Doprava ve městě Tramvaje Trolejbusy

Škoda slibuje z ostravské Ekovy centrum oprav a výroby tramvají

Tramvaje Tatra T2R. Pramen: Ekova/Vlčoun.cz/Filip Vlček
Tramvaje Tatra T2R. Pramen: Ekova/Vlčoun.cz/Filip Vlček

Z ostravské firmy Ekova Electric chce její nový vlastník, kterým je skupina Škoda Transportation, vytvořit centrum zaměřené na opravu, modernizace i výrobu tramvají. Už příští rok na jaře by firma mohla nabírat nové zaměstnance a Škoda Transportation v ní chystá investice zhruba za 300 milionů korun. Uvedli to dnes v Ostravě představitelé společnosti při podpisu kupní smlouvy.

Společnost Ekova Electric je dceřinou firmou Dopravního podniku Ostrava. Městské zastupitelstvo koncem června rozhodlo, že novým vlastníkem 100 procent akcií firmy se stane Škoda Transportation. Zastupitelé po dlouhé diskusi upřednostnili variantu prodeje Ekovy před zachováním současného stavu či opětovným začleněním společnosti do dopravního podniku. Nabídková kupní cena činí 416,3 milionu korun, ovlivňuje ji však řada korekčních položek. Dopravní podnik by ale za firmu neměl inkasovat méně než 330 milionů korun.

Po podpisu rozjíždíme střednědobé období jednoho roku, kdy si musíme Ekovu připravit pro plnění zakázek, které máme nasmlouvány,“ řekl novinářům Martin Bednarz, který zodpovídá za integraci Ekovy Electric do Škody Transportation. Podle něj je nutné provést několik investic. Jednou z nich je například nezbytně nutná oprava střechy haly B u objektu opravárenských dílen, která je mimo jiné jednou z položek ovlivňujících kupní cenu.

„V další části budeme investovat zhruba 200 milionů korun v tom prvním roce, a to do rozšíření kolejových stání, do kapacity povrchových úprav, elektro zkušebny a dalších dílčích investic tak, aby firma byla připravená,“ uvedl Bednarz. Podle něj se v prvním roce plánuje i vzdělávání a trénink zaměstnanců, kteří pak budou schopni pracovat na zakázkách Škody Transportation. Připravovat se bude i nábor dalších zaměstnanců, kterých bude firma hledat minimálně stovku. Současný jednosměnný provoz by se totiž měl změnit na dvousměnný či třísměnný. Podle Bednarze by firma zhruba v lednu příštího roku mohla být nachystaná na opravy tramvají a do necelého roku i na samotnou výrobu. Firma, která nyní zaměstnává asi 190 lidí, by nadále měla spolupracovat s Dopravním podnikem Ostrava, ale Ekova by měla dělat i na zakázkách pro jiné dopravní podniky a spolupracovat by měla i na vývoji a výrobě nových tramvají pro dopravní podniky v celé Evropě.

Prodej podniku byl dlouhodobě ožehavým tématem, část zastupitelů ho totiž opakovaně odmítala. Primátor Tomáš Macura (ANO) se ale domnívá, že zařazením Ekovy pod velké konsorcium získá firma nový impulz pro svůj rozvoj. „Kapacity firmy jsou dnes až trestuhodným způsobem nevyužity. Jede se tam ani ne na jednu plnou směnu,“ uvedl Macura. Dopravní podnik i vedení města poukazovaly na to, že firma nebyla schopna dlouhodobě obstát v konkurenčním prostředí.

Předseda představenstva Škody Transportation Petr Brzezina uvedl, že tato firma má dohodnuty zakázky zhruba na čtyři roky. „Jednou z priorit je rozvoj servisu a rozvoj modernizací. Hledali jsme kapacitu, která nám zapadne do té naší strategie a Ekova byla výbornou alternativou,“ uvedl Brzezina. Podle něj by prostory podniku měly zatím stačit minimálně na další tři až čtyři roky. Pokud bude firma úspěšná, nelze vyloučit ani další rozšiřování kapacit.

ČTK

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Cyklista

trest za to, že si DPO dovolil pořídit tramvaje od Stadleru

Peeetr

Pro Škodu bude tento obchod díky možnosti 2-3 znásobení kapacit při nepřetržitém provozu velmi ziskový, doufejme že až tak ziskový, že nebude cítit potřebu ještě navíc skokově díky lokálnímu monopolu zdražit údržbu tramvají Ostravě.

Ondra

Když teda Macura tak alibisticky poukazuje na špatné řízení Ekovy, proč už dávno nezařídil, aby byla Ekova řízena lépe? Jakožto nejvyšší činitel vlastníka nese za výsledky firmy odpovědnost. Celé to dost smrdí tím, že Ekova byla řízena tak, aby ji politické vedení města mohlo prodat Škodovce pod cenou.

Minimálně část politiků nakonec prozře až jim začnou chodit statisícové faktury za neustálé převozy tramvají Stadler do polských Siedlic.

Chronosphere

Celé to je svinstvo. A těm politikům už nic chodit nebude,už budou dávno někde jinde,a určitě ne hlady. Jenom jejich nástupcům, hledajícím peníze na výstavbu nových opravárenských kapacit,aby se vyhli těm šíleným pálkám co jim budou chodit z Plzně.
Hlavně nepostavil něco,co by bylo schopné Sch.werke zase konkurovat,tenhle trh musí být celučký jejich,to se hned lépe nasazují ceny.

Peeetr

Ekova byla dlouhodobě řízena tak, aby se nevyplatilo a nedalo zůstat jen jako opravárenské centrum pro MHD Ostravy. Díky vlastnímu nákladnému vývoji musela být nakonec prodána nějaké výrobní firmě z oboru.
Důležitější věc v nešní době byla, aby se při prodeji alespoň nastavily dlouhodobé smlouvy zajišťující nevypověditělně údržbu ostravských tramvají za solidní cenu.

Petr

Ono se není čemu divit, že Ekova má málo zakázek. Vyvinula vlastní trolejbus a elektrobus, ale prakticky nikde je nanabízí. Ekova vyhrála soutěž na modernizaci tramvají v Polsku a z neznámých důvodů nepodepsala smlouvu, což je jeden z důvodů proč je cena společnosti tak nízká. Kdyby v nedávné době Ekova získala nějakou zakázku, což bez problémů mohla, tržní hodnota by byla o dost vyšší a Škoda by musela platit o stovky milionů víc. Navíc posudek o tržní ceně Ekovy nevypadá úplně nestraně, například tržní cenu počítá s tím že Ekova pracuje na jednosměnný provoz (protože nemá zakázky), ale novému vlastníkovi… Číst vice »

Urban Transport Lover

fandím rozvoji českého strojírenství,
Škoda Transportation musí být nejdříve velice silná doma – aby mohla dále expandovat do zahraničí
Beru jí jako morálního násupce zaniklé ČKD a přeju jí stejný globální úspěch jako mělo ve své době ČKD Tatra Smíchov s výrobou tramvají do poloviny světa

Kubrt

Úspěch ČKD Tatra spočíval v přidělení dodávek do některých členských zemí RVHP, rozhodně se nejednalo o globální úspěch. OK, tak do roku 1980 se jednalo o tramvaje srovnatelné se západoevropskou produkcí, ale pak jim ten výměnný obchod v rámci RVHP zlomil vaz technicky i ekonomicky.

a8n

No a dost podobně funguje na domácím trhu i ŠT.

Urban Transport Lover

Já jsem tu dobu nezažil, jsem ročník 82 – ale vím že ČKD Tatra Smíchov dodávala tramvaje od Německa až po Severní Koreu. V obou koncových zemích jezdí dodnes..

Jackub

Mezi tím VÝCHODNÍM Německem a Severní Koreou byly jen socialistické země, v jejichž rámci bylo ČKD de facto monopolním výrobcem a dodavatelem tramvají (RVHP). Tak kdo jiný by tam ty tramvaje asi měl dodávat? A to, že tam jezdí dosud, ukazuje na nedostatek financí, ne na nějakou super kvalitu (pokud za ni nemáme možnost opravy kladivem a schopnost jezdit po mizerném svršku)…

Kubrt

Jen doplním, že ČKD monopol na tramvaje v RVHP nemělo, na to by nestačilo kapacitně. V Polsku a Maďarsku dominovaly domácí výrobci, v Rumunsku a SSSR to bylo cca půl na půl ČKD a domácí produkce.

Peeetr

A co je teda kvalita? Podle vás asi geniální návrh a přesně vypočítaný materiál díky kterému se výrobek rozpadne přesně den po konci 2 leté záruční lhůty. Nebo nejmodernější „fíčury“ díky kterým může výrobce bohatě vydělávat jen na servisu, a výrobek dodávat klidně zdarma.

Mudr Dr

Proč lžete. Němci si české Tatra tramvaje nemohou vynachválit a taky se jich nechtějí zbabovat. V Německu budou Tatrovky ještě jezdit po roce 2030

Peeetr

Všechny obory které v Česku zůstali do dneška, když globalismus vrcholí, museli být za komunistů tady řízeny v rámci celého světa minimálně nadprůměrně když ne extrémě dobře.
A i v rámci celé RVHP byl nejčastější model sice ideálně domácí výroba, ale pak hned nákup z dalšího státu, kde daný výrobek umí nejlíp.

Ondros

Ješte k těm exportním úspěchům ČKD… Dodalo někdy ČKD za komárů tramvaje do jiného než členského státu RVHP? Napadá mě akorát Egypt i když ten byl v té době taky politicky na straně SSSR a pokud vím za tramvaje stejne nezaplatili a slo to na dluh.

Kubrt

Nedodalo.

Ondra

Ano, komunistické řízení podniků bylo tak skvělé, že velká většina podniků po kontaktu s realitou trhu zkrachovala a skončila v propadlišti dějin, protože přezaměstnané podniky s naprosto zastaralým výrobním programem, zastaralou a nevyhovující infrastrukturou nikdo nechtěl.

Jiří Kocurek

Přednost měla domácí výroba?
Metro Ečs namísto vozů R1, které záhadně nabouraly. Asi cifršpijón z volstríru.
Lokomotivy T 678.0 v počtu 17 Ks, výroba zastavena, dodáno 600 ks T 679.1 zvaných Sergej
Městské autobusy Ikarus, opravdu byly nejlepší z celé RVHP?

Jakub K

Mě to dává smysl, to prodat …

Martin

Jsme nesmírně rádi, že vám to dává smysl.