Škoda má další velký kontrakt na Slovensku, pro ZSSK dodá se ŽOS Trnava až 20 Panterů

Jednotka Panter na trati pod Tatrami. Foto:ZSSKJednotka Panter na trati pod Tatrami. Foto:ZSSK

Čtyřvozové dvousystémové jednotky mají být hotové do roku 2023, součástí kontraktu je opce na dalších jedenáct vlaků.

Největší český výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation má již jasnou novou zakázku na Slovensku. Pro Železniční spoločnosť Slovensko (ZSSK) dodá devět nových čtyřvozových jednotek Panter s opcí na dalších jedenáct. V soutěži Škoda porazila Stadler. K podpisu smlouvy došlo dnes.

Nové jednotky budou jezdit v Košickém a Prešovském kraji, dopravce dnes podepsal smlouvu s výrobce. Vlaky se budou částečně vyrábět na Slovensku, součástí konsorcia je ŽOS Trnava.

Všech devět jednotek má být dodáno do konce roku 2023. Poté bude na Slovensku jezdit už 34 Panterů, s opcí až 45. Hodnota zakázky na dvacet jednotek je 170 milionů eur.

„Slovensko je pro nás dlouhodobě klíčových obchodní partner. Cestující už naše jednotky dobře znají a jsem rád, že s každou novou jednotkou můžeme ukázat, jak se posouvá na železnici úroveň komfortu, bezpečnosti i udržitelnosti,“ řekl prezident Škody Transportation Petr Brzezina. Pantery dosud jezdí kolem Žiliny, vyrobilo je rovněž sdružení Škody a ŽOS Trnava.

Více prostoru pro kola i občerstvení

Nové elektrické jednotky budou nasazované pro provoz na tratích Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Michaľany – Trebišov ( po elektrizaci až po Humenné) a Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou. Budou jezdit rychlostí až 160 km/h. Zvládnou jízdu pod dvěma různými napájecími soustavami. Každá jednotka bude 106 metrů dlouhá, kapacita bude 346 sedadel. Bude mít tři hnané podvozky. Na základě požadavku ZSSK došlo proti původním dodávce Panterů pro Žilinský kraj k některým změnám, které mají zlepšit komfort cestujících. Jde například o přípravu na montáž automatu pro občerstvení a jízdenky nebo větší prostor pro přepravu kol a lyží. Vlaky budou mít například také klimatizaci, Wi-Fi, vnitřní i vnější kamerový systém, elektrické i USB zásuvky a informační systém pro cestující. Drtivou většinu nákladů pokryje evropská dotace.

ZSSK v posledních letech spustily velký modernizační program své flotily, z velké části ho financují díky evropským dotacím. Ještě do konce roku má dojít k završení zakázky pro Žilinský kraj, kam Škoda dodává celkem 25 Panterů (zbývá 5). Zatímco v soutěži pro Košický a Prešovský kraj porazila Škoda Stadler, v zakázce na nové dvoupodlažní jednotky pro rychlíky Bratislava – Žilina naopak vyhrál Stadler.

Tagy Panter Škoda Transportation Železničná spoločnosť Slovensko ŽOS Trnava ZSSK
89 komentářů