LOT 3a leaderboard

Škoda má další velký kontrakt na Slovensku, pro ZSSK dodá se ŽOS Trnava až 20 Panterů

Jednotka Panter na trati pod Tatrami. Foto:ZSSKJednotka Panter na trati pod Tatrami. Foto:ZSSK

Čtyřvozové dvousystémové jednotky mají být hotové do roku 2023, součástí kontraktu je opce na dalších jedenáct vlaků.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
EzBrendynyx

Vznesu dotaz. Kolik Panterů už bylo vyrobených v celém Československu ? + ještě do Lotyšska se dodávaly – myslím ?

SaulGoodman

Na wiki se píše „V polovině roku 2021 je v provozu, ve výrobě a objednáno dohromady 225 RegioPanterů.“ K tomu lze připočíst 14 InterPanterů.

Jestli jsou na wiki správná čísla ale nevím.

EzBrendynyx

Diky.

Pezos

Je tam i tabulka, kde je to rozepsáno.

Pražák

Do Lotyšska zatím ještě ne, teprve se snad začaly vyrábět, to samé platí pro sousední Estonsko, které jich také pár objednalo.

Daniel Jablonecký

RegioPanter a InterPanter jsou názvy vlaků Českých drah a předpokládám, že ten název mají České dráhy chráněný. Pokud je tedy otázka položená takto, lze počítat jenom ty, co jezdí skutečně pro ČD.

SaulGoodman

Jako RegioPanter to označuje i Škoda na svém webu a tu slovenskou variantu označuje jako „RegioPanter pro Slovensko“. Takže minimálně tam je nějaká dohoda o sdílení názvu, spíš bych ale řekl, že to jméno prostě zobecnilo pro všechny jednotky tohoto typu.

Karl vB.

Z textu:
„Pro Železniční spoločnosť Slovensko (ZSSK) dodá…“ Čistokrevná českoslovenština, stejně jako na kdysi na vojenské katedře, kdy jeden plukovník hlásil: “ …soudruhovia, při strelbe na nízoletúci ciele…“
Nechápu, proč se snažíte „překládat“ názvy cizích firem.

Axel

Kdo chce rozumět, tak rozumí… Ono by totiž ubylo kus živobytí těm kdo „pečují“ o spisovný jazyk.

Viz příklad označení jazyka kteým se mluví na Slovensku – příbuzní na Slovensku používají kombinaci „slovenčina“ i „slovenština“ … To první je spisovné (a opravováním se živí tamní státem placení odborníci). To druhé je prakticky převládající v běžné řeči tamních řadovových občanů.

Karl vB.

Já vás chápu a souhlasím s vámi. Také jsem pochopil, že se jedná o slovenský ekvivalent ČD. Chtěl jsem jenom poukázat na to, že nepovažuji za rozumné ve dvoučlenném slovenském názvu firmy první slovo překládat do češtiny a druhé nechat v původním slovenském tvaru.
Zastávám názor, pro vás asi těžko pochopitelný, že by obojí mělo být buď v originále (větu přeformulovat a název neskloňovat), nebo použít obě části názvu v češtině.

Tom Matoo

Me prijde prekladani nazvu cicich firem jako nesmysl.

medical examiner

A co teprve různé patvary jako překlad názvu cizích měst…

Axel

Hm… ÖBB nebo Oebb? Dtto ÖMV nebo OMV… A taky dělají neplechu písmenka, které v češtině/slovenčině nepoužíváme
viz Mærsk vs. Maersk.

To mi připomíná starší televizní dokument o historii Sony, proč vybrali takové „nejaponské“ jméno.

Karl vB.

Máte fakt štěstí, že se nejmenujete König, nebo Müller…

Jiří Kocurek

Taky Böhm/Neměc je pěkná kombinace.

Jozef

To asi prichádzate do kontaktu s veľmi divnou vzorkou obyvateľstva (resp. máte divných príbuzných). Na Slovensku sa tak nikto nevyjadruje – teda okrem tých Vašich príbuzných. Nikdy som sa s tým nestretol. A to som dôchodca….

Axel

Záhorie. A Vy?

Potulný wechtr

Zahorie
Velmi specifická oblast. 🙂

Jiří Kocurek

A na Valasšku se najde i výslovnost „slovenščina“. Aby toho nebylo málo, Slovinci tak říkají vlastnímu jazyku.

„Pro Železniční…“ mi přijde jako špatné skloňování než jako záměrný překlad.

Já, kdo jiný

Na střechu dáme baterky a můžeme do Mukačeva

Thomas P.

to je síce pekné, že budú môcť jazdiť až 160km/h, ale na východnom Slovensku zatiaľ nie je žiadny úsek, kde by sa takouto rýchlosťou mohlo jazdiť. No uvidíme… Ružovo to nevyzerá…

medical examiner

Mysleli na zadní vrátka – co kdyby byli tito „panteři“ za 40 let ještě pojízdní 😀

David

Poprad – Lučivná?

eurostar

PP – Lucivna ale az po ETCS ! A to tam bude az ked zmodernizuju dlhsi suvisly usek smerom na LM alebo asi skor vychodne na Krompachy. Takze pri tom uzasnom tempe modernizacie tak za 7-10 rokov ? Na zapadnom Slovensku dali ETCS az ked bol hotovy skoro 100km usek Raca-NMnV. A mimochodom PP – Lucivna bude jeden z mala usekov kde vobec bude na viac km tych 160 Vmax. Inak je cely severovychodny projekt koridora ZA-KE dost financne okresany. Bude to taky koridor na cesky sposob.

dopravak

Výkon okolo 10kW/t a jenom 40% adhezní hmotnost. Nebude to trochu lenivé? To už i leckteré diesly mají více.

medical examiner

Hmm…
prosím nominálně porovnat se zahraniční produkcí – jak moc velký ten rozdíl je.

dopravak

Tak západní dopravci běžně nakupují vozidla s minimálně půlkou hnaných náprav a výkonem přes 20kW/t a asi pro to mají své důvody. Pokud to bude jezdit na spěšných spojích, tak budiž, ale na osobáky je to opravdu málo.

Doktor Trychtýř

Také jsem si říkal. Třívozové Desiro ML ÖBB má skoro 18kW/t a je Bo’Bo’+2’2’+Bo’Bo’.

Apollo17

A proč to Desiro nevyhrálo výběrové řízení?

Doktor Trychtýř

Porovnávám protože s ním mám zkušenost. Umí být velmi, velmi svižné. Ale znám i stav a charakter tratí v okolí Košic a Prešova, kde Panteři budou solidní náhrada za Tornáda.

dopravak

Tak oproti současnému stavu to asi bude zlepšení, akorát je trošku škoda, že zrovna na dynamice vozidel dopravci u nás a na Slovensku takhle šetří.

Potulný wechtr

Vzhledem ke stavu svršku u nás a zejména na Slovensku, proti Rakousku, je dynamika to poslední co rozhoduje. Bohužel.

dopravak

Tak spíše se nabízí otázka, proč ZSSK požadují tak nízké trakční parametry.

Apollo17

Odpovědí bude možná to,že tratě na kterých tyto jednotky budou jezdit mají V max okolo 100 km/h.

Dušan

Protože mají strach, že když nastaví laťku moc vysoko, tak se nikdo nepřihlásí a pak už rozhoduje jen nejnižší cena – když se podívám do kupní smlouvy na Pantery pro JMK, tak se tam dočtu:
1. ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ POŽADAVKY
Minimální měrný výkon (definovaný jako trvalý výkon jednotky / (provozní
hmotnost jednotky + zatížení 40 t (EMU 310), resp. 18 t (EMU 140)): 8,5 kW / t
, přitom to má jezdit na páteřních tratích a linkách (S2,S3) kraje ! 8,5 kW/t mají běžně lepší diesly ! A takto my si tady žijeme:-))

dopravak

Tak od toho jsou tržní konzultace, aby si před vypsáním dopravce ověřil, co je technicky možné. Stav techniky je opravu mnohem výše. I sama škodovka by mohla nabídnout 4 vozovku se 4 hnanými podvozky. Je to holt takové šetření na nesprávném místě.

Dušan

Jenže institut tržních konzultací je věcí tak posledních max. dvou let – nebo ještě jinak: nepamatuji se, že by třeba ČD nebo konkrétně JMK dělalo jakékoliv tržní konzultace k vozidlům = prostě celé je to dělané na nejnižší cenu a výrobce Vám tam sám od sebe nebude přidávat hnané nápravy, aby si zvýšil sám sobě cenu a ve výběrku tak prohrál.

Dušan

EDIT: a to ještě připomínám, že ve smlouvě JMK k Regiopanterům je věta, že do 2-vz řady 550 musí být možné dle požadavku kraje vložit další dodatečný díl a změnit tak 2-vz na 3-vz – samozřejmě beze změny trakce, ten díl má být bez pohonu – takže i tady Vám potenciálně ten měrný výkon ještě klesne, aniž by to kraj řešil, protože primárně ho kromě ceny zajímá kapacita soupravy.

dopravak

Však já nikde netvrdím, že je to chyba výrobce, ale že je to chyba dopravce, že takto nízké parametry požaduje. Ono k tomu, abyste zjistil technické možnosti nepotřebujete nutně institut tržních konzultací, ono se stačí s výrobci normálně pobavit. I když v tomhle případě by stačilo strávit chvilku na wikipedii.

Pezos

Na Slovensku jsou na osobácích hodně volné jízdní doby, které se vůbec neupravují oproti vysokopodlažní klasice bez centrálu dveří. Ve výsledku není výjimkou, že i takto dimenzovaný panter třeba mezi Žilinou a Čadcou ztáhne 5 minut ze zpoždění.

kakov

že by cena??

Potulný wechtr

Bingo !

Apollo17

Takže místo Audi Q7 si kopili Octávku.

dopravak

Já bych spíše řekl místo oktávky škodu 120. S vašim přístupem by se pořád nakupovaly jednotky na 120km/h. Jak určitě víte, tak vlaky se nakupují na minimálně 30 let dopředu. Už jsme se x-krát přesvědčili, proč je nutné nakupovat vozidla s parametry trošku do budoucna.

adviser

To je přehnané pokud technické údaje k Desiru ML uvádějí celkový výkon „až“ 2600kW a nápravové zatížení „do“ 17t. Z toho vychází 12,7kW/t. A rozdíl 2,7kW oproti Panteru není už tak veliký.

dopravak

No musím říct, že máte zajímavý způsob určování hmotnosti. Každopádně hmotnost jednotky je 145t, takže měrný výkon vychází na cca. 18kW/t. Desiro ML má zároveň 2/3 hnaných náprav, takže dynamika bude oproti panterům pro ZSSK úplně nekde jindé. K tomu je nutné dodat, že Desiro ML je už dost zastaralé. Novější jednotky Mireo mají okolo 23kW/t.

Kluk z Pankráce

Pro regionální dopravu je to solidní jednotka. A na Slovensku to nebude stejně jezdit víc než 100 km/h, takže to má rezervu i do budoucna. Pokud se tedy na východě začne s rekonstrukcí tratí.. což zatím nevypadá.

beda

Jsem zvědav, kdy se začne vyrábět upgrade pantera a to, že se zvýší rychlost na 180 km/h a navýší výkon, aby mohl dosáhnout rychlosti 180 km/h + 10 % navíc kvůli zkouškám.

Kamui

To spíš už 200 km/h, tratě vyloženě na 180 asi moc nejsou.

beda

Jenže na 200 km/h už je velký problém něco schválit, musí splňovat TSI a další věci, což vyjde na poměrně značnou sumu peněz.

dopravak

A jednotka do 160km/h nemusí splňovat TSI?

Jiří 3

TSI pro 160 a 200 jsou velmi rozdílné, proto třeba NIM express je schválený na rychlost 190 km/h.

medical examiner

No tak se ty jednotky udělají na těch 190 km/h.
Mezi 190 a 200 km/h je rozdíl relativně zanedbatelný.

zdeněk

Nicméně, to by na to museli umět udělat a vyladit podvozek si myslím.

Pája

Nejen podvozky, celý pojezd. A také skříň musí snést větší tlakové rázy. Je toho mnohem víc, než se zdá, ale není to neřešitelné.

zdeněk

A taky zda by nemuseli různě řešit ty podélné meziskříňové vibrace a rezonance. Ono to asi nefunguje, jak to bývá v těch katalozích.. Zákazník si může zvolit počet vozů. Konfigurovatelně.. Modulárně. A nic se nemusí řešit.

Gargy

Tak to uděláme jak Němci na 189 km/h

MHD

A jestlipak tam bude pod stolkem u okna ten koš na odpadky s ostrými hranami, díky němuž musí cestující u okna sedět natočení směrem k uličce, jelikož se jim mezi sedák a koš nevejde koleno?
( Bombardier to na svém Talentu vyřešil už před 10 lety mnohem lépe).

Pezos

Kromě košů v 660/661 ZSSK solidně překáží i ten kanál u země (vývod z klimatizace?), který šířkou sahá do třetiny sedačky.

Apollo17

Klimatizace má průduchy ve stropě. U země je topení.

Pája

Ten koš pod oknem mi taky vadí. Jako by se měl s kolenem schválně potkat. Nepovedená záležitost. Naštěstí je jen někde. Teď už si na místo s košem pod oknem vůbec nesedám a tak jsem na něj zapomněl. Možná by stálo za úvahu je dát pryč, nebo změnit tvar. Dole u sedaček koše jsou a ty nijak nepřekáží.

Tom

Panterizace jede i u sousedů na plný obrátky…

Pája

Přejte jim je. Patřím k občasným celkem spokojeným cestujícím a co tak vyslechnu a pozoruju, je spokojenost u cestujících docela velká. U sousedů to bude asi podobné.

medical examiner

To víte – mezi Bdt a libovolnou klimatizovanou jednotkou je zásadní rozdíl…

Jiří Kocurek

Bdt … kdyby Bdt, oni tam mají Tornáda.

Gargy

Bdt tam mají též nějaké.tornado je postrach..ale Třebová už si na ně chystá autogen

Spravedlivě

Cesta autobusem z Brna do Zlína z vás div neudělá invalidu, aspoň dle vašeho popisu a Panter je pro vás vrchol pohodlí?Vy jste vážně modrá guma. Jel jste někdy třeba v CityJetu od Siemensu po Rakousku? To se nedá vůbec srovnavat, zvláště když v něm chytnete tu čtyřku se stoleckem. Jízdní vlastnosti jinde, vyladěné detaily aby se dobře sedělo, přes okno mnohem lépe vidět. Zvláště, máte-li tom jet 2 hodiny. Panter je jen nepříliš povedená napodobenina moderního vlaku. Ale chápu, že kdo nevytahne paty z Československa, tak skočí na lep tomu, že to vypadá lépe než klasický koženky v rychlících.… Číst vice »

BDT

A nebo nemáte štěstí a na nástupiště v Rakousku přijede 4020, kterých stále jezdí dost. Panter, ať chcete nebo ne, je pro cestující rozhodně zlepšení.

zdeněk

Souhlasím. I proti elephantu..

ICE_Laco

Včera som išiel takýmto CityJetom z Viedne do BA Petržalky. A čo som si všimol, tak sedačky boli možno až príliš natesno, nie z každej bol výhľad cez okno.

Pája

Nikde nepíšu nic o vrcholu pohodlí. Pouze srovnání autobusu Mercedes – Benz jezdící pro Zlínský kraj a vlak Panter jedoucí pro 3 kraje. Nepodsouvejte mi Prosím něco, co jsem neřekl.

Geralt

Proč pánové ve Škodovce vymysleli, že jednotka co má 8 podvozků bude mít hnací zrovna 3? Čekal bych, že hnací budou buď 2 nebo 4, aby byly v délce symetricky rozložené.

BND 30

To mě také přijde zvláštní.

Pája

Ony jsou u nich tří a čtyřvozové. Že by to čtyřvozové provedení bylo konstrukčně jako vložený vůz k třívozové jednotce?

Dušan

Tady je k tomu leták – viz níže:
https://www.skoda.cz/reference/elektricka-jednotka-pro-slovensko/?from=prod
A ta čtyřvozovka je Bo‘2‘ + Bo‘2‘ + 2‘2‘ + 2’Bo‘ – kde:
Bo´- dvě samostatně samostatně poháněné hnané nápravy v podvozku
2´- dvě samostatné nehnané nápravy. Čili jak vidno, ten vložený díl je zcela bez pohonu.

Pája

Zrovna nad tím dumám. Že by se 4 hnací nevešly do ceny? Nebo nápravový tlak? Nebo… Nevím.

Kubrt

Počet hnacích podvozků je dán tím, aby soupravy zvládly požadované trakční vlastnosti. Dva by byly málo, čtyři zbytečně moc (a tedy zbytečné náklady).

Dušan

To si myslím, že právě ne – celé je to dáno prostě zvolenou fixní trakční konfigurací, kdy ke každému hnanému podvozku máte fixní počet komponent umístěných na střeše (trafo, střídače, brzdové odporníky, klimatizační agregát atd.) a když se podíváte na tu čtyřvozovku, že i na tom vloženém voze bez pohonu jsou tyto věci pro zbylé 3 vozy umístěné na jeho střeše, tak pro vyšší počet hnaných náprav to už nemáte prostorově kam dát – čili počet hnaných náprav zvýšit už nemůžete, maximálně lze asi zvýšit výkon těch trakčních motorů – jednotka pro ZSSK má tuším 6 x 340 = 2… Číst vice »

Dušan

EDIT: Oprava – ne Litva, ale Lotyšsko (!!) – viz níže:
https://cs.wikipedia.org/wiki/RegioPanter#Jednotky_pro_Loty%C5%A1sko

Kubrt

A když se výzbroj pro třívozovku se třemi hnacími podvozky vejde do třívozovky, byl by problém do čtyřvozovky umístit čtyři hnací podvozky? Nemyslím si, ale možná se pletu 🙂

Apollo 17

Není to problém.každý vůz může mít pohon jednoho podvozku.Na jednom voze je navíc trafo,usměrňovač,kompresor,vypínače,sběrač. Na ostatních vozech je na střeše volněji.

Dušan

Oki.Tak pak to beru všechno zpĕt.Dík za reakci.

Apollo 17

To není pravda.Ta čtyřvozovka je prodloužená třívozovka.Ty bedny na tom netrakčním voze je klimatizace a měniče pom.pohonů.

Apollo 17

Pantery pro Litvu mají vyšší výkon,protože chlazení TM je ze střechy.

Kubrt

Jen jestli tomu dobře rozumím: motory můžou mít vyšší výkon, protože chlazení ze střechy je „výkonnější“? Díky.

Apollo17

Naše Pantery mají ventilátor chlazení TM v podvozku.Tam je velká prašnost, otřesy, neodpružené hmoty, nedostatek místa. Lotyšské mají o 50 cm širší skříň, takže je tam místo na kanál chladícího vzduchu ze střechy do podvozku. Výkon elektrického stroje velmi závisí na oteplení.Při lepším chlazení může mít stejný stroj vyšší výkon, protože je lépe chlazen.

Jiří Kocurek

Pro spalovací motor to platí taky. Řídící jednotka omezí výkon při překročení teploty oleje.
Ono to vlastně platí univerzálně: Čím vyšší průtok chladícího média, tím více tepla odvede. Nepřehřát, neutavit.

Apollo 17

Ušetří se trakční kontejner,trakční motory,chlazení motorů.

zdeva

Asi si to tak objednali… (a zaplatí).