egoe-plus
Letectví

SpaceJet má zpoždění, verze M100 je ale již připravena pro první let

SpaceJet M100, nové regionální proudové letadlo. Foto: Mitsubishi
SpaceJet M100, nové regionální proudové letadlo. Foto: Mitsubishi

Společnost Mitsubishi Aircraft přiznala další zpoždění ve vývoji svého letadla SpaceJet M100. Podle posledního prohlášení ale již pokročila příprava nového letadla do fáze, kdy je už možné přistoupit k prvním zkušebním letům.

Vývoj nového letadla určeného hlavně pro regionální dopravu shrnula společnost ve čtvrtletní zprávě pro investory, ve které současně oznámila řadu personálních změn v celém projektu. „Provedli jsme nesčetné změny v celém designu letadla,“ uvedla firma. „Máme nyní letadlo, které je připraveno k certifikaci,“ uvedla firma. Zatím dochází k pozemním testům.

Mitsubishi letadlo původně vyvíjelo pod značkou MRJ, loni se rozhodla ho přejmenovat na SpaceJet. Podle zveřejněné zprávy firma počítá s tím, že letadlo dodá prvnímu zákazníkovi – japonské společnosti All Nippon Airways – ve finančním roce 2021, tedy od dubna 2021 do března 2022. Ještě loni ale firma uváděla, že první letadlo předá letos. Nejde však o model M100, ale M90. Ten měl původně vzlétnout již v roce 2013.

M100 je určen hlavně pro americký trh. M90 se testuje již několik let v USA. Důvodem verze M100 je splnění amerických norem na letadla pro regionální dopravu. U něj je stanovena maximální váha 86 tisíc liber (39 tun) a 76 cestujících ve třech třídách. Firma míří s letadlem na stále relativně malý trh regionálních letadel s kapacitou do sta míst. I díky tomuto letadlu by mohlo vzniknout více přímých spojení mezi řadou měst, kam se dosud musí létat s přestupem. Jde o trasy, kam se nevyplatí nasadit větší letadlo a provoz menšího by byl příliš nákladný v přepočtu na sedačku. Díky výrazně nižším nákladům chce Mitsubishi stimulovat nový trh.

Firma má zatím na letadla obou verzí 167 závazných objednávek.

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

Bude to zajímavá alternativa k embraerům. Využití najde jistě i jinde ve světě, nejen v USA. I u nás by se jistě dobře uplatnil.

Pražák

U nás těžko, ČSA/SW už vsadila na A 220 alias Bombardier CS.

Zdeněk

A 220 má oproti M100 nebo Embraeru 175 téměř dvojnásobnou sedačkovou kapacitu. M100 by byly důstojnou náhradou za končící ATR-72

Pražák

Ti je sice pravda, ale právě A220 budou u ČSA nahrazovat ATR.

Zdeněk

A220 nebudou nahrazovat ATR (ty nebudou nahrazeny ničím), ale A-319….Uvažte: pokud se na některých linkách nedařilo naplnit kapacitu ATR, nemá smysl tam nasazovat větší A220!

Pražák

Vycházím z prohlášení ČSA/SW, že linky doposud obsluhované turbovrtulovými letadly typu ATR budou postupně obsluhovány letadly typu A 220. Toť vše, jestli to dává smysl či nikoliv myslím nedokáži posoudit ani já a ani Vy. To už je na úvaze vedení ČSA/SW. Tedy, abych se vrátil k předmětu diskuse, to, že bychom v nějaké dohledné době viděli Space Jet v markingu ČSA/SW je velmi nepravděpodobné.

Honza D.

Zdeněk možná myslí relace KarleVarle – Brno nebo Ova – ČB. 🙂

Nekdo

A mezinarodni z Brna do nejakeho rozumneho hubu…

Zdeněk

Proč ne? Nakonec, nejen z Brna, ale i z Ostravy.

Zdeněk

To zcela jistě ne, to napadlo vás, ne mě. Ale např. linky z PRG do Budapešti, Varšavy, Záhřebu, Lublaně, Hamburku, Hannoveru, Mnichova, Bratislavy, Košic, Bukurešti….prostě všude tam, kde by se provozování A220 nevyplácelo.