obnoveny

Dopravní stavby se musí utřídit dle priorit. Vláda schválila rozpočet SFDI s dírou 37 miliard

Ministr dopravy Martin Kupka a šéf ŘSD Radek Mátl na veřejné debatě v Dolních Chabrech. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýMinistr dopravy Martin Kupka a šéf ŘSD Radek Mátl na veřejné debatě v Dolních Chabrech. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

V příštím může podle Kupky doplnit peníze vyšší ekonomický růst.

133 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
*h8*

V příštím období se hlavně budou noví mocipáni muset rozhodnout zda-li příjmy z navýšeného ekonomického růstu půjdou do dopravní infrastruktury anebo se prožerou na dárečky typu nižší jízdné pro studenty a důchodce

PetrH

No jestli nějaký reálný růst bude. Roztočit výdaje a zvednout nominální HDP umí každý, jen to ale zvedne inflaci.

stan

Systém rovnějších (těch co je větší houf a jsou více slyšet) a rovných (ostatních) nikdy nezmizel a pravděpodobně brzy nezmizí. Kdysi v normalizačním rozpočtu bývaly upřednostněny Praha a kraje SeČ a SM, dnes Praha zůstala, SeČ kraj je přehlížen a SM kraj byl vystřídán JM, ostatní kraje se mají prát o almužny.

Happy

A co takhle šetřit a hlavně se chovat hospodárně? Co takhle narušit zaběhlé neefektivní postupy? Takhle je to jen lití peněz do černych děr. Zvlášť v případě SŽ.

Ivan

Správná cesta by byla zažít šetřit na zbytečných a předražených projektech SŽ a dostavit dálniční síť. Tahle republika opravdu nepotřebuje tolik VRT.

Y.K.

Proč je potřeba dostavět zrovna dálniční síť a neposilovat hlavní železniční železniční infra, která je za hranicí kapacity? Ty VRT jsou 4, tak nevím jestli to „tolik“ (z toho jedna je větví Praha – Ostrava z Brna do Břeclavi). Dálnic je 15, což je docela nepoměr.

Stráťa

Protože železnice dlouhodobě dostává mnohem víc peněz než odpovídá výkonům které realizuje.

Ivan

Nehledě na to, že se udržují tratě a sypou se peníze do tratí, u kterých to nemá absolutně smysl. Já bych i pochopil výstavbu VRT, ale pouze za předpokladu zrušení většiny regionálních tratí. Protože jsou to často tratě, kde jezdí 2-3 lidi: strojvůdce, štíplístek, a občas možná jeden cestující. Typicky třeba Bečov – Toužim – Blatno, nebo Písek – Milevsko – Tábor, a mnohé další. Obvykle ani neslouží nákladní dopravě a jenom tam mizí prachy.

Petr David

„Já bych i pochopil výstavbu VRT, ale pouze za předpokladu zrušení většiny regionálních tratí.“

Dovedete si představit ten rozdíl-udržení většiny regionálních tratí a výstavbu VRT? Já ne, proto Vás prosím o nějaká čísla. Díky.

xyz

Při velmi rychlém 4. koridoru dává zejména Tábor – Milevsko smysl jako synergicky návazný úsek na 4. koridor.

Zejména když se po dokončení NeŠe bude dát sáhnout na systémovou jízdní dobu 30 min. ČB – Tábor.

Y.K.

No, když do silniční sítě počítáte jen dálnice, tak jo. Ale ony to nejsou jen dálnice. A pak to není pravda. Železnice vždycky bude produkovat méně výkonů, protože má mnohem menší rozsah. Důležité ovšem je, kolik toho odveze v klíčových směrech a pomůže tak odlehčit silniční síť. A to jsou zrovna ty VRT. Rozhodně není v plánu stavět VRT do každého okresního města.

Ivan

Je otázka jestli má železnice opravdu MNOHEM menší rozsah sítě oproti silniční síti. Protože tady máme cca 55000 km na silniční síti a cca 9500 km, tedy cca 20 % a obecně lze říct, že máme i jednu z nejhustších železničních sítí, a to nejen v Evropě, ale i na světě. Já bych to tedy jako MNOHEM MENŠÍ rozsah sítě nenazýval. Notabene, pokud je rozdělení rozpočtu SFDI na silnice vs železnice cca 55:45!!! Takže myslím, že odpověď na otázku, kde šetřit je jasná! A silnice to nejsou vzácný pane 😉

Ivan

Je otázka jestli má železnice opravdu MNOHEM menší rozsah sítě oproti silniční síti. Protože tady máme cca 55000 km na silniční síti a cca 9500 km, tedy cca 20 % a obecně lze říct, že máme i jednu z nejhustších železničních sítí, a to nejen v Evropě, ale i na světě. Já bych to tedy jako MNOHEM MENŠÍ rozsah sítě nenazýval. Notabene, pokud je rozdělení rozpočtu SFDI na silnice vs železnice cca 55:45!!! Takže myslím, že odpověď na otázku, kde šetřit je jasná! A silnice to nejsou vzácný pane 😉

Ivan

Je otázka jestli má železnice opravdu MNOHEM menší rozsah sítě oproti silniční síti. Protože tady máme cca 55000 km na silniční síti a cca 9500 km, tedy cca 20 % a obecně lze říct, že máme i jednu z nejhustších železničních sítí, a to nejen v Evropě, ale i na světě. Já bych to tedy jako MNOHEM MENŠÍ rozsah sítě nenazýval. Notabene, pokud je rozdělení rozpočtu SFDI na silnice vs železnice cca 55:45!!! Takže myslím, že odpověď na otázku, kde šetřit je jasná! A silnice to nejsou vzácný pane 😉

PetrH

Jinými slovy, přišla bída na kozáky a teď se hraje o to, která vláda bude obviněná z porušování zákona o rozpočtové zodpovědnosti. Když tam z dluhu dosype vláda příští, bude stará koalice tvrdit, že se zákon ruší kvůli rozhazování nové vlády.

tarten

Žádná bída nepřišla, a už vůbec ne na Kozáky.

PetrH

Zkuste číst knihy, třeba se dozvíte, co je to idiom.

Kodl

Proboha priorita je kazda dalnicni stavba, cekat se uz moc neda 35 let po revoluci.

Pavel Skládaný

U železničních staveb to platí trojnásobně.

Kodl

Souhlasím.

SYN

Souhlasil bych, kdyby bohužel železniční stavby nestály tolikrát více než silniční… to je trochu prokletí. Sáhnete na budovu nádraží a je to hnedle miliarda, natřete zábradlí…

Jakub

tak pro někoho je priorita dělat populismus, naslibovat modrý z nebe a pak obviňovat ty jiné, že nejsou peníze…

peter

D6 bez tranzitu a s 10 000 auty fakt nema byt priorita. Naopak Rozvadov s 6000 nakladaky denne, tam je treba jako sul a dalnice tam nebude.

stan

„Místo regulace se staví další a další, takže influenceři jásají,“ (ze zahraničního webu)

B0R1S3K

Osobně myslím, že zahrnout klíčové infrastrukturní projekty, resp. rozpočet sfdi do zákona o rozpočtové odpovědnosti bez výjimek, byla blbost. Jakoukoliv odložena stavba, která má význam je ztrátou na růstu HDP a ztrátou v podobě větších nákladů v budoucnu. Nemluvě o lokálním odporu podpořeným narůstajícími ekologickými nároky na výstavbu a provoz.

Stráťa

Nebyla to blbost. Česká posedlost výjimkami, výjimkami z výjimek, výjimkami z výjimek z výjimek atd. je jeden z důvodů proč jsou české zákony takový bordel ve kterým se už nevyznají ani právníci.

B0R1S3K

Ano, souhlasím, že naše zákony jsou přehlídka výjimek a chtělo by to rozsáhlejší revizi, protože spousta z nich byla prolobována pár lidmi, pro pár kamarádů (viz. třeba daňové úlevy). Proč se to asi nikdy nestane, je asi zřejmé. Nicméně v tomto případě soudím, že by to za tu výjimku stálo, jelikož se bavíme o něčem, co má dopady na všechny občany a i na občany a ekonomiky ostatních minimálně okolních zemí. Navíc, v zákonu o rozpočtové odpovědnosti už výjimky jsou. Minimálně pro obranu a úvěr na EDU2. Tyto jsou dle mého oprávněné, protože pro ně platí to stejné, jako u… Číst vice »

jiný Petr

Naopak, žádné výjimky (ani pro obranu, ani EDU2) se povolovat neměly. To pak ten zákon nemusíme mít, když je to stejně jen cár papíru aneb řešíme to výjimkami a výjimkami z výjimek.
Udělat tu výjimku je prostě řešení typu „obutá – neobutá“.
Vyšší výdaje povedou jen k vyšš íinflaci. A inflace /zvl. ta způsobená fiskálním rozhazováním) není nic jiného než jiná forma daně.

B0R1S3K

Ano, neměly, ale jsou tam. To, že vyšší výdaje vedou k větší inflaci je sice pravda, ale je otázkou, jaké benefity daný výdaj přináší a taky je třeba brát v potaz to, že ceny v infrastruktuře nejsou ovlivněny pouze rozhodováním místního prostředí. Tím pádem díky odložení, může dojít k větším nákladům (ať už kvůli obecné inflaci, která může vzniknout jinde nebo kvůli ušlému zisku z absence stavby a ekonomickému rozvoji okolo ní – ne, opravdu výnos z dálničních známek není důvod výstavby), než které by byly spojeny s výdajem na dluh + samozřejmě provoz v mezičase. Nemluvě o tom, že… Číst vice »

Evžen Martínek

Zrušte dopravně, stavebně a ekonomicky nesmyslnou VRT z Brna přes Vysočinu 10 km vedle Jihlavy vedenou do Prahy, Ústí a Drážďan za 1000 miliard, která by v PPP stála 2 biliony, dostavte už dálnici z Hradce do Ostravy a napojte rychlíkovými elektrickými tratěmi ČR na ekonomický významné Bavorsko, tj. Norimberk a Mnichov a nestavte duplicitní tunelovou trať do ekonomicky několikanásobně slabšího zaostávajícího Saska a bývalé NDR! Tím ušetříte a nemusíte pokračovat v nekonečné slámové výstavbě.

MartinS.

Těžko se dá rychlíkovými elektrizovanými tratěmi napojit na ekonomicky významné Bavorsko, když z jeho strany k nám žádné takové tratě nevedou. Z toho ekonomicky zaostávajícího Saska ale vede ta trať třeba do Hamburku, což by bylo přes Bavorsko celkem složité.
Dálnice z Hradce do Ostravy povede přes Olomouc a ta se celkem intenzivně staví. Další úsek se má otevírat zanedlouho.
A VRT není nesmyslná. Vnitrostátní drážní koridory jsou přeplněné, pokud se tam mají vejit nějaké vlaky, he potřeba postavit něco nového a to je ta VRT.

Juraj

Vysvětlete prosím intermodálním dopravcům, že ty kontejnery vozí na špatnou stranu – jako amatéři to pořád cpou do přístavů v Hamburku a Rotterdamu, zatímco by s tím mohli kroužit po bavorských lokálkách.

Dálnice z Hradce do Ostravy už se staví, a tak je namístě konečně kopnout to TEN-T koridoru Berlín – Drážďany – Praha – Vídeň, což zároveň vyřeší i nejvíc přetížené tratě současnosti.

Petr Panský

Oproti tomu mezinárodní spedice zase hloupě vozí tisíce kamionů přes Bavorsko do Švýcarska, Francie, Británie a Španělska, kde podle Vás nic není, amatéři jedni. A proč nejedou po železnici? No právě proto, že tam žádná nevede. Pro rejpaly: trať použitelná pro pravidelnou nákladní dopravu musí být dvojkolejná (protože jaká kapacita vám jinak zbyde při každé výluce traťové koleje na jednokolejné trati, kterou vám SŽ vyhlásí klidně každý rok aspoň na pár týdnů? Ne, nákladní doprava neumí přestoupit na NAD) a pokud možno elektrifikovaná (protože diesel se nevyplatí). Když směrem do západní Evropy nemáme železniční trať, tak by právě asi stálo… Číst vice »

N.N.

Z Prahy do Berlína je to nejkratší přes Sasko , do Hamburku a Brém taky. Objíždět Sasko jen pro objíždění Saska, to přinese leda tak ztráty.

xyz

Krušnohorský tunel není vůči trati podél Labe duplicitní, ale pomyslně ji velmi vhodně „rozšiřuje na čtyřkolejku“.

Jinak směr Drážďany, to není jen „směr Sasko“, ale i směr Berlín, Hamburk atd. I v nákladní dopravě.
A Hamburk v NDR nebyl (a víc než půlka Berlína taky ne).

SYN

Třeba má Evžen nějaké info jak je trať přes Bad Schandau nevytížená a většinu času zeje prázdnotou…

tarten

Tady se někdo stal odborníkem na dopravu ježděním prstem po mapě. Ještě by nám mohl vysvětlit, jak elektrizovat bavorské tratě.

Alibaba

A jak jinak efektivně chcete přidat chybějící kapacitu tratí (koridorů) kdy ne pomocí VRT?

Stráťa

Začal bych tím že se správce naučí využít stávající koleje. Pohledem silničáře je na těch „přetížených koridorech“ docela mrtvo.

Alibaba

Na stávající traťové koleje se toho už místy nic nevejde a při výluce už vůbec ne. Například koridor z Pardubic na obe strany.

Jan Čermák

V diskusi vůbec nevidím: mandatorní výdaje tvoří 90 procent rozpočtu. Stát naprosto nesmyslně promrhava naše daně kamkoli se podíváte. Rukou společnou a nerozdílnou se na tom podepsala ODS i ANO. Zefektivnit stát je ovšem práce na roky a nevděčná . Mnoho lidí bude křičet. Takže nám zase zvednou už tak vysoké daně. To umí. ODS i ANO. Financujeme běžný provoz státu v době hospodářského růstu dluhem, což je zločin. Ale financovat dluhem výstavbu infrastruktury nic špatného není. Takže ty křiky o chybějících penězích a zastavování staveb jsou jen politické hrátky. PS. Pamatujete jak, dnes génius , Kalousek zastavil výstavbu dálnic… Číst vice »

Aronek

Ale pak nastává ten problém, kde je ta hranice financování infrastruktury na dluh. Je správné, pokud všechny příjmy státního rozpočtu jdou na pokrytí mandatorních výdajů a celé saldo rozpočtu jde na infrastrukturu, takto hospodařit ? Pokud by třeba ročně byl deficit 50 mld a tyto peníze šly na infrastrukturu, tak s tím nemám problém, ale takto se obávám, že politici budou říkat, že se peníze investují do infrastruktury, ale ve skutečnosti se bude takto muset republika zadlužovat jen proto, že přebývají masivní mandatorní výdaje, které tyto dluhy budou pokrývat.

Jan Čermák

Jde o nesouměřitelnost položek. Půjčit si 30 miliard při rozpočtu dva biliony proste není žádný problém. Bárta byl ministr dopravy, ale ta idea z krize se prosetrit a dvojité w a zaostávání za Polskem to je Kalousek.

Aronek

Ale my si těch miliard půjčujeme skoro 300. Kdyby byl rozpočet vyrovnaný, tak s deficitiem 30 mld na důležité infrastrukturní stavby není žádný problém. Ale v dnešní situaci, kdy stát jednoduše nemá na své fungování, tak už ta každá miliarda na dluh je znát a osobně mám obavu, že nová garnitura to bude vykreslovat tak, že celý deficit se investuje. Ve skutečnosti jde deficit na pokrytí části mandatorních výdajů a pokud by nebyl, tak už vůbec by se neinvestovalo, což je hospodářsky špatně. Navíc dnes absolutně nejsme v krizi, kdy by bylo nutné stimulovat poptávku, jako tomu bylo před těmi… Číst vice »

xyz

Kalousek? Nepletete si ho s Bártou? https://www.denik.cz/z_domova/ministerstvo-zastavi-vetsinu-20100728.html

Nebo kterou dálnici nechal zastavit Kalousek?

tarten

Bárta je přece pouhý pseudonym lstivého Kalouska! 😀

paja

Lstivý tady byli snad jen eman se santou, nevím komu se Kalousek mstil soudruhu..

MichalS

Kasu držel Kalousek, vrcholově to jde za ním.

„Chápu obtížnou situaci nejen SFDI, ale všech ostatních investičních a rozvojových priorit. Společnost se musí rozhodnout, zda omezené prostředky budeme projídat nebo investovat. Koláč nelze současně mít i jíst. V okamžiku, kdy dokážeme uspořit na každodenní spotřebě, budeme mít více prostředků na investice,“ reagoval ministr financí Kalousek.

xyz

Nabízí se otázka – Kalousek tam byl (mj.) 2010 – 2013.
Bárta jen 2010 – 2011 (ani ne rok).

Jak to pokračovalo 2011 – 2013? Pořád to Kalousek blokoval, nebo už ne-e? 🙂

František

Zodpovědnost za dopravu měl Bárta a jeho nápad byl nešťastný, spíš hloupý, neboť revize výstavby dopravní infrastruktury se dala dělat i během výstavby. Kalousek je samozřejmě spolupachatel, seděl ve stejné vládě jako Bárta a jako ministru financí se mu hodilo, že se dluh snižuje tím, že se nestaví. A výsledek další ztráta tempa vůči okolním státům o 5-6 let (rok navíc, neboť chvíli trvá než se příprava staveb vůbec rozběhne, další rok než se u bezproblémových kopne). Zcela zničený sektor stavebnictví, který dnes existuje jen díky práci cizinců a také dále klesající zájem o studium v tak nejistém odvětví. Když… Číst vice »

N.N.

Výstavbu dálnic zastavil Bárta, s vidinou vyhladovění firem.

Co z takového přístupu vzejde? Zácpa. Mezi Prahou a Kolínem k vidění jak na silnici, tak na kolejích. Čekáním v zácpě se výdělek nezvýší ani dojíždějícím, ani strojvedoucím.

MichalS

Kasu ale držel Kalousek. Za Bártou jde další průšvih, protože kromě zastavení/omezení výstavby zastavil i přípravu.

Milan2

U projekčních a stavebních firem nastala brutální redukce kmenových zaměstnanců až na cca 1/3 a z tohohle nedostatku odborně vzdělaných lidí se už bohužel nikdy nevyhrabeme. Flikuje se to jak se dá, ale je to fakt hrůza. Kdyby nebylo Ukrajinců, Slováků a ostatních prchajících z východních Mordorů, tak všechno stojí.

Jirka

A zvýší se náklady na zdravotnictví. Víc nasraných lidí, víc stresu, víc nehod, víc infarktů, mrtvic……………..

PetrH

1. daně nijak vysoké nejsou, složená daňová kvóta je nižší než v letech 2018-2019. Většina zemí OECD má vyšší. Nejnižší má Mexiko, což bych jako efektivní stát zrovna neoznačil. ODS i ANO poté společně zrušily zdanění SHM, daň z příjmu je nyní nejnižší v historii. Před daněním SHM byly progresivní daně z příjmu, to bychom měli vrátit. Spotřebka na benzín je stejná dvacet let, na naftu je dokonce ještě nižší než před 15 lety. 2. nekonkrétní kecy o zefektivnění státu tady posloucháme roky, nějak se tato kvadratura kruhu nikomu nedaří. Kromě toho, že do státního nikdo schopný nechce, když tam… Číst vice »

jiný Petr

Ad 3) ujasněte si co je mandatorní výdaj – výdaje na armádu nejsou mandatorní výdaje. To je maximálně tzv. kvazi-mandatorní výdaj.
(pozn. mandatorní výdaj č.1 máte uveden ve své příspěvku jako poslední, pak jsou důchody, pak platby do zdravotnictví za státní pojištěnce, pak podpora v nezaměstnanosti. A pak přichází kvazi-mandatorní výdaje ….

PetrH

Víte, co je to mandatorní výdaj? Daný zákonem. Schválně jsem tam tu obranu napsal, protože už i na ta 2 % HDP na obranu je zákon.
Obsluha státního dluhu je dle vás vyšší než důchody? Fakt?

jiný Petr

„Re:“ Obsluha státního dluhu je dle vás vyšší než důchody? Fakt?“ Ano, fakt. Úroky z dluhu musíte zaplatit, i kdybyste měl pokrátit/nevyplatit důchody. Jakmile byste nezaplatil úroky či nesplatil dluhopisy – tak za a) všichni veřitelé budou chtít zaplatit všechno a hned, za b) skokově vám narostou úroky nebo prudce klesne hodnota dluhopisů a skoupí to ptřeba mafiáni, za c) nikdo už vám nikdy nepůjčí. 2% na obranu souvisí s naším závazkem s NATO a máme zákon, ale řadu let se nedodržoval a nic se nestalo. Navíc je to zákon, který si lehce sami můžeme zrušit a vzásadě se nic… Číst vice »

PetrH

Měli jsme závazek k NATO, neměli jsme zákon. Zákon o 2 % HDP na obranu máme teprve od roku 2023. Prostě jen plácáte a z neznalosti okecávate, jak je zvykem z českého školství.

https://mocr.mo.gov.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/poslanci-podporili-2–hdp-na-obranu-i-balik-zmen-brannych-zakonu-243337/

jiný Petr

Neplácám, jen jsem příspěvek „zhutnil“ – jednak mezinárodn závazek má větší váhu než lokální zákon. Za druhé i ty 2% za rok 2024, na nejž se poprvné vztahoval jmenovaný zákon z roku 2023 byly dosaženy účetními triky (urychlením zaplacení záloh na budoucí výdaje + část (cca 12 mld) byly výdaje jiných ministerstev než min.obrany.)

A za druhé – na výdaje jsou obecně psány zákonny (zákon o 2% na obranu nen í žádnou výjinkou). A to pořád nic nemění na tom, že výdaj na obranu není mandatorních, ale kvazi-mandatorním výdajem. Stejně jako výdaje do SFDI.

Franta Chcípák

Sovnávání daňové kvóty v rámci OECD je dokonalý nesmysl – srovnávat lze srovnatelné a ne státy, ekonomiky a společosti ze zcela liných civilizačních okruhů. Ergo Japonsko, Korea nebo mexiko nám mohou být… A rozhlédneme-li se po Evropě, je složená daňová kvóta někde kolem 40%+
To jen zoufalí Češi zase chtěli celý svět poučit, jak se to má dělat správně…. a dopadlo to jako vždy.

PetrH

Většina zemí v OECD je v Evropě, těch neevropských je sotva třetina. A ano, většina evropských zemí má daně vyšší, rovnou daň mají jen v rusku.

Franta Chcípák

„Zefektivnit stát je…“ …ukázkový příklad politického mýtu. Nikde nejsou žádné stovky miliard, které na nás zčista jasna po „zefektivnnění“ vyskáčou. – a nic enšího, než stovky miliard nás už nespasí.
A. Beze ztrát není v tomto Vesmíru nic, tedy ani financování veřejných služeb
B. Kdyby jen zlomek z toho balíku, který potřebujeme bylo skutečně možné vynést na světlo boží, už by to nějaký dávno politik udělal
C. I ty strany, které už téměř jiný výraz, než „rozpočtová odpovědnost“ neznají, ve skutečnosti potřebují nakrmit své sponzory a zasloužilé straníky

Tolik asi k chimérám o „neefektivních státních financích“.

peter

Urcitou konsolidaci koncici koalice delala. Teda posloucham to 4 roky jak nam vsechno vlada vzala. Schodek ze 420 snizili na letosnich 240. To je solidni pocin. Tak babisi a Gregorku…ukazte se.

MMXA

Tato vláda a její ministři by už neměli dělat žádná větší rozhodnutí. Maximálně to připravit pěkně do desek pro vládu novou.

Libor

Vždyť nová vláda ani nemá vlastní návrh rozpočtu 2026 😁 co od nich chcete?

Láďa

Libore kde žijete asi na Marsu? jaká nová vláda? zatím žádná nová vláda není, tak nemůže mít ani rozpočet, pořád máme vládu Fialovou v demisi. Až vznikne vláda nová tak kecejte. Nová vláda žádný nový rozpočet v nejbližších dnech na rok 2026, pokud nechce aby bylo provizorium, předkládat nebude, akorát Poslanecká sněmovna upraví ve druhém čtení některé parametry. Do konce roku 2026 nová vláda nemusí ani vzniknout. Nová vláda bude rozpočet připravovat v první polovině roku 2026. Iritují mně obhájci a „omlouvači“ neschopných. Nastudujte si jak se se připravuje a schvaluje státní rozpočet. Před chvilkou jsem vyluštil křížovku a v… Číst vice »

Milan2

Nová vláda nevznikne, pokud bude prezident zásadový. Stačí, když bude trvat na oficiálním oznámení makaka, jak vyřeší svůj střet. Včera koktal úplné nesmysle, že bylo zřejmé, že jednak to zatím nijak neřeší a za druhé ani neví, co je v zákoně a ve rozhodnutí soudu.
NO a nebyla to vítězná strana, která ústy svojí vrchní agronomky křičela, že mají vlastní rozpočet a mnohem lepší? Tak ať ho položí ve sněmovně na stůl a jedem, ne? Nebo je to všechno jinak? Co na to, vy antyfyjalový voliči?

Libor

Agent zatím nevyřešil střet zájmů. Vláda nebude…

Franta Chcípák

Tak ona nová vláda především ještě ani neexistuje.

Michael

Zdá se Vám, že to pan Kupka dělal blbě? Tak se připravte nato, jak to zrajtují ti pornoherci…

Petr David

Jak?

tarten

Máte pravdu. Na to se připravit nedá.

Jarda Stašek

Ale no tak. Rajchl ministrem dopravy nebude. Dostane to Bednarik, konecně odborník místo mluvky. Snad se po 30letech vlády kecalů, co jim jde jen o koryta, dostane dopravu člověk od fochu. Kvůli odbornosti a ne za zásluhy ve straně.

Aronek

Pokud to opravdu dostane Bednárik, tak doufám, že se snad nenaplní moje obava o významném útlumu investic do železnice kvůli motoristům. I když big boss bude stejně Babiš.

Jarda Stašek

Babiše jsem nevolil. Ale agrofert vyuzíva vlečky pro sva sila, hnojiva z Dusla, či chemii do svých chemiček, Deza, precheza. At je jaký chce, nepůjde tupě ideologicky likvidovat cargo jako banda modrých ptaků. Alespoň nechá vlaky žít.

Aronek

Já jsem ani neříkal, že by takto chtěl likvidovat železniční společnosti. Jen mám obavu i vzhledem k názorům pana všeministra Havlíčka a motoristům, že nutné investice do železnice se budou odkládat a nastane útlum. I vzhledem k tomu, co si napsali do programového prohlášení, mě to úplně optimismem nenaplňuje. Každý alespoň lehce obeznámený člověk s dopravní infrastrukturou musí uznat, že to je hlavně u železnic hromada nesmyslů a u dálnic a silnic víceméně pokračování v současném kurzu. Já osobně bych byl spíš pro lehký útlum ve stavbě silnic první třídy a snaha o snížení nákladů na dálnicích (viz. třeba nesmyslná… Číst vice »

MaC

Ono to v tuhle chvíli nebude úplně špatně, byť z toho, co tam má nastoupit za směsku, je mi blbě. Ty stavby to chce dokončit, protože v tom má stát nainvestované stovky miliard a ty stavby slouží tak nějak polovičatě. Po dokončení se jejich hodnota zvýší.

tarten

A proč vůbec spojujete pana Nemajitele s Agrofertem? Jistě nechcete naznačovat nic o miliardářovi, co by přihrával dotace sám sobě, nebo své rodině? 😀 😀

xyz

Předpokládám, že víte, že v roce 1998 (méně než 30 let zpět) byl ministr dopravy též děkanem dopravní fakulty ČVUT? 🙂

A ministr z let 2006 – 2009 byl ve Viamontu, což taky bylo „od fochu“, že.

N.N.

Standa Gross byl taky „od fochu“.

MMXA

Takže stačí kvalifikace „vlakem/autem jsem už jel“ 🙂

Slávek

Doplnil bych 2014 – 2019 byl ministrem bývalý ředitel fy Skanska.

dantex

ministr je politická funkce

Jirka

Lidi od Fochu tam byli dva za Babiše a moc dlouho to pod ním nevydrželi.

MMXA

To jsem neřekl, pokud rozumíte psanému textu. Vláda je nyní v demisi, proto by neměla již činit žádná dlouhodobější rozhodnutí. Jaká vláda se nám připravuje na značky mě opravdu netěší.

xyz

A ta nová vláda s tím udělá… co vlastně? 🙂

Už dříve se její nadcházející členové porůznu vyjadřovali, že ten rozpočet je – dle jejich názoru – nekvalitní atd.

N.N.

Někteří asi raději rozpočtové vakuum/provizorium.

xyz

Však před 4 roky to tak bylo.

Předložila vůbec tehdy Babišova vláda rozpočet nové sněmovně?

Nebo proč byl rozpočet schválen až 9. 2. 2022? https://www.mfcr.cz/cs/ministerstvo/media/tiskove-zpravy/2022/snemovna-schvalila-novy-rozpocet-s-defic-46455

PetrH

Ano, předložila: https://www.mfcr.cz/cs/ministerstvo/media/tiskove-zpravy/2021/navrh-statniho-rozpoctu-na-rok-2022-miri-43271

A v tom vašem odkazu z února 2022 máte, že ho přepracovali.

MartinS.

Rozpočet dostane sněmovna, ta ho vrátí vládě k přepracování, ale v případě vlády není diskontinuita, takže nová vláda dostane starý rozpočet, udělá v něm pár změn podle svých priorit a pošle ho do sněmovny zpátky. A sněmovna ho schválí, takže teoreticky by se to mohlo stihnout do konce roku.

MMXA

To já nevím co s tím udělá, jen vím že většina volila tak, že současná vláda jde od válu – bohužel. Sice jejich výkon nebyl ideální, ale směr kudy tu káru tlačili byl víceméně správný. Nu což, otevřeme tlamy a čekejme ty pečená kuřata.

MartinS.

Tato vláda to schválila, protože to po ní budoucí vláda chtěla. Nebo žijete v jiné realitě? Já poslední měsíc neslyším z úst Andreje, Karla a Aleny nic jiného než pošlete rozpočet do sněmovny.

MaC

Prej chtěla. Ti kdyby do toho rozpočtu nacházeli to, co by nová vláda chtěla, tak je tam schodek půl bilionu, příteli. Ti experti z Ano samozřejmě žádný stínový rozpočet nemají, mají jen ty svoje priority a plnou hubu keců.

Václav Šp

Jak příznačné pro Fialovu vládu. Do plánu SFDI dáme i to na co nemáme, a ono to nějak dopadne. To si mohli udělat pro sebe, a né pro novou vládu. Kupka byl neschopný ministr, viz Výtoňský most, a doufejme že zmizí v propadlišti dějin.

Libor

Naopak tlačit infrastrukturu je důležité. Dluh ( ne finanční) je stále veliký.

Jan Čermák

Propadliště dějin pamatuju. Myslíte jako oni , používáte stejně výrazy jako oni.

N.N.

Víte co by bylo špatně? Kdyby řešil jen ten 1 most a nikde se nic jiného nestavělo, nepřipravovalo.

MartinS.

Do plánu SFDI dáme to, na co si myslíme, že vyděláme příští rok, ale ještě si tím nejsme jisti. A pokud to nevyděláme, tak fond ty peníze nedostane. Ale je lepší být připraven na to, že peníze přitečou než potom zjišťovat, za co je utratit a rozdělit třeba důchodcům 13. důchody, protože na to máme.

Petr

No bože, no tak se 20 % staveb, které mají být zahájeny v roce 2026 zahájí až v roce 2027. Ony ty plány se totiž také musí tvořit s ohledem na ekonomickou a finanční realitu. Ne že se 100 km novostaveb na železnici nachystá k zahájení v roce 2027 a nikdo se ani nezamyslí, že rozpočet SŽ bude nutné zečtyřnásobit, aby se to všechno zvládlo postavit. Ale podobné je to i u dálnic. 260 km je rozestavěných a dalších 620 km se má rozestavět v nejbližších třech letech. To je naprosto historicky nevídané tempo. Ale máme na to peníze? Opravdu… Číst vice »

MMXA

Dva roky se jistě dají vydržet, většinou jsou to ale stavby které tam už měly dle slibů různých vlád v minulosti, stát minimálně 20 let.

lokodepo

Tak to jsem opravdu zvědav, zda a jak se na železnici budou určovat priority. Hodně jsem se pobavil. I hláškou, že „Situace je podle něj důsledek toho, že se podařilo zrychlit přípravu staveb.“. Kdepak, je to důsledek nenažranosti Skanzenu železnic a chaotické přípravy staveb.

jan.podestat

Tak ta hláška platí aspoň pocitově pro ŘSD, SŽ nikoliv.

N.N.

Příprava staveb se nikdy nedá nalinkovat přesně, vždycky to půjde někde líp než jinde a vlezou vám do toho nepředvídatelné věci.
Zdržovat připravené stavby jen proto, že původní pořadí bylo jiné, protože něčí tabulka s pořadím? Ne, díky, raději se přizpůsobit skutečnému stavu věcí, jinak se bude s dostavbou Dukovan čekat na Libeňák, přes který to nepojede.

WhoCares

Proboha, nerikejte takove veci nahlas. Jeste se toho nekdo chyti a na ten Libenak se fakt zacne cekat

MaC

Pro SŽ neplatí pro ŘŠD rozhodně ano.

panda

Je někde ten materiál rozpočtu SFDI ke stažení?

mgr.pavel

ŘSD i SŽ má podobný rozpočet, ale efektivita je nesrovnatelně jinde.

Zatímco dálnice se staví o sto šest, na železnici se toho reálně vylepšuje dost málo. Novou výpravní budovu nebo další kilometr modrého zábradlí či „rekonstrukci“, co je jen opravou, to za vylepšení moc nepovažuji.

Matěj V.

Nemají podobný rozpočet. ŘSD mělo vždy vyšší, než SŽ.

František

81 vs 63mld …ok. RSD ma i skoro 2x vic na investice, ale pojďme se podívat i na dopravní výkony. Železnice toho da tak 5% a ještě musi kde kdo dotovat provoz.

Matěj V.

No a nejsou dopravní výkony důsledkem toho, jak moc byly tyto módy financovány? Kdyby od revoluce byly rozpočty těchto organizací obráceně, vypadalo by to jinak.

Libor

Nene, jen by se rozkradlo víc, možná by bylo opraveno víc nádraží . Nic jiného…

N.N.

Všiml jste si, že se přestalo topit uhlím? Ano, peníze z plynovodních sítí mohly jít do železnice také, topilo by se i nadále uhlím.

MMXA

Nevypadalo, protože se změnila struktura průmyslu a požadavek na přepravu materiálu. Navím dnes fabriky stojí tam, kam žádné koleje nevedou. A plánovat sklad na cestě jako u kamionu taky moc s vlakem nejde.

jkjk

V nákladní dopravě jde (tkm) o 17 %, v osobní dopravě (oskm) 7,8 %.

2101

Tak na železnici jsou priority jasné, to k čemu jsme se EU zavázali do roku 2030 a už 2 roky zpátky bylo jisté že se to nestihne

Olin

No… Ona i D52 mává na Radka Damoklovym mečem. O sankčních doložkách s Poláky nemám hlubší povědomosti.

Jarda Stašek

Sotva se začalo více stavět, došly prachy. Co tomu velí za amatéry? Jak můžou plánovat dokoncení zakladní dálniční sítě, když to nemají finančně kryté. Přito by stačilo dvojnásobné mýtné a hned by chybělo jen cca 20mld. Asi strejdové spoléhají, že se pomodlí na magistrale a ty love se v Sfdi zjeví samy od sebe. I školak ví, že si nemůže koupit lízátko, kdyz nedostane od táty kapesný. Propanakrále, to je chaos.

Jirka z CB

A dopravci to hned promítnou do cen pro koncové spotřebitele. Někteří půjdou na buben. Super nápad. Co kdyby to zacvakal současný premiér a jeho voliči 🤔

tarten

Jasně, rohlík bude o půl halíře dražší.

JosefK

Koblihu?

Purnell

Mám radši donuty

Rosťa

Až přijde nová Politická garnitura, tak peníze nejde. Tak jako to bylo v minulosti, když vládl vůdce.Většina voličů nechápe co přinese vyšší zadlužení, takže je to cajk.

Olin

No… Prvně, než se rozohnime co se zadlužením udělá/al uherský gróf, tak bych koukl i na eskapády opavského elektrikáře. To jen tak pro objektivnější náhled na věc.

xyz

https://cs.wikipedia.org/wiki/Zbyn%C4%9Bk_Stanjura

„dále pokračoval na elektrotechnické fakultě VUT Brno, obor elektronické počítače.“

Čili kombinace programátora max. s projektantem slaboproudých (tedy těch počítačových apod.) zařízení.

Rozhodně ne elektrikář silnoproudu.

Slosor

Tak určitě, sice máme jasně nejnižší dluh vůči HDP ze všech sousedů, ale nebudeme investovat do infrastruktury a stimulovat ekonomický růst. Raději stavby odložíme, budeme dále zaostávat za Evropou a postavíme je za x let mnohem dráž.

Aronek

Ono je to ale komplikovanější než jen, že investice stimulují ekonomický růst. Ano, dobré a rozumné investice jej stimulují, ale mám obavu, že se zde začíná zapomínat na to, že by neměly být hlavním tahounem růstu ekonomiky. Postupně se začneme dostávat do bodu, kdy dané „investice“ nebudou mít tu návratnost, kterou by měly mít. Stavět celou infrastrukturu na dluh a pak se rozjímat nad tím, kolik máme kilometrů dálnic, ale za to ekonomicky nestojí. Pak se tím akorát tvoří pseudo-ekonomický růst a stát se úplně nesmyslně zadlužuje. A navíc ty požadavky na peníze do fondu sfdi budou v příštích letech… Číst vice »

Slosor

S tím by se dalo souhlasit, kdyby se se současnou infrastrukturou psal rok 1995. Jenže my prý chceme patřit na Západ a nechceme být skanzen uprostřed Evropy.
Ale my tím skanzenem bohužel jsme. Nemáme ani tu základní dálniční síť, kterou na Západě před 30 lety měli. A rozhodně nesouhlasím, že půjčit si na infrastrukturu je nesmyslné zadlužení. Naopak, moc smysluplnějších nenapadá.

Aronek

Do jisté míry a za určitých podmínek není nic špatného na financování infrastruktury dluhem, ale z dlouhodobého hlediska a v dnešní situaci to není úplně racionální. Nejefektivnější to je v časech ekonomické krize způsobené nedostatkem poptávky, kdy to pomáhá stimulovat ekonomiku. Půjčovat si ale vlastně na prakticky vsechny výdaje na infrastrukturu je ekonomický nesmysl a vláda by buď měla do jisté míry tyto výdaje tlumit, nebo snížit ostatní výdaje, které jsou výrazně méně žádoucí než investice do infrastruktury a kterých je obrovské množství. Tohle nepochybně způsobí statu v budoucnu ekonomické problémy.

MMXA

S tím by se dalo souhlasit, ale my se teprve blížíme k tomu, aby alespoň současné dálnice byly dostavěny po celé své délce.

mil

No zase tak tragicky bych to neviděl i když výhra to není, prostě se holt nebude čučet na plnou kasu a přemejšlet, za jakou hovadinu se utratí přebytek…. Problem se jen trochu otočil a to spravným směrem. Nebude to o tom „kam utopit peníze“, ale „co je teď potřeba nejvíce“. (otázka je kdo a jak určí ty priority)

Petr

Ale ony prachy nedošly. Současná rychlost výstavby není ohrožena. Ony akorát došly prachy na další zrychlování výstavby. Ty rozpočty ŘSD a SŽ nejdou navyšovat donekonečna.

MMXA

Zkuste hádat, kdo to zvýšené mýtné zaplatí. Malá nápověda – každý kdo si koupí cokoliv co bylo potřeba převést po silnici.