egoe-plus
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Obrazem: ZSSK představila nové pantery, vlaky nakoupí díky dotaci

Nová elektrická jednotka pro ZSSK. Foto: ZSSK
Nová elektrická jednotka pro ZSSK. Foto: ZSSK

První z 25 elektrických jednotek vycházejících z řady RegioPanter a InterPanter pro provoz na Slovensku dnes představila Železničná spoločnosť Slovensko. Společnost Škoda Transportation v konsorciu se společností ŽOS Trnava slovenským drahám dodá 25 těchto elektrických jednotek.

ZSSK je nasadí od léta na vybrané linky, například Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń nebo Žilina – Liptovský Mikuláš. Nákup vlaků za 160 milionů eur je největší investicí v historii firmy. Škoda v elektronické aukci porazila Stadler.

„Samotný tendr nebyl vůbec jednoduchý. Pro co největší transparentnost jsme ho vypsali po našich předchůdcích nově a všechny procesy jsme urychlili, aby nová vozidla dorazila co nejdříve. To se podařilo, nové vlaky budou představovat obrovský skok v kvalitě cestování,“ řekl předseda představenstva ZSSK Filip Hlubocký.

Jednotky teď čeká několik měsíců schvalování pro provoz na Slovensku. ZSSK je má takřka celé zaplacené z dotací: 135 milionů eur pokryje kohezní fond EU, 23,8 milionů eur státní rozpočet, 1,6 milionu eur zaplatí ZSSK z vlastních zdrojů.

Velice mě těší, že dnes ve Vrútkách představujeme první jednopodlažní elektrickou jednotku známou jako Panter pro Slovenské dráhy. S těmito jednotkami se nám daří, dodáváme je i pro České dráhy, Lotyšské dráhy nebo Jihomoravský kraj, a od léta budou postupně nasazovány i na Slovensku,“ říká předseda představenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina. Cestující podle něj  ocení zejména pohodlné sezení, elektrické zásuvky, klimatizaci nebo stylové LED-osvětlení interiéru. Soupravy nabídnou také přehledný informační systém s monitory, vysoce výkonnou Wi-Fi, dostatek místa pro přepravu invalidů, dětských kočárků, jízdních kol a snadný a bezbariérový nástup pro všechny cestující.

Nové elektrické jednotky jsou dodávány pro regionální provoz na všech elektrifikovaných tratích Slovenska pro rychlosti 160 km/h a napětí 3 kV a 25 kV. Dodávány jsou ve dvou provedeních. První s délkou 80 m a kapacitou 247 sedadel a druhé provedení dlouhé 106 m s kapacitou 343 sedadel. Každý vůz soupravy má klasické uspořádání dvou podvozků a každá elektrická jednotka má vždy tři hnací podvozky. Podle Škody umožní jednotky spolehlivé dodržování jízdního řádu i v náročných zimních podmínkách.

První dva kusy vznikly v Česku, další už se budou vyrábět částečně v ŽOS Trnava.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vagonář

Ta červená jednotkám sluší, interiér nic moc,nechápu tu oranžovou, ale celkově se mi to líbí více, než ty naše. Ještě tak ty boční panely kolem oken udělat v nějakém odstínu šedé, tak je to super.

Petr

To je teda opravdu kvalitativní skok, na jednom videu skřípou brzdy, jak u jednotek se špalkama ze 70. let a na druhým video z interiéru už legendární extrémní hukot klimatizace.

Petr

Jinak pro mínusáře včera jsem jel v modernizovaném vagonu z 90let Bdtee 276 a den předtím regiopanterem a v Bdtee 276 oproti regiopanteru bylo hrobové ticho.

liposh

Závist…já jsem Bdtee276 (mimochodem, nejsem profík, musel jsem vygooglit, ale chytl jsem se) viděl u nás v Brně jen jednou v životě zdálky zvenku.

Dusanh

Můžu si v tomhle panteru natáhnout nohy pod sedadlo přede mnou, nebo tam zase překáží nějaká zoufalá bedna? 😀

jan

Tady se experimenty se státním majetkem a cestujícím nedělají. A nakupuje se na státního dopravce s dotací.

Romanero

Pěkný vlak na pohled, interiér víceméně taky. Jinak počítám.. Jednička asi niet? To stylové osvětlení nelze regulovat, že? A u sedadla s odpadkovým košem se vejdou normálnímu člověku nohy? No nevím..

Samo

Prvá trieda v regionálnych vlakoch ZSSK nebola nikdy.

Petr

Pěkný napohled pouze do té doby než si člověk zapne zvuk.

Džamel

A zase „západ“…. Žilina už má slony. Kolem Prešova nebo Košic to bude donekonečna 460 a různé deriváty B, Bt….

esc

Elefanty se po skončení dodávek 25 Panterů přesunou ze Žiliny do Bratislavy. A nebojte, v nejbližších týdnech/měsících bude vypsána soutěž na elektrické jednotky také pro okolí Prešova, celková hodnota má být cca 150 milionů €.

Aljašský pes

Co ramena do Bánovců nad Ondavou a Čierne nad Tisou?

Džamel

Do Bánovců to je diesel rameno a do Čierné je náhoda, pokud jede něco modernějšího. Tam jezdí snad to nejhorší co v Košicích je…

ondra

esc: Elefanti v BA nahradí částečně klasické soupravy s 240 nebo pokryjí zvýšenou poptávku po přepravě?

Zapa

,, nebo stylové LED-osvětlení interiéru“

Nějak moc stylové mi to nepřijde. Je možné, že tam jsou LED trubice, ale pořád to jsou jen pásy svítidel.

Lesan

Tipuji to na LED pásky, narozdíl od českých Panterů jsou kryty světel ploché. Rozhodně na tom ale nevidím nic stylového, je to prostý pokrok.

Franta Jouda

Aspoň někdo tu nekvalitu využije, východní zaostalý trh… Tam se Škoda ještě chytá. Západ o to ani nezakopne a my už snad také ne.

Apollo17

To „my“ je kdo?Například Jihomoravský kraj(pokud to je také „my“) si jich objednal před měsícem 37 . 🙂

Petr

V JMK je otázka jaký bude další osud jednotek, jelikož neviditelný hejtman Šimek, poté co se začal cítit císařem jihomoravským, bude proti své vůli nejspíš sesazen z trůnu a nahrazen Vokřálem, který je odpůrcem hraní si na druhého národního dopravce.

Ušatá

Zase ten JOuda!

Jaroslav

Proboha, co ten zvuk brzd na konci videa?

Martin

Taky me to prekvapilo, zvuk jako u jiz radne ojeteho vlaku…

jal

Právě naopak. Neohlazené kotouče, někdy i lehce zarezlé u nových vozů to dělají.
Po čase hluk zmizí.
I když… Poslední dobou to vypadá, že piští už všechny vlaky. Nedávno to byly jen vozy regiojetu a slovenské. Vypadá to, že brzdové destičky od stejného výrobce začaly odebírat i ČD.

Haha

Jsou levnější a účel plní…

Lektor

Ono při zastavování je taky důležitá kvalita kolejnic a strojvedoucího.

jal

Jaký to má vliv? Poučte.: – )

Jiří Kocurek

Někteří mají možnost porovnávat různé vlaky na té samé koleji. Totiž kvalita kolejnic a strojvedoucího je až na 2. a 3. místě. V první řadě záleží na kvalitě vlaku. Stadler vs Tornádo (460). Tornádo ječí, jak kdyby ho na nože brali, i na zcela novém koridorovém svršku.

Cestovatel

Koupili to pro oblast Okolo Žiliny – aby jim dělníci pracující v automobilce Kia neodcházeli na Ostravsko a jinam do ČR..

Mates

To nemyslíš tento nezmysel vážne, že? 😀

Cestovatel

To myslím zcela vážně – je to boj o lidi. Jinak by přece logicky měla přijít jako první bratislavská metropolitní oblast… – jenže ta má ty lidi jistý – každej slovák (co nechce odejít) tam chce…
To je stejný jako u nás – prachy se cpou na ostravkou metropolitní oblast a na Ústecko na podkrušnohorskou magistrálu – aby tam ty lidi zustaly a nešly do Prahy nebo ven

Jiří Kocurek

A proto je v Brně tolik slovenských studentů. Protože v JMK jezdí všude nové vlaky.

Tom

Tomu asi vlaky nepomohou… Max rok zpětně bylo srovnání dělnických platu v automobilkach. SKODA, Hnujdaj ČR k 50K Kč….. KIA Slovensko 1000 euro. Nevím kdo jim tam pracuje. Nošovice mají za kopcem.

Jan

To zas bude kvalita.

Kubrt

Za zmínku stojí, že ZSSK pro pantery opravily a upravily depo ve Vrutkach. A ještě jedna věc- právě byl otevřen tendr na elektrické vlaky pro okoli Osla- ten ctyrvozovy panter jejich zakladnim pozadavkum vyhovuje:-)

David

Nejsou to Slovenské dráhy, ale Slovenské železnice. O dráhu se na Slovensku starají ŽSR.

esc

Když už, tak Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Slovenské železnice existovali mezi lety 1939 – 1945.

David

No vidíte – je to ještě horší.

Cestovatel

Slovenske Železnice je státní firma ve Slovinsku – nikoli na Slovensku 😀

David

To máte pravdu. Já jsem ale napsal Slovenské železnice.

Hynek

Není sž jako SŽ a to se nedívejme ani do Česka. 😅

XXXD

Na na tom videu jsou nějak hodně slyšet brzdy.

just

Kdyby někdo nezaspal, tak toto mohlo jezdit z Ostravy na Frenštát místo těch slavných pěti push-pullů za miliardu s rozpadajícími se brejlovci……….

Pitrys

A jak by tohle jezdilo v době když ještě nebudou natažené dráty a mají jezdit Push-pully s Brejlovci?

just

KDYBY někdo nezaspal, tak by toto MOHLO jezdit……….dráty měly být nataženy do roku 2014, mělo se navázat na hotovou elektrizaci Svinov-Opava a Ohl- OKunčice. Na úsek OKu – FM byla už 2011 hotova DÚR a EIA. V té tobě nebylo o Zlínu, Zastávce, Židlochovicích atd. ani slechu.
Ale přišel Bárta, pak Hyundai, pak studie Beskydy, pak střídavina………prostě pořád se něco děje a hlavně se v MSK spí.

A push-pully jsou vyhozené peníze, protože ty 750ky taky odejdou, takže nejen miliarda, ale ještě zbytečný nákup dalších 5 lok. (elektrických ?, nebo za 10 let shnilé esa na dožití ?)

David

Z linky R8 snad nějaký Esa zbyly ne?

a8n

EIA byla na 322, na nikdy 323 nebyla, takže pochybuji, že by existovala DÚR, maximálně jako koncept. Stejně tak s tím nemá moc společného Bárta, jako spíš spolek Střítež a postup SŽDC, která tlačila primárně právě 322.
O Zlínce nebylo takového vidu ani slechu, že měla EIA už v roce 2005. Stejně tak Zastávka – EIA z roku 2008. Takže pro příště doporučuji méně kategorických soudů o věcech, o kterých zjevně postrádáte základní znalosti.

just

Vy jste u toho byl ? Nebo to jedna paní povídala ? Podle toho co tady píšete, nevíte vůbec nic.

Jerry

Frenštát – Ostrava není zadratovani za prvé a za druhé jezdí tam Loko r.750.7 neboli modernizovany brejlovec.ale to asi nevíte joudo

just

Dojdou-li argumenty, přichází osobní útok, že „joudo“ ?

Reakci máte výše. A ty „modernizované“ 750.7 které jezdí a nejezdí -viz K- report – tam vydrží těch min. 10 (optimismus) let než bude elektrizace. Nebuďte naivní.

Kontra

V tomhle se musím p.justa zastat, protože každý kdo „profesně“ zná a někdy jel s Katrem 750.7 má oprávněné obavy o tyto lokomotivy až se nasadí na Unuckovy „puš apky“. Hmotnost, odběr proudu pro topení/klimatizaci, náročné sklonove podmínky Ov-FpR…nevím, jak dlouho vydrží. S dvěma či třemi vozy B přes Ramzovou je to sranda, Pražáci a Hradečáci můžou potvrdit jak dokáže 6 vozů s klimatizací Katra vycucnout…pak nejede ani na rovině.

jal

750.7 na 323 jezdí bez problémů se čtyřmi Bdtee. Zatím spolehlivě. Nové třívozové pušpuly nebudou těžší. Takže bez obav.

Jerry

Osobní útok ale jdete ..750.7 jsou náhodou dobře mašinky znám.a pokud se s tím bohuminsti firi naučí je to cajk.zadratovany ten Frenštát mnel být dávno to je lemplovina SŽDC.

just

Vaše „info“ o tom, že trať není zadrátovaná a jezdí tam sedmičkové katry je relevantní asi tak, jako že Berlín leží v Německu (ale to asi nevíte, joudo……) Nechci se nikterak zastávat SŽ (SŽDC), ale celá problematika modernizace trati 323 je podstatně složitější, než si vůbec někdo jako vy dovede představit. Fíři se mohou učit, ale nic to nemění na tom, že u dvou 750.7 byly závady trakčního motoru, další brzdí smykem nebo samovolně – některé „obuté“, motor se stopuje, mají problémy s regulátorem a obecně vůbec nejsou v nejlepším, ale v dost zanedbaném stavu. Není to problém fírů. Teď… Číst vice »

Jerry

Některé 750.7 už jsou opravené a jízdní doby na beskydské jsou dost volne takže se to tam stíhá.

jan

jako 10 let, to si děláte kozy 🙂

jan

Jen to ne..

Hynek

Budou vlastně mít ty push-pully nějaký standardizovaný komunikační protokol nebo nějaký protokol ušitý na pár mašin v jednom podniku? Ptám se, jestli vlastně budou mít ČD možnost bouchnout do stolu a pokud 750.7 nebudou schopné, jak píšete, jestli budou ČD moci pronajmout například herkulesy nebo jiné stroje schopné efektivně zvládnout tyto výkony.

Vbb

WTB komunikace podle UIC 556.
Proč by 750.7 neměly být schopné?

Chytrý za 2

Na to jsem hrd. Mám z toho…….

Chytrý za 2

radost

Krocan

Docela pěkný…! Pro ZSSK skok kupředu. Palec nahoru.

Martin Chovanec

Sedačky stejné jako v ČD verzi?

esc

Ne. RegioPantery ČD mají sedadla Borcad Regio, tohle jsou Borcad Visio.

JirkaK

stejné mají GWTR 628 a jsou nepohodlné