Potvrzeno: Vlakem z Prahy do Ostravy už jen s místenkou, zmizel příplatek za pendolino
Označení pro místenky ve voze Českých drah. Foto: ČD

České dráhy začaly prodávat jízdenky na nový jízdní řád, koupíte je i půl roku dopředu.
Mám takový nápad: Pojďme vykoupit místenky na nějaký “páteční” vlak těsně před Vánoci, ať “výhody systému” vyniknou naplno…
Podle té teze (uvedena i v článku) ale ČD díky tomu budou vědět dlouho dopředu, že ten vlak je vyprodaný, takže ho posílí. 🙂
To si úplně říká o to tuto hypotézu experimentálně ověřit.
No právě. Kdosi moudry pravil: Blbost se musí nechat vykvést, aby přinesla plody. 😉
Každý majitel In-100 může vzít pár místenek v jednom vlaku do Kolína. Potom pár jiných míst Kolín – Pardubice, Pardubice – Trebova atd.
Komentare v tom smyslu, ze se tim zhorsuje funkce zeleznice jakozto verejne sluzby v doprave jsou opravdu netrefne. Takovy komentar byl namiste naposledy ve chvili, kdy padlo rozhodnuti udelat z Praha -Ostrava komercni linku. ČD jsou akciová společnost a musi se prirozene snazit na KOMERCNICH spojich vydelat. Tak pokud si vyhodnotili ze v konkurencnim boji o cestujiciho s jinymi dopravci, popr. i s IAD bude lepsi mit mistenky tak o co go? Nebo k tomu maji jine, treba provozni duvody – nevime. Je to ciste jejich vec. Stat vydava miliardy na kde co, tak at klidne nejake rychliky navic objedna.… Číst vice »
Tak doufám, ze MD konečně zase nějaké normální vlaky objedná. Ideálně i večer. 🙂
A jak to bude fungovat, když mi ujede přípoj, na který mám řádně zakoupenou místenku (a naplánovanou (dostatečnou) rezervu na přestup, ať je to jeden stejný nebo několik různých dopravců)?
Následující vlaky můžou být vyprodané na několik hodin (nebo dokonce dní) dopředu.
Kdo a jak mě dopraví do cílové stanice nebo mi zaplatí náhradní ubytování?
Co takto vyřešit obdobným způsobem kolony na silnicích a dálnicích jednou provždy? Pro jednotlivé úseky stanovit kapacitní limit a vytvořit rezervační systém pro konkrétní auta (s kontrolou RZ mýtnými branami) – např. vždy pro cca 30minutové časové okno. Bude to velmi snadné, každý řidič každou svou cestu zadá do celostátního plánovače a ten už sám zarezervuje potřebné úseky. Případně mu cestu o pár hodin odloží nebo přetrasuje jinudy, kde bude ještě volno. Řidiči odměnou za to nikdy nebudou čekat v koloně, protože počet povolenek pro daný úsek bude max. do kapacity dané komunikace (při omezení počtu pruhů silnice se pro… Číst vice »
Jsem si to měl pod minulým článkem přihlásit jako patent. 🙂
A hlavně dát dynamický tarif. 🙂
Kdo bude chtít šetřit, nepojede do práce na 8. h ranní v 7 h, ale už ve 4 h. 🙂
Podle mě se kolem toho tady v diskuzi dělá větší haló, než to ve skutečnosti je. Ex1 nemá ani pořádný hodinový takt. Již od Hranic jezdí Ex2, od Olomouce ještě R18, takže kapacity bude pořád dost pro ty, kteří neví, kdy pojedou. A od Třebové vlaky jezdí jak metro… Navíc si vždy lze koupit místenku třeba na 3 vlaky (za 35CZK) a pak ji zrušit, když budu vědět, že daný spoj nestihnu.
Právěže Ex 1 jezdí Praha – Olomouc v taktu s Ex2, a že kapacity bude dost? Podívejte se, jak jezdí Ex2 a R18 natřískané, oni se cestující moc kam přesunout nemají.
No, tak bez místenky budete stát stejně, tak je jedno, jestli stojíte v Ex1 nebo Ex2…
Jde o celkovou kapacitu těch spojů, ono ty spoje už jsou tak dost natřískané a stojí se v nich i bez těch stojících z Ex1.
A teď si představte, že jezdíte poměrně pravidelně relaci Pardubice – Libeň a využíváte flexibility traťových jízdenek, jelikož je to každý takový den trošku jindy. A i když můžete mířit na rychlík nebo jiné EC, tak kombinace výluk a pozdního příjezdu ze zahraničí vám do toho hodí vidle. Takže se klidně úplně v pohodě stane, že v tom čase, kdy chcete jet, jede Ex1, tak ji normálně použijete a nemusíte tam dlouhé desítky minut být „na mrazu“ (jak to teď v Pardubicích de facto je) a čekat si na rychlík, který je otloukánek předjíždění těmi EC
Když čekáte dlouhé desítky minut v Pardubicích, tak je určitě lepší zajet na hlavák a matrem to dojet 🙂
Vzhledem k dodržování řazení lituji průvodčí… ono je jednodušší zakázat lidem nástup do vlaku bez místenek než vytvořit dostatečné kapacity,…..ale to už je jiná kapitola
Trochu mimo tema, ale castecne to s tim souvisi. Vubec by nebyla od veci mezikrajska objednavka Sp vlaku v relaci Ostrava -Olomouc. Hlavne rano ve smeru z Olomouce do Ostravy a pozdeji vecer z Ostravy je to velka bida se spojenima. A klidne to muze jezdit i pres Prerova a mit delsi jizdni dobu, lidi budou za ty prime vlaky radi. Mezi Ol a Zlinskym krajem takove spesnaky jezdi, proc ne mezi Ol a Moravskoslezskym?
Každopádně měli sjednotit EX1/EX2 do jedné linky např. EX MORAVA. To příjdu na hlavák a pojedu do Hranic a teďka budu přemýšlet jestli jedu EX1 nebo EX2, zda-li bude místenka do EX1 jestli nebude tak pojedu za hodinu EX2? Nebo jak to mám chápat?
A co R 18;z Přerova použít při zpoždění Moravie.
Rychlíky z Ostravy nebudou stát v Libni? Který magor to zase vymyslel?
Konkrétně které? Koukám na večer a EC 140 a EC 112 tam stavět budou.
Pendolina třeba
Je Pendolino nestojí v Libni a EN Slovakia taky nestaví.
Menegnet.
Kde si koupite za 35kc vedlejsi volne sedadlo na trase Praha – Ostrava? Vsude jinde chteji 50-75% deny jizdenky 🙂 jsem rad ze to prislo 🙂
Přečtěte si napřed SPPO. Pak nebudete plácat takové blbosti…
No když tam nebudou lidi bez mistenky, tak si tam nikdo později nesedne.
Může někdo nastoupit bez místenky a průvodčí mu ji s přirážkou prodá (nevázaně na místo – pohledem na volné)?
tak hledám a tak nějak nemůžu přijít na to kde s SPPO dopravce je napsáno že si nemůžu koupit samostatnou místenku? Chápu bych že „PrivatePendolino“ za cca 11.000Kč by bylo asi divný.
Zkuste si ji koupit. Pochybuju, ze je to možné.
To nedokážu ani s in-100. Koupím jízdenku za 0,- Kč plus mistenku taky za 0-Kč. Do některých Ostravanu a Pendolin tu mistenku za peníze.
Je to naprosto špatné rozhodnutí, motivaci nechápu. Asi bude muset nějak zareagovat MD. Snad nebudeme na nějaké jimé řešení čekat příliš dlouho.
MD může zareagovat leda tak, že obnoví objednávku Ex1 v úseku Praha-Bohumín. Což by nemuselo být na škodu, pokud by obsahovala i okrajové časy a nějaký rozumný provozní koncept.
Nebo ministr udělá bububu na ředitele.
Já motivaci chápu. Chtějí vydělat více za komerčně provozované spoje. Není nejmenší důvod, aby na to ministerstvo jakkoliv reagovalo. Mohou možná jako akcionář reagovat pochvalou, že ČD uvažuji komerčně.
Takže to, že tím pojede míň lidí, vydělá víc 😀
Konečně! A fakt pardon, ale nechápu nářky ve zdejší diskuzi, podle které by se mohlo zdát, že jsme národ nesvéprávných kaštanů, kteří neumí cestovat ve 21. století.. Jak už jsem psal dříve, za mě by měly být povinně místenkové všechny vlaky od IC/EC výš… stejně jako například v Polsku.
Což znamená že když budete potřebovat lístek na poslední chvíli, tak můžete mít smůlu.
Ano, tak to na světě chodí. Ale pokud ČD udělají dynamické ceny, jako mají konkurenti, tak nebudete mít smůlu. I na poslední chvíli získáte místo! Sice bude třeba 3x dražší, no ale to je uzná vašem uvážení, co chcete a na co máte.
Toto u dynamických cen vůbec není zaručeno, hlavně pokud dopravce nemá fakt robustní revenue management.
Systém LE často vystřelí ceny economy k tisícovce, když vidí poptávku, avšak pak už se dostává do zóny, kde vlak odjíždí s prázdnými místy, a to je problém.
Naopak RJ mívá před špičkou často vyprodáno několik dní předem, a žádná suma vám jízdenku nezajistí.
Tam, kde železnice funguje jako páteřní systém veřejné dopravy v zemi s garancí přístupnosti a univerzálnosti pro všechny cestující ať už státem nebo státním dopravcem, to právě takto nechodí. Jmenovitě Benelux, Německo, Rakousko, Švýcarsko, Slovensko, Maďarsko. Nikde tady povinné místenky ve vnitrostátní dopravě na základních trasách nenajdete. Nepleťte si to s „nejvyšším segmentem“, tj. u nás např SC nebo vyššími třídami, které už místenkové být mohou.
No, zrovna Maďarsko: na části spojů fakt místenky povinné jsou, přinejmenším v části trasy (not O. K.) nebo v části vozů (O. K.). ale není to nic moc k chlubení (zejména právě proto, že ty spoje mají ty taktové návaznosti).
U ostatních uvedených zemí to je jak píšete. Resp. v NL a B (a mnohde asi i CH?) dokonce není ve vnitrostátce ani možnost místenkovat. Prostě člověk sedne kam potřebuje, v absolutní většině vlaků všichni sedí a hotovo.
V polsku se ale od povinných mistenek dost upustilo, zůstaly jen v pesách, pendolinech či mezistátních spojích
Taky jsem si všiml, v roce 2024. A to byť jsem měl pro noční vlaky místenku (a to pro sedadlo, kde seděl někdo jiný, tzn. dovolil jsem si požádat o uvolnění místa).
Zákon zachování svinstva v přírodě? 😉
No a v Rakousku, Švýcarsku, Německu, Dánsku, Nizozemsku, Belgii není povinně místenkové snad nic vnitrostátního. Jak si kdo vybere.
Mmch. ty „nesvéprávné kaštany“ si nechte od cesty; naopak u svéprávné osoby mj. ve smyslu svobody „jet jak to vyjde“ je logické, ať může jet nejbližším spojem bez formalit.
Však jeďte prvním spojem. Prvním VOLNÝM spojem.
Je vidět, že
Což může být i ten nejbližší, byť zdánlivě vyprodaný, že.
Ale i kdyby např. „jen“ 2 % cestujících v něm nakonec nepojedou.
Vy stále nechápete, že železnice tu není od toho, aby na ní dopravci komerčními vlaky generovali „pseudozisk“ (to píšu schválně, jen si vemte, kolik % tržeb získávají od státu za slevy, nakolik by byli ještě v zisku, kdyby slevy měly poskytovat komerčně ze svého). Železnice má účel dopravního spojení. Stejně jako silnice, oboje se staví a udržuje ze stejných veřejných peněz. Rozdíl je ten, že po silnici lze jezdit pak individuálně v libovolném počtu aut a lodí, ale u železnice musí ještě někdo zorganizovat a zaplatit ten provoz. Ale i ten by měl být dostupný pro všechny. A v byste… Číst vice »
Místenky jsou zlo.
Nechci sedět vedle dalších nepříjemných cestucich, jen proto že tam mám místenku.
Místo si chci vybrat sám.
Klidně i postojím
Ale on vám nikdo nezakazuje stát ve vlaku.
Prave ze zakazuje, nastup do PM vlaku bez mistenky je za pokutu, viz SPPO
Nezakazuje, koupíte si povinnou místenku a pak si stůjte kde chcete…
A obecně mám teda mnohem horší zkušenosti se spolucestujícími právě ve vlacích,kde povinné místenky nejsou..
Tak to doufám, že dopravce bude garantovat přestupní vazby a nechá ten vlak čekat na přípojný vlak, a nebo zajistí cestujícímu místo v následném spoji bez ohledu na to, jestli jsou všechna místa vyprodaná 😀 Z tohoto důvodu už roky považuju povinně místenkové spoje za neexistující a nikdy jsem do takového vlaku nevkročil. Pendolinem jsem jel bez místenky ještě ve zkušebním provozu. Kdo potřebuje flexibilitu i s vědomím, že může cestovat na stojáka, bude muset prostě jezdit autem a nebo hledat pouze mezi vlaky bez povinné rezervace. Ale pokud se to má týkat je Ex1, tak to nemusí být takový… Číst vice »
Někteří komentující si automaticky myslí, že to vyžene lidi do aut. Část lidí to určitě do auta vyžene. Ale stejně tak jinou část lidí dnes do aut vyháněla cesta přecpaným vlakem, kdy ani nešlo projít na WC a kdy nad vámi hodiny stál někdo jiný. Kterých bude víc, to fakt nikdo z nás neví.
Naopak, pokud ČD udělají správně dynamickou cenotvorbu (podobně jako dnes Leo a RJ), tak to bude mít pozitivní efekt, že část cestujících přesune cestu na dobu,kdy je levnější cena,tj.mimo špičku. A to je žádaný stav.
Žádaný stav? Snad jedu vlakem, protože někam potřebuji, a chci tam být na určitý čas, ne že jedu podle dráhy, kdy ti dráha potřebuje.
Dráha pořád nepochopila že je tu pro zákazníky a ne naopak
Aha, takže ČD něco nepochopily, i když konkurenti na stejné trati tak spokojeně jezdí už roky? Vy si jen mylně myslíte, že to co vyhovuje vám, musí nutně vyhovovat i jiným zákazníkům.
Žádaný stav je to, že se dopravní špička rozloží v čase.
Pokud někam potřebujete jet přesně v daný čas, kupte si místenku-protože přesně od toho ta místenka je. Pokud už je místenka vyprodaná, máte smůlu, jiní byli rychlejší.
A pokud ČD dobře udělají dynamickou cenotvorbu, tak se na vás i na poslední chvíli před odjezdem dostane. Zaplatíte možná několikanásobně vyšší cenu, ale pojedete, super.
Jinými slovy, příště jeďte autem, protože zakazník se má přizpůsobit a ne opačně. Ach to totalitní myšlení…
Tak logika je jiná. Díky dynamické cenotvorbě jeďte ve špičce i na poslední chvíli- za výrazně vyšší cenu. Vaše chápání slova ‚totalitní‘ je…ehm, neobvyklé 🙂
Stejně je řeč o limitované úhrnné kapacitě spojů, tzn. ano, vysoké % lidí stejně vlastně musí jet autem, protože do vlaků by se stejně nevešli.
Ta ironie, že největší špička je pátek-neděle a jde zejména o jízdy studentů, kteří tak jako tak mají část jízdného kompenzovanou (a zanedlouho – žel – asi zase vyšším % než teď).
Tzn. tu „dynamickou“ cenu by jim vlastně zaplatil v příslušném % stát.
A pokud takový cestující bude mít možnost volby, tak pravděpodobně pojede příště autem, než platit nesmyslně vysoké částky
Jenže ona se nerozloží (nebo jen zcela minimálně), pouze část tak z vlaku vyženete.
Píšete stejné falešné dilema jako minule. Řešení: mít část vozů povinně místenkových a část ne.
Dynamická cenotvorba: ignorace úsekovky typu Praha – Pardubice apod. A ignorace traťových/síťových jízdenek.
Jaká ignorace síťových/traťových jízdenek? Mám In100 a online si zdarma rezervují místo v plánovany čas cesty, a když to nestíhám čin z jiného důvodu potřebuji změnit/zrušit, tak online místenku vrátím, a tím nejen uvolním dané místo, ale hlavně potenciálně mi systém umožní následně rezervovat místo v jiném spoji i jen částečně časově v překryvu se spojem, kde jsem měl původně rezervovanou místenku, která blokuje v daný čas rezervaci dalšího místa pro stejnou osobu.
Až nato, že u povinně místenkových spojů není místenka zdarma, ani u In100.
Při DYNAMICKÉM tarifu by vám tam žádná IN100 neplatila.
„Mám In100 a online si zdarma rezervují místo v plánovany čas cesty, a když to nestíhám čin z jiného důvodu potřebuji změnit/zrušit, tak online místenku vrátím“
A než tak učiníte, tak přispíváte ke zdánlivé vyprodanosti vlaku.
„ale hlavně potenciálně mi systém umožní následně rezervovat místo v jiném spoji“
Jen potenciálně – pokud je vůbec ještě volné místo.
Část spoje místenková a část ne – to je ve špičce zcela nereálné. Ti,kdo nebudou mít místenku, se prostě silou do ‚místenkové‘ části vecpou. Zeptejte se na páteční večerní realitu průvodčích ČD. To je naprosto nereálné řešení.
Dynamické ceny traťové jízdenky neignorují. Však jízdné bude v ceně. Jen místenka bude ve špičce o pár stovek dražší než mimo ni.
Jaká páteční realita? Ony u nás nějaké vlaky s povinnou rezervací pro část souprav jsou?
Páteční večerní realita je třeba to, že mnohdy musí stát i ti, kdo mistenku mají- spoj je tak přeplněný, že se k nim průvodčí ani nedostane, případně ani svou autoritou pořádek nejedná. Zeptejte se průvodčích ČD na trase Paraha-Ostrava, jak reálně oni vidí model ‚povinně místenková část vlaku‘.
Můžu se jich zeptat, jak reálně vidí model „povinně místenkový celý vlak“ a „vymáhání toho, že do vlaku nikdo bez místenky nenastoupí“.
🙂
Když funguje dělení 1 vs 2…
Hloupější rozhodnutí ČD udělat nemohly. Ta firma ani nepotřebuje konkurenci, zničí se sama…
To je zajímavé, že ostatní konkurenci stejné trase takové rozhodnutí udělali už před lety a nezdá se,že by litovali. Ale tak vy jste jistě větší expert,že?
Ti ostatní přišli a zavedli nové vlaky, čímž celkovou kapacitu zvýšili. ČD zavádí povinné místenky v již existujících vlacích, čímž celkovou kapacitu snižují.
Geniální logika. Takže kdyby teď ČD všechny komerční spoje zrušily a za půl roku je jako ‚nové‘ zavedli, tak to už by bylo OK?
Někdo na své komerční riziko provozuje spoj a řídí si ho tak, jak uzná za vhodné. Že vám osobně to možná nevyhovuje, a jiným to zase přijde vhodné,tak už to na světě chodí.
Naopak, pokud ČD navíc rozumně použijí dynamické ceny, tak část cestujících přimějí přeložit cestu na dobu mimo špičku. Super!
Ne nebylo, a místo arogantních výlevů laskavě pochopte že každý si neplánuje cesty měsíce dopředu.
Ale já to chápu. A ti, kdo si cestu ve špičce neplánují dost předem, holt za tuto flexibilitu díky dynamickým cenám zaplatí v den špičky několik set korun navíc. To je fér. Vám osobně se to může nelíbit, jiným se to líbí. Nejste na světě sám.
Dynamické ceny se liší podle toho, s jakým předstihem člověk jízdenku koupí? Wtf?
Jaké plánování cesty měsíce dopředu? Můj synovec jezdí většinou každý druhý pátek odpoledne z Brna do Prahy spojem Railjet s mojí sestrou/naší mamkou/mnou osobně a málo kdy více jak týden je jisté s kým pojede a tedy se mohou koupit příslušné jízdenky s místenkami, aby jsme nestáli – naše mamka je v důchodu, moje sestra platí jednotlivé jízdné IN25 a mě se rezervuje zdarma online jen místenka, protože mám IN100, ale je pravda, že 3 dny předem jde místenka rezervovat maximálně jen do první třídy. Je ovšem pravda, že mezi Brnem. a Prahou jezdí na dvou linkách/trasách i přímé rychlíky… Číst vice »
Když ten Railjet případně dojede z Rakouska s např. 80min. zpožděním (sice málokdy, ale sem tam se stane), taky na něj budete čekat, když zrovna do něj budete mít místenku? 🙂
Tak doteď jsem všem říkal, jak parádní rozsah spojů máme, když jsem schopný se dostat na obchodní jednaní z Ostravy (a stanic po cestě) na 9 ráno třeba do Plzně. No od nového grafikonu sice Ostrava pořád platí, ale s přestupem navíc a musím vyjet o půl hodiny dříve.
A odkud já jezdím (Suchdol n.O.), tak není šance. Stejně tak Praha – a to jsem si zrovna včera, co jsem kupoval jízdenku, říkal, že tou 518 jezdí víc a víc lidí, že za chvíli už budeme v kupé i po třech.
Leo tam bude mít dva spoje, ne? Jakkoliv je asi rozumější se v Plzni vyspat a být na jednání trochu svěží, ale tak jak kdo chce, no…
Už chápu, proč se tak rychle staví dálnice D35.
Celkem zajímavá úvaha co se stane pak? Jak dlouho pojede auto na trase: Praha – Olomouc? Praha – Ostrava?
Bude to plně srovnatelné s vlakem. I dnes po D1 to při slabém provozu dam za 3,5h předpisovou jízdou
Jak to souvisí s dálnicí D35?
Tak určitě, tarifní politika ČD na to má vliv a ještě několik roků zpětně…
„Dopravci to umožní větší flexibilitu v nasazování vozidel a případném posilování spojů.“
Pokud ty vozy má, mohl je nasadit už teď (resp. může je nasadit i bez místenek). Jezdí už mnoho let a ví, kolik cca cestujících jezdí v jakých dnech. Ostatně na objednávaných výkonech (tzn. ne tomto) je to určováno i objednatelem.
Nebo ty vozy nemá a pak nenasadí nic = buď bude i tak dost místa a pak by všichni seděli tak jako tak. Nebo nebude dost místa a někdo nepojede (zatímco dosud by aspoň jel na stání).
Na RJ 1020/1021 to tak funguje, vozy sa pridavaju resp uberaju podla dopytu. Problem to bude, ked bude chciet ist naraz vela ludi na poslednu chvilu, to uz sa posila pripoji len tazko.
Nic přidávat nebudou, a když vlak zkratí tak část lidí nepojede…
Pojede jiným spojem, ideálně mimo špičku.
Chcete jet na víkend za rodinou, ale kvůli vymístenkovaným vlakům a nezařazenému vozu nepojedete nikam protože dráha.
Nakonec pojedou autem. Genialní… 😀
A doteď zas musela jet autem část lidí, která nechtěla jet několik hodin beznadějně přecpaným vozem. Je to jen o preferencích jedné a druhé skupiny cestujících.
Já se zeptám. Proč povinné rezervace u LE a RGJ nevadí, ale když to udělají ČD, je to to největší zvěrstvo? Alespoň dle názorů zde v diskuzi.
Dajme tomu idem Kosice-Praha cez Ostravu nie priamym spojom. Pridem Ex do Ziliny, tam mi utecie pripoj na Kysucan, tak pojdem dalsim vlakom, dostanem sa do Ostravy, lenze co dalej, ak budu spoje plne?
A jak se v tom liší ČD od ostatních dopravců? Proč chcete právě po ČD, aby zjišťovali na komerční riziko to, co konkurenti nedělají?
Abych odpověděl na vaši otázku, buď budete mít mistenku, nebo pojedete prvním spojem,který bude mít kapacitu, nebo pojedete osobákem, nebo přespíte v Ostravě. Možností je ještě víc. To, že zrovna vám osobně možná některé z nich nevyhovují, za to fakt ČD nemohou.
V takom prípade by mi museli vrátiť polovicu ceny lístka.
Mně to vadí u jakéhokoliv vlaku.
Nicméně u ČD je to ještě zajímavější v návaznosti na jistá vyjádření části drážních pracovníků o tom, jak „RJ/LE vyzobávají rozinky a rýžují zisk“ (= jako by ČD toto nedělaly).
No a teď se konečně na konkurenčním trhu ČD zařídily. Konečně.
Jo, vyzobávači rozinek s 185letou tradicí. 🙂
(za ty dlouhé roky samy neznají vytíženost jednotlivých spojů, aby podle toho nasadily adekvátní soupravy? 🙂 ale najednou to s místenkami zvládat budou? 🙂 )
Protože když jsou vyprodaní tito dva dopravci, byl tam ten třetí, který mě aspoň odvezl. Bez dlouhodobého plánování. To je princip veřejné hromadné dopravy. Teď už nebude ani ten.
Ano, princip veřejné dopravy je, že jedete prvním volným spojem. No, tak teď bude ten volný spoj třeba o 12 hodin později. Fakt není ‚princip veřejné hromadné dopravy‘ to, že musí umožnit cestování namačkaným sardinkám.
Tak ještě jednou a pomalu. Ne každý se pohybuje v přesně daný čas, dlouho dopředu daný. Jsme i cestující, kteří se potřebují a chtějí pohybovat v časech podle potřeby. Tzn, když mi skončí jednání / práce, sednu na veřejnou hromadnou dopravu a jedu. Když budou v určitém úseku pouze povinně místenkové vlaky, je to komplikace. V tomto příkladě je žádoucí, aby v tom úseku jezdily v prokladu i nepovinně místenkové vlaky.
To chápu. Ti, kdo potřebují jet na poslední chvíli, taky budou mít místenku. Několikrát dražší (= dynamická cenotvorba), ale budou.
To, čemu říkáte ‚žádoucí‘ je žádoucí pro vás osobně. A pro jiné je zas preference jiná.
Pro někoho je žádoucí platit několikanásobek běžné ceny? 🙂
Naštěstí autem se dá jet hned a ne až za 12 hodin.
(Což píšu v tom kontextu, že mnohem bych radši, kdyby se vlakem dalo jet co chvíli bez formalit)
A na tom jste byl kde, že u ostatních to nevadí? Jistěže vadí. Likviduje se tím jedna z (mála) klíčových výhod železnice spočívající v tom, že když se potřebuji někam dostat a jede tam vlak, tak se tam prostě dostanu.
(V diskusi o povinných místenkách ČD se asi budou řešit povinné místenky ČD, je to tak překvapivé?)
Vidíte, vám to pane Vernere vadí. Ale jiní lidé naopak uvítají opak, že nepojedou přecpaným vozem. A který přístup vyhraje, to rozhodne trh. Tedy, už rozhodl. Sorry.
Rozhodla hloupost firmy neznajíc své zákazníky nikoli trh.
Tak to nechejte na posouzení ČD, ať uvidí, jak se to vyplatilo. Oba hlavní konkurenti tento princip už roky úspěšně praktikují, tak na něm asi něco bude, ne?
Ale samozřejmě, existuje i možnost, že pan ‚Véna‘ tomu jediný rozumí, a 3 zkušené firmy v oboru (ČD, Leo, RJ) jsou hloupé. Jasně. 😉
Zaujimave, ze sa ludia rozculuju, pritom na spoje po 21h to tak na tejto trase funguje uz davno.
Jestli dopravce na komerční riziko dělá změny. V pořádku budu povinnou rezervaci respektovat. Ovšem je nutno říci, že těch spojů bude paradoxně míň. 518 každé ráno, po novém 548 bude jezdit pouze v pondělí. 516 nebude jezdit v neděli. A mohl bych pokračovat. V pořádku komerční vlaky jezdí na odpovědnost dopravce a budu to respektovat. Nicméně rezervace do Pendolina free? To je buď chyba v appce/prodejním kanálu, a nebo má někdo na ČD vážně zájem, aby cestující z dnešních Ex1 nepovinně místenkových vlacích přešli do railjetů a Pendolin. Jak to tu už někdo psal dříve, služby které dnes ČD zejména… Číst vice »
Jeďte autem, vy plebse.
chudáci ti, kterým ten vlak ujede, a nebo ho zruší…… další lístek koupí až na příští měsíc
Mimořádnosti se řešit dají. Asi těžko někdo někde nechá na trati 500 lidí.
Železnice úplně v pohodě. Je jí to jedno
OK, takže když už to podle vás nefunguje teď, tak to asi nemá cenu řešit v dalším grafikonu.
Proč by ne nenechal? Jak se to řeší na letištích?
Porovnávat letadlo a vlak je těžce mimo
Hele, zase tolik si nefanděte. Celkem chápu vaší obhajobu povinných místenek, ale pokud se někde v půlce trasy vysype třeba z důvodu poruchy čehokoliv, větší počet lidí, tak ne, opravdu je tam nenecháme stát do úterý, až poleví páteční špička.
Vzpomeňte si, jak to dopadlo v r. 2014, když byla námraza na drátech
Podívejte se, jak to řeší Leoexpres, když vlivem MU příjdou o jednotku – vrátí prachy, vlak zruší, a Vy se na místo určení dostaňte, jak chcete
Jasně. Drama, konec světa, apokalypsa. #drivbylovsechnolepsi
IC 549 zrušen??? Takže člověk dělá do 20.00 a má 2 měsíce na to, aby se naučil lítat na koštěti a uhýbal protiletadlové obraně? No, díky moc. Protože v Olomouci už nechytí osobák dál…
máte si pořídit auto – železniční doprava je jen pro důchodce, studenty, šotouše a ožralce, ne pro pracující lid
To máte pravdu – Babišovy slevy tomu jen nahrávají.
Je to asi v pořádku, v jízdním řádu je napsán jen s trochu dřívějším odjezdem (20:08) a je značen jako Railjet, viz: https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/182336073/k001.pdf/ae351e70-cc82-4c62-b817-bd91c16cc60b
Ale pojede je v Neděli.
Není, bude jezdit v Neďeli.
Já hlavně dost v létě využíval ráno 518, který teď jezdil i v sobotu, což bylo fajn, že člověk mohl vyjet na výlet brzo a stihnul i lepší polohy vlaků. Ale přitom na SŽ je ještě psaný bez poznámek. Opravdu super 🙁
Jaká je vlastně logika za tím, že MD neobjednává žádné vlaky Praha – Ostrava? Chápu že tam se to v zásadě uživí samo (možná až na pár okrajových spojů), ale to platí i o Praha – Brno.
Pravděpodobně by to ani pro MD nebylo moc drahé, když se to dá jezdit komerčně
Není důvod, aby stát vstupoval do něčeho, co může snadno fungovat komerčně. Od toho tu stát fakt není.
Otázka je co všechno se počítá jako „fungovat komerčně“. Pokud počítáme povinně místenkové vlaky, co takhle začít počítat i autobusy a přestat objednávat Hradčany?
Myslím, že stát si stanovil za cíl zaručit, že na všech významných tratích bude zaručen jakási základní dopravní obslužnost. Pokud jde o trať, kde je možno se uživit i komerčně, tak by kompenzace ztrát (=dotace) klidně mohla být velmi malá, nulová či lehce záporná
Základní obslužnost na trati se uživí snadno i bez dotací. Což je ze současného stavu zřejmé.
Ono jde možná o to, že vy si ‚základní obslužnost‘ představujete stav, který musí vyhovovat právě vám.
To by platilo pokiaľ by komerčná obsluha bola na úrovni bežného štandardu objednávky MD, čo tu ale nie je. Napríklad posledné vlaky sú oveľa skôr než na objednávaných linkách.
Není problém, aby si MD objednalo jeden noční spoj v komerčně neatraktivní dobu. Ale zasahovat do celého dne, kdy to funguje, to fakt ne.
Je dost odvážné nazývat linku Praha-Ostrava funkční
V českém železničním prostoru patří k nejfunkčnějším. Jsou na to jasné důkazy: roční počet připravených cestujících, několik konkurentů a úrovní služeb, schopnost provozovat desítky spojů na komerční riziko, atd.atd.
Přesně tak. Až dojdou prachy, tak se začne objednávka redukovat a dojde i na Ex3, protože to je komerční linka jak vyšitá.
Klidně ať se krom okrajových časů přestane objednávat celá expresní vrstva
Kdybychom neměli v Česku křiklouna Jančuru (myslím jeho osobu, ne RegioJet na té trase), tak by možná i MD mělo v objednávce právě i linku Ex1. Stálo by to v zásadě navíc jen o to vedení chybějících okrajových spojů a možná nějaké dnes chybějící posily. Hlavně by nehrozily povinné místenky.
Jasně, svobodná konkurence je špatná, fuj fuj fuj. 😀
Za mě by bylo logické platit na trase Praha – Ostrava rychlík,co zastaví ve všech těch Chocních, Červenkách, Suchdolech apod. pojede i v okrajové časy a poslouží jako nouze pro ty,co se nevejdou.. Rychlé spoje komerce. Místo R18 Ex (aby se nezvýšil počet spojů na přetíženém koridoru,asi by se to muselo spojit někde s Ex2..a na to máme moc klasických vagónů a málo souprav..)
Jako že byste objednal spoj, který by vyjel jen párkrát za týden ve špičce, v pátek a neděli večer? Tak to přijde logické opravdu jen vám- takto ekonomika dopravy vskutku nefunguje. Ještě že není správa peněz veřejných na vás.
Osobně si myslím, že povinně místenkové vlaky mezi Prahou a Ostravou jsou krokem stranou. Není žádný proklad bez povinné místenky. Možná by by byl schůdnější model z nynějších Tatranů na Slovensku nebo varianta ex ČSD. Část vlaku povinně místenkový, část bez povinné rezervace. Co je ale podle mě nezbytné. Po zavedení povinně místenkových vlaků je naprosto stěžejní garantovaný směr jízdy vozů a možnost výběru místa z plánku u všech povinně místenkových vlaků. Bezpodmínečně. Jinak je to k ničemu, aby to byla loterie, zda pojedu čelem nebo zády k jízdě.
Regiojet ten směr jízdy garantuje, že je to tak naprosto stěžejní?
To je otázka nebo konstatování? Nějak to z Vašeho příspěvku nejsem schopen vyčíst.
Používám v 90% vlaky ČD kvůli přípojům a drtivé většině ad hoc. Často mi to nejde dopředu naplánovat. Ve vlaku bez povinné rezervace si téměř vždy vyberu vhodné místo. Pokud budu nucen vybírat místo předem a na stanovený čas, chci mít daný např. směr jízdy. Mimo jiné.
Nemáte pravdu, z vlastní zkušenosti RegioJet neposkytuje žádnou garanci směr jízdy!!!!
Tak treba Leo Express ano…
Na Slovensku se to rozdělení soupravy na mistenkove a nemistenkove osvedčilo.
Ano? A kde jste na to přišel? Dejte odkaz, rád si přečtu víc.
Takže si nesednu kde chci, do jakého vagonu chci, vybrat si vedle koho chci sedět nebo sedět tam, kde je volněji apod.! Opravdu krok kupředu. Co by se pro cestující neudělalo, že? Raději tedy budeme mluvit o přecpaných silnicích a nutnosti je zkapacitnit a veřejnou a zejména železniční dopravu tak snadno zlikvidujeme, což se vlastně už děje a u nákladní dopravy je to přímo vzorné. A teď už i ta osobní. Komu vlastně vadí fungující, pohodlná a pro cestující lákavá železniční doprava?
Možná lepší s místenkama než si zaplatit jizdenku do Žiliny z Prahy. A z Prahy do Pardubic mi visí nad hlavou studenti a cestující do Pardubic. A pak taky cestující a studenti nad hlavou do Olomouce. Když se to vylidní v Olomouci. Nastoupí studenti a cestující z Olomouce do Svinova. Ze Svinova pak do Návsí třeba… Celou cestu vám někdo visí nad hlavou i v uličce je plno a na záchod je potřeba se prodírat. To je pak radost jet takovým vlakem z Prahy do Žiliny. Nedivím se vyprodaným RJ a Leo potom… Ale proti rozhodnutí místenkovat nic u ČD… Číst vice »
Kdyby čd pracovaly s daty jak uvádějí, tak by vlak adekvátně posílily
Jako že by někde bokem ČD držely stovky vozů, které by z celého týdne nasadily na dva spoje v pátek a dva spoje v neděli (=ve špičku)? Tak to je opravdu ekonomicky geniální úvaha. Je vidět, že o ekonomice dopravy nevíte zhola nic.
ranní 518 tedy jak, pouze v (1), nebo jinak?
Zdá se že jo. Tak teď už se vůbec člověk nedostane z okolí Ostravy před 8 ráno do Prahy. Suchdol, Opava, atp…
Stejně tak se zrušilo zastavování 546/547 v Suchdole nad Odrou.
No pro mě osobně je to zatím nejhorší změna grafikonu za posledních 7 let co jezdím dálkově.
V Pondělí pojede.
Jen aby se nestalo, že ČD šláply na hada bosou nohou a všechny problémy komerce na trase Praha – Ostrava* politicky vybouchnou do podoby koncesního modelu, který žádný z dopravců nechtěl.
*dlouhodobě mizerné spojení v okrajové hodiny zejména Olomouc – Ostrava (ale také Pardubice – Olomouc), stagnující nebo klesající kvalita (snad na žádnou jinou Ex linku si ČD netroufají nasazovat béčka a honekry v takové míře jako na Ex1); teď navíc místenky
Byl by koncesní model (vybereme jednoho kdo bude jezdit, a nikdo další na trase jezdit už pak nesmí) vůbec legální?
Ano, pokud vybereme daného dopravce férovou soutěží. Pak už stačí jen vyhlásit přetížení dráhy a nikdo další už nepojede,
A byl by důvod vyhlásit přetížení?
(Nebo měl by smysl koncese na časy kdy navazují přestupy a ve zbytkové kapacitě ať jede kdo chce)
Jenže přetížení dráhy vyhlásíte leda tak na pár hodin ve špičce. Pokud by ho SŽ vyhlásila na 24/7, tak to dopravci napadnou u soudu a ten SŽ roznese na kopytech. Nehledě na velmi negativní PR státu potažmo SŽ. Navíc zákon ukládá v případě vyčerpání kapacity dráhy provozovateli dráhy povinnost kapacitu navýšit, aby poptávka byla uspokojena (proto SŽ tak moc nechce to vyčerpání kapacity oficiálně vyhlásit).
Legální to určitě je, viz Británie před covidem.
Ale v Británii jsou jiné zákony…
Komerční vlaky můžou být povinně mistenkove jak to rozhodne dopravce.
A je to dobře. Svobodné podnikání.
Trochu zaspekuluji – třeba si ČD jen zkouší, jak to zahýbe s obsazeností Ex2 a R18, které se budou brzy soutěžit. To může následně mít velký vliv na nabídkovou cenu do VŘ.
Super. Příklad z 24.10. vlak EC 114. Při nástupu v Ostravě byla obsazenost sedadel přibližně 95 %. Postupem času však nastupovali další a další lidé. Od Olomouce už obsazenost tak 140 % (11*kupé + asi 30 lidí v uličce). Upřímně nevím, jak na tom byly ostatní vozy, ale řekl bych, že podobně. Tedy jen v tomto spoji by došlo ke snížení tržeb o všechny stojící cestující, kteří by prostě nejeli, protože ostatní vlaky budou taky vyprodané. Zároveň co ten jedoucí do Šumperku, do Hradce Králové, do Liberce, do Kutné Hory, do Uničova, do Nymburka pomocí koridoru? Buď si zarezervuje místo… Číst vice »
Dobře. Ale položme si otázku, jestli je cestování „na stojáka“ opravdovým komfortem ?
Např. již v roce 1997 byli ve Švédsku všechny dálkové vlaky povinně místenkové, stojící cestující neexistoval.
Za mě krok vpřed, necestujme jako dobytek.
Chtel jste rict: „V urcitych usecich necestujme vlakem“? Taky jsem na studiich jezdil Olomouc-Ostrava na stojaka a zadny problem. Jinak bych jel busem, mladi dnes asi autem
A ten autobus Olomoc-Ostrava přepravu bez rezervace a na stojáka taky nejspíš nedovolí.
No vidíte já jezdíval i paňťákem (451) z Pardubic na Masaryčku a autobusy nebo auto bylo také používáno. Když nic nejelo, bylo vše dobré. Nejezdí jen expresy a rychlíky. A není jen železnice.
Přesně tak. Ukázněný cestující plánuje dopředu a dopředu si zajistí místenku.
Ono se všechno tak dokonale naplánovat nedá. Nebo víte přesně, kdy budou Vaši staří rodiče ve vzdáleném městě potřebovat Vaši pomoc?
Pokud jsem takový syn/dcera, který/á pomáhá rodičům ve vzdáleném městě pomocí železnice, pak asi nejsem úplně dobrý syn/dcera a nebo to zas tak strašně urgentní s tou pomocí není.
Jak všichni víme, správný milující potomek se buď přestěhuje do bytu vedle starých rodičů, nebo si pořídí vlastní letadlo pro co nejrychlejší přesun.
Děláte, jak kdyby nic mezi neexistovalo a autobusy mimo NAD nesměly vyjet.
Nebo si je vezme k sobě. Když chcete odpovědně pečovat, nic jiného Vám nezbývá. A to pečuji už skoro dvacet let.
Jak jinak. Plán na minutu přesně včetně náhradních řešení….
Teď si představte situaci, že máte v plánu odpoledne jednání v Ostravě a předem nevíte, který vlak stihnete. Pak dojdete na nádraží, požádáte o jízdenku a zjistíte, že ten den už domů nedorazíte, protože je vyprodáno. Vagon navíc na poslední chvíli asi těžko někdo zařadí, takže najednou je potřeba sehnat jinou dopravu nebo ubytování a cestovat další den. Normální člověk tohle zkousne možná jednou, maximálně dvakrát a potom už vlakem nepojede. Buď bude vždy zaručeno dost míst k sezení (optimismus, hlavně u jednotek jako jsou ComfortJety nebo Pendolino kde je malá flexibilita), nebo je potřeba alespoň u vybraných vlaků dovolit… Číst vice »
Železničáři usilují dlouhodobě o co největší odliv zákazníků.
Za mě krok vzad, řešit vytíženost spojů povinnou místenkou není řešení problémů, jen jeho skrývání. Asi nezbude než se na úkor komerce vrátiti i k objednávce vlaků v nějakém rozumném taktu na trase Praha – Ostrava, pro cestující, kteří řeší flexibilitu a nevadí jim stát.
Takže už vím, že ušetřím komerční příplatek.
Rád bych se zeptal, na následující: pokud se nemýlím, byly některé brzké ranní a pozdní noční vlaky EC/IC/EX zařazeny také do některých systémů IDS. Nevím, zda je to případ těchto vlaků, ale pokud ano je někde řešeno, jak se jako cestující odbavím, pokud chci využít krajské jízdné? Pokud musím dokoupit místenku, je to jen další komplikace, která odradí od využívání již tak drahé veřejné dopravy. Doufám, také že případné místenky půjde koupit přes aplikaci IDS a kraje jsou na to připravené.
Takto byl veden snad jen pár 513/514 a 519/508/502 OPAVAN, v úseku Opava východ – Ostrava-Svinov a ty jsou dle návrhu zrušeny.
Zatím v novém GVD tyto vlaky chybí.Pokud je to důsledek zavedení povinných místenek Ostrava-Praha,tak nechápu, proč nejsou tyto IC povinně místenkové i Opava-Svinov.Proto se mají tyto vlaky rušit, neskutečné.
Myslím, že Ex1 nikdy nebyla integrovaná, to byl jen poslední spoj Ex2.
Komerční vlaky snad v IDS nejsou, ne?
No, jmenujme třeba Regiojet v IDSOK a ODIS…
To je R8 v závazku státu
Ne, mám na mysli komerci Regiojetu a uznávání jízdenek IDS na vybraných úsecích
I na haviřov tuším platil odis
Linka ODIS R60, linka IDS JMK R50
Proč ty mínusy, když je to dobrý postřeh?
Ono se to snad týká jenom úseku Svinov-Bohumím v ODISu, a tam povinná rezervace (pouze v tomto úseku) není.
Vlak může být na komerční riziko ze Svinova do Prahy hl.n., takže se ho povinná rezervace z Bohumína do Svinova logicky týkat nebude.
Znamená to, že na pendolinu přestane být (v 1. třídě) bonusové občerstvení v ceně jízdenky (resp. místenky)?
Za 35 kč občerstvení .
U Jančury za tu cenu tři a půl koláče a tři kafe.
Spise je otazka, jestli to obcerstveni kvalitou odpovida dnesnim pozadavkum. Za me kelimek nescafe a sendvic nebo bageta jako z konce devadesatek neni to prave orechove a vetsinou si rovnou objednam neco z bistra.
Hlavně s tímhle můžou zrušit zastavování v Kolíně, Třebové, Zábřehu. Tohle jsou stanice co generují primárně ad-hoc cestující. Přitom by stačilo mít jeden poslední/první (prostě krajní dvojka) označený jako nemístenkový. Já osobně doufám že za to ČD dostanou takový hate od cestujících, že to ještě nějak přehodnotí.
Na tohle je ex2
Běžný cestující nezná a ani nechápe filozofický rozdíl mezi Ex1 a Ex2, a ani ho to nezajímá. Ex1 nejsou žádné nadvlaky, Ex1 je standarní součást systému i s přípoji (třeba v Třebové je na Ex1 přípoj z/do Lanškrouna směr Pardubice).
EX 2 není komerční vlak.
Nepochopil.
Preto napriklad na Slovakiu musi mat taky cestujuci miestenku aj dnes, ale ak cestuje o 16h, tak ju mat nemusi. Dnes je to taky gulas, od 4h do 20:30 miestenky netreba a potom uz ano. Teda mimo este SC vlakov
Pokud někdo nedokáže pochopit, že něco jede do Ostravy (ex1) a něco do Vsetína (ex2), ať si s sebou bere někoho, kdo umí číst
Pokud přípoje navazují na Ex1, tak je vám Ex2 víte na co.
Jo, to je pak marný.. uvidíme, jestli to nepřehoděj…
Proč ČD? Proč ne RJ a LE?
Ostatní dopravci hate nedostávají? Já na jednu stranu chápu, že operativnost se pro některé cestující sníží, ale proč to mají řešit zrovna a jen ČD?
Protože to po nich zákaznici chtějí? Proč nenabidnout něco co ostatní ne?
A jiní zákazníci nechtějí celou cestu u hlavy cizí hýždě, zablokovanou cestu na záchod, ke dveřím při výstupu nebo k občerstvení atd.
To že režijkáři chcou cestovat zdarma není důvod aby všichni museli jezdit jako dobytek.
Protože často tvoří rozumné přípoje na další spojení a hlavně Ex1 jede v taktu s Ex2.
Takový blbý dotaz… Ten nový jízdní řád najdeme kde? SŽbezDC se zatím neobtěžovala a evidentně existuje, když všichni dopravci prodávají lístky
Na stránkách SŽ
Ptám se na finální JŘ, ne návrh
http://www.cd.cz
V tabulkové (knižní) verzi zatím ani tam ne. Vyhledávač ale funguje.
Já jsem zatím konečný návrh JŘ 2025/2026 taky ještě nikde neviděl, pouze poslední návrh z 29.8.2025.
Kde v provozu je poslední aktualizace k 29.8.? A evidentně plno vlaků co byly vypsané teď ČD nemá ani vypsané? Oproti návrhu chybí Opavany, vlak 548 jede jen v pondělí, atd…
Dobrý den,
chcete mi říct, že již pro první třídu v SC Pendolino nebude žádný servis v ceně místenky? Já nemám slov, už ať dojde nový ministr a vypráská stávající vedení. Tak jak stávající vedení s panem Krapincem zničilo NEJLEPŠÍ produkt na ČESKÉ ŽELEZNICI a to je SC Pedondolino, nemám slov….
Já pendolinem jezdím mezi Prahou a Ostravou od začátku a je mi líto, že to tak upadá. Achjo….
České Dráhy v současné době nemají žádný produkt pro bonitní klientelu. Je jim to absolutně jedno.
Neupadá, jen zlevněnuje.
To chápu, ale přitáhne to zase jinou klientelu. Troufám si říct, že „příplatek“ za Pendolino filtroval určitou skupinu lidí. Taky bylo vidět, že od té doby co začalo Pendolino jezdit na západ se zhoršil stav interiéru.
A business class v railjetu je co?
Business class Vám od nového gvd taky zruší.
Upřímně radši jezdím Pendolinem než RJ a CJ právě kvůli naklápění. Z mého pohledu je Pendolino nejpohodlnější vlak co se týče komfortu. To naklápění nemá chybu.
Tak Leo začne provozovat klopící Talgo, tak sláva!:)
Pendolino už není to nejlepší na české železnici. Ale asi pořád to nejlepší na trase Praha Ostrava.
Jednak tím vznikne nelogičnost na prokladu linek Ex1 a Ex2, kde se budou střídat povinně a nepovinně místenkové vlaky. A dále je to další prohra pro pravidelné cestující, kteří využívají dálkové vlaky na krátkou vzdálenost. Dobře, s traťovkou ČD mám místenku zadarmo. Ale se síťovkou OneTicket další vlak, za jehož využití musím platit… Svůj účel to splní a problémy se z očí veřejnosti (a politiků – viz SPD) přesunou do rezervačního systému a neúspěšných nákupů cestujících. Například na trati Praha – Pardubice máme četnost spojení, kterou by nám i Švýcar mohl závidět. Dokonce máme i tarif, který umožňuje prostě nastoupit… Číst vice »
Zase pro dopravce není zajímavé vozit lidi jen kousek, aby pak místo zůstalo prázdné. Já se docela divím že třeba SC vůbec zastavuje v Pardubicích – to by měl být expresní spoj z Prahy na Moravu, a proto jen zastávka Praha – Olomouc – Ostrava.
Protože v Pardubicích nastupuje spoustu cestujicích. S oblastí okolo, hlavně Hradcem jsou mnohem větší, než Olomouc. A ty 3 minuty zrychlení to moc nevytrhnou, výluky mají na jízdní dobu násobně větší vliv.
A napadlo vás, ze lidi z Pardubic nejezdí jen do Prahy, ale i na východ?
Napadlo, ale jde o to, kolik jich jezdí. A do Prahy jich bude jezdit určitě víc než do Olomouce a dál.
Předpokládám, že jsou i omezené kontingenty.
Stejný vlak může mít volné místo Praha – Ostrava, ale na zadání Praha – Pardubice hlásit vyprodání nebo nabízet lístek za přepálenou cenu.
no ja nevim, i kdyby to takhle fungovalo, tak muzu mit listek, ktery neni vazany na spoj a k tomu si muzu koupit mistenku Praha – Ostrava (zatim teda stoji mistenka stejne na jakoukoli vzdalenost) a vystoupit klidne v Pardubicich, protoze zrovna konkretni spoj mi casove vyhovuje a tim padem prakticky znemoznim jizdu nekomu jinemu kdo by chtel jet treba z Kolina do Ostravy nebo klidne do Ziliny…
Já to vidím obráceně, protože právě v uzavřeném systému se může stát, že cestující jedoucí z Hranic do Olomouce vykoupí místo jinému, co chtěl jet Ostrava – Praha. Nehledě na to, že další neefektivita bude plynout z možnosti vybrat si místo z plánku. V dnešním systému dálkoví cestující většinou místenku měli a cestující jedoucí 20 min při nejhorším postál Nově jeden z nich nepojede. A argument přeplňování je platný pro některé vlaky v pátky a neděle, po zbytek týdne budou místenky spíš pro zlost a budou odrazovat cestující, kteří by jinak obsadili volná místa.
Jasně a my z východních cech (aglomerace cca 300 tisíc lidí okolo Pardubic) co chtějí směr Ostrava mají jet něčím jiným viď? Nezastavovani v Pce zkoušel Leo express, hodně rychle s tím přestal. A to byl snad jen jeden spoj.
Zase nefunkční služba. Například na EC 112 nejde na 17.12. vybrat místenku z plánku. Pokud cestuji vlakem vyžaduji místo u stolu/stolku, kam si dám např. PC/občerstvení. Takto nevím, jestli nebudu mít místenku uprostřed v šestimístném kupé, atd. Ještě, že mám auto, stejně bude do Ostravy od prosince rychlejší a to pivo si dám holt až doma.
Vlaky z PL spravuje polský rezervační systém – totožný, co využívají PKP IC, tedy ten dopravce, který provozuje 112 z Varšavy po státní hranici. A Poláci, mimo pár vlaků, kde jezdí ucelené soupravy a jednotky, neumožňují výběr sedadla z plánku.
Vnútroštátne to umožňujú aj na klasických súpravách. Problém je v tom že ich systém nemá API na poskytnutie plánu miest iným rezervačným systémom.
To je sice hezký, ale jako zákazníka mě to nezajímá. U RJ tento problém nenastává. Toto si ČD měli ošetřit před spuštěním služby, například úpravou smlouvy s PKP a přeprogramováním rezervačního systému, což by jistě PKP u těchto pár vlaků udělali na náklady ČD, stejně jsou to všechno soupravy ČD (kromě snad dvou posilových vozů v neděli a pondělí).
U SCP zmizelo bonusové občerstvení v 1. třídě, stejně jako možnost si předobjednat jídlo z bistra na konkrétní čas, navíc se slevou 10 %. Příplatek za jedničku v SCP tak definitivně ztratil jakýkoliv smysl.
To mi nedává u pendolina vůbec smysl. V tom případě by mohli zrušit i označení SC a vést vlak jako klasický IC.
Z Prahy do Karlových Varů je veden jako IC a z Prahy do Českých Budějovic taky je veden jako IC.
Tam to taky jede v závazku.
O to větší smysl by to dávalo ho takto vést v celé trase…
To je zase 3,14čovina! A jak přepraví cestující bez místenek?! Vlak nelze přece posilovat donekonečna zvlášt při velkém zájmu v určité dny nebo období..
Nijak. Vlak je vyprodán. Stejně jako je vyprodáno třeba letadlo nebo dálkový autobus.
U letadla je problém váha. Co ale vadí na tom, jet ve vlaku v uličce?
Že Vám na*eru do batohu když se nebude dát probojovat na záchod. 🙂
A pak to dopadá tak, že ulička je dvěma řadama, 150 lidí do vagonu.
Neřeknu když je to na 20-30 minut. Ale 3 hodiny je přes čáru.
Proto je to čumákovina. Takže zůstanu stát na nádraží a pojedu do.. nikam?! Ne každý má možnost si zavčas kupovat lístky s místenkou, a když bude vyprodáno, tak prostě nepojedu. S letadlem bych dálkovým autobusem bych vlak nesrovnával, v obojím se nestálo nikdy.
Rychlíkem.
Tak nějak se dá po dvou hodinách s přestupem v Hranci. Ale že by to bylo uživatelsky přívětivější… Uvidíme, kolik lidí bude hlasovat autem. Jenže to se asi nikdy nedozvíme…
Vedel by nekdo, proc se tak GR rozhodlo? Pac leta letouci to slo na komercnich vlacich v pohode, tak by me zajimal duvod ze strany vedeni – jen ciste ze zvedavosti. 🙂
Tak co si budeme, kromě režijkářů (a majitelů jiných síťovek, kterých je ale v celku zanedbatelně) si každý příčetný člověk při koupi jízdenky tu místenku zdarma zašktrne už dnes. Takže pro normálního platícího cestujícího se vesměs nic nezmění.
Jistě, protože každý přece cesty plánuje týdny dopředu na konkrétní čas a vlak, něco takového jako vyprodaný vlak neexistuje, a pokud ano, tak prostě smůla, máš jet jindy. Nebo jinak.
A pak z toho zase bude mrzení, proč nám lidi nejezdí vláčkem a přesedají do aut.
Jsou spoje co jsou vyprodané vždy, pondělní Pendolino do Prahy a Cracovia do Polska.
A pokud si někdo v pondělí ráno řekne, že by se chtěl podívat do Prahy tak hold si to měl rozmyslet už v Sobotu nebo pojede později tím ,kde bude místo.
On se do Prahy podívá, jen z toho železnice nebude mít jedinou korunu
Asi tak. Jako težistu mě tohle opatření donutí jet autem. Tohle opravdu není o penězích, ale o pohodlí. Chci-li sedět, těch 35 Kč za místenku není problém, problém je, že jí musím koupit, dokud je. A v tý době obvykle nevím, jestli pojedu. Hlavně zpáteční cesta bývá problém….
Změní se to, že už nebude co zaškrtnout, protože jste jízdenku nekoupil dostatečně brzo.
Povinné místenky nejsou zdarma. Platí se.
Vypadá to, že k traťovce bude i nadále zdarma. A jinak při koupi jízdenky to píše vč. rezervace, takže nevíme, za kolik vlastně ta rezervace je (píše to zdarma).
Elektronicky zdarma na pokladně 35,-
Vím, že dopravcům je to z hlediska zisku asi jedno, ale vadilo mi, že se na toto nevztahovala studentská sleva…
Co to znamena, ze cestujici bez mistenky budou mit smulu? Ze budou stat, nebo ze do vlaku nedostanou?
Zřejmě nedostanete jízdenku, takže jedině jako černý pasažér.
Přirážka za nepovolený nástup do povinně místenkového vlaku stojí trochu míň než jízda úplně bez jízdenky.
Konkrétně:
> Pokud obsadí cestující bez místenky místo ve voze/oddíle s povinnou rezervací míst, musí si neprodleně místenku zakoupit u průvodčího. Pokud jsou místenky vyprodány, zaplatí přirážku za nepovolený nástup do povinně místenkového vlaku dle tarifu ČD a může obsadit ve vlaku volné místo, které mu určí pověřený zaměstnanec ČD.
Podle ceníku 1 500 Kč, ale reálně 500 Kč a 250 Kč na místě.
Navíc je zajímavé, že to je *přirážka*, ne *pokuta*. Reálně to asi nemá vliv, ale mě to přijde zajímavé.
Ono je drzost něco takového vymáhat
Pokud vím, tak u Pendolina, které doteď bylo jediným povinně místenkovým vlakem ČD, byla možnost dokoupit místenku u průvodčího s manipulační přirážkou. Předpokládám že tak to bude i teď
Dokonce bez manipulační přirážky.
A budou se prodávat i místenky na stání?
(To není vtip – PKPIC je opravdu má, pokud jsou sedačky vyprodané)
Leo je taky má…
Leo měl mít i sedačky na stání
To nejsou místenky na stání, ale jízdenky bez garance místa k sezení.
„Dopravci to umožní větší flexibilitu v nasazování vozidel a případném posilování spojů.”
Snad tomu tak bude, aby to v praxi nevypadalo jak někde v ex SSSR že bude vše týden předem kompletně vyprodané
Lidí kteří se nevejdou do vlaku začnou jezdit autem a už se do vlaku nevrati
Pokud chtějí vyhnat lidí z aut tak tímhle se jim to nepovede,až dostaví dálnici d35 tak budou zase lidí nahánět do vlaku a budou si stěžovat ,že cestujících ubiva 🤮
Bohužel vyprodání se děje běžně i na západ od nás, kde se občas vlak považuje za takové skoro letadlo.
Pátky, neděle až zdvojování kapacity, jak to umí ÖBB. Pak můžeme hovořit o flexibilitě.
Týden dopředu to samozřejmě vyprodané bude. No co, alespoň bude další tlak na přípravu VRTek. Ne kvůli rychlosti, ale kapacitě, která na našich stávajících koridorových tratí přestává stačit.