Autobusy Trolejbusy Železnice Železniční průmysl

CAF si pochvaluje akvizici Solarisu. Polský výrobce autobusů láme rekordy

Hybridní autobus Solaris Urbino na testování v DPP. Foto: DPP
Hybridní autobus Solaris Urbino na testování v DPP. Foto: DPP

Velké investice do veřejné dopravy se projevují i na výsledcích výrobců dopravních prostředků. Po rekordních číslech za rok 2019 zveřejněných švýcarským výrobcem Stadler oznámil své dosud vůbec nejlepší výsledky také španělský (baskický) CAF. Ten zaznamenal velký růst tržeb především díky akvizici polského výrobce autobusů Solaris. Akvizice se završila koncem roku 2018.

Čistý zisk CAF vzrostl loni o 47 procent na 63 milionů eur (1,6 mld. Kč). Tržby vzrostly o 27 procent na 2,6 miliardy eur (66 mld. Kč), za růst tržeb přitom CAF z drtivé většiny vděčí právě akvizici Solarisu. Skupině se podařilo získat zakázky v rekordním objemu čtyři miliardy eur (přes 100 mld. Kč) a „přifouknout“ tak zásobník práce o 22 procent na 9,5 miliardy eur (cca 240 miliard Kč).

Pokud jde o výhled do budoucna, CAF věří v další růst svých dceřiných společností Solaris a EuroMaint. Druhá jmenovaná je švédská firma na údržbu vlaků, kterou skupina CAF získala v červenci 2019.

Svůj nejúspěšnější rok má za sebou i samotný Solaris. Zákazníkům dodal rekordních 1 487 autobusů a překonal tak rekord z roku 2017, kdy k zákazníkům putovalo 1 397 vozů. I tržby si loni připsaly rekord, když stouply meziročně o 40 procent na 2,6 miliardy polských zlotých (cca 16 mld. Kč).

Největšími trhy Solarisu byly loni Polsko, Německo, Belgie, Litva a Itálie. Skupina přitom vidí budoucnost v elektromobilitě a hybridních pohonech. Zatímco v roce 2018 tvořily hybridní a elektrické autobusy (včetně trolejbusů) 29 procent prodaných vozů se značkou Solaris, loni to bylo 40 procent. Firma má pro letošek například velkou objednávku z Varšavy (130 kloubových Solaris Urbino 18) či Milána (rámcová dohoda až na 250 Solaris Urbino 12).

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Je fakt, ze solaris jede… co se tyce interieru, jizdy, tak si nemuzu stezovat… mrzi me to kvuli ceskym vyrobcum, ale solaris udelal velky skok…

svojsin

http://www.portal.idos.cz/Down.aspx?f=pdf/L320920_200316_249532.pdf

Pro zajímavost, nová linka, jsem zvědavý, jak se to chytne

Márty

Netušíte někdo, kolik CAF za Solaris nakonec dal?

liposh

Já četl, že Solaris SE láme 😀 …no, to by taky nebylo daleko od pravdy (ačkoliv já, jako cestující ,mám z interiéru teda mnohem lepší zkušenosti, než řidiči těch autobusů s mechanickými částmi a motory, takže za cestující nemůžu říct křivého slova. )

Jiří Kocurek

Musí tam být nekvalitní polské motory! Vždyť je to z polska! A je úplně jedno, že na krytu motoru je napsané Cummins, MAN nebo třeba DAF. Převodovky Voith a ZF jsou taky nekvalitní šroty. Jo, kdyby to byl Citelis, tak tam jsou převodovky Voith a ZF kvalitní!

liposh

Tak mi odpusťte, že říkám pravdu, no. Třeba mě ukamenujte, ale vy víte, že je to pravda. Občas prostě takové ty předsudky bývají pravdivé.

LiborV

Ty motory a převodovky i když od renomovaných firem, mají stejné procento poruchovosti i ve vozech jiných značek.

Y.K.

Neříkáte pravdu, říkáte svůj názor, což jsou dvě dost nesouvisející věci.

liposh

Tlumočím názor zainteresovaných řidičů DPMB, což by jako vzorek mělo stačit minimálně k takovémuto vyjádření.

Y.K.

A co konkrétně říkají a jak vyhodnocují kvalitu a nekvalitu dílů jednotlivých typů?

Botik

U Brna je hlavně problém, že si objednali holátka za 6 milionů/kus (kloub!). Pak se nelze úplně divit, že to má veškeré komponenty nastavené na naprosté minimum funkčnosti a výdrže…

Y.K.

Kloub za 6 mega? Hmm, tak to musí být osekané na kost.

jva

Olomoucká ňjúrbína 18 byla na jakési svolávačce loni, ale co se dnes neláme – sloupky u Citybusů, o SORech nemluvě (a rámy praskaly i „zlatým Karosám“, ŠM je taky „významná“ kapitola). No jo, když bezpečnost je hluboko pod příslibem úspory paliva (tedy i emisí), je vše stavěno na hranicích pevnosti (viz odlehčená Urbina s menšími koly a podobné experimenty). Ještěže doma si (zatím) můžu vrazit stovku hřebík tam, kde by (snad) stačila sedmdesátka 🙂 .
Na straně druhé – milion km po městě bez GO pro jamniky žádný problém (rovněž Olomouc).

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO