Komentář: Pomalu, zato se slevou. Programové prohlášení nás na železnici vrací do 90. let
V roce 2022 dovezla Správa železnic do Česka na ukázku vysokorychlostní jednotku TGV. Náklady zaplatili dodavatelé Správy železnic. Zda se putovní výstavka bude do spuštění reálného provozu ještě opakovat, není zatím jasné. Foto: Ministerstvo dopravy

Téma vysokorychlostních tratí otevřel a prosadil Andrej Babiš. Ten samý premiér navrhuje v programovém prohlášení citelné snížení tahu.
Ono je to v nějaké míře u každého národa, ale u nás je to po období komunismu ještě výraznější, že když se objeví nějaká vize, tak se současně objeví přizdisráči že to nemá smysl – tyhle lidi jsou jed každého společenství lidí.
A vam by zase neuskodilo trochu slusnosti a sebereflexe.
omylem jsem dal mínus
Já jsem zase vděčný za to, že si může nahlas každý z nás říci názor.
Ty blázni chtějí na hranicích postavit pomalu zase plot, tak na co stavět VRT a připojit nás na evropskou síť. Peníze je třeba prožrat, aby nás důchodci udrželi u moci.
no dálnice na hranice stavět chtěj, v tom to není…
Kdo má kde stavět jaký plot? Nějaký zdroj by nebyl?
Reálná rychlost se naopak bude snižovat kvůli kapacitě.
hlavně jsou nesmysl ty tříkolejky. Ale to si vyřiďte se ŽESNADem, který za to lobuje :(((
Co na to jít čistě matematicky. Úsek Ústí – Praha – Brno – Břeclav je cca 350km. Počítejme to jako přímou cestu bez zastávky. Stání ve stanici je časově pořád stejné až je na trati rychlost 200km/h nebo 250km/h. Vlak při rychlosti 250km/h projede tuto trať 1h a 24 minut. Pokud rychlost snížíme na 200km/h tak ji vlak ujede za 1h a 45 minut. Rozdíl je tedy 21 minut čistého času jízdy pro cestu napříč celou republikou. Já jsem s tímto naprosto v pohodě.
Čistě matematický přístup je nesmysl, protože drtivá většina délky koridorů nemůže být upgradována na 200 km/h z důvodu trasování. Dále je tam problém provozní, protože ten vlak jedoucí 200 km/h se na rozdíl od VRT musí promotat mezi osobními vlaky a něco by mělo z být i pro nákladní vlaky co jedou do 120 km/h. Kvůli tomu se dnes nedá často jet ani těch 160 km/h co na koridorech máme.
Ještě bych k tomu dodal, že ty koridory jsou již dnes na hraně kapacity. Chceme je na dalších 30 let rozkopat? Já to tedy určitě nechci. Nehledě na to, že ty VRT Vám otevřou úplně jiné trasy než Praha – Břeclav, např. Praha-Frankfurt při stejném TT jako do té Břeclavi.
Tak, vidina dalších 30 let výluk a překopávání koridorů a na nich ležících stanic vypadá další krumpáč zatnutý do zad železnice namísto akutně potřebného zlepšení kapacity (což už první torza VRT nabídnou, ani nemusí být dokončené celé a bez vlivu na koridory, pokud zanedbáme stavby spojené s napojováním na konvenční síť).
Ale přece není nikde řečeno, že se musí upgradovat aktuální koridory na 200km/h. Postavme nové podle plánu VRT a netlačme na vysokou rychlost, když rychlost 200km/h bude stát o spoustu miliard méně.
VRT z hlediska země velikosti ČR ne nesmysl. Časové úspory za ty peníze nestojí.
Problémy s kapacitou jsou leda tak z Praha do Hradce a to se dá řešit levněji jinak.
VRT jsou projekt co má význam v rámci Evropy. EU by měla stanovit trasování dálkových VRT koridorů s ohledem na zájem celku a ne jednotlivých států.
Vyčlenit na ton peníze a dát to jednotlivým zemím za úkol postavit.
Pokud jednotlivé země postaví „národní VRT“, nebude jim to dávat smysl a podle toho bude vypadat rychlost (pomalost) výstavby a nebude to na sebe navazovat.
Proč se staví dálnice? Časové úspory za to zjevně nestojí.
Doporučuji před zapojením do diskuse o VRT nejprve aspoň navštívit web věnovaný VRT.
Pro nektere je tezke si to pripustit, ale CR plnohodnoutnou sit VRT nikdy mit nebude. Tvrdim to leta. CR zcela jiste potrebuje v urcitych mistech zkapacitnit zeleznici, a to zejmena vyjezdy z Prahy nekde po Benesov, Pardubice, Beroun. Potrebuje plnohodnotnou trat z Plzne na zapad a od Budejovic na jih. To vse v parametrech 200-230 km/h, tak aby to bylo vyuzitelne jak pro osob tak naklad. Jedina „VRT“ktera ma snad smysl je pro nas Dresden-Praha-Brno, ale tazena pre mezimesti Pardubice-HK, jinak neni sance aby mela nejakou racionalni ekonomiku. Vzhledem k velikosti CR, je 300 Km/h ci dokonce vice uplna zbytecnost.… Číst vice »
Kudy byste tu VRT vedl od Pardubic do Brna?
VRT Praha-Brno se nema sama o sobe nejmensi sanci se sama uzivit ! A stavba dalsich vetvi je v naprostem nedohlednu. Bohuzel CR ma mesta pro stavbu VRT naprosto nevhodne rozmistena-nejsou v linii jsou parskovite od Prahy do vsech smeru a zadne nema ani naznak potencialu VRT kapacitne uzivit.
Srov. s argumentací, jak vzroste význam měst, u nichž bude VRT. Tzn. že nemá smysl posuzovat dnešní význam.
Mmch. to je aspoň jedna z mála relevantních výhod terminálu Nehvizdy (samozřejmě jen při existenci VRT od Prahy k Pardubicím/HK) – že zejména z HK do Brna by to mohlo být nejrychlejší s přestupem u Nehvizd.
Nicméně dovolím si zůstat u mé otázky – kudy mezi Pardubicemi a Brnem byste tu VRT vedl? Podotýkám, že tam po cestě už tuplem není nějaké echt-velké město (když vám není dost dobrá Jihlava pro vedení okolo ní).
To je jenom demonstrace toho, jak je CR co se tyce rozmisteni mest zcela navhodna ke svatvbe VRT. VRT Praha-Brno ve skutecnosti bude primo slouzit mensine obyvatel. Proc by mel nekdo v Plzni, Olomouci, Liberci, Budejovicich, Pardubicich, Hradci, podporovat vystavbu teto VRT. Pokud by byla vsechna tato mesta v linii, tak ji budou vsechna podporovat, VRT bude mit primy prinos pro vetsinu spolecnosti, navic provozne bude mit takova VRT jasne ekonomicke zaklady. CR a rozmisteni mest je v podstate presne antiVRT. To je take duvod, proc se uz 20 let resi kudy ji vlastne vest, zadny smer totiz ve skutecnosti… Číst vice »
Když by ta VRT vedla přes Pardubice, tak byste pořád mohl říkat „Proc by mel nekdo v Plzni, Olomouci, Liberci, Budejovicich“, že.
Mmch. kdyby ta města byla v linii, tak by dost možná nestačila dvoukolejná trať, pokud by měla vyřešit relevantní přepravní proudy.
Mýlíš se soudruhu! Jestli náš stát něco potřebuje tak jsou to odvážné vize a ne přizdisráče co otravují vzduch kecama jak je to či ono zbytečné. A to Rakousko a Švýcarsko nemá VRT na 320 km/hod. jenom proto že jsou tam Alpy.
Neni to pravda, Ano jsou tam alpy ale soucasne mezi hrebeny rozsahla v podstate rovna udoli v okoli rek. A to ze „hory nejsou problem“ je priklad Spanelska. Vy si tu proste nechcete pripustit, ze CR ty VRT neni schopna nejenom postavit, ale hlavne kapacitne uzivit. Vzdalenosti jsou kratke, mesta mala. I pri VRT Praha-Brno, auto bude stale vaznou konkureci. Pri casu dvere-dvere vam ani VRT nepomuze. Nejvetsiho efektu dosahuje VRT pri cestovni vzdalenosti 300-600 km. Co je pod, tam jiz silne konkuruje auto, co je nad, letadlo. Kratsi useky davaji smysl pouze v pripadech skutecne vysoke hustoty zalidneni. CR… Číst vice »
Tak minimálně Berlín-Dráždany-Praha-Brno-Vídeň a Brno-Ostrava-Krakov je naprosté minimum. Takže vy byste vedle stávající trati 160/200 km/hod. postavil novou trať (protože se asi shodneme že stávající tratě jsou přetížené) na 230 km/hod. která bude dražší než trať na 320 km/hod., protože v Rakousku?
Ani toto se nema sanci uzivit. Kolik lidi jezdi z Prahy do Krakova? Z Prahy do Drazdan jezdim pravidelne, ale autem, dvere dvere je to nesrovnatelne rychlejsi i s pripadnou VRT, nemluve ze pravidelne jezdime ve 2 ci ve 3-pak jizdenka na vlak je uplne scifi. Do Vidne, kvuli komu, kvuli turistum v lete??? Do Rakouska jezdim opet zasadne autem, bud jedu na lyze nebo na kolo do Alp, vlak vubec nepripada v uvahi jako volba. Pro VRT tu zkratka neni dost bussines klientely. I pro Japonce je shinkansen extremne drahy !!!! Vlaky jsou nacpane predevsim kravataky, lidi do toho… Číst vice »
Proč se Praha – Brno nemá šanci uživit, když už teď se tam jezdí na stojáka i když jízdní doby nejsou žádné terno?
A kolik toho vystoupi/nastoupi v Pardubicich? Mate vubec predstavu o kapacite VRT? Napr. shinkansen 1 souprava 1600 lidi interval 3-5 minut. Kde vidite tu poptavku v CR?
U nás máme ETCS, tak se pod 5 min.moc nedostaneme. Hladový poloautoblok měl z Buben na TGM interval 1 min. Navíc pokud umožní jízdy i rychlíků, tak kapacita klesá ještě více.
Ano mám velmi přesnou představu o kapacitě např Šinkansenu. Zmiňujete Tókaidó, který překonává nejen Praha-Brno, ale cokoliv na světě. Ne všechny tratě v Japosnku jsou mezi megapolemi typu Ósaka a Tokio. Na Kjúšú jezdí osmivozové nebo šestivozové vlaky, interval cca 30 min, ale stále různé vrstvy. Do Curugy což je maloměsto to jezdí po cca hodině, desetivové soupravy. Atd atd. Argumentovat Tókaidó Šinkansenem je nesmysl, ten se vymyká i v rámci Japonska, ten spíše ukazuje jaká neuvěřitelná kapacita se dá vmyačkat z dvoukolejně tratě. Na druhou stranu jsem si zajel na skok třeba z Okajamy do Hirošimy, protože to je… Číst vice »
Ještě bych dodal, že i na tom Tókaidó Šinkansenu na spojnici obrovských magapolí byla (před 60 lety, kdy nikdo VRT neznal) skepse během plánování a výstavby a začátek v roce 1964 byl pouze 60 (16vozových) vlaků denně. Ale ta trať doslova ukázala co umí indukce. Protože už v roce to bylo 83 vlaků denně a 1966 110 vlaků denně.V roce 1975 to už bylo 213 vlaků denně. Od roku 2009 tam jezdí stabilně 323 vlaků denně, více není možné, trať je na totálním limitu. Proto staví „maglev“ Chúó Šinkansen ve stejné trase.
Tedy jízdní doby dělají poptávku.
Vy jste bohuzel totalni snilek, ocekavate snad ze Praha ci Brno se snad populacne zdvojnasobi? Ono je treba shinkansen zasadit take do historie japonske konjunktury.
Japonsko poslední dekády na rozdíl od ČR prochází úpadkem a přesto VRT stále staví. Pochopili dávno totiž jak moc pozitivní vliv to má na propojení regionů s ekonomickými centry. Je to proces který tam stále probíhá, nic co vypuklo nárazově před 50. lety pouze v době ekonomické bubliny. A jak vám píšu, dnešní tratě rozhodně nejsou mezi obrovskými sídly. Naopak jdou často ve většině délky tunely pod horami kde nic moc není a takový problém my vůbec nemáme. Populace Prahy i Brna se zvětšuje, nepotřebuje se zdvojnásobit, stačí aby atraktivita spojení přetáhla další lidi do vlaku. Už teď je poptávka… Číst vice »
Nepíšete, o kolik je 320 dražší než 230, proč je to tedy zbytečnost? A VRT je z principu mezinárodní trať, Berlín Vídeň, tam je vyšší rychlost potřeba.
Nikdo soudny vam dnes z Berlina do Vidne nepojede vlakem!!!!!
Dnes samozřejmě ne, vlakem je rychlejší ČR objet přes Německo.
Zadna VRT nikdy nebyla budovana jako mezinardni. Vschny skutecne uspesne jsou naopak narodni. Jedina skutecna vyjimka je Londyn-Paris-Benelux. Ale s tim se my opet nemuzeme v nicem srovnavat.
a co má být?
tak ať si to Berlín Vídeň postaví za svoje peníze…
A nebylo by pro nás lepší, aby Němci a Rakušané skrz EU přispěli na rychlou železnici, ze které budeme mít užitek i my?
Na naše železniční stavby přispívá často většinově EU, takže i Berlín a Videň, co tam máte dál? Přispíváme my na rychlé úseky v zahraničí, které jsou pro nás dobré abychom se někam dostali, ale pro Němce a Rakušáky je to tak akorát okrajové pohraničí?
Zkuste se přečíst třeba knihu Rychlá železnice i v České republice. Trať na 200 s malými sklony pro nákladku Vám vyjde dráž než VRT na 350 a bude mít menší kapacitu než VRT a optimalizovaná stará trať.. Pochopili to jiní, snad pochopíte i Vy.
Jenze parametr rychlosti jestli 230 nebo 300 je prece v ramci CR zcela irelevantni!!! Nas trapi a omezuje predevsim kapacita trati. Misto toho, aby se dost omezene prostredky koncetrovali na reseni tech skutecnych problemu ktere jsem jmenoval=predevsim vyjezdy z Prahy a trat na zapad od Plzne, tak tu nekdo resi prohanejici se prazdne rychlovlaky nekde pres Vysocinu. Postavme prvni ty vyjezdy, vyresme kapacitu, a pokud takto zeleznice natahne dost zakazniku, potom i pro politiky bude VRT politicky bod. Musite si uvedomit, ze drtivou vetsinu populace zeleznice v CR zkratka vubec nezajima, vlakem nejezdi, natoz VRT. Potreba site VRT musi z… Číst vice »
Ta kniha je vynikající i z toho pohledu, jak se mnohé mezitím změnilo, a to vč. myšlenek autorů té knihy. 🙂
Srov. s trasou Praha – Humpolec (stanice) – Jihlava (stanice) – Velké Meziříčí (stanice) – Brno, kterou tam prosazovali. 🙂
V trati na 250 nebo 300 km/h není žádný zásadní rozdíl. Novostavba tak jako tak. VRT rozvoj železnice rozhodně nebrzdí, rozhodnutí o nich padlo teprve nedávno, zatímco „vylepšování koridorů“ je snaha táhnoucí se už 30 let. Zatím se ani nic nepostavilo, aby někdo argumentoval, že to odsává peníze. Pro náklad a osobku máme stávající tratě co vedou skrz města. Rychlou trať ve městě nikdo chtít nebude. Nejhorší je když to někdo nikdy nezkusil, tedy pochopil přínos takového cestování, ale má jasno, že to je u nás k ničemu. Obrovsky důležitý je totiž rozdíl oproti délce cesty autem, kde 300 km/h… Číst vice »
Bohuzel strilite dost spatnym smerem, nacestoval jsem se toho prave opravdu dost, casto i rychlovlaky, a proto moc dobre vim, kde jsem jim jel, proc jse jim jel, kdy to ma smysl a kdy ne. A ten smysl v CR zkratka zcela postradam. My tu nepotrebujeme vystrelek predraze linky VRT, ale kapacitni hustou sit standardich zeleznic do 200 (230) km/h, ktera predevsim v okoli Prahy oddeli dalkouvou od regionalni+nakladni dopravy.
Právě to oddělení dálkové dopravy od regionální + nákladní vede k potřebě zcela nových tratí. A studie proveditelnosti došly k závěru, že lepší je stavět tratě rychlejší (320 km/h), než pomalejší (200 – 230). Přitáhnou více cestujících.
Jako kolovratek, a my na vybudovani takove kompletni site VRT mame prostredky, mame prepravni proudy, ktere takouvo sit uzivi? Ja osobne bych povazoval za naprosty zazrak, pokud se postavi vyjezdy z Prahy a to v dohledu nejblizsich 15-20 let. Realita je takova, ze za 30 let nemame hotovy ani prvni koridor a uz do nej musime lit dalsi miliardy, protoze se prvni useky zacinaji opet rozpadat. Neprestava me fascinovat ta mira naivniho sneni obhajcu site VRT.
Ano nedělejme nic, stejně je to všechno na nic, dejme lidem jako vy více nažrat a budou spokojení.
Vidite svet cernobile. Rikam snad nekde nedelat nic? Pouze jsem, narozdil od vas, realista. Myslite, ze pokud by se postavily vyjezdy z Prahy tak jak jsem je popsal + dobudovat trat smer zapad a jih, + treba tunel Usti-Chocen, ze by to zeleznici u nas nikam neposunulo? Myslim ze posunulo a hodne! Ale predevsim je to ekonomicky obhajitelne a v rozumnem case realizovatelne. Tudiz skutecne efektivni. Vysledkem techto snu odrzenych od ekonomicke reality a efektivity jsou prave dnesni problemy zeleznice. Tak urputne se soustredime na neco megalomanskeho a spasitelskoho, ze nam i dosazitelne cile, ktere maji svuj jasny smysl a… Číst vice »
Schválené VRT, narozdíl třeba od dálnic, prošly ekonomickou obhajobou při studii proveditelnosti. Takže ano, z toho co víme, můžeme říci, že se VRT uživí.
V tuto chvíli na ně prostředky nemáme, ale budování sítě je na desetiletí a naprostou většinu úseků je možné budovat a provozovat zvlášť s napojením na konvenční síť.
30 let je běžná životnost dopravní stavby. Fakt, že za tuto dobu nemáme hotový ani první koridor, není argument proti VRT. Výzvy jako uzel Česká Třebová, nebo nelahozeveské tunely nás při budování VRT nečekají.
Naše tratě jsou přetížené, spousta vlaků žádajících kapacitu se tam nevejde, ale vy máte starost o vytížení. Přitom zrychlení může poptávku jen zlepšit, zatím parametry dlouhodobě klesají. Ano nemáme ani koridor a nechci vidět další výluky kvůli upgradování. Na 200 – 230 km/h je stejně potřeba úplná novostavba na většině míst. Prostředky do VRT by měly být menší než do upgradování sítě, protože jsou méně náročné na provádění, ač parametrově lepší – a bez narušování provozu. Kromě toho jsme bez VRT na doslovně železniční periferii Evropy, přestože geograficky jsme někde zhruba uprostřed. Tratě na západ jsou pomalé a klikaté, nejlépe… Číst vice »
Pak proč má podle Vaší logiky VRT Belgie či Nizozemsko?
Máte na mysli zcela nerálné podklady ke studiím proveditelnosti týkající se počtu cestujících a následně předpokládaných časových úspor? Nevím jak takové zmanipulované studie proveditelnosti mohl někdo schválit.
A máme jiné lepší, realističtější?
To myslíte počty nárůstu cestujících podle skutečného nárůstu (vyššího) nebo ty těžce podstřelené co se používaly doteď? Pokud myslíte ty podstřelené, tak je opravdu zázrak, že je někdo schválil.
Pán bude odborník na přepravní prognózu či ekonomické hodnocení?
VRT má tyto přínosy: a) odlehčí stávající konvenčním tratím pro osobní i nákladní dopravu, b) obslouží rychleji celou ČR včetně krajských měst, c) zajistí mezinárodní spojení. Výstavba VRT je předpokladem prosperity ČR, což ovšem dezolátům obtížně vysvětlíte, těm je to jedno.
Můj náhled na věc je tento: a. potřebujeme další kapacitu tratí? – ANO, b. Potřebujeme rychlost 300 km/h – NE c. Potřebujeme univerzální tratě pro nákladní i osobní dopravu – jednoznačně ANO. d. Máme neomezené prostředky? – NE. Z tohoto vyplývá, že dává smysl určitě postavit trať v nové trase, ale tak, aby byla ekonomicky obhajitelná. Smysl opravdu dává Praha-Dresden-, Praha-Brno(-Vídeň)-Ostrava-(-Katowice). Trať by měla připouštět jak nákladní dopravu (na 160km/h), tak osobní dopravu (200-230km/h) – oboje ale tak, aby ty vlaky nemusely zbytečně zpomalovat, tj. jely opravdu konstantně. V ten moment je těch 300 úplně zbytečných. Čili VRT tak jak… Číst vice »
Rychlost 300 km/h potřebujeme proto, aby byla ČR v Evropě konkurenceschopná. Bez rychlého napojení ostatních částí republiky na Prahu se v ČR vše bude koncentrovat do Prahy a ostatní části republiky budou upadat. A bez rychlého napojení na okolní státy bude upadat celá ČR.
když to řeknu velice nehezky, tak konkurenceschopnost není to, že do ČR přijede hromada “ čmoudů“ 300 km/h
Aha, takže konkurenceschopnost ČR bude spočívat v tom, že se jí všichni zdaleka vyhnou?
vám na to dlabu, chci bydlet tam kde jsem a ne přispívat megapolím… práce má jet za lidma, ne lidi za prací…. to je pak jasný, že na to žádné kapacity nejsou.
Práce nemá nic. Lidi jezdí tam, kde práce je (z míst kde není).
Tak už se nám rasistický dobytek dostal i do diskuzí na zdopravy. Tuhle zemi čeká hnědá doba…
Tak můžeme stavět VRT jenom po V4.To snad panu Milanovi nemůže vadit.
Souhlas…
Pro nákladní dopravu budou postačovat koridory na 160/200 km/hod. (odlehčené stávající plus nové které na ně navazují) a nedává tedy smysl stavět VRT na 230 km/hod. jako společnou VRT pro osobní i nákladní dopravu (to má smysl v Rakousku či Švýcarsku kde to kvůli terénu jinak ani nejde) – oddělením osobní a nákladní opravy docílíme toho že trati na 320 km/hod. budou levnější na stavbu i provoz, protože nebudou muset být projektovány a udržovány na větší zatížení kolejí od nákladní dopravy a současně budou samozřejmě rychlejší pro spojení mezi krajskými městy u tratí nad 300 km/hod. Stačí se rozhlédnout po… Číst vice »
Tak zrovna Wien – Linz „kvůli terénu“… jako že příliš dobrému ve smyslu spíše rovinaté oblasti (kromě okraje Vídně a Tullnerfeldem)? 🙂
To jsou úvahy, které jsou dávno za námi. Výstup byl, že náklady na vybudování nových konvenčních tratí nejsou výrazně nižší, ale jejich přínos výrazně nižší je.
Výstavba vysokorychlostní trati neznamená vytrhání kolejí na existujících koridorech, naopak na nich uvolní kapacitu právě i pro nákladní vlaky.
No a to je právě ten největší omyl. Neuvolní.
Věříte na indukci v osobní železniční dopravě?
Jenže při výstavba VRT , která umožní svými parametry i nákladní dopravu je o dost jiných nákladech. Menší spády a tak více tunelů a mostů. Němci další trať jako jejich první VRT Hannover – Wuezburg už nestavěli.
Tak kolik je tedy ten rozdíl v ceně? Hlavně ta trasa v území tady bude navždy. A píšete, jestli „my“ potřebujeme, ale jsme přece uprostřed ostatních států, a potřebujeme také napojení na zahraničí, nebavíme se tu jen o čase Praha – Brno – Ostrava. Nakonec Berlin Vídeň je evropsky významná trasa a bude to platit EU.
to tak je, ale to napojení nemusí být 300 ani 200
EU tady není napořád… to si buďte jistý.
Když se pořádně podíváte na ty plánované úseky, tak zjistíte, že jich několik přesně odpovídá vašim výtkám.. . Jeden reálný úsek na provoz rychlostí 300+ je Praha-Brno a to vlastně jen v části od Nehvizd cca k tunelům před Brnem, druhý Brno-Ostrava přibližně v části od Šlapanic před Jistebník, úsek VRT Haná je otázka budouccnosti a provoz z Brna za Přerov bude po konvenční trati. To ostatní jsou krátké úseky a sjezdy, kde reálné využití 300 km/h příliš nehrozí. Trať na AŽ 320 znamená jen to, že je rovnější a oblouky mají větší poloměry, ale neznamená to nutnost, aby i… Číst vice »
Naše země s clenitosti jakou má (podobně jako Rakousko, Švýcarsko) nemá zapotřebí VRT. Stačí max. 230 a i s touto rychlostí se obslouží města a bude to i plnohodnotné mezinárodní spojení. Celkově to vyjde levněji jak pro stát, tak pro cestující.
Ale to není pravda. Trať na 230 nebude výrazně levnější než trať na 350, naopak, budou úseky, kde by byla i dražší. Na trati na 350 mohou být daleko větší sklony, a proto není potřeba takové množství tunelů.
To říkáte správně..MOHOU…jenže v reálu takové de facto skoro nejsou, protože to je závislé na geografické konfiguraci terénu a zrovna v případě ČR má být sklon max. 20 promile tuším – 40 promile není nikde !. Jediná trať, která těch 40 promile má je VRT Kolín n/R-Frankfurt a pak ta VRT Haramein, kde je na 40 promile tuším pouze jeden úsek. Nákladní doprava je limitovaná sklonem 12,5 promile a v případě, že by se místo toho navrhovaného nesmyslu V = 320 km/h jezdilo V = 250 km/h a snížil sklon tak, by byla dostupná kapacita i pro nákladní dopravu, a… Číst vice »
Mýlíš se soudruhu! Jestli náš stát něco potřebuje tak jsou to odvážné vize a ne přizdisráče co otravují vzduch kecama jak je to či ono zbytečné. A to Rakousko a Švýcarsko nemá VRT na 320 km/hod. jenom proto že jsou tam Alpy.
V relaci Wien – Linz – Salzburg/München (záměrně píšu lomítko a ne pomlčku, protože VRT Linz – München by se hodilo vést jinudy než přes Salzburg) žádné Alpy nejsou.
Ano zrovna tedy by opravdu mohli vést rychlejší trať pokud by tato oblast nebyla přelidněná. Ale pokud někde něco dělají blbě tak my to budeme jako stádo idiotů opakovat?
Bez nálepky by to nešlo?
Někteří to nedokáží.
Laskavě si nechte to nálepkování(soudruh, dezolát) těch, s kterýma nesouhlasíte, někde na diskusi na Forum 24.
No a proto se plánuje na plnou provozní rychlost jen Praha-Brno-Ostrava, nejvytíženější vnitrostátní trasa. Další vrstva a spoje do krajských měst jsou vlaky na 250 km/h. Další úseky jsou sice projektované na pár místech na až 320, ale není to prakticky využitelné…. jen když se bude v budoucnu pokračovat dál, třeba Brno-Bratislava.
Jediné co by dávalo smysl je mít VRT pro Cargo…nic jiného… proč mají lidi se svého života dělat trhací kalendář, když ta práce může přijet za nimi?
Jako že bysme byli konečně průkopníky něčeho nového, co jinde nemají?
VRT pro nakladni vlaky? Takze vyprojektovat lokomotivy a vagony na 320? Nejpodobnejsi co kdy existovalo bylo TGV La Poste a to uz 10 let nejezdi. Nebo kdyz Tu-144 prevazelo postu, ale to uz je taky historie.
Opět další burešovy 4 roky co budeme jen prožírat finance místo investic. Polsko od roku 2012 investovalo do moderní infrastruktury a dnes vidíme výsledek a země roste, ANO bylo ve vládě od roku 2013 a infrastruktura stale zaostala a pomala vystavba dalnic. Polsko investuje do VRT a my opet s Babišem to stopneme. Divíte se, že naše mzdy rostou pomalu než v Polsku a ze nám utíká? Hlavně vše prožrat jen aby byl u moci, aby ho nevydali policii a jeho Agrofert mohl čerpat. Na budoucnost mladých a budoucích důchodců nemyslí jen na současné jeho voliče. 👎
Kontrolní otázka: proč naopak Polsko bylo ve všech možných ukazatelích předcházejících cca 30 let horší než my?
Mmch. včetně inflace z 90. let, která pak vedla k měnové reformě, kdy 100 starých zlotých bylo nahrazeno jedním novým.
P. S. Polsko naopak žádnou VRT na 300 – 320 km/h neplánuje. A jeho obrovskou výhodou je (v naprosté většině) rovinatý terén.
P. S. č. 2: Babiše se ani v nejmenším nechci zastávat, je to odporná osoba ve všech směrech.
Lžete, trať Y má být na 320 km/h, protože se zjistilo, že 250 km/h by nepřineslo dostatečnou časovou úsporu a cena projektů by byla téměř stejná.
Hm, skutečně (omlouvám se za nevědomou nepravdu, nikoliv za vědomou lež).
Tak pak jo, Varšava – Poznaň až 350 km/h.
Myslíte Polské VRT na 250 km/hod?
Přidejte, viz výše.
Naši snadno ovlivnitelní spoluobčané se
1) nechali přesvědčit že je fyjala okradl a že se mají špatně, a
2) že si přejí návrat devadesátek
No tak to teď dostali a můžou s rukama v klíně sledovat, jak se najednou mají dobře. Těm ostatním nezbývá než čekat 4 roky a doufat, že k příštím volbám se dostaví většina voličů zodpovědných a sebevědomých.
Podle čeho soudíte z jakého důvodu kdo koho volil? Komu jste dokázal vlézt do hlavy, že víte, že si tady někdo přeje nějaký návrat? Co je podle Vás „mít se dobře“?
Připomeňme si, že dosluhující vláda se v roce 2021 dostala k moci jen díky tomu, že propadl zhruba milion převážně levicových hlasů. To je nezpochybnitelný fakt.
Je to tak, nicméně pro férovost doplním, že historie to hrála na obě strany.
Naopak v roce 2006 získaly (tehdejší) vládní strany celkem 48,89 % hlasů. Tehdejší opoziční strany pak 45,13 % hlasů.
Přesto byl přepočet 100 : 100 vlivem většinových prvků ve volebním systému (kdy KDU-ČSL měla 7,2 % hlasů a 13 mandátů, zato Strana zelených 6,3 hlasů, ale jen 6 mandátů).
Volební systém, který byl v roce 2021 shledán Ústavním soudem po 20 (!) letech neústavním, to takto přepočetl. Při nynějším přepočtu by to tehdy bylo 104 : 96 křesel pro vládní strany.
Ještě doplním, že ty vládní strany byly ODS, KDU-ČSL a SZ.
Opoziční ČSSD + KSČM.
jiné než levicové vlády tady přinejmenším od pádu Nečase tady nebyly a rozhodně nebudou-bohužel,někdo jako Milei s pilou tady citelně schází. Program budoucí vlády je abnormálně rozhazovačný a ta odcházející s výjímkou podpory UA a navyšování zbrojení byla taky příšerná se všemi těmi dotacemi ale líp v tomhle ohledu rozhodně nebude.
U Babiše je vše možné. To je skoro jak Trump. Jeho prohlášení jsou podle toho, kdo s ním mluvil naposledy.
Asi nikdo nic nenamítá proti stavbě obchvatů. Popularitě VRT by mohlo pomoci nazývat je železničními obchvaty. A nějaká návrhová nebo provozní rychlost je obyvatelstvu dost jedno.
Budoucí pan premiér navrhuje v programovém prohlášení ,,citelné snížení tahu“ hlavně proto, že dosluhující vláda zanechala do mrtě vyjedený krám. Připomeňme si, že návrh rozpočtu dopravní infrastruktury úplně vymlčela. A teď mne můžete začít kamenovat, ale je to tak.
Js m rád, že paskvil VRT padne a soustředí se vláda na stávající koridory. A doufám,že se vláda postará i o trať mezi Libercem a Prahou, když ho tato vláda odkopla o dalších sedm let.
Koridory jsou přeplněne. Vlaky se tam už težko vejdou. Je proste treba postavit dalsi trat, tak je logicke , aby se stavela jako vysokorychlostní.
A nestačilo by postavit jem další kolej/koleje do Kolína a zrušit na koridorech vymetaky, který je lepší nahradit autobusem. Na koridor fakt nepatří zastávka v každý horní dolní.
To je snad na uvážení každého objednatele, jestli „je lepší nahradit autobusem“, z principu pomalejším než byť zastávkový vlak jedoucí po rychlém koridoru (kdy ty obce u tratě z té trati aspoň mají nějaký přínos coby vyvážení nevýhod, kterými jsou hluk + případně i bariéra v krajině).
Akorát objednatel neplatí za vzácný statek – kapacitu v konkrétní části, ale za nějakou technickou blbost jako tunu na dvojkolý …navíc jako objednaná osobka ma navrch proti komerčním linkam bez dotací ci nákladem. Ne dopad vymetat na kapacitu sítě prostě neni správně ohodnocen.
Přesto jako objednaná osobka je zatížena předjížděním byť i komerčními spoji, že.
„Vzácný statek“ – srov. právě s tím, že přímá konkurence dopravců = více spojů, ale každý s relativně nižší (oproti stavu, kdy by vše bylo v závazku, byť rozdělené mezi 3 nebo i více dopravců) kapacitou ve srovnání se 400m dvoupodlažními soupravami (zdravím na trasu Curych – Bern – Lausanne – Ženeva).
Mmch. proč byste vlastně zkapacitňoval do Kolína? Vždyť to jde vyřešit zrušením těch couráků „vymetajících Horní Dolní“. 🙂
Přesně tak !! Koridory jsou přetížené, ale SŽ má nastaveny sazby za DC stylem “ máš to zadarmo“. A pak čumí jak péro z gumy, že si tam každej dopravce jede se svými 5ti vagonky – takříkajíc v 5ti minutovým intervalu:-)))
Teda Františku, vy fakt poslední dobou jedete bomby!
Chci hlavně vidět, jak vyhodíte do luftu polovinu Úval, aby se tam ta trať rozšířila, a taky se moc těším na ten autobus, který nahradí plného dvojitého elefanta.
Takze potřebujeme VRT za stovky miliard, protože nejde rozšířit trať přes Úvaly a žádný jiny řešení není – OK.
„Rozšíření tratě do Kolína“ musí bezpodmínečně znamenant v celé délce? Kdyby se přidaly další koleje třeba jen mezi Úvaly a Český Brod a od Poříčan k Pečkám, kde by to v těch polích snad nemusel být neřešitelný problém, tak by to ničemu nepomohlo?
Mno, pokud by takové rozšíření mělo mít přínos, muselo by proběhnout v celé délce. Vynechání stanic je stejná blbost, jako vynechání průjezdu obcemi na dálnici a ponechání běžné ulice přes náměstí.
Takže stejně jako se dálnice trasuje jinudy než původní jednička, vychází lépe jinudy trasovat i vrt.
Tak když chcete srovnávat se silnicí, tak dálnicí bude VRT, někdy. Ale i po jejím postavení nám zůstane hodně frekventovaná jednička, na které nejsou obchvaty a autobusy mají zastávky v jízdním pruhu bez možnosti předjetí. A protože nejsme schopní vyřešit průtah několika obcemi, tak raději nebudeme dělat nic, ani zálivy pro ty autobusy tam, kde by to relativně snadno šlo. A přesně díky tomu jsme tam, kde jsme.
No a co je VRT Polabí? Do Běchovic max 200 km/h od Zahradního města, do Nehvizd 230-250, za Nehvizdama rozplety do několika směrů a sjezdy, rychlosti 200-230. Jen rychlá přeložka/obchvat pomalého koridoru, kde jsou rychlosti 110-140.. Vyšší rychlost z Nehvizd je jen pro hlavní přímý směr. Od Poříčan přes Pečky by nemusel být problém protáhnout 4 koleje dál ke Kolínu.
teď do úval jezdí ta poloprázdná Hřibova pi*ovina – a to je brzda provozu – misto 160km/h jede člověk 60km/h, a ještě musí před každým klackem brzdit
Tvl, a kolik by těch autobusů z Prahy do Českého Brodu jezdilo? A viděl jste ty zacpané silnice? Jakože z jízdní doby 17 minut vlakem uděláte hodinu autobusem? Kam to asi povede? Aha – ještě víc lidí, co budou potřebovat žít přímo v Praze, kde je s bydlením už tak problém. Děkujeme!
Na koridorech je mnoho plných „vymetáků“ i kvůli tomu, že jejich kapacita je omezena na 2×3 vozy. Zlepšení na 2×4 se dá očekávat až od 2030 s dodávkou čtyřvozových souprav. Náhradní trasu S61 radši nekomentuju…
Dálkové vlaky mezi Prahou a Kolínem klidně zaplní tu VRT Polabí a hezky objedou Úvaly, Brod i Poříčany. Zrovna tak i rychlíky od Hradce. Tohle je zrovna ten úsek VRT, který se dobře uplatní i bez dalšího pokračování.
to by po těch tratích nesměly jezdit vlaky se třema vagonkama každých 10 min., ale pořádný vlaky 9-15 vozů, max. po 30min.
Ale kdeže, na železnici jsem dělal 12 let v provozu a s klidným svědomím můžu říct, že zas tak přeplněné nejsou. To se jen stokrát opakuje lež aby tomu všichni uvěřili a pak zvedli ruku pro VRT. Samozřejmě se lokálně dá říct že jsou úzká místa ale ty se dají za nižší miliardy vyřešit. Nebo se taky může omezit rychlíková doprava tak že místi 3×5 vozů pojede 1×15. Lokomotivy a vozy na to jsou tak proč ne. A ušetří se 2 vlaky za hodinu. Nákladní doprava s EU a její zelenou ideologií jde do kopru, protože uhlí nebudeme těžit, hutě… Číst vice »
Naprosto výstížné
Na tom právěže nic logického není – to je stejně tupá logika asi jako potřebujeme spojit dvě vesnice – nemá cenu dělat III. třídu, když to může být luxusní šestiproudá dálnice:-)))
Zejména jsem zvědavý na tu třetí kolej např. mezi Brnem a přinejmenším Blanskem. 🙂
v Brně by bylo potřeba přidat 2 koleje mezi hlavním a židenicemi
Však přesně to se připravuje v rámci ŽUB.
Předseda to zařídí, se skálou pohne pohledem a má číslo na všechny!
No a taky jsem tam zvědav na těch 200 km/h, na které se teda podle prohlášení má zvyšovat rychlost na hlavních koridorech. 🙂
Hehe, vy od téhle vlády čekáte nějaké investice do tratě na Liberec?
Chápu, jsi z Liberce a proto tě štve, že k vám vrt nepovede a ta závist tě dostala. CHUDÁKU
Problémem české železnice je kapacita, ne rychlost. Klidně může být na celé síti maximem 200 km/h, to fakt není problém. Ale je potřeba přidávat nové koleje hlavně v okolí velkých měst a odstraňovat propady pomocí přeložek, tunelů atd. Naopak už SŽ v žádném případě netolerovat předražené renovace nádraží a rekonstrukce tratí takovým způsobem, že po dokončení jsou parametry (rychlosti, kapacita…) stejné nebo horší jako před ní. Na takové akce by mělo jít minimum prostředků a vždy by mělo být řádně zdůvodněno, proč vylepšení není součástí. Jak se v nedávné době ukázalo, když se chce, tak motivovat manažery pomocí KPI žádoucím… Číst vice »
Mě se líbí reko zubačky za půl miliardy, kde i po reko musí být člověk, co tam párkrát za den přehodí páku…
Tak alespoň doufám, že Babisova vláda zruší opravu Vytonskeho mostu a prosadí levnější výstavbu nového trikolejneho mostu.
O kolik je dražší 320 než 200? Tohle se staví navždy, ta trať už nikdy nepůjde zrychlit. Navíc pro nás to stačí, ale v rámci malého středoevropského státu je potřeba vnímat mezinárodní zapojení, a na vzdálenost Berlín Vídeň už to rozdíl bude.
Nevidím důvod proč by měl český stát na dluh financovat rychlé spojení Berlín-Vídeň 🙂 Na poplatcích za dopravní cestu a jízdném se ty astronomické částky nikdy nevrátí. Daleko důležitější a ekonomicky významnější je, aby spolehlivě fungovala kapacitní vnitrostátní a příměstská doprava.
Jednak to zaplatí EU a jednak jsme otevrena exportní ekonomika.
Nejhorsi vlada od bolsevika…tady neni vubec o cem. Uz ted je z tech slibu jasne, ze se chystaji navic zvysit schodek o 100 mld Kc. To dela cca 30000kc na jednoho jejich volice za rok…tak at se na to jejich volebni ancabl slozi…
Jak říkáte. Ještě že Péťa odešel 🙂
Vážení zapomeňte už na politickou podporu vrt. Vše jasně nasvědčuje že to je pouze penezovod s jehož realizace kromě stohů dobře placených papíru se reálné nepočítá . Chápu že to nechcete slyšet ale je to prostě tak . Motoristicka lobby s pár procenty otočila ze dne na den vrtkove keci ano o 180 stupňů
S realizaci VRTky v trase Drážďany – Ústí nad Labem – Praha – Brno – Břeclav – hranice s Rakouskem a Slovenskem by se počítat mělo. Odlehči to dopravě mezi Prahou a Brnem, Berlínem, Vídní a Bratislavou, přivede to vice turistů ze sousedních zemi a také se získá více peněz z vyššího železničního tranzitu lidí a možná i zboží přes Česko.
Počet přeshraničních cestujících po železnici pouze 2%, a ty to jako mají zaplatiti?
Poplatek za použití dopravní cesty po VRT na západě 10- 20 Eur za 1 km, u nás v plánu 1 Euro za km. Vše se bude dotovat, je to jenom velká díra. Pokud máte jiné zdroje informací, tak sem s nimi.
Aby ten poměr přeshraničních cestujících takový nebyl, když třeba „koridor“ na mnichov prakticky pamatuje Jana Pernera…
Výborně, konečně někdo napsal pravdu!!
Co takhle Karlu Havlíčkovi, někdejšímu ministrovi dopravy, (a Jiřímu Svobodovi) neustále připomínat jejich slova z roku 2021 po nehodě u Milavčí…. Trať z Plzně přes Domažlice na státní hranici se sousedním Německem by měla být do osmi let dvojkolejná (=2029), elektrifikovaná a vybavená evropským traťovým a staničním zabezpečením ETCS. Uvedl to ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) při návštěvě Plzně. Právě tato železní trať je po tragické nehodě u Milavčí opět velmi diskutovaná. Při železničním neštěstí, kdy se čelně srazily dva vlaky, zemřeli tři lidé. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody přijde železniční rameno Plzeň – Domažlice – státní hranice… Číst vice »
Když čtu historické plány na Donau-Moldau-Bahn, tak jim tedy nepříliš rozumím, ale měl tam být možná nějaký tunel. Moc moudrý z toho nejsem.
https://www.trat-180.wz.cz/rekonstrukce.php?rok=2008
1.traťová kolej v současné stopě, 2.traťová kolej v tunelu. Co opravdu bude, záleží dnes na německé straně. Nám by stačila pro nákladní vlaky aspoň elektrizace jejich jednokolejky s několika dvoukolejnými vložkami. Zatím mají prioritu jen Krušnohorský tunel a možná elektrizaci do Skalky jako objízdnou trasu.
Taky na to všechno nemají peníze.
Tak znova. Po tisících. Problém není na české straně, ale na německé.
Myslím, že každý soudný člověk ví, že dokud nebudou hotovy dálnice (cca 2032), tak prostě na VRT nebudou peníze. Všechny proklamace, že VRT budeme stavět v roce 2025, pak 2028…. jsou zbytečné. O prvních VRT stavbách se můžeme bavit v třicátých letech. Do té doby by bylo dobré alespoň dodělat koridory a další významné chybějící tratě: Plzeň – Domažlice Brno – Přerov Nemanice – Ševětín Veselí nad Lužnicí – České Velenice Kladno Letiště Zlín Něco málo směr Hradec Králové Trať PHA-BNO přes Vrchovinu Myslím, že pokud by se zrealizovalo toto všechno plus všechny(většina) dálnice do roku 2032-2033 byl by to… Číst vice »
V roce 2032 se začnou VRT stavět, pokud budou prioritizovány a poběží příprava vč. výkupu pozemků, veškerého schvalování atd. Pokud to nová vláda deprioritizuje, tak se podle mě bavíme o pozdějším termínu.
V 2032 bude poměr pracujících a platících daně vs důchodci o půl milionů horší než teď….
Musí se to připravovat průběžně. Jako se připravovaly dálnice a teď se staví. Když se na to vykasleme, což nedává smysl ani proto že EU na to dává dobrý peníze, tek zase jen prodělame. Jako jsme prodělali tím, že u nás nejsou doteď udělané kapacitní silnice a dálnice. Navíc kdo to sleduje vidí, že to nechtějí stavět, aby byly peníze na něco jiného – k čemu proboha takové slevy? Za mě nebyly a žilo se, důchody jsou větší než kdy jindy (vůči průměrné mzdě) a tak na cesty má důchodce peněz dost. Ale holt musíme splnit slevy, dotace….. Tak nebude… Číst vice »
Generelně s duchem komentáře souhlasím, ale nepanikařil bych. Někde jinde se Havlíček vyjádřil, že Drážďany – Ostrava včetně Rakvic jako jo, zpochybňuje (= dle prog. prohlášení „bude analyzovat“) vratislavskou větev. Ta stejně dlouho nevycházela a to zásadní z ní se jmenuje Poříčany – Pardubice (s napojením HK). Tak třeba bude dovoleno pokračovat aspoň v přípravě této části. Za 4 roky teprve reálně o něco půjde, pokud se teď úplně nezastaví příprava. A pak budou dálnice prakticky hotové, téma „200 na koridorech“ budeme mít také již za sebou… O mostecké se explicitně nezmiňoval, lze předpokládat že se na první pohled líbit… Číst vice »
Ono reálně na VRT kolem Hradce se nepripravuje vůbec nic a výstavba se plánovala na přelomu 30 a 40. let. Takže o nějakém ukončení přípravy se nedá reálně mluvit.
Proč VRT Poříčany – Pardubice, když bude koridor odlehčený od dálkovky a trať na Hradec taky rychlejší a 2 koleje – na co v takové situaci třetí trať?
Je to nejproblematičtější úsek, je třeba toho co nejvíce dostat mimo Kolín (ideálně všechny zde průjezdné vlaky) se spoustou křížení, ani VOCHOC nezrychlí Praha – HK dostatečně, a tato „nížinná“ část RS 5 nebude finančně tak náročná.
To máte naprostou pravdu, že VOCHOC nezrychlí úsek Praha – Hradec Králové, když leží úplně mimo tento úsek. Ale asi zrychlí úsek Praha – Ústí nad Orlicí, ale neřeší další úzké hrdlo, a to Ústí nad Orlicí – Česká Třebová. Na rozdíl od elegantního řešení VRT, to zde vypadá spíše na lepení a flikování, byť k němu stejně na železnici v mnoha případech stále dochází (velký pokrok je zvýšení rychlosti o 10 km/h, sice chápu provozně lepší, ale ze 60 km/h na 70 km/h, či dtto o 10 či 20 km/h výše neudělá ze železnice páteřní dopravu nikdy.
Nejproblematičtější úsek je spíš u Prahy, ne?
Když bude VRT na Brno / Ostravu tak přes Kolín už dnešní vlakodrom nebude…
Právě že ne. Tomáš Záruba má naprosto pravdu. Největší kapacitní problém jsou Poříčany – Kolín. A tam jsme si vydupali tu třetí predjízdnou kolej v mezistanicnich úsecích mimo dnešní trať na pozemcích SŽ, jak se nesmyslně a zmatečně píše v programovém prohlášení nastupující vlády.
Největší kapacitní problém dnes, ok, ale poté co bude dálkovka komerční i dotovaná na Brno i Ostravu mimo Kolín a na Hracec bude taky nová dvoukolejka , tak bude Kolín / nebo úsek Kolín – Poříčany problém proč? Proti dnešku tam přece poklesne provoz, značně…
Je vcelku nepodstatné, co ta sebranka má v programovém prohlášení. ČR se nyní díky Babišovi a těm ostatním velmi rychle dostane do krachu a nebudou peníze vůbec na nic. Natož na jakýkoli rozvoj čehokoli.
Přivést stát ke krachu za čtyři roky není technický možné, ale je pravda ze posledních pět let se k tomu základ položil.
Ten krach byl takový, že se snizilo zadlužení vůči HDP na polovinu, ale teď budeme ke krachu blíže. Jak je možné, že tato vláda snizovala rok co rok deficity a stavěla dalnice ve velkém a budoucí vláda bude deficity rok co rok zvysovat az do bankrotu a na dalnice se a vrt kašle? Protože ty penize Babiš prožere místo proinvestuje. Investice nám ty penize jednou vrátí, ale to vy nepochopite
ODS spolu s ANO snížily daňový příjem o 100 mld ročně. Tato vláda pak do ničeho neinvestovala, neudělala žádné reformy. Papírově sice snižovala deficit, ale reálně se ten deficit jen přeléval z peněz do reálného světa – do podfinancovaného školství, důchodového systému, i do té podfinancované infrastruktury.
Jakých pět let Babišův kovidový mínus 2020 to začal a zatím to nikdo nedal dohromady. A teď přijde kozel a bude zahradníkem
Chybí nám kontinuita, tohle je opravdu hodně smutné.
Chybí nám hlavně peníze…
Peníze by byly, ale Babiš je chce prožrat místo proinvestovat což by se nám časem vrátilo.
50 mld je v našem rozpočtu nic, navíc právě tohle je investice, která se časem mnohonásobně vrátí.
Chybí hlavně Babišovi a jeho voličům. Pamatuju si billboardy Praha – Brno za 90 minut? Prostě to postsvíme, nebo tak něco.. dneska se k těm lžím evidentně nehlásí
Není pravda. VRT Praha-Brno se má plánovat dál. Ty ostatní se dají k ledu.
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/nova-vlada-skonci-s-vysokorychlostni-trati-do-hradce-a-vrati/r~4f68bc1ab70911f09a9dac1f6b220ee8/
To máme z toho, že dovolujeme, aby ji nabourával populismus… Normalní lidi by měli začít chodit víc k volbám.
Problém je, že 90. léta byla pro naši zemi formující období, které už natrvalo určilo podobu a směřování současného Česka, takže velká část obyvatel by se tam dnes ráda vrátila.
Stýská se nám po mládí, po muzice, po startkách bez filtru, po rumu z brambor, po skinheadech, po výdobytcích socialismu, které ještě dožívaly, a naopak po divokých privatizacích, které mnohé z nás nechaly zbohatnout, po děravých zákonech a po jejich mizerné vymahatelnosti.
Do devadesátých bych se vrátil docela rád, ale z přesně opačných důvodů. Tehdy totiž padly regulace reálného socialismu a ještě nezačala „legislativní smršť “ typu eurounijniho vycházejícího z předpokladu, že občané jsou nesvepravni lumpové neschopní fungovat bez zákazů přeopatrné matičky a příkazů despotickeho otce.
Opačných důvodů? O děravých zákonech a jejich špatné vymahatelnosti jsem přímo psal.
Jojo, v devadesátkách se to kradlo, že…
Ano, stýská se nám po tom desetiletí, kdy padnul socialistický útlak. Bohužel, žijeme v demokracii a jak ukazují výsledky voleb za posledních 25 let, je nás takových menšina.
5. rokem v kuse ma statni rozpocet sekeru 300 miliard, pricemz posledni 3 roky neni duvod. Dokud se nic neudela s timto, jaky ma smysl zabyvat se VRT, ktere dle studii vyjdou na 1,2 GKc?
Ale ona ta sekera je tam z velké části právě z důvodu financování dopravních staveb.
Není. Hlavní zásek způsobily covidové dárečky a mimořádné valorizace důchodů.
A stejný blekota, který za covidu vždy dopoledne dementoval to co řekl den před tím, bude teď muset zase přidat na důchodech, aby bylo zase líp. VRT bude jenom další ze scifi slibů. Bohužel, ale voliči to tak chtěli.
Víte, co to je rozpočtový schodek (deficit)? Ta sekera, o které byla řeč? To je zhruba rozdíl mezi příjmy a výdaji státu za daný rok. Covid už nějaký ten pátek nemáme.
Jakože čínské roušky a benefity pro rodinu pana Prymuly už jsou zaplaceny? Dost naivní…..
Ok, takže když se budeme bavit o přítomnosti, víte, co to jsou mandatorní výdaje a náklady na obsluhu státního dluhu? Dejte si do AI, já se s detaily na mobilu babrat nebudu…
Protože je neznáte.
Covid nemáme ale navýšené mandatorní výdaje a poškozenou ekonomiku ano.
A za to může covid?
Za to nemůže covid ale Babiš. Třeba průměrný důchod zvýšil z 38% průměrné mzdy v roce 2019 na 49% v roce 2023… A to se důchod narozdíl od mzdy nedaní takže prakticky je ten poměr pro důchodce ještě lepší a to všechno v době kdy všichni očekávají blížící se kolaps důchodového systému protože mladí už jsou tak vyždímaní že nemají na bydlení a děti…
Babiš v roce 2023 zvýšil průměrný důchod? Já už tomu vůbec nerozumím. Nejdřív tady kdosi připomínající AI halucinuje o tom, že covid může za dnešní rozpočtové schodky, a teď se dozvím, že Babiš v roce 2023 zvýšil důchody?
Koukám že porozumění psanému textu není vaše silná stránka.
Možná se nejdřív naučte pořádně psát. Aby to dávalo smysl. Používejte reflexivum, pokud jste ho chtěl použít.
Krom toho je naprosto absurdní až drzé ve světle valorizačních „dárečků“ Fialovy vlády mluvit o tom, že za vysoké mandatorní výdaje může Babiš. Podívejte se, kdo v posledních letech valorizoval důchody nad rámec povinné výše a potom se můžeme o něčem smysluplně bavit.
Valorizace důchodů nad rámec povinné výše Fialovou vládou? To si děláte srandu? Vždyť důchodci dodnes nadávají, jak je Fiala „okradl“ o tisícovku měsíčně tím, že tu valorizaci naopak snížil a šlo to až k Ústavnímu soudu.
Víte, proč se ten náhradový poměr zvýšil až k 50 % průměrné mzdy? Protože inflace v letech 2020-23. Zaměstnancům inflaci nikdo nenahradil, ale důchodcům se to muselo kompenzovat, to nařizuje zákon, proto se tomu říká mandatorní výdaje.
Ano, Babiš zvyšoval valorizace do voleb 2021 ještě navíc, ale potom už nebyly žádné valorizace NAVíC nad inflaci.
Pravda, to asi bylo jen inflační navýšení. Ne nad rámec inflace.
Už jsem vám chtěl dát palec nahoru, ale ta poslední věta… podívejte se na propad počtu narozených dětí mezi lety 1993 a 1996 a podívejte se na průměrný rodičovský věk.
Pak vám dojde, proč je ten propad z let 1993 – 1996 po cca 30 letech kopírován (doslova).
Ve skutečnosti se dětí rodí ještě méně, než by odpovídalo počtu žen v reprodukčním věku. A vše nasvědčuje tomu, že důvody jsou socio-ekonomické.
Nebo to nasvědčuje tomu, že ženy ze silnějších ročníků 80. let už mají „odroděno“.
Když píšete o socio-ekonomických vlivech, jak vysvětlíte, že za posledních 30 let se nejvíc dětí narodilo v letech 2008 – 2010 https://statistikaamy.csu.gov.cz/docs/107903/8923f34c-6b1a-8a7c-80a1-01305a4841e9/%C5%A0tyglerov%C3%A1_N%C4%9Bme%C4%8Dkov%C3%A1_graf1.png, kdy děti narozené „od poloviny roku 2009 dále“ byly počaty za ekonomické krize spojené s nárůstem nezaměstnanosti a dalšími negativními jevy?
Tak ještě jednou – i když započítáte snížení počtu žen v reprodukčním věku (tedy to vaše „ženy ze silnějších ročníků 80. už mají odroděno“), mělo by se rodit víc dětí, než se aktuálně rodí.
O kolik tisíc ročně více by „jich mělo“ být zrozeno?
Mmch. k tomu roku 2009 – 2010 a vysokému počtu narozených dětí navzdory ekonomické krizi je jaké vysvětlení?
Přesně tak. Největší sekeru cca 150 milionů udělalo zrušení superhrubémzdy, kterou spolu zrušili ODS a ANO, takže si nemají co vyčítat.
Miliard.
Ano samozřejmě miliard
Vidíte, a přesto jsou obojí na špici volebního pelotonu.
Což ovšem nevypovídá nic dobrého o těch stranách, jenom je to špatná zpráva o voličích. Protože to znamená, že tomu problému buď nerozumí (přitom tohle je velmi jednoduchá věc), nebo jim je to jedno a volí způsobem „po nás potopa“.
A SPD
Právě. Takže se ptám: ma celá ta sranda takovy vyznam, aby stala za takhle hluboko zaťatou sekeru?
Patrně víte, co se stane, když dopravní stavby financovat přestanete. Jeden takový příklad je pod Vyšehradem, druhý v Libni, další je u Lanžhota.
těch důvodů pro schodek je spousta, schází se všechno dohromady. Lidí v produktivním věku ubývá (nízká porodnost 18-30 let zpět), důchodců (kromě těch dvou let covidu) přibývá, zvyšují se výdaje na obranu, dopravu, teď už i obsluhu státního dluhu.
Zrušilo se zdanění SHM (svorně ANO+ODS+SPD), to máte dalších 150 miliard z příjmů, tak nízko jako teď nebyla daň z příjmu nikdy (docela bych tady zdejším pravičákům přál návrat do devadesátek s progresivní daní). Spotřební daně přinejlepším stagnují, navzdory inflaci. A ani výnos DPH nerostl za ty roky tak rychle jako inflace a tedy výdaje.
Copak že progresivní daní z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, ale DPPO byla 35 či kolik %.
Hlavně se pořád mluví o předražených železničních zakázkách. Ale VRT by nejspíš jediná v tomto prostředí nakonec předražená nebyla.
Protože hospodaříme se *strukturálním* dluhem, tak snad proboha máme řešit důvody pro tyto chronické schodky a neosekávat investice do budoucnosti, ne?
Analogicky v domácnosti byste si měl odepřít cigára, chlast a druhou dovolenou, ale investovat do zateplení, protože tím mj ušetříte do budoucna.
Babiš dělá opak. ROzdává důchodcům a studentům cigára a chlast.
Zateplení… No, to se vám povedlo. Zateplení za tržní cenu vám neušetří vůbec nic. Musí se to zadotovat ze státního (= zaplatí to ten, kdo si nezatepluje) a i v takovém případě ta návratnost není nic moc. Když si porovnáte alternativu (nějaký bezrizikový výnos), tak je návratnost nula nula nic.
Jako že jen tak z roku na rok umíte vynulovat schodkový rozpočet? Tohle neumí ani zadlužené domácnosti. Říká vám něco pojem obsluha dluhu?
Nezapomeňte že poslední Babišův gamblerský rozpočet byl 419 miliard, kdybych započítal inflaci, je to dneska zhruba 570 miliard, Stanjurův schodek 286 miliard proti Babišovskému dluhu vlastně trpaslík.
Od finanční krize 2009 trvalo 7 let, než se rozpočet na chvíli vrátil na nulu.
Kromě toho mimo covidu přišla ještě energetická krize. Komu by teda měl stát sebrat peníze? Tohle by lidi bolelo.
VRT vyjdou jen na miliardu a dvě stě milionů? To je super zpráva!
Nevím, na čem jedete, ale chci to taky. Chci se taky radovat z toho, že nasekáme dluhy ve výši 1,2 bilionu Kč za drahou hračku a pak to budeme vesele splácet.
A sakra, máte pravdu, už to vidím. 🙂 Dobrý postřeh. 🙂
Za ty prachy byste nevyjel ani z Prahy! x1000 a jste na správných číslech. Být to za „tyto“ peníze, tak nemají politici co řešit.
A zrusena superhruba mzda… asi 100mld rocne. A znova opakuji Fialova vlada snizila schodek rozpoctu z 420MLD na letosnich 240 mld. To je prosim pekne o 180mld niz nez ta Burese. Dalsi konsolidace musi nasledovat…bohuzel Bures pujde opacnou cestu a bude se navysovat.
Babiš, Babiš, Babiš… Za covidu by ODS sekala dluhy taky. To v podstatě jinak nejde, pokud znáte trochu ekonomii. Tedy teoreticky to jde, ale asi by byla velká nezaměstnanost a zotavování by bylo zdlouhavé. A nadával byste na to asi ještě víc. Čisté náklady na obsluhu toho covidové dluhového navýšení jsou řádově nižší desítky miliard korun. Nic, z čeho bychom se museli „střílet“.
Proč třeba nezmíníte vyrovnaný (přesněji řečeno mírně přebytkový) rozpočet z roku 2018? To se vám asi do krámu nehodí.
Chápu sice, že bez rozpočtových potíží, bychom nemuseli řešit peníze na dopravní infrastrukturu, ale článek míří na skutečnost, zda prohlášení nové vlády je kontinuální ke staré, což zčásti není, a zda je rozumné, což bude také záviset na konkrétních krocích vlády, jak hodlá některé myšlenky realizovat. Určitě je špatně dotace 75 % na osobní dopravu pro školáky a důchodce, a to důchodce jsem. Ale k reakci na předchozí, po bitvě je každý generál, ale ukázalo se, a proto byl schodek hodně vysoký, že rozvlňování během pandemie přicházelo pozdě, ale i to, že dodržování čehokoli, nám dělá značné potíže a daní… Číst vice »
2018: Vyšší daně z příjmu, existovala i daň z převodu nemovitostí, výnos ze spotřebních daní asi jako dnes, navzdory inflaci… menší podíl peněz na obranu, i dopravu, menší poměr důchodů vůči průměrné mzdě.
Klidně se tam vraťme, nemám s tím problém.
Míň peněz na obranu bych nerad. Tam bychom měli naopak přidat.
Jo a ještě spotřebka na naftu byla o korunu vyšší než dnes.
Velmi výstižné, podepsal bych se pod každý odstavec.
Možná bych doporučil jednu věc. Jedná se o text, který má šanci vyskočit z bubliny pravidelných čtenářů mezi laiky. Proto bych klidně přidal odstavec až dva s vysvětlením, proč modernizace na 200 nedává smysl (z pohledu územní projednatelnosti, přínosu i financí – že VRTky by pravděpodobně stály míň než tohle).
Každopádně díky za tento text.
Ta studie je udělaná, VRT stojí o polovinu více než rekonstrukce koridorů, takže si to opravte.
Mohl bych poprosit o odkaz na tu studii?
Vážně má někdo nějaká očekávání od nastupující vlády? Po letech (v mnoha ohledech) nejlepší vlády nám naši vlastenci zvolili slováka, japonce a turka. Přičemž jediný kurz, který Babiš bude ctít, je ten PR správný, ať to je pro stát klidně špatně. Ke korytům se zdrhli lumpové schovat před vydáním k TS. Jedinej dobrej scénář by byl, že se nebudou pouštět do žádných velkých akcí a že budeme alespoň stagnovat. Dost pravděpodobně nás ale čeká slovenskej model, rozvrat, ostuda všude okolo a po odchodu dlouho nevyvětratelnej smrad. Dámy a pánové, držte si klobouky, bůh s námi.
Kazdorocni sekera 300 miliard neni vizitka nejlepsi vlady. Vazne ne.
A že Babiš měl v roce 2021 sekeru 420 miliard nevadí? V roce 2020 to bylo 367 miliard a plán na rok 2022 byl 375 miliard. To je vizitka, aby byl znovu zvolen?????
A že byl covid a nynější vládní zítra opoziční politici vyřvávali: všechno zavřete ale platťe náhrady…
Rok předtím byl rozpočet v plusu. Poprvé po mnoha letech. A to AB nevolím.
Ani, v plusu, když předvídali -40 mld a nakonec skončili „omylem“ v plusu? Celou konjunkturu prožral. Nic nevymyslel, pouze všechno prožral.
Samozřejmě že to vadí.
V Covidu pokle HDP o 5%, dne růst HDP 2,5 %, není potřeba mít takové dluhy. Zamyslete se nad tím.
1. Hluboký deficity začaly za Babiše
2. Babiš prožral dobu naší největší prosperity, kdy rozpočty byly sice vyrovnané, ale měly být v přebytku
3. Prachy jaksi nerostou na stromech, ti stejní lidé co kritizují současnou vládu, tak druhým dechem dodají že měli lidem dotovat ceny energií během energetické krize.
Nutno podotknout, že s tím strukturálním schodkem „za Babiše“ zčásti pomohla ODS.
70-100 miliard nás každoročně stojí snížení daně z příjmu nejbohatším. Těm kteří za extra peníze roztočili ještě větší zdražování nemovitostí..
Největší sekeru do rozpočtu ovšem zaťala změna daní, kterou společně ohlasovali ANO+ODS+SPD. Současná vláda to pak nenapravila, protože v ní pořád byla ODS. Takže v tomhle průšvihu jedou ANO a ODS ruku v ruce.
A SPD
Vždyť jsem psal, že to odhlasovali ANO+ODS+SPD. V poslední větě jsem SPD nezmínil, protože SPD nezastírá, že je to strana destrukce. ANO a ODS se tváří, že jsou konstruktivní.
Ad 3: ony se jim dotovaly: – 3500Kč příspěvek na každé odběrné místo elektřiny v 9/2022 (placeno dodavatelům; zákazníci platící přes SIPO/přímé inkaso neměli strhávané zálohy po dobu, kdy ta částka finančně vystačila; zákazníci platící vlastním podnětem měli těch 3500 Kč „k dobru“, tzn. o to pak měli vyšší přeplatek nebo o to nižší nedoplatek) – odpuštěné POZE od 1. 10. 2022 do 31. 12. 2023 (stát to proplácel za občany; mmch. teď chce Babiš udělat totéž) – cenový strop na elektřinu 5 Kč/kWh bez DPH, resp. na plyn 2,50 Kč/kWh bez DPH, po celý rok 2023 (vláda proplácela rozdíl… Číst vice »
Jednooký mezi slepými králem.
Těžko říct zda šlo o nejlepší vládu a v jakém ohledu a za jakou dobu. Ale předchozí Babiš a nastupující zase, ten lepší rozhodně nebyl a nebude.
Není, ale predchoz Babišova vláda plánovala ty schodky na podobné úrovni bez počítání s energetickou krizí, která mimochodem začínala uz tehdy krachem Bohemia Energy a válkou na Ukrajině (vyšší zbrojení).
Technická poznámka – Bohemia Eneregy nezkrachovala, ale dobrovolně ukončila činnost s vědomím, že každý další den podnikání by pro ni byl mínusový a zřejmě by k tomu krachu vedl (když neměli zajištěné kontrakty na elektřinu pro zákazníky, kteří u nich měli zafixované ceny; ostatně 2 týdny před ukončením činnosti těm zákazníkům řekli, že jim ty fixace stejně od 1. 11. 2021 zruší; no v té době už zákazníci byli v DPI).
Stagnace a dobrej scénář? Neinvestovat a nebudovat je taky cesta, ale jestli dobrá, to pochybuji.
Za Prahu říkám, že pokud stát nechce škrtat dálkové spoje, nová VRT zaústění do města rozhodně nepočkají. Pokud se totiž Středočeši a další dojíždějící pohodlně nevejdou do často a spolehlivě jezdících příměstských vlaků, protože ty vlaky nebudou mít po čem jezdit, budou motorkám všechny ty šestipruhy na 180 km/h platné asi jako sedmičkový bavorák na letních gumách na zamrzlém Lipně.
Infrastrukturu pro primesto by si mel plne platit kraj a Praha. Stejne jako si plati infra metra a tramvaji.
Samozřejmě, pokud se změní rozpočtové určení daní ve prospěch krajů a hlavního města, tak tyto mohou převzít kolejovou infrastrukturu a stát jim bude platit za provoz dálkových vlaků.
A kdo platí třeba stavbu skorodálnice Ostrava-Opava? A to bych řekl, že tam bude podíl vozidel z jiného kraje nizší než na významných tazích v Praze a Stř.Č.
S ohledem na skutečnost, že dálnice a silnice I. třídy, včetně silnic pro motorová vozidla patří státu, tak je financuje stát, který si na rozdíl od železnic, kde jeho Správa je překvapena přetížením hlavní trati Praha – Česká Třebová, které bylo na hraně již ve druhé polovině minulé dekády a teď se ho podařilo úspěšně zaflikovat v Praze díky Vysočanům, bravo, tak silničáři využívají velmi dobře nástroj Sčítání dopravy, po pěti letech, například letos. Z něj usoudí, zda není třeba daný tah zkapacitnit a jeho prověření dají do plánu příprav staveb. To, kdo po silnici jezdí, stát neřeší. Pokud byste… Číst vice »
Naprostá většina metra stavěl stát, Praha ho staví maximálně posledních 20 let a moc toho nepostavila.
Nové koleje se bohužel nestaví ani teď.
A ty které by se stavět mohly, ještě v Praze brzdí.
Přestože souhlasím, trochu si do Prahy rýpnu. Neměla Praha více spolupracovat se Středočeským krajem na příměstské kapacitní kolejové dopravě? Sice si uvědomuji značné animozity, když byli reprezentace krajů z různých stran, ale i tak již v 90-tých létech kdy Praha stagnovala, zatímco Středočeský kraj rostl díky suburbanizaci bylo jasné, že pomůže jedině využití kapacitní kolejové dopravy, jenže tu Praha začala řešit až v posledních letech, kdy růst Prahy je cca 150 tisíc, ale Středočeského kraje přes 300 tisíc obyvatel, kteří pracují často v Praze, toto narůstání ale léta nikdo neřešil a bude hůř, neboť ambice Prahy o dalších 300 tisíc… Číst vice »
Přesně tak, VRT příměstskou dopravu nevyřeší. Než se bude řešit VRT, měl by se řešit uzel Praha, protože při současném provozu se VRT vlaky stejně do Prahy nevejdou.
Skutečně zásadní stavbou z Rychlých spojení je za mne pouze jediná, a to Brno-Přerov, všechno ostatní může počkat. A i u této stavby je zásadní, aby se realizoval ŽUB – z pohledu ekonomického hodnocení je to na sobě závislé – bohužel.
Přerov-Ostrava je souběh dvou silných přepravních proudů a současné 2 koleje jsou fakt málo.
Souhlas, je tam velký souběh Moravskou bránou Přerov – Hranice na Moravě a příměstská metropolitní doprava minimálně Ostrava – Studénka (letiště Mošnov), možná až Suchdol nad Odrou (Nový Jičín). Podobně u Prahy VRT minimálně po odbočky Poříčany a Nymburk a pak oba směry 3 koleje na Pardubice a Hradec Králové. Díky možnosti vyvlastnění a dalších vymožeností stavebního zákona a zákona o liniových stavbách a možná po vytvoření stavebního super úřadu bude mít nová koalice na to, aby nechala asanovat stavby, které rozšíření tratí brání? To by možná musela ještě rozšířit Přílohu liniového zákona o další dopravní koridory.
Jo jo, sockám na dávky, dárečky a žebračenky máme. Ale na investice do budoucnosti ne. Po nás potopa. [blicí smajlík]
Vlakem nejezdím, do práce jezdim na kole. Kdyby každej měl práci v okolí bydliště, jak by to u nás vypadalo, ale to ne, “ já musim jezdit do Prahy, abych vydělal o 10 tisíc víc“ ale projezdil 5 a víc tisíc a co času strávil na cestách. A to se vyplatí ! Vlak jsem používal na cesty do školy a 120km/h bylo a podle mě je v pohodě, navíc když je to rychlík který nestaví všude tak to cestování je o proti autu rychlé. Do Opavy jsme jeli pendolínem kupovat auto, těch 160 km/h úplně paráda. A 200? Já osobně… Číst vice »
Už vidím ty „levné“ asanace objektů, které brání dalšímu zkapacitnění dráhy a tahanice kolem toho, populisté si jistě budou chtít popudit potencionální voliče.
Dneska přeci vyšel v jedněch novinách rozhovor, resp. jsem četl článek o tomto rozhovoru, s p. Havlíčkem (ANO 2011) a tam říká, že příprava VRT Dresden – Břeclav bude pokračovat. Nechce naopak pokračovat s VRT do Wroclawi a v jiných směrech do Německa. Už snad minulý týden měl říct, že bude pokračovat IV. koridor do Českých Budějovic a žel. uzel Hradec Králové. A taky už dřív uvedl zdůvodnění – chybějících 48 mld. Kč.
Takže Plzeň – Domažlice – státní hranice je u ledu? Já myslel, že plzeňáci volili ANO.
Ty ostatní stavby za téhle nové vlády stejně neměly začít, takže trochu otázka, proč je chtějí tak moc zabít.
Dokud tam bude SŽ chtít mít ten jednokolejný úsek ve Staňkově (nebo kde), tak bohužel je ledování jen dobře.
Máte pravdu, je vlastně dobře, když se tam nic nepostaví a ta trať dál zůstane neelektrizovaná jednokolejka.
Konečně i ten jednokolejný úsek tam zůstal, protože bez něj by to už ekonomicky nevyšlo, což jen ukazuje, jak mizerně vychází ekonomika té modernizace. Dá se čekat, že SŽ by chtěla ten úsek časem stejně přeložit a zdvojkolejnit.
Bylo to připravené na pozdější zdvojkolejnění, pokud by doprava narostla. Neradoval bych se nad tím, že se vůbec nezačne.
Já vím a dost mě mrzí, že si část lidí přeje dál udržovat současný nevyhovující stav.
Měl jsem to označit, aby bylo zřejmé, že je to sarkasmus. To je moje chyba.
to že nechce VRT jinam do Německa snad nemusí hned znamenat, že nechce ani plánovanou osekanou modernizaci do Domažlic. Stejně tak zastavení VRT do Wroclawi snad neznamená konec plánování Libické a Vysokovské spojky atd.
Do Vratislavi se s VRT nepočítalo, to mělo končit ještě před Hradcem.
Počítalo kolem Trutnova.
To měla být jen konvenční železnice.
Mělo to být rychlé spojení a ano, dle podkladů SŽ se mělo jednat o konvenční železnici s traťovou rychlostí 200 km/h https://vrtky.cz/documents/159614952/170963835/05b_VRT_useky_mapa_Podkrkonosi_A4_v3_0_barevne.png/de79417e-1eca-4865-ba0e-18a14c2c9908?t=1724924201198
Sice máte pravdu, ale Studie proveditelnosti ekonomicky stejně nevyšla, muselo by se hledat nové řešení.
Ten rozhovor jsem četl. Zcela tam chyběla zmínka o Moravské Bráně.
VRT na Wroclaw není asi nejdůležitější směr, ale není důvod se na něj zcela vykašlat. Ostatně se měl stavět jako jeden z posledních.
VRT do Polska samozřejmě má smysl. Asi ne podle současných intenzit a spojení, ale Polsko rychle roste a do budoucna pro nás může být podobně důležitý partner jako Německo, který naopak neroste.
Havlíček tvrdil že chtějí dotáhnout Praha-Drážďany, Praha- Brno a Přerov-Ostrava. Ale že nebudou pokračovat v přípravě na Hradec a Wroclaw, kde upřímě i já si myslím že stačí modernizovat a zdvojkolejnit stávající tratě.
Minimálně po rozplet pro Pardubice a Hradec by se to postavit mělo, dál je to otázka, ale pokud by stavěli i Poláci tak určitě postavit celé . Jedině odbočka na Most je dle mého zbytna.
Až stovka přes Meziměstí musí stačit.
To je bohužel hodně zvláštní úkrok stranou od MD a Správy železnic, bez řádného ekonomického prověření, tedy Studie proveditelnosti a zřejmě i bez dohody s Polskem, hraní si na vlastním písečku. Možná to pomůže zlepšit železnici v Královéhradeckém kraji. Nebo nátlak na Poláky, aby se nešlo náročnějším terénem přes hornický Walbrzych, kdo ví?
Dočasně ano, ale kraj chce i rychlejší trať přes Trutnov, aby se zlepšil vlastní regionální dopravu.
Takže se opět dostaneme do bodu kdy Poláci dotáhnou VRT k blízkosti českých hranic a my o tom budeme dalších deset let mudrovat.
Umíme i pěkné vizualizace. A kdo se chce projet, pustí si videa.
A chyba bude v tom mudrování, nikoliv všude okolo.
Právě Poláci VRT přes Wroclav do Čech odpískali, když zjistili, že se jim nevyplatí.
Kdyby se postavilo aspoň toto, tak je to velký úspěch. Ale ve skutečnosti budeme rádi, když se za jejich vlády úplně nerozpadne současná infrastruktura, protože všechny peníze na dopravu se spálí na nesmyslných slevách. Možná na oko udělají jednu dvě studie, aby se neřeklo.
Máte to o řád mimo. Na slevy na jízdném bylo vynaloženo necelých 6 miliard(75 procent sleva)za Babišovy vlády. Za současné vlády byla sleva snížena o čtvrtinu (50 procent), takže asi o 2 miliardy méně. To je desetina ceny za rekonstrukci České Třebové. Za to postavíte možná 1 kilometr VRT ročně. 🙂
Až na to, že v „pouhých a symbolických“ 2 mld Kč navíc se bohužel sekundárně skrývá (pro nás všechny) zbrždění ekonomického rozvoje, rozvoje udržitelné a ekologické dopravy a mohl bych pokračovat dále – víceméně viz tento článek. U navýšení (resp. celkového nápadu slev) se tak nejedná o důsledek, jako spíše prvotní důvod, proč toto vůbec existuje a v jaké míře.
Naprostý souhlas. Praha-Brno. Ostrava-Přerov(Brno). Praha-Drážďany. Praha-rozplet Hradubice. Ale proč platit něco skrz Krkonoše, co ani v pěkné studii nevyjde ekonomicky? Do Domažlice tu rozběhnutou 200km/h. Most je totální sci-fi.
Pojďme aspoň toto do 2040 postavit, prosím, toto je jako Základní síť dálnic důležitý projekt
Tak jako za mě je blbost dělat zdvojené projekty jako například RS na Vratislav přes Náchod a Meziměstí na údajných 160 a zároveň „VRT“ na 200 kolem Trutnova. Ten rychlostní rozdíl není zase takový. Pokud VRT tak tu páteřní Berlín – Praha – Vídeň.
Vedle RS na Vratislav přes Mezáro by to chtělo trochu modernizovat spoučasnou 032 ze Skalice na Trutnov – zadrátovat, narovnat oblouky v polích a pak by se třeba docílilo jízdní doby HK – TU pod hodinu.
Náchod-Meziměstí je jen do 100 km/h. Na těch 200 mají být jen přeložky k Trutnovu a kvůli sklonům to někde nevychází pro nákladní dopravu. A když kouknete dál přes Polsko, tak tohle může být jedna z tras pro tranzit z Pobaltí, Rail Baltica. Přeshraniční úseky jsou hlavně na průjezdnou kapacitu, už ne tolik na rychlost.
Nestačí, Polsko je pro nás taky klíčová země
To si nemyslím, ale jedná se o spojitou nádobu s tratí RS3 na Plzeň a do Německa, pokud se nepohneme díky Němcům zde, tak nebude ani tento úsek dávat takový smysl, jen poloviční. Ale lámat chléb se bude jinde, a to jak bude koalice nakloněna požadavku Rakouska na VRT na 250 km/h České Budějovice – Linec, což by mohlo i znevýhodnit trať z Plzně na Německo.
Myslím, že každý soudný člověk ví, že dokud nebudou hotovy dálnice (cca 2032), tak prostě na VRT nebudou peníze. Všechny proklamace, že VRT budeme stavět v roce 2025, pak 2028…. jsou zbytečné. O prvních VRT stavbách se můžeme bavit v třicátých letech. Do té doby by bylo dobré alespoň dodělat koridory a další významné chybějící tratě: Plzeň – Domažlice Brno – Přerov Nemanice – Ševětín Veselí nad Lužnicí – České Velenice Kladno Letiště Zlín Něco málo směr Hradec Králové Trať PHA-BNO přes Vrchovinu Myslím, že pokud by se zrealizovalo toto všechno plus všechny(většina) dálnice do roku 2032-2033 byl by to… Číst vice »