cargo

Obrazem: ZSSK představila nové pantery, vlaky nakoupí díky dotaci

Nová elektrická jednotka pro ZSSK. Foto: ZSSKNová elektrická jednotka pro ZSSK. Foto: ZSSK

První z 25 elektrických jednotek vycházejících z řady RegioPanter a InterPanter pro provoz na Slovensku dnes představila Železničná spoločnosť Slovensko.

První z 25 elektrických jednotek vycházejících z řady RegioPanter a InterPanter pro provoz na Slovensku dnes představila Železničná spoločnosť Slovensko. Společnost Škoda Transportation v konsorciu se společností ŽOS Trnava slovenským drahám dodá 25 těchto elektrických jednotek.

ZSSK je nasadí od léta na vybrané linky, například Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń nebo Žilina – Liptovský Mikuláš. Nákup vlaků za 160 milionů eur je největší investicí v historii firmy. Škoda v elektronické aukci porazila Stadler.

„Samotný tendr nebyl vůbec jednoduchý. Pro co největší transparentnost jsme ho vypsali po našich předchůdcích nově a všechny procesy jsme urychlili, aby nová vozidla dorazila co nejdříve. To se podařilo, nové vlaky budou představovat obrovský skok v kvalitě cestování,“ řekl předseda představenstva ZSSK Filip Hlubocký.

Jednotky teď čeká několik měsíců schvalování pro provoz na Slovensku. ZSSK je má takřka celé zaplacené z dotací: 135 milionů eur pokryje kohezní fond EU, 23,8 milionů eur státní rozpočet, 1,6 milionu eur zaplatí ZSSK z vlastních zdrojů.

Velice mě těší, že dnes ve Vrútkách představujeme první jednopodlažní elektrickou jednotku známou jako Panter pro Slovenské dráhy. S těmito jednotkami se nám daří, dodáváme je i pro České dráhy, Lotyšské dráhy nebo Jihomoravský kraj, a od léta budou postupně nasazovány i na Slovensku,“ říká předseda představenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina. Cestující podle něj  ocení zejména pohodlné sezení, elektrické zásuvky, klimatizaci nebo stylové LED-osvětlení interiéru. Soupravy nabídnou také přehledný informační systém s monitory, vysoce výkonnou Wi-Fi, dostatek místa pro přepravu invalidů, dětských kočárků, jízdních kol a snadný a bezbariérový nástup pro všechny cestující.

Nové elektrické jednotky jsou dodávány pro regionální provoz na všech elektrifikovaných tratích Slovenska pro rychlosti 160 km/h a napětí 3 kV a 25 kV. Dodávány jsou ve dvou provedeních. První s délkou 80 m a kapacitou 247 sedadel a druhé provedení dlouhé 106 m s kapacitou 343 sedadel. Každý vůz soupravy má klasické uspořádání dvou podvozků a každá elektrická jednotka má vždy tři hnací podvozky. Podle Škody umožní jednotky spolehlivé dodržování jízdního řádu i v náročných zimních podmínkách.

První dva kusy vznikly v Česku, další už se budou vyrábět částečně v ŽOS Trnava.

Nová elektrická jednotka pro ZSSK. Foto: ZSSKElektrické jednotky pro ZSSK. Foto: Škoda TransporatationNová elektrická jednotka pro ZSSK. Foto: ZSSKElektrická jednotka 660 pro ZSSK na zkušebním okruhu ve Velimi. Foto: Milan Šrámek / ŠkodaNová elektrická jednotka pro ZSSK. Foto: ZSSKNová elektrická jednotka pro ZSSK. Foto: ZSSKInteriér nové elektrické jednotky 660 pro ZSSK. Foto: Milan Šrámek / ŠkodaInteriér nové elektrické jednotky 660 pro ZSSK. Foto: Milan Šrámek / ŠkodaInteriér nové elektrické jednotky 660 pro ZSSK. Foto: Milan Šrámek / Škoda
Tagy 660 Škoda Transportation Top Železničná spoločnosť Slovensko ŽOS Trnava ZSSK
64 komentářů