Španělé mají v Leo Expressu většinu. Za švédským akcionářem je výrobce CAF

Jednotka CAF Oaris pro Flytoget. Foto: CAFJednotka CAF Oaris pro Flytoget. Foto: CAF

Španělé mají v Leo Express 55 %, jejich zástupci jsou v představenstvu a dozorčí radě.

Majetkové přesuny v Leo Expressu přinesly definitivní ovládnutí dopravce španělským kapitálem. I když Leo Express oznámil, že do firmy vstoupil nově španělský a švédský investor, ve skutečnosti jde pouze o španělský kapitál.

Kromě státních drah Renfe, které získaly přesně 49,9 % akcií, koupila 5 % akcií společnost EuroMaint Gruppe. Tu Leo Express v tiskové zprávě označil za švédskou. Firma skutečně ve Švédsku sídlí a podniká, konečným majitelem je ale jeden z největších evropských výrobců kolejových vozidel CAF. Firma se sídlem v Baskicku ovládla švédskou opravárenskou společnost v roce 2019.

V případě Renfe je cílem nákupu mezinárodní expanze na nové trhy, u CAF jsou konkrétní důvody vstupu nejasné. Zvláště, když jde jen o pět procent. CAF ani Leo Express na dotazy neodpověděly. O důvodech vstupu tak lze jen spekulovat. CAF o český i celý středoevropský trh zájem má. V minulosti se opakovaně hlásil do tendrů Českých drah, ale nevyhrál. Přítomen je v celé střední Evropě i jinak: přes polského výrobce autobusů Solaris, který vlastní.

První personální změny

Vstup do Leo Expressu přichází jen týden poté, co se CAF dohodl s Alstomem na koupi závodu ve francouzském městě Reichshoffen a převzetí výrobního programu Talent 3. O nákupu závodu jednala i Škoda Transportation.

Španělský list Expansion uvedl, že CAF se už dříve pokusil vstoupit kapitálově do některých dopravců, například do provozovatele rychlovlaků Iryo. CAF se může dostat i k čínským jednotkám Sirius, které má Leo Express objednané a které zatím stále marně čekají na schválení pro provoz v Česku. Zkoušky probíhají už dva roky. List si současně všímá i velkého potenciálu střední Evropy pro modernizaci železnice a soutěže na provoz závazkové dopravy.

Majetkové změny v Leo Expressu vedly k tomu, že zakladatel firmy Leoš Novotný má ve firmě již jen minoritní podíl 44 %. V představenstvu je nově také šéf stratagie Renfe: Manuel Villalante Llauradó. Španělští manažeři zasedli i do dozorčí rady firmy.

Tagy CAF EuroMaint LEO Express renfe
71 komentářů