 1. pol minulé dekády, kdy EU výrazně finančně podporovala dálnice, ale my neměli připravené projekty
Pokud chtějí stihnout železnici na Kladno a na letiště, tak by museli začít nejpozději včera. Teď se akorát modlit ať Babišova náklonost k VRT prorazí tyto nesmyslné nápady jako přerušení přípravy VRT. X miliard se do nich již investovalo, jen aby se teď zastavili a třeba za 20 let znovu obnovovali jejich přípravu (samozřejmě mnohokrát dráž a ještě bez finanční pomoci EU).
Povedal by som, že projekty VRT kde máte dohody s Nemcami resp. financovanie z Bruselu, tak tam príprava bude bežať aj naďalej.
Napríklad z CEF ste dostali peniaze na prípravu VRT Praha – Brno.
To už nikto rušiť nebude.
Příprava bez realizace tak trochu k ničemu
Kým sa to pripraví, už budú ďalšie voľby a iná koalícia s iným ministrom.
Neobával by som sa, že sa VRT u Vás nebude realizovať.
Jediné co by se SNAD sneslo z (po)zastavení VRT je Brno-Hustopeče, ne že by to nebylo potřeba vůbec ale přecejen ta priorita nebyla, spočívalo to hlavně v tom že tam byla asi nejdál příprava…
Nejvíc tlačí Moravská brána kvůli kapacitě a Střední čechy kvůli jednak kapacitě druhak obejití nejhoršího úseku Vysočiny (Světlá)…
Sosna se SUDOPem radi budou „aktualizovat“ studie…
Kupka sliboval 2030 na letiste, ale modří už ví, že 2032 to bude cajk.
Přijde mi, že ty konkrétní stavby, které tam jsou zmíněny, tak už se buď staví, či už jsou těsně před zahájením, snad kromě D3. Takže to je vlastně jen seznam populistických kroků a pár prohlášení, na který se mohou odkazovat, že jak jsou dobří. Protože tam toho není moc co zkazit. Žádná koncepce, žádný rozvoj plánovaný, prostě nic konkrétního.
Ono je to těžké, většina plánovaných staveb má začínat v magický rok 28 a tak další už by se stejně do následujícího roku nevešly. 😀
Je vcelku běžné, že programové prohlášení obsahuje dokončení rozestavěných staveb. Ale co je na tom populistického, to mi tedy není zřejmé.
Řekl bych, že tak 90 % populace se o novou infrastrukturu nezajímá, a pokud ano, tak jen v okolí svého obydlí. Takže pokud politik něco slíbí, co je z minulé vlády připraveno na stříbrném podnosu, a za nové vlády se to jen zprovozní, neznalý člověk si pomyslí, že sliby vlády byly dodrženy. To se tak většinou neděje a ten neznalý člověk nyní nové vládě věří . I když fakticky nová vláda s projektem nemá skoro nic společného. Takže ano, je to populismus, politici holt ví co dělají.
Populismus je ale úplně něco jiného. Vy v podstatě té nové vládě vyčítáte, co dělala předchozí vláda. Ta rovněž pokračovala v tom, co začala předchozí vláda. Předpokládám, že ani vy si nemyslíte, že celý proces stavby dálnice je otázka jednoho volebního období. Dokonce ta končící vláda to dovedla tak daleko, že v předvolební kampani jako svoji zásluhu uváděla kilometry otevřených dálnic, které se začaly stavět za předchozí vlády. Dle vašich slov to asi byli populisté. 😀
„Kompletně hotové bude rovněž rozšíření D1 na křížení Brno-jih. Stejně tak bude hotová D35 až do Mohelnice. Do roku 2027 povede D3 přes celé jižní Čechy až po napojení s Rakouskem.“
To se to slibuje, když tyto projekty současná vláda už dávno rozjela (a zastavoval by je jen hlupák).
A psal jste to i o minulé vládě, která slibovala něco obdobného?
Vy asi nechápete princip plánování liniových staveb, ne vláda poslední, ale je to daleko delší než jedno volební období.A každá vláda sklizí ovoce v podobě střihání pásek po vládách předešlých.Zastavoval Bárta, a to byl kůň stoupenců světového vůdce….jméno si dosaďte.
Jak by řekl Babiš: „Fialova vláda stříhala pásky na stavbách, které zahájila Moje vláda a Já budu stříhat pásky na stavbách, které Moje vláda té Fialově připravila“.
Takže Fiala nic neudělal 🤣
Já to plánování znám a paradoxně vláda ANO zde slibuje něco, co započala už Babišova vláda (protože zdlouhavé povolovací procesy). SOučasná dosluhující vláda v tom „jen“ velmi úspěšně pokračovala.
Můj příspěvek je na tomto irelevantní. Já jen poukazuji na to, že ten slib vypadá jako kdyby slibovali, že zítra vyjde Slunce. Vyjde, ale ne zásluhou té nastupující vlády.
D35 až do Mohelnice je už hotová teď, to si můžou rovnou odškrtnout. Co na tom, že jen z jednoho směru, to se v dokumentu „takticky“ zamlčelo.
Které investice do železniční dopravy mají návratnost z pohledu našeho národa?
Vyjma přidání třetí koleje k Děčín-Břeclav a Ostravsko-Plzeňsko-Bavorsko?
Přípravy VRT (=projekty a výkup pozemků)?
Plus trať Praha-Kladno (ale na kterou by měl přispět Hlavní Město Praha a SČK viz analogire Most-Litvínov či Modřice-Brno).?
Nevím co myslíte návratností „z pohledu národa“, ale pro každou stavbu se nějak počítá výnosové procento….
A jestli v naší zemi holt nevyjde vedle VRT do Ústí ještě druhá do Mostu, nebo VRT objezd Přerova nebo rychlá trať někam na Náchod, tak to holt nevyjde, jsme malá země. O zaříznutí všeho se tam nepíše, spíš mám obavy aby se tím řídili…
Na Váš dotaz viz příklad – Z pohledu našeho národa nedává smysl souběh:
a) zrealizovaná investice do rychlých kolejí Benešov-Č.Budějovice (koncová stanice příliš malá aby uživila drahou investici a z ČB žádné pokračování na nějakou milionovou aglomeraci typu Vídeň) a k
b) zvažovaná investice NemaŠe
c) s částečně zrealizovaných dálnic D3 a D4.
Náš národ na to nemá (a neměl) ani investičně a ani provozně)
Jakej národ, proboha?
A ještě tu o tom, že si Češi neumí vládnout. 😀 Z pohledu národa si musím hlavně uvědomit, že nejsme ostrov. Což znamená, že jsme byli a doufejme zase budeme křižovatkou cest napříč Evropu a to jak silničních, tak železničních. Ostatně to od nás očekávají, dost dlouho marně, i naši sousedé. Ano, můžeme si hrát na dovolenkový ráj, nebo na evropskou mozkovnu, ale nesmíme zahazovat naše umístění uprostřed tepajícího dopravního systému.
Ono je hlavně nutné definovat co má karelk@seznam.cz na seznamu co “ návratné z pohledu národa“.
Zajisté tu budou samé zajímavosti…
Co je návratnost z pohledu národa = stát vloží do státního podniku milion a tento zhodnotí vklad postupným odvodem dividendy. Řekněme do 15 let odvede do státní kasy na dividendách celkem onen investovanýmilion plus 1% p.a.
Viz Lesy ČR. Viz ŘLP/LVH
Oproti tomu např. návratnost z pohledu města/regionu je např. chystaná železniční/tramvajová trať skrze Čakovice obsluhující Velkou Prahu = HMP+okresy P-V a P-Z. Do investování města/regionu není národu nic. O tom si rozhodnou místní.
To je pěkný nesmysl. Ano existují státní podniky (asi tak tři), které za příznivých podmínek něco odvedou státu (kdysi dávno odváděla i Česká pošta, že, když se posílaly dopisy), ale tohle přece nemůžete chtít po každé státní investici v úplně jiných oborech.
Jaká je dle vás návratnost investice do dálnic, kolik z nich jde dividend (ve srovnání s pořizovací cenou a údržbou/opravami)? Do všech dálnic, nevybírejte si jen něco.
Docent Pohl šéfkonstruktér vlaků z ČKD a poté z SIemensu = „jednotlivé formy dopravy se mají doplňovat, nikoliv si (za státní dotace) konkurovat.“
Čili proto se ptám jaké investice do kolejové dopravy mají smysl. Vyjma oněch 3, které jsem napsal výše.
Ono není žádná povinnost alokovat 100+ miliard od železnice, každoročně.
Já se ptal první a odvádíte řeč úplně jinam. Klasický důchodce nebo skoro důchodce se vzděláním ze socíku, který se tam naučil jen lhát a všechno okecávat. Ne, důchody pro vás opravdu nemají být výdajová priorita. Ty by se měly snížit tak na půlku.
to by mě moc zajímaly ty tvoje dividendy z veřejně prospěšných staveb, třeba z nemocnic nebo chodníků 😒
Obnova nemocnic je z toho co si vydělají ze zdravotního pojištění, resp. z dotací na výzkum.
Čili žádné státní peníze (zdroj peněz pro 98% aktivit SŽ) neputují do nemocnic. Chodníky platí města a obce, čili rovněž Váš příklad nikterak nesouvisí s dotacemi do železniční infrastruktury.
Jenom železniční dopravy si vynucuje zvykové právo na obrovsky přemrštěnou výši STÁTNÍCH dotací vztaženou k marginální přidané hodnotě. Proč? Protože obrovská hydra dodavatelů do železnice, navyklých na pohodlný přísun dotací do beztak nesmyslných investic jako např. nádražní palác v Pardubicích????
Tak to teda žijete v blbém národě.
? Utrácet na účet národa každoročně miliardy za pár desítek „repre sportovců/házečů klackem“ tj. doživotních nezaměstnaných a jejich servisáků a pasáků a udělat z těchto víceméně zdravých doživotní poloinvalidy by byl obdobný nesmysl jako platit NemaŠ z celonárodní kasy
pokaždé když čtu podobné nesmysly, tak jsem více a více nakloněný omezení volebího práva podle vzdělání a věku
Ano, dle Vaší argumentace úplně mimo a „ad hominem“ je Váš komentář naprosto srozumitelný.
Takže byste si představoval mít novou železnici z Prahy až do Ševětína a dál
tu současnou jednokolejku? Co to je za logiku? To je jako mít uprostřed dálnice úsek s kyvadlovým provozem.
Co se týče pokračování tak se momentálně řeší studie na modernizaci až do Lince, který už je na velmi významném železničním koridoru a lze z něj pokračovat třeba směrem do Itálie přes tou dobou již otevřený Brenner.
A náš národ na to opravdu nemá, dopravní infrastrukturu totiž platí stát z daní všech obyvatel a to i těch z jiných národů.
Na Váš dotaz na obrovsky nesmyslnou investici za 25+ miliard NemaŠe = pročtěte si to ještě jednou = tato investice nemá smyslupné využití: a) prťavý aglomarace = kdyby byla 10x vštší, tak snad by se mohlo začít uvažovat b) fakticky konec rychlé tratě, protože zejména severně od Lince liduprázdno, kopcovito a klikato c) souběh s D3 a D4 do velmi velmi řídce zalidněného regionu JČK (= netvrdím, že automaticky měla mít D3/D4 přednost, ale zrealizovat jedno z toho nebo žádné z toho, ovšem na oboje IV. koridor a současně i D3/D4 zcela jistě není, nebylo a nebude. Ani investičně a… Číst vice »
No hlavně aby prosperoval Agrofert a důchodci měli větší důchody. Protože kdo jiný je tu národ? A copak národ zajímá budoucnost?
Já bych začal investicemi do obrany a to na úrovni každé rodiny (= mít jídlo, vodu, léky a informace o svém lékařském stavu) a pokud bychom byli napadeni, tak prostě minimálně prvních 14 dní bychom my občané neměli nic moc očekávat od vlády, protože všechny síly budou použity k zacelení ztrát po prvním útoku a na odražení prvního útoku. A v druhé řadě by mělo skončit sebevražedné chování, že v našem nárdě se nerodí dost dětí. A pro ty děti, co se narodí tak není dostatek zdravotní péče a kvalitního vzdělání pro 21. století = např. naprosto nechápu proč součástí… Číst vice »
Tu třetí kolej k Děčín-Břeclav budete přidávat jak? Pod zem?
Je potřeba prodrbat peníze na důchodce a aby bohatší lidi jako Babiš na úkor chudých ještě víc zbohatli.