umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Mitsubishi odkládá vývoj nového letadla SpaceJet. Nejméně na tři roky

Mitsubishi SpaceJet. Foto: Mitsubishi Aircraft Corporation
Mitsubishi SpaceJet. Foto: Mitsubishi Aircraft Corporation

Japonská společnost Mitsubishi Heavy Industries (MHI) odložila na nejméně tři roky vývoj nového letadla SpaceJet. Firma to oznámila v prezentaci pro investory.

MHI odklad vysvětluje současnou situací na trhu, kdy neočekává v příštích třech letech zásadní obnovení poptávky. „Kvůli současnému vývoji nemáme jinou možnost, než zastavit většinu aktivit týkajících se SpaceJetu s výjimkou schvalovacího procesu,“ uvedla firma v prohlášení. Neuvedla ale, jak vysoké tempo ke schválení nasadí.  Už na jaře firma omezila výrazně rozpočet na SpaceJet a propustila většinu zaměstnanců v USA, kde na čtyřech letadlech probíhala certifikace a stroje odstavila.

V oboru se mluví i o možnosti, že SpaceJet Mitsubishi zcela opustí. Firma v prezentaci mluví jen o „možném restartu“, ničem definitivním. „Reálné oživení trhu očekáváme až v roce 2024,“ uvedla společnost v prezentaci.

Mitsubishi ale nechce zcela opustit letecký průmysl, chce pracovat hlavně na vývoji strojů pro celý obor, zejména pak pro jeho automatizaci. Firma navíc získala od japonské vlády zakázku na výrobu nové vojenské stíhačky. Od pozastavení programu SpaceJet firma očekává úspory ve výši 1,15 miliard dolarů.

Přes sedm let zpoždění

Vývoj nového letadla probíhá od roku 2008, stále není schváleno. SpaceJet M90 je prvním v Japonsku vyvinutým osobním letadlem od dob turbovrtulového stroje NAMC YS-11. Podle plánů mělo létat už od roku 2013. Mitsubishi letadlo původně vyvíjelo pod značkou MRJ, loni se firma rozhodla ho přejmenovat na SpaceJet. V březnu proběhl první zkušební let.

Firma míří s letadlem na stále relativně malý trh regionálních letadel s kapacitou do sta míst, konkurencí bude především pro Embraer. I díky tomuto letadlu by mohlo vzniknout více přímých spojení mezi řadou měst, kam se dosud musí létat s přestupem. Jde o trasy, kam se nevyplatí nasadit větší letadlo a provoz menšího by byl příliš nákladný v přepočtu na sedačku. Díky výrazně nižším nákladům chce Mitsubishi stimulovat nový trh.

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Míla

By možná někdo ten projekt koupil…

Krysa350

Rozumný krok, taky bych se v dnešní době nepouštěl do vývoje moderní uhelné elektrárny.

Jiří Kocurek

No vidíte, a Němci nedávno zprovoznili Kraftwerk Neurath. Výkon Temelína, ovšem v uhlí.

sch

Je to škoda, minimálně v USA, bych čekal poptávku právě po M100, která se vejde do omezení pro regionální aerolinky s levnějšími piloty. Ale pravda je, že současná situace možná přispěje k uvolnění pravidel a M100 ztratí smysl, takže rozhodnutí certifikovat M90 a počkat, je asi správné. Jestli jsem tu zprávu správně pochopil.