Škoda má další velký kontrakt na Slovensku, pro ZSSK dodá se ŽOS Trnava až 20 Panterů
Jednotka Panter na trati pod Tatrami. Foto:ZSSK
Čtyřvozové dvousystémové jednotky mají být hotové do roku 2023, součástí kontraktu je opce na dalších jedenáct vlaků.
Vznesu dotaz. Kolik Panterů už bylo vyrobených v celém Československu ? + ještě do Lotyšska se dodávaly – myslím ?
Na wiki se píše „V polovině roku 2021 je v provozu, ve výrobě a objednáno dohromady 225 RegioPanterů.“ K tomu lze připočíst 14 InterPanterů.
Jestli jsou na wiki správná čísla ale nevím.
Diky.
Je tam i tabulka, kde je to rozepsáno.
Do Lotyšska zatím ještě ne, teprve se snad začaly vyrábět, to samé platí pro sousední Estonsko, které jich také pár objednalo.
RegioPanter a InterPanter jsou názvy vlaků Českých drah a předpokládám, že ten název mají České dráhy chráněný. Pokud je tedy otázka položená takto, lze počítat jenom ty, co jezdí skutečně pro ČD.
Jako RegioPanter to označuje i Škoda na svém webu a tu slovenskou variantu označuje jako „RegioPanter pro Slovensko“. Takže minimálně tam je nějaká dohoda o sdílení názvu, spíš bych ale řekl, že to jméno prostě zobecnilo pro všechny jednotky tohoto typu.
Z textu:
„Pro Železniční spoločnosť Slovensko (ZSSK) dodá…“ Čistokrevná českoslovenština, stejně jako na kdysi na vojenské katedře, kdy jeden plukovník hlásil: “ …soudruhovia, při strelbe na nízoletúci ciele…“
Nechápu, proč se snažíte „překládat“ názvy cizích firem.
Kdo chce rozumět, tak rozumí… Ono by totiž ubylo kus živobytí těm kdo „pečují“ o spisovný jazyk.
Viz příklad označení jazyka kteým se mluví na Slovensku – příbuzní na Slovensku používají kombinaci „slovenčina“ i „slovenština“ … To první je spisovné (a opravováním se živí tamní státem placení odborníci). To druhé je prakticky převládající v běžné řeči tamních řadovových občanů.
Já vás chápu a souhlasím s vámi. Také jsem pochopil, že se jedná o slovenský ekvivalent ČD. Chtěl jsem jenom poukázat na to, že nepovažuji za rozumné ve dvoučlenném slovenském názvu firmy první slovo překládat do češtiny a druhé nechat v původním slovenském tvaru.
Zastávám názor, pro vás asi těžko pochopitelný, že by obojí mělo být buď v originále (větu přeformulovat a název neskloňovat), nebo použít obě části názvu v češtině.
Me prijde prekladani nazvu cicich firem jako nesmysl.
A co teprve různé patvary jako překlad názvu cizích měst…
Hm… ÖBB nebo Oebb? Dtto ÖMV nebo OMV… A taky dělají neplechu písmenka, které v češtině/slovenčině nepoužíváme
viz Mærsk vs. Maersk.
To mi připomíná starší televizní dokument o historii Sony, proč vybrali takové „nejaponské“ jméno.
Máte fakt štěstí, že se nejmenujete König, nebo Müller…
Taky Böhm/Neměc je pěkná kombinace.
To asi prichádzate do kontaktu s veľmi divnou vzorkou obyvateľstva (resp. máte divných príbuzných). Na Slovensku sa tak nikto nevyjadruje – teda okrem tých Vašich príbuzných. Nikdy som sa s tým nestretol. A to som dôchodca….
Záhorie. A Vy?
Zahorie
Velmi specifická oblast. 🙂
A na Valasšku se najde i výslovnost „slovenščina“. Aby toho nebylo málo, Slovinci tak říkají vlastnímu jazyku.
„Pro Železniční…“ mi přijde jako špatné skloňování než jako záměrný překlad.
Na střechu dáme baterky a můžeme do Mukačeva
to je síce pekné, že budú môcť jazdiť až 160km/h, ale na východnom Slovensku zatiaľ nie je žiadny úsek, kde by sa takouto rýchlosťou mohlo jazdiť. No uvidíme… Ružovo to nevyzerá…
Mysleli na zadní vrátka – co kdyby byli tito „panteři“ za 40 let ještě pojízdní 😀
Poprad – Lučivná?
PP – Lucivna ale az po ETCS ! A to tam bude az ked zmodernizuju dlhsi suvisly usek smerom na LM alebo asi skor vychodne na Krompachy. Takze pri tom uzasnom tempe modernizacie tak za 7-10 rokov ? Na zapadnom Slovensku dali ETCS az ked bol hotovy skoro 100km usek Raca-NMnV. A mimochodom PP – Lucivna bude jeden z mala usekov kde vobec bude na viac km tych 160 Vmax. Inak je cely severovychodny projekt koridora ZA-KE dost financne okresany. Bude to taky koridor na cesky sposob.
Výkon okolo 10kW/t a jenom 40% adhezní hmotnost. Nebude to trochu lenivé? To už i leckteré diesly mají více.
Hmm…
prosím nominálně porovnat se zahraniční produkcí – jak moc velký ten rozdíl je.
Tak západní dopravci běžně nakupují vozidla s minimálně půlkou hnaných náprav a výkonem přes 20kW/t a asi pro to mají své důvody. Pokud to bude jezdit na spěšných spojích, tak budiž, ale na osobáky je to opravdu málo.
Také jsem si říkal. Třívozové Desiro ML ÖBB má skoro 18kW/t a je Bo’Bo’+2’2’+Bo’Bo’.
A proč to Desiro nevyhrálo výběrové řízení?
Porovnávám protože s ním mám zkušenost. Umí být velmi, velmi svižné. Ale znám i stav a charakter tratí v okolí Košic a Prešova, kde Panteři budou solidní náhrada za Tornáda.
Tak oproti současnému stavu to asi bude zlepšení, akorát je trošku škoda, že zrovna na dynamice vozidel dopravci u nás a na Slovensku takhle šetří.
Vzhledem ke stavu svršku u nás a zejména na Slovensku, proti Rakousku, je dynamika to poslední co rozhoduje. Bohužel.
Tak spíše se nabízí otázka, proč ZSSK požadují tak nízké trakční parametry.
Odpovědí bude možná to,že tratě na kterých tyto jednotky budou jezdit mají V max okolo 100 km/h.
Protože mají strach, že když nastaví laťku moc vysoko, tak se nikdo nepřihlásí a pak už rozhoduje jen nejnižší cena – když se podívám do kupní smlouvy na Pantery pro JMK, tak se tam dočtu:
1. ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ POŽADAVKY
Minimální měrný výkon (definovaný jako trvalý výkon jednotky / (provozní
hmotnost jednotky + zatížení 40 t (EMU 310), resp. 18 t (EMU 140)): 8,5 kW / t
, přitom to má jezdit na páteřních tratích a linkách (S2,S3) kraje ! 8,5 kW/t mají běžně lepší diesly ! A takto my si tady žijeme:-))
Tak od toho jsou tržní konzultace, aby si před vypsáním dopravce ověřil, co je technicky možné. Stav techniky je opravu mnohem výše. I sama škodovka by mohla nabídnout 4 vozovku se 4 hnanými podvozky. Je to holt takové šetření na nesprávném místě.
Jenže institut tržních konzultací je věcí tak posledních max. dvou let – nebo ještě jinak: nepamatuji se, že by třeba ČD nebo konkrétně JMK dělalo jakékoliv tržní konzultace k vozidlům = prostě celé je to dělané na nejnižší cenu a výrobce Vám tam sám od sebe nebude přidávat hnané nápravy, aby si zvýšil sám sobě cenu a ve výběrku tak prohrál.
EDIT: a to ještě připomínám, že ve smlouvě JMK k Regiopanterům je věta, že do 2-vz řady 550 musí být možné dle požadavku kraje vložit další dodatečný díl a změnit tak 2-vz na 3-vz – samozřejmě beze změny trakce, ten díl má být bez pohonu – takže i tady Vám potenciálně ten měrný výkon ještě klesne, aniž by to kraj řešil, protože primárně ho kromě ceny zajímá kapacita soupravy.
Však já nikde netvrdím, že je to chyba výrobce, ale že je to chyba dopravce, že takto nízké parametry požaduje. Ono k tomu, abyste zjistil technické možnosti nepotřebujete nutně institut tržních konzultací, ono se stačí s výrobci normálně pobavit. I když v tomhle případě by stačilo strávit chvilku na wikipedii.
Na Slovensku jsou na osobácích hodně volné jízdní doby, které se vůbec neupravují oproti vysokopodlažní klasice bez centrálu dveří. Ve výsledku není výjimkou, že i takto dimenzovaný panter třeba mezi Žilinou a Čadcou ztáhne 5 minut ze zpoždění.
že by cena??
Bingo !
Takže místo Audi Q7 si kopili Octávku.
Já bych spíše řekl místo oktávky škodu 120. S vašim přístupem by se pořád nakupovaly jednotky na 120km/h. Jak určitě víte, tak vlaky se nakupují na minimálně 30 let dopředu. Už jsme se x-krát přesvědčili, proč je nutné nakupovat vozidla s parametry trošku do budoucna.
To je přehnané pokud technické údaje k Desiru ML uvádějí celkový výkon „až“ 2600kW a nápravové zatížení „do“ 17t. Z toho vychází 12,7kW/t. A rozdíl 2,7kW oproti Panteru není už tak veliký.
No musím říct, že máte zajímavý způsob určování hmotnosti. Každopádně hmotnost jednotky je 145t, takže měrný výkon vychází na cca. 18kW/t. Desiro ML má zároveň 2/3 hnaných náprav, takže dynamika bude oproti panterům pro ZSSK úplně nekde jindé. K tomu je nutné dodat, že Desiro ML je už dost zastaralé. Novější jednotky Mireo mají okolo 23kW/t.
Pro regionální dopravu je to solidní jednotka. A na Slovensku to nebude stejně jezdit víc než 100 km/h, takže to má rezervu i do budoucna. Pokud se tedy na východě začne s rekonstrukcí tratí.. což zatím nevypadá.
Jsem zvědav, kdy se začne vyrábět upgrade pantera a to, že se zvýší rychlost na 180 km/h a navýší výkon, aby mohl dosáhnout rychlosti 180 km/h + 10 % navíc kvůli zkouškám.
To spíš už 200 km/h, tratě vyloženě na 180 asi moc nejsou.
Jenže na 200 km/h už je velký problém něco schválit, musí splňovat TSI a další věci, což vyjde na poměrně značnou sumu peněz.
A jednotka do 160km/h nemusí splňovat TSI?
TSI pro 160 a 200 jsou velmi rozdílné, proto třeba NIM express je schválený na rychlost 190 km/h.
No tak se ty jednotky udělají na těch 190 km/h.
Mezi 190 a 200 km/h je rozdíl relativně zanedbatelný.
Nicméně, to by na to museli umět udělat a vyladit podvozek si myslím.
Nejen podvozky, celý pojezd. A také skříň musí snést větší tlakové rázy. Je toho mnohem víc, než se zdá, ale není to neřešitelné.
A taky zda by nemuseli různě řešit ty podélné meziskříňové vibrace a rezonance. Ono to asi nefunguje, jak to bývá v těch katalozích.. Zákazník si může zvolit počet vozů. Konfigurovatelně.. Modulárně. A nic se nemusí řešit.
Tak to uděláme jak Němci na 189 km/h
A jestlipak tam bude pod stolkem u okna ten koš na odpadky s ostrými hranami, díky němuž musí cestující u okna sedět natočení směrem k uličce, jelikož se jim mezi sedák a koš nevejde koleno?
( Bombardier to na svém Talentu vyřešil už před 10 lety mnohem lépe).
Kromě košů v 660/661 ZSSK solidně překáží i ten kanál u země (vývod z klimatizace?), který šířkou sahá do třetiny sedačky.
Klimatizace má průduchy ve stropě. U země je topení.
Ten koš pod oknem mi taky vadí. Jako by se měl s kolenem schválně potkat. Nepovedená záležitost. Naštěstí je jen někde. Teď už si na místo s košem pod oknem vůbec nesedám a tak jsem na něj zapomněl. Možná by stálo za úvahu je dát pryč, nebo změnit tvar. Dole u sedaček koše jsou a ty nijak nepřekáží.
Panterizace jede i u sousedů na plný obrátky…
Přejte jim je. Patřím k občasným celkem spokojeným cestujícím a co tak vyslechnu a pozoruju, je spokojenost u cestujících docela velká. U sousedů to bude asi podobné.
To víte – mezi Bdt a libovolnou klimatizovanou jednotkou je zásadní rozdíl…
Bdt … kdyby Bdt, oni tam mají Tornáda.
Bdt tam mají též nějaké.tornado je postrach..ale Třebová už si na ně chystá autogen
Cesta autobusem z Brna do Zlína z vás div neudělá invalidu, aspoň dle vašeho popisu a Panter je pro vás vrchol pohodlí?Vy jste vážně modrá guma. Jel jste někdy třeba v CityJetu od Siemensu po Rakousku? To se nedá vůbec srovnavat, zvláště když v něm chytnete tu čtyřku se stoleckem. Jízdní vlastnosti jinde, vyladěné detaily aby se dobře sedělo, přes okno mnohem lépe vidět. Zvláště, máte-li tom jet 2 hodiny. Panter je jen nepříliš povedená napodobenina moderního vlaku. Ale chápu, že kdo nevytahne paty z Československa, tak skočí na lep tomu, že to vypadá lépe než klasický koženky v rychlících.… Číst vice »
A nebo nemáte štěstí a na nástupiště v Rakousku přijede 4020, kterých stále jezdí dost. Panter, ať chcete nebo ne, je pro cestující rozhodně zlepšení.
Souhlasím. I proti elephantu..
Včera som išiel takýmto CityJetom z Viedne do BA Petržalky. A čo som si všimol, tak sedačky boli možno až príliš natesno, nie z každej bol výhľad cez okno.
Nikde nepíšu nic o vrcholu pohodlí. Pouze srovnání autobusu Mercedes – Benz jezdící pro Zlínský kraj a vlak Panter jedoucí pro 3 kraje. Nepodsouvejte mi Prosím něco, co jsem neřekl.
Proč pánové ve Škodovce vymysleli, že jednotka co má 8 podvozků bude mít hnací zrovna 3? Čekal bych, že hnací budou buď 2 nebo 4, aby byly v délce symetricky rozložené.
To mě také přijde zvláštní.
Ony jsou u nich tří a čtyřvozové. Že by to čtyřvozové provedení bylo konstrukčně jako vložený vůz k třívozové jednotce?
Tady je k tomu leták – viz níže:
https://www.skoda.cz/reference/elektricka-jednotka-pro-slovensko/?from=prod
A ta čtyřvozovka je Bo‘2‘ + Bo‘2‘ + 2‘2‘ + 2’Bo‘ – kde:
Bo´- dvě samostatně samostatně poháněné hnané nápravy v podvozku
2´- dvě samostatné nehnané nápravy. Čili jak vidno, ten vložený díl je zcela bez pohonu.
Zrovna nad tím dumám. Že by se 4 hnací nevešly do ceny? Nebo nápravový tlak? Nebo… Nevím.
Počet hnacích podvozků je dán tím, aby soupravy zvládly požadované trakční vlastnosti. Dva by byly málo, čtyři zbytečně moc (a tedy zbytečné náklady).
To si myslím, že právě ne – celé je to dáno prostě zvolenou fixní trakční konfigurací, kdy ke každému hnanému podvozku máte fixní počet komponent umístěných na střeše (trafo, střídače, brzdové odporníky, klimatizační agregát atd.) a když se podíváte na tu čtyřvozovku, že i na tom vloženém voze bez pohonu jsou tyto věci pro zbylé 3 vozy umístěné na jeho střeše, tak pro vyšší počet hnaných náprav to už nemáte prostorově kam dát – čili počet hnaných náprav zvýšit už nemůžete, maximálně lze asi zvýšit výkon těch trakčních motorů – jednotka pro ZSSK má tuším 6 x 340 = 2… Číst vice »
EDIT: Oprava – ne Litva, ale Lotyšsko (!!) – viz níže:
https://cs.wikipedia.org/wiki/RegioPanter#Jednotky_pro_Loty%C5%A1sko
A když se výzbroj pro třívozovku se třemi hnacími podvozky vejde do třívozovky, byl by problém do čtyřvozovky umístit čtyři hnací podvozky? Nemyslím si, ale možná se pletu 🙂
Není to problém.každý vůz může mít pohon jednoho podvozku.Na jednom voze je navíc trafo,usměrňovač,kompresor,vypínače,sběrač. Na ostatních vozech je na střeše volněji.
Oki.Tak pak to beru všechno zpĕt.Dík za reakci.
To není pravda.Ta čtyřvozovka je prodloužená třívozovka.Ty bedny na tom netrakčním voze je klimatizace a měniče pom.pohonů.
Pantery pro Litvu mají vyšší výkon,protože chlazení TM je ze střechy.
Jen jestli tomu dobře rozumím: motory můžou mít vyšší výkon, protože chlazení ze střechy je „výkonnější“? Díky.
Naše Pantery mají ventilátor chlazení TM v podvozku.Tam je velká prašnost, otřesy, neodpružené hmoty, nedostatek místa. Lotyšské mají o 50 cm širší skříň, takže je tam místo na kanál chladícího vzduchu ze střechy do podvozku. Výkon elektrického stroje velmi závisí na oteplení.Při lepším chlazení může mít stejný stroj vyšší výkon, protože je lépe chlazen.
Pro spalovací motor to platí taky. Řídící jednotka omezí výkon při překročení teploty oleje.
Ono to vlastně platí univerzálně: Čím vyšší průtok chladícího média, tím více tepla odvede. Nepřehřát, neutavit.
Ušetří se trakční kontejner,trakční motory,chlazení motorů.
Asi si to tak objednali… (a zaplatí).