Boj o pokuty z radarů. Radnice odmítají návrhy vznikající vlády, aby peníze zamířily do státní kasy
Radary úsekového měření v Plzni. Pramen: Město Plzeň

Některé radnice plánují odstranění radarů, pokud ke změně dojde. Expert varuje před zhoršením bezpečnosti.
V clanku ani slovo o tom, kolik na tom vydelavaji na mesta prilepene soukrome firmy. Maji jeste porad provize z kazde pokuty, nebo ten system uz funguje jinak?
Klidně ať jsou radary úplně všude, jezdím podle pravidel a za 20 let jsem nedostal jedinou pokutu. Doporučuju ostatním řidičům dělat to samé!
Klidně ať jsou, ale ať se ty zisky posílají náhodně vylosovaným nemocnicím, školám, domovům důchodců a dětským domovům.
Tím by zmizel ten střet zájmů, který radnice při „policingu for profit“ nutně mají.
Takže je obcím bezpečnost ukradená, pokud se na ní nedá rejžovat?
Provozování radarů, posílání pokut a řešení správních řízení něco stojí, takže ano, pokud peníze z pokut nebudou pokrývat tyto náklady tak si je prostě obce nebuou moci dovolit.
V návrhu bylo, že obce dostanou proplaceny veškeré náklady spojené s měřením rychlosti. Chápu to tak, že vše co jste vyjmenoval bude zaplaceno. Respektive, že pošlou státu až to co zbyde po zaplacení těchto nákladů
To, aby se počet radaru snížil, je cílem. Motoristé měli v programu cosi i snižování zbytečné buzerace řidičů. Turek a spol. mají rychlostní limity na háku a tohle jim usnadní jejich život.
Myslí si, že radar by měl být financován státem, spravován obcí a platba by měla být rozdělena.
Obec navrhne umístění na základě podnětů (rychlost, hluk, atd…)
Stát schválí, zaplatí, předá do správy ale bude si z pokut brát %.
Myslím, že pokud jde obcím opravdu o bezpečnost, tak by neměly mít problém, pokud by z pokud pokryly náklady a zisk šel do státního rozpočtu. Ale realita je taková, že bezpečnost je důvodem jen u části obcí a část to má jako reálný byznys. Znám několik případů, kdy byly radary instalovány, aniž by byl důvod instalace podložený třeba čísly nehodovosti a jediným důvodem bylo, že v tom místě řidiči jezdí rychleji – typicky začátek/konec obce, různé proluky, apod. Jasně, budete mi oponovat, že předpisy jsou předpisy a každý je povinen je dodržovat. Ale sorry, trestat automatickým systémem tohle bez tolerance… Číst vice »
Bez tolerance? Aspon si nevymyšlejte.
Čtu to tak, že rozesílají pokuty i za rychlost 51 km/h (což se skutečně děje) po odečtení 3 km/h, což není žádná „tolerance“, ale pouze odečet pro eliminaci nepřesnosti měření.
jeste k tomu pripoctete podmerovani rychlomeru (u vetsiny aut) a mate tom padem celkem vysokou toleranci 6-7 kmh.
to vam nestaci?
No to je ale spíš problém. Já třeba vidím u mého auta rozdíl mezi letními a zimními pneu. U zimních to měří skoro přesně a u letních to ukazuje o 4-5km/h více než reálně jedu. A to je auto firemní na operák, kde jsou tovární pneu dle tp.
Jak v těchto podmínkách mám vědět, že nepřekročím limit o pár km/h? To prostě nejde. Za mě by tolerance měla být 10km/h, protože kdo jede šedesátkou v obci fakt není nebezpečný a měli bychom se víc soustředit na ty co na to totálně kašlou a jezdí v obci opravdu rychle.
vy mate zimaky na vetsim polomeru, nez letni kola? zajimave.
ale stale – jste na limitu. i kdyz tam budete mit nejvetsi prioustna kola, tachometr nikd nebude ukazovat mene, nez slutecne jedete.
oprvdu si myslite, ze nejste v 60 nebezpecny? rozdil v brzdne draze u normalniho auta je mezi 50 a 60 cca 10 metru. To je, specialne v obci, dost rozdil. jeste stale si myslite, ze nejste nebezpecny?
Není žádný důvod toto přičítat. Naopak, protože tachometry aut neměří přesně, tak je to důvod přidat třeba další tři kilometry k té odečítané toleranci. Člověk tak nějak tuší, že aby jel třeba 50, musí mít ručičku někde okolo 55. Bezpečnější ale každopádně je, když řidiči čumí z před sebe a do zrcátek místo na tachometr. Nicméně, ano, přiznám se, že tam, kde se měří rychlost, tak sleduji víc tachometr a po radarech, kamerách a čárách na silnici než by bylo zdrávo pro bezpečnost provozu. U novějšího auta používám omezovač rychlosti, který nastavuji obvykle o pět kilometrů za hodinu výš než… Číst vice »
Jasně, že bez tolerance. Jedete 54km/h a dostanete flastr. 3km/h jedle zákona nepřesnost měření.
ano, to je tolerance.
on totiz ten radar meri velmi presne. ta nepresnost je tam jen pro jistotu.
a pokud k tem 3km pripocteme podmerovani rychlomeru (ktere se v techto rychlostech pohybuje kolem dalsich 2-3 kmh) tak mame krasnou toleranci 5-6 kmh.
pokud vam ani toto nestaci.
Ale třeba ani těch 54 km/h nejedete, jenom 51 km/h, protože Vám měřák naměřil víc.
Za mě ty radary co já znám nejsou špatné. SPíš mě zajímá, kolik úředníku republikově ty obce a města na to najmuli? 1000? 500? To může být třeba 1 mld Kč jen na plat a místo. Tam by to chtělo nějak centralizovat a digitalizovat a zisky posílat zpět městům.
Ideálně to měřit rovnou v autech a posílat automaticky, že?
Stát se na těch radarech nějak podílel? Nepodílel. Jenom má vláda potřebu rozdávat „dárky“ a nemá na to peníze. Pokud města a obce investují výnosy z radarů do silnic, ulic a bezpečnosti, je to dobře. Když o zdroj peněz přijdou, bude je to stát velké úsilí, aby dostali na základě nejrůznějších žádostí aspoň polovinu a někdo bude rozhodovat, jestli byli dost hodní a zaslouží si.
A pokud jde o umístění radarů, pravidla jak se má kde jezdit jsou jasná. Pokud je řidiči nerespektují, musí platit. Tak to prostě je.
I když tam nejsou nehody? I když to nezvyšuje riziko? I když ta cedule s označením obce je tam, kde žádné domy a lidi nejsou?
Nepřiznávat si míru rizika a čekat, jestli/až k průšvihu dojde, je neodpovědné. Samozřejmě znám i naprosto nepřiměřené třicítky zejména při příležitosti různých prací, ale těch se tato měření většinou netýkají.
Stát není schopen kasírovat přetížené kamiony na dálnicích, ale vidí, že obce vydělávají na rychlostních radarech. Jako Jakeš záviděl Zagorové tak naši troubové závidí zisky obcím a snaží se zavést socialistické nikdo nemá nic.
Stat neni schopen ani nejak odchytavat cca 3% borcu bez dalnicni znamky, lidi co nedodrzuji bezpecne rozestupy, levo/stredoproudare … vyberou si jen to nejsnazsi, rychlost a posilaji to jen ten, kde je to snadne.
Jestli mestu vadi vypadek prijmu, muzou zkusit spatne zaparkovany auta, pejskare co neuklizi hovna apod. …
V Rakousku na některých úsecích sjíždí všechny kamiony z dálnice a povinně se váží, poté jedou dál. U nás nic takového nemáme.
A mimo jine i proto cely balkan jezdi pres nas. A pak nejsou mista na parkovani, stoji se vsude mozne, prave pruhy obsazeny kamiony, a v rakousku na silnicich pohoda + samozrejme cena myta rozhoduje taky…
Mně by přišlo logické, kdyby radar provozoval vždy ten (a ty peníze šly do rozpočtu toho), kdo je správce dané komunikace, tj. z dálnic a silnic I. třídy státu, ze silnic II. a III. třídy kraj a u místních obec.
U průtahu silnice první třídy skrz zastavěné území obce to může být k diskusi, ale aby obec vydělávala na dálnici a argumentovala bezpečností, je trochu absurdní…
Však těm obcím se do instalací radarů na dálnice nechce, ta měření se dělají jen kvůli opravám a oni musí kvůli tomu nabrat lidi, zaplatit infrastrukturu a vyřizovat to, na D4 to kvůli tomu že jsou radary vypnuté, ale lidi nabraní působí na rozpočty obcí dokonce negativně.
Ano na dálnicích a silnicích první třídy mimo obce by to mělo být v gesci ŘSD, ale také takových míst je v ČR minimum.
Tak co timto motoristicka vlada sleduje je snad jasne – provoz radaru v obcich postupne zrusit. Obce si bez prijmu z pokut samozrejme nebudou moct dovolit urednicky a servisni aparat na provoz.
Konecne si kazdy majitel jednickove oktafky v dyzlu bude moct vyzkouset jak mu to coudi kdyz to rozpali na 250.
Radar by melo byt jen nejaky rychly docasny reseni a nebo pouzit tam, kde to nejde vyresit stavebne. Zadna s tech stezujicich si obci zadny stavebni upravy kupodivu neplanovala … slo jen a jen o penize.
souhlasím, nicméně je třeba si uvědomit, že na silniční síti budou i tak úseky, kde stavební úprava (např. z důvodu vedení tranzitní nákladní dopravy) není možná a řidiči tam jezdí rychle.. holt když nějaké procento řidičů nedodržuje pravidla, tak jsou na tom biti všichni..
Tezko muzes planovat stavebni upravu, kdyz ti silnice nepatri…
O dalsich aspektech jako finance nebo schopnost ceskych ridicu jet 100 i tam, kde to teoreticky nejde, nemluve.
Úřednický a servisní aparát by logicky měli patřit do těch nákladů, a ne do toho zisku, co by se měl odvést státu. Ale samozřejmě nevíme, jak to reálně budou implementovat.
Je jasně vidět, že jde o peníze. není to tak dávno, co bylo z haló z D4, kde musí propustit několik úředníků, kvůli malému výběru. A pokračoval bych i „zdanit“ třeba 50% výběr pokud od strážníků MP. A vůbec proč ty pokuty nevybírá centrálně jedno místo, vše se dnes děje online, popř. kdo nemá datovku, tak to dostane poštou a vůbec výběr pokud není vázaný podle katastru.
prosím, nešlo by to česky?
V první řadě o umístění radarů rozhoduje na žádost obcí PČR a ta by měla vyhodnotit, zda je radar potřeba za účelem dodržování rychlosti, snížení hluku. Z logiky věci by tak PČR neměla schválit žádný radar, který je jen na výběr pokut. Bohužel z vlastní zkušenosti vím, že například to co projde na PČR v jednom kraji, neprojde u PČR v souedním kraji.
Za mě by to jednoznačně mělo zůstat obcím, pokud jsou ty radary v obcích. Ale třeba radary na dálnicích, nebo silnicích 1. třídy mimo intravilán obce by měl naopak spravovat jeden odbor pod ŘSD, tam je docela bizar, že to řeší nějaké obce, co jsou náhodou v okolí a berou z toho peníze.
Obecne by stacilo rict – radary na dalnicich. Silnice 1. tridy radary v extravilanu snad zadne nemaji, nebo je jich fakt par. Ja zadne neznam.
Ale jo, par jich je. Treba na I/3 na dlouhem useku pred Benesovem.
Nebo úsek Olšova Vrata – Karlovy Vary na I/6.
Určitě je to krok správným směrem, protože tam, kde jsou radary opravdu potřeba kvůli bezpečnosti, tam zůstanou, ale tam, kde si je obce nainstalovaly jako důl na peníze, tak zmizí, a to je jedině dobře.
P.S. Motoristy jsem nevolil.
ono je to stejně legrační, kolik lidí se nechá “ dolovat“ s tím, že si asi myslí , že oni jedou sice rychle ale přesto bezpečně. Jak jinak si vysvětlit větičky typu“ tam kde jsou radary opravdu potřeba kvůli bezpečnosti, tam zůstanou?“
A co je rychle a co je bezpečně? Některá města mají na vybraných úsecích i 60 či 70 km/h, jiná v podobných místech mají stále 50 km/h. V Německu a Rakousku je mimo obec 100 km/h, v Polsku mají přes noc v obci povolenou 60 km/h… mají tam kvůli rozdílné max. rychlosti víc nehod?
Tak motivace obou skupin je jasná, to asi víme. Prachy… A když se tyhle dvě skupiny servou, že budou chlupy a kusy kůže lítat, tak se budu jenom dobře bavit, možná si objednám i kávičku…
Jenze skupina „obec“ vase prachy vyuzije spis na reinvestici do infrastruktury. Protoze
obraci kazdou korunu.
Skupina „vlada“ prachy vyuzije aby se snazila zalepit zvykackou diru v trupu titaniku zvanou „mandatorni vydaje“ aneb duchody.
To co popisujete je spíš důsledek RUD, ne? Máme příliš centralizované rozdělování financí, v tom souhlas.
Nicméně je nepravda tvrzení, že obce obrací každou korunu, ale stát má peněz spoustu. Obce sedí na miliardách ušetřených korun z minula, zatímco stát hospodaří každoročně s velkými schodky.
To samo o sobě nevypovídá o tom, kdo těch peněz kolik má, ale spíš jak umí hospodařit. Obce občas i šetří na nějakou užitečnu akci („sezení na miliardách“), zatímco státní instituce jsou legendrání tím „musíme utratit peníze do konce roku, protože jinak nám nejen propadnou, ale rovnou nám snížej rozpočet na další rok“.
takze proto, ze obce setri aby meli na vetsi akce a vy obhajujete jejich znarodneni?
takze v dalsim kroku budete obhajovat i to, az nova vlada prijde s tom, ze obcanum znarodni uspory, protoze prece stat ma malo?
potad doufam, ze to nemyslite vazne.
Obce obrací každou korunu? https://www.rozpoctovarada.cz/seznamzpravy-cz-rozhovor-s-m-hamplem-ceske-obce-sedi-na-miliardach-experti-statu-navrhuji-jak-si-na-ne-sahnout/
to, ze obce setri a spori neni v rozporu s tim, ze obraci kazdou korunu.
Tak až z toho bude koukat i bezpečnost a ne jenom rejžování, tak bych si k té kávě dal i větrník. Do té doby je mi to fuk, mě ta vteřina ušetřená za to nestojí, abych někomu vylepšil rozpočet, ale tu rvačku o ty prachy si rád zkouknu.
Dalo se něco takového čekat. Je to v souladu s názorem jedné z koaličních stran. Nemám pocit, že by byly radary na místech, kde dodržování rychlosti nemá smysl. Nejčastěji jsou to průjezdy obcemi, kde je extrémní doprava (např. I/38, I/50) nebo, když je tu zmíněn Slavkov u Brna, tak radary měří rychlost 70 km/h na křižovatce u Velešovic, což je na vrcholu kopce a z vedlejší silnice se tam odbočuje vpravo i vlevo na hlavní. Tam je to o život i při těch 70 km/h. Podle hesla „auto na prvním místě“: neměřit rychlost, přivírat oči nad přetěžováním, fixovat ceny dálničních… Číst vice »
Např. u těch Velešovic je takový drobný šikanozní problém v tom, že to jinak rozumné omezení 70 km/h v problematické křižovatce pokračuje zcela bezdůvodně i kus za ní (ta autobusová zastávka je příliš blízko u křižovatky, aby se příp. zrychlení aut mohlo nějak negativně projevit). Důvod byl prostý – chtěli ušetřit 2 sloupy a několik metrů kabelů, tak jsou kamery na společných sloupech jen na vnějších okrajích úseků.
Zrovna toto mi přijde jako (skoro) dobrý nápad. Dnes jsou radary často tam, kde z nich obec vybere co nejvíc peněz, ne kde nejvíc pomůžou bezpečnosti provozu – typicky těsně u vjezdu do obce a ne třeba před školou kde je hodně dětí. D“vodem pro tyto radary není bezpečnost, ale lehký dodatečný příjem dané obce. Pokud je cílem obce zvýšit bezpečnost, pak dá radary na nebezpečná místa a peníze z nich až tak neřeší. Pokud nějaká obec nemá peníze na nstalaci či provoz radarů, ok, pak ať ten návrh pozmění tak, že pokuty půjdou obci do výše nákladů na radar,… Číst vice »
Nestačilo by prostě těch 50 km v obci prostě jet? Pak nemusíte řešit, jestli je radar tam či onde. A jako bonus k tomu ještě přijdou obce o příjem z radarů “tou správnou cestou”.
Hele ale můj příspěvek o mně jako řidiči fakt není. Já skoro vždy jezdím dle předpisů a nemám problém zaplatit pokutu pokud předpisy poruším. Já se na silnicích nechovám prasácky, kvůli mně ty radary potřeba nejsou.
Moc rád bych, aby řidiči „prostě tou padesátkou jezdili“, pak bychom žádné radary řešit nemuseli. Ale protože někteří řidiči jsou prasata, radary bohužel potřeba jsou.
A protože některé obce zneužívají současné legislativy čistě k vlastnímu obohacení a ne ke zlepšení bezpečnosti, pak je nějaká změna na místě.
oo, takze je pouzivaji k vlastnimu obohaceni – ta retorika mi trosku pripomina komunisty.
jak mohou obce zneuzivat neco, co je naprosto legalni? ano, jedine, xo delaji, ze vyuzivaji hlouposti ridicu. ale to je chyba tech ridicu, ne obci.
proc hledate problem kdekoli jinde, nez u jeho puvodu?
Dle vaší logiky jsou Babišovy korunové dluhopisy v pořádku, protože jsou plně legální. To že amorálně ušetřil miliony na daních (peníze které on fakt nepotřenbuje, ne, nezávidím mu je ale zkrátka peníze které on nidky do konce života nemá šanci utratit), a ušetřil je v rozporu s ideou toho zákona, to vám nevadí..?
De iure si obce klidně můžou dát značku „max 10kmh“ v celé obci a pokutovat kohokoliv kdo to poruší. Ale asi to nebude správné, že?
Zákony mají být pro lidi, ne lidi pro zákony, prosím.
Obce si jen tak nikam žádnou značku 10 kmh dát nemohou. Ani deiure, ani defacto.
Ad korunove dluhopisy – pokud to legislativa umoznovala, tak (jakkoli jinak stbaka nemusim) proc bych mel kvuli tomu nejak hejtit babise? Hloupy kdo dava, hloupejsi kdo nebere. Tady je vinikem zakonodarce, ne Babis.
A i kdyby – tady je situace malinko jina. Jen vy ji zcela nesmyslne srovnavate.
Zatimco u korunovych dluhopisu slo i tak o celkem “klicku”, tak tok penez z mestskych radaru neni zadna “klicka” ale normalni priznana cast legislativy za timto konkretnim ucelem.
přesně, naše známá , mimochodem vynikající právnička, jezdí nedaleko od nás přes úsek měřený radarem a pravidelně tak přispívá do něčí kasy. Vzdělaná chytrá paní , matka od dětí a stejně hlásá “ že ona v tom úseku měření nevidí žádnou logiku“ . Přitom se tam jede po silnici I. třídy přímo do přechodu pro chodce z kopce a druhým směrem do kopce do nepřehledné křižovatky a ještě před radarem tam bylo několik těžkých bouraček “ i když je to široké, přehledné a ta rychlost je zbytečně malá ač z jedné strany jsou tam nějaký vilky za keři“ což je… Číst vice »
„snížení motivace obcí radary na nebezpečné úseky vůbec instalovat, což není žádoucí – neměli bychom páku na piráty silnic“
Motoristé sobě! Přece je nikdo nebude brm brm omezovat.
Motivací obce má být bezpečnost v obci.
A proto vadí měření na vjezdu do obce a poplatky obci, kde svým nepřiměřeným chováním mohu místní omezovat a ohrožovat…
nemělo by se to ale opírat o to, že obce pláčou, že jim vypadnou příjmy z rozpočtu. Pokuty by měl být je n takový bonus a účelově ho použít na bezpečnost (lampy, chodníky, a další věci)
Což je faktor nezávislý na tom, kdo získá vybrané peníze, ne?
Jinak řečeno obci může být jedno, kolik peněz z provozu radarů získá. Obci jde o bezpečnost na svém území, ne o peníze.
Pokud obci půjde o bezpečnost, radary ponechá. Pokud obci jde jen o zisk z radarů co stojí na místě s nesmyslně omezenou rchlostí jen aby nachytali co nejvíc řidičů, pak takové šikanozní radary zmizí.
A proc by ty penize nemohla ziskat obec?
Obce u nas obecne mic penez nemaji, a tyhle penize jsou vetsinou skonzůovane celkem rozumne na rozvoj obce.
Nebude lepsi, kdyz se ty penize pouzijou na neco takoveho, misto toho aby je prozral stbak s dvema fasounama?
Já si pamatuji relativně nedávné články o tom že obce mají naspořené miliardy takže obce mají na své výdaje peněz dost.
Takze vy budete trestat obce za to, ze spori? navic, kdybyste ty clanky docetl az dokonce, tak byste se dozvedel, proc spori a ze jsou k tomu defakto nuceny.
jako ne, tohle mi uz hlava nebere. jako fakt trestat je za to, ze spori aby meli na vetsi stavebni akce… muzete si podat ruce s okamurou a dalsimi populisty.
A jsou DNES ty peníze z radarů účelově vázány na „celkem rozumný rozvoj obce“?
Nejsou.
A to vadi? nebo vam vadi i to, zemobce ty penize na svuj rozvoj pouzivaj, aniz by na to meli zakon?
Však tak jsem to myslel. Ať obec dá radary tam, kde si např. místní stěžují na porušování rychlosti/nebezpečnost nezávisle na tom, že z toho nebude finančně nic mít (peníze na provoz zůstanou), obci jde přeci o blaho svých občanů.
Na druhou stranu jsou mnohé obce, které si výnosy z čerstvě instalovaných radarů obratem zahrnuly do zisků, což příliš nepřidává důvěryhodnosti, že jde o bezpečnost, takové Říčansko je doslova legendární.
https://techsvet.cz/nejnovejsi-zpravy/stredoceske-ricany-jsou-postrachem-ridicu-mala-obec-ma-66-radaru-a-na-pokutach-rejzuje-desitky-milionu/veronikasommrova/
A kam to mají zahrnovat? Možná do přebytků s využitím na extra akce další měsíc/rok… A my jim tu radost neuděláme, nepojedeme v obci dovolenou rychlostí, aby ty příjmy neměli…
a kam jinam, nez do ucetnictvi, by je meli dat? kdyby je tam nedali, tak tady zas budete obce obvinovat, ze kradou a kdesi cosi.
Případ Říčan jen ukazuje, že značná část lidí je hloupá, pokud tedy těm lidem není jedno, že ty pokuty platí. Jestli někdo platí pokuty opakovaně, tak by asi měl vyhledat spíš léčení než nadávat na radary. Jinak jsem asi nezaznamenal místa, kde by byly radary zbytečně. U vjezdů do obce se to asi hodí, pokud hned za značkou jsou baráky. A pokud ty obce vydělávají, tak je to asi fajn ne. Aspoň mají peníze, který můžou použít ke zvelebování obce. Až bude počet přestupků a výběr pokut tak malý, tak lze radar vypnout. Ale jelikož jsou mezi námi grázlové a… Číst vice »