Dopravní stavby se musí utřídit dle priorit. Vláda schválila rozpočet SFDI s dírou 37 miliard
Ministr dopravy Martin Kupka a šéf ŘSD Radek Mátl na veřejné debatě v Dolních Chabrech. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

V příštím může podle Kupky doplnit peníze vyšší ekonomický růst.
V diskusi vůbec nevidím: mandatorní výdaje tvoří 90 procent rozpočtu. Stát naprosto nesmyslně promrhava naše daně kamkoli se podíváte. Rukou společnou a nerozdílnou se na tom podepsala ODS i ANO. Zefektivnit stát je ovšem práce na roky a nevděčná . Mnoho lidí bude křičet. Takže nám zase zvednou už tak vysoké daně. To umí. ODS i ANO. Financujeme běžný provoz státu v době hospodářského růstu dluhem, což je zločin. Ale financovat dluhem výstavbu infrastruktury nic špatného není. Takže ty křiky o chybějících penězích a zastavování staveb jsou jen politické hrátky. PS. Pamatujete jak, dnes génius , Kalousek zastavil výstavbu dálnic… Číst vice »
Ale pak nastává ten problém, kde je ta hranice financování infrastruktury na dluh. Je správné, pokud všechny příjmy státního rozpočtu jdou na pokrytí mandatorních výdajů a celé saldo rozpočtu jde na infrastrukturu, takto hospodařit ? Pokud by třeba ročně byl deficit 50 mld a tyto peníze šly na infrastrukturu, tak s tím nemám problém, ale takto se obávám, že politici budou říkat, že se peníze investují do infrastruktury, ale ve skutečnosti se bude takto muset republika zadlužovat jen proto, že přebývají masivní mandatorní výdaje, které tyto dluhy budou pokrývat.
Kalousek? Nepletete si ho s Bártou? https://www.denik.cz/z_domova/ministerstvo-zastavi-vetsinu-20100728.html
Nebo kterou dálnici nechal zastavit Kalousek?
Tato vláda a její ministři by už neměli dělat žádná větší rozhodnutí. Maximálně to připravit pěkně do desek pro vládu novou.
Vždyť nová vláda ani nemá vlastní návrh rozpočtu 2026 😁 co od nich chcete?
Zdá se Vám, že to pan Kupka dělal blbě? Tak se připravte nato, jak to zrajtují ti pornoherci…
Jak?
Ale no tak. Rajchl ministrem dopravy nebude. Dostane to Bednarik, konecně odborník místo mluvky. Snad se po 30letech vlády kecalů, co jim jde jen o koryta, dostane dopravu člověk od fochu. Kvůli odbornosti a ne za zásluhy ve straně.
Pokud to opravdu dostane Bednárik, tak doufám, že se snad nenaplní moje obava o významném útlumu investic do železnice kvůli motoristům. I když big boss bude stejně Babiš.
Předpokládám, že víte, že v roce 1998 (méně než 30 let zpět) byl ministr dopravy též děkanem dopravní fakulty ČVUT? 🙂
A ministr z let 2006 – 2009 byl ve Viamontu, což taky bylo „od fochu“, že.
A ta nová vláda s tím udělá… co vlastně? 🙂
Už dříve se její nadcházející členové porůznu vyjadřovali, že ten rozpočet je – dle jejich názoru – nekvalitní atd.
Jak příznačné pro Fialovu vládu. Do plánu SFDI dáme i to na co nemáme, a ono to nějak dopadne. To si mohli udělat pro sebe, a né pro novou vládu. Kupka byl neschopný ministr, viz Výtoňský most, a doufejme že zmizí v propadlišti dějin.
Naopak tlačit infrastrukturu je důležité. Dluh ( ne finanční) je stále veliký.
Propadliště dějin pamatuju. Myslíte jako oni , používáte stejně výrazy jako oni.
Tak to jsem opravdu zvědav, zda a jak se na železnici budou určovat priority. Hodně jsem se pobavil. I hláškou, že „Situace je podle něj důsledek toho, že se podařilo zrychlit přípravu staveb.“. Kdepak, je to důsledek nenažranosti Skanzenu železnic a chaotické přípravy staveb.
Tak ta hláška platí aspoň pocitově pro ŘSD, SŽ nikoliv.
Je někde ten materiál rozpočtu SFDI ke stažení?
ŘSD i SŽ má podobný rozpočet, ale efektivita je nesrovnatelně jinde.
Zatímco dálnice se staví o sto šest, na železnici se toho reálně vylepšuje dost málo. Novou výpravní budovu nebo další kilometr modrého zábradlí či „rekonstrukci“, co je jen opravou, to za vylepšení moc nepovažuji.
Nemají podobný rozpočet. ŘSD mělo vždy vyšší, než SŽ.
81 vs 63mld …ok. RSD ma i skoro 2x vic na investice, ale pojďme se podívat i na dopravní výkony. Železnice toho da tak 5% a ještě musi kde kdo dotovat provoz.
No a nejsou dopravní výkony důsledkem toho, jak moc byly tyto módy financovány? Kdyby od revoluce byly rozpočty těchto organizací obráceně, vypadalo by to jinak.
Nene, jen by se rozkradlo víc, možná by bylo opraveno víc nádraží . Nic jiného…
Tak na železnici jsou priority jasné, to k čemu jsme se EU zavázali do roku 2030 a už 2 roky zpátky bylo jisté že se to nestihne
No… Ona i D52 mává na Radka Damoklovym mečem. O sankčních doložkách s Poláky nemám hlubší povědomosti.
Sotva se začalo více stavět, došly prachy. Co tomu velí za amatéry? Jak můžou plánovat dokoncení zakladní dálniční sítě, když to nemají finančně kryté. Přito by stačilo dvojnásobné mýtné a hned by chybělo jen cca 20mld. Asi strejdové spoléhají, že se pomodlí na magistrale a ty love se v Sfdi zjeví samy od sebe. I školak ví, že si nemůže koupit lízátko, kdyz nedostane od táty kapesný. Propanakrále, to je chaos.
A dopravci to hned promítnou do cen pro koncové spotřebitele. Někteří půjdou na buben. Super nápad. Co kdyby to zacvakal současný premiér a jeho voliči 🤔
Až přijde nová Politická garnitura, tak peníze nejde. Tak jako to bylo v minulosti, když vládl vůdce.Většina voličů nechápe co přinese vyšší zadlužení, takže je to cajk.
No… Prvně, než se rozohnime co se zadlužením udělá/al uherský gróf, tak bych koukl i na eskapády opavského elektrikáře. To jen tak pro objektivnější náhled na věc.
Tak určitě, sice máme jasně nejnižší dluh vůči HDP ze všech sousedů, ale nebudeme investovat do infrastruktury a stimulovat ekonomický růst. Raději stavby odložíme, budeme dále zaostávat za Evropou a postavíme je za x let mnohem dráž.
Ono je to ale komplikovanější než jen, že investice stimulují ekonomický růst. Ano, dobré a rozumné investice jej stimulují, ale mám obavu, že se zde začíná zapomínat na to, že by neměly být hlavním tahounem růstu ekonomiky. Postupně se začneme dostávat do bodu, kdy dané „investice“ nebudou mít tu návratnost, kterou by měly mít. Stavět celou infrastrukturu na dluh a pak se rozjímat nad tím, kolik máme kilometrů dálnic, ale za to ekonomicky nestojí. Pak se tím akorát tvoří pseudo-ekonomický růst a stát se úplně nesmyslně zadlužuje. A navíc ty požadavky na peníze do fondu sfdi budou v příštích letech… Číst vice »
No zase tak tragicky bych to neviděl i když výhra to není, prostě se holt nebude čučet na plnou kasu a přemejšlet, za jakou hovadinu se utratí přebytek…. Problem se jen trochu otočil a to spravným směrem. Nebude to o tom „kam utopit peníze“, ale „co je teď potřeba nejvíce“. (otázka je kdo a jak určí ty priority)