Zprávy

Na Slovensku začaly jezdit nové Pantery, poprvé se vydaly do Polska

Nová elektrická jednotka Panter. Foto: ZSSK
Nová elektrická jednotka Panter. Foto: ZSSK
Nové vlaky zaplatí hlavně Evropská unie, budou jezdit především ze Žiliny a Trenčína.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) začala poprvé vozit cestující s novými elektrickými jednotkami od sdružení Škoda Transportation a ŽOS Trnava. Zatímco v Česku se tyto vlaky jmenují RegioPanter, na Slovensku získaly název Panter.

Končí tak testovací provoz bez cestujících, ZSSK nové jednotky začaly nasazovat do běžného provozu. Jako první se vydaly ze Žiliny do polské pohraniční stanice Zwardoń. Označeny jsou jako řada 661, čtyřvozové budou 660.

Třívozová jednotka je 80 metrů dlouhá, pojme 247 sedících cestujících. Mají maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu, splňují požadavky norem TSI. ZSSK si objednaly celkem dvě verze: tříčlánkové pro 247 sedících (13 kusů) a čtyřčlánkové (12 kusů). Delší jednotky jsou 106 metrů dlouhé a mají kapacitu 343 míst na sezení.

Nové jednotky budou postupně nasazovány hlavně na tratě Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. Do konce roku dodá výrobce ještě nejméně tři další jednotky.

Nákup nových jednotek byl největší soutěží v historii ZSSK, dopravce za ně zaplatí 160 milionů eur. Většinu zaplatí Evropská unie z Kohezního fondu. Všechny jednotky mají být dodané do roku 2022.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří 24

Co tam dělá ta fotka z RegioMoveru?

HonzaEM

Až na tý pí*ový světla je to pěkný.

Jiří 24

Co je na nich špatného?

HonzaEM

Že vypadají jak pí*a?

Kamui

Není ta koncepce pantera (vzor žabotlam) ttochu nešťastná? Prakticky všichni ostatní výrobci dělají jednotky s podvozky pod klouby, díky čemuž jde dosáhnout plné nízkopodlažnosti, a ne že každý vůz je „wana“. Panter má sice potenciální výhodu v tom, že může teoreticky mít 100 % náprav hnaných, ale je otázka jestli tohle je nějaká killer feature. Asi spíš ne.

dopravak

I jacobsův podvozek může být hnaný, nicméně v regionální dopravě stačí zhruba polovina hnaných náprav, tak to u kratších jednotek není v zásadě potřeba. I jednotky s jacobsovými podvozky mají schody. Nízkopodlažní část je díky kratším článkům spíše menší. Každé uspořádání má své výhody a nevýhody. Jednotka na jacobsech má méně podvozků, ale zase má kratší články, takže záleží, jak moc je výrobce šikovný a dokáže články „natáhnout“.

Zrzek

Jde jen o to vejít se do stanoveného profilu v obloucích. Kdy použití jednotlivých podvozků umožňuje využít profil na obou stranách a Jacobs toto neumožňuje.

Cestující, teď ale doma

I nad podvodzkem pod klouby jsou schody, sice jich je méně, ale za to jsou častější, kvůli kratší skříni vozu. Takže žádná plná nízkopodlažnost. A stejnou koncepci dělají i další výrobci, např. siemens desiro ml cityjet nebo alstom coradia ilint. Každá koncepce má své výhody i nevýhody.

David

Stadler Flirt má jacobsovy podvozky a žádné schody nemá.

dopravak

To sice ano, ale jenom u podlahy v 800mm. Opravdu pak záleží na koncepci. Jacobsův podvozek opravdu umožňuje udělat uličku v nižší úrovni, ale jenom u nehnaných podvozků.

MartinS.

Má, ale ne v interiéru, má schody na vstupu. Potom je nemusí mít uvnitř. U nástupiště 550 mm prostě někde schody být musí. Aby to bylo nízkopodlažní a přitom nebyly schody v interiéru, musela by být vyšší nástupiště.

Pavel P.

Je docela zajímavé, že tady nejde vývoj podobným směrem jako u tramvají, tedy zrušením nápravy. Je nějaký důvod, proč železniční vozidlo nemůže mít jen kola? Už i TSI řeší dvojkolí bez nápravy, jen to vozidlo není, nebo o něm jen nevím?

dopravak

Taková vozidla existují, třeba Talgo. https://de.wikipedia.org/wiki/Talgo#/media/Datei:Talgo_avril.jpg
Nevýhoda tohoto uspořádání jsou velice krátké články a složitější konstrukce. Přece jenom je nutné si uvědomit, že i regionální jednotky se pohybují dvakrát rychleji, než tramvaje. Co největší nízkopodlažní část je samozřejmě fajn, ale asi se nemá cenu hodit za co největším podílem za každou cenu.

HonzaEM

Panter není vzor žabotlam, ale vzor elefant. To je opačně, než měl žabotlam.

Pezos

Upřesnění: řada 660 je jen čtyřvozovka. Třívozovka je 661.

Avlaky

A kolik jich tam je teď?

Petr

V Žilině je 661.001, 002, 004, 005, 006, 007 a 660.002

Lektor

kam se ztratila 003?

Petr

661.003 je v Trnavě

Petr

šest souprav 3-vozových a jedna 4-vozová

Petr

Celkem 7 souprav

Kubrt

V provozu je zatím jedna.

korda

Pekné pekné tak ať slouží lidu

Láďa

Souhlas, provedlo se , vypadají opravdu dobře ,,,

Jiří 24

Jenom je škoda, že budou asi trochu línější 😐