Silničáři začali u hradeckých Svobodných Dvorů stavět protihlukové stěny za 100 milionů

Stavba protihlukových stěn na D11 u Hradce Králové. Autor: Vlastimil Weiner / Česká televizeStavba protihlukových stěn na D11 u Hradce Králové. Autor: Vlastimil Weiner / Česká televize

Celkem tři kilometry protihlukových stěn silničáři přislíbili místním spolkům a samosprávám před zahájením stavby dálnice v roce 2018.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo na okraji městské části Svobodné Dvory v Hradci Králové výstavbu protihlukových stěn, které čtvrť oddělí od dálnice D11. Dálnice prochází Svobodnými Dvory od prosince 2021, protihlukové betonové stěny stavbaři postaví přerušovaně po obou stranách dálnice mezi 91. až 96. kilometrem. Jejich celková délka bude více než tři kilometry. Výstavba stěn vyjde na 97,5 milionu korun bez daně, hotovo by mělo být do podzimu.

„Celkem tři kilometry nových protihlukových jsme začali stavět na základě memoranda, které jsme uzavřeli jak s Královéhradeckým krajem, tak s místními lidmi a spolky, před tím než jsme tento úsek dálnice začali stavět. Dopředu jsme se zavázali, že po zprovoznění dálnice se nestane, že mávneme rukou nad hlučností z dálnice a že se o to postaráme,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Město a místní spolky v roce 2018 zablokovaly stavební řízení k D11, po podpisu memoranda odvolání stáhly.

Expertní hluková studie s výhledem do roku 2050, kterou si ŘSD nechalo zpracovat, podle Rýdla potvrdila správnost osazení protihlukových stěn v daném úseku. „Stavíme tak, jak nám umožňuje příprava. Pokud jsme měli nějaké drobné zpoždění, tak se omlouváme všem v okolí. Nemáme informace o tom, že by bezprostředně po zprovoznění tohoto úseku došlo k tvrdému zásahu hlučnosti do okolí. Důležité je, aby v následujících desetiletích hluk byl tady eliminován a to se podaří od letošního srpna,“ řekl Rýdl.

Stavba přinesla omezení. Pracuje se na krajnici a v části přilehlého pruhu. Dál se jezdí v každém směru dvěma jízdními pruhy, ale jsou dočasně zúžené. V místě stavby byla snížena rychlost. „Omezení by mělo trvat do 22. srpna. Poté budou pokračovat dokončovací práce, pro řidiče bez omezení,“ řekl vedoucí oddělení přípravy a realizace ŘSD Jan Rádl.

Stavbě protihlukových stěn předcházelo několik měření hluku, které zadalo město. Na základě prognóz intenzity dopravy a výpočtů hlukové zátěže by podle silničářů po zprovoznění navazujících připravovaných úseků D11 mohly být překračovány hygienické limity hluku. Od hluku by se mělo ulevit zejména lidem v zástavbě kolem Spojovací a Klacovské ulice, základní škole a lokalitám Kozlovka a Chaloupky.

ŘSD připravuje výstavbu protihlukové stěny také na dalším místě D11, u Černožic na Hradecku. „Soutěžíme zhotovitele. Jedná se o protihlukovou stěnu o délce 600 metrů pouze po jedné straně dálnice, a to ve směru na Jaroměř, v ceně přes deset milionů korun bez DPH,“ řekl Rádl.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.

Tagy D11 Hradec Králové Protihlukové stěny ŘSD
19 komentářů