ŘSD dokončilo průzkumy ke stavbě Pražského okruhu, našly se hlavně magnety pro krávy

Úsek Pražského okruhu Modletice - Běchovice, vizualizace. Pramen: ŘSDÚsek Pražského okruhu Modletice - Běchovice, vizualizace. Pramen: ŘSD

Přípravné práce budou v nadcházejícím období vegetačního klidu pokračovat kácením stromů.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) aktuálně dokončilo průzkumy pro zadání stavby Pražského okruhu v úseku D1 – Běchovice. Průzkumy jsou součástí přípravných prací, v lokalitě budoucí dálnice se postupně vystřídali pyrotechnici, archeologové a specialisté na archeogeofyziku*.

Opakovaně prozkoumali plochu o rozloze více než 239 hektarů. Bomba ani munice se podle ŘSD nenašly, překvapilo ale nebývalé množství magnetů. Ty údajně mají na měřicích přístrojích stejně silný signál jako například letecká bomba.

„Během průzkumu byla realizována téměř tisícovka kopaných sond, aby byl ověřen zdroj detekovaného signálu,“ uvedl Jiří Chládek, expert na pyrotechnické průzkumy a soudní znalec, který se na pyrotechnickém průzkumu podílel. „Převážně ručně bylo vykopáno několik set kilogramů detekovaných předmětů. Odhadem při tom bylo odkopáno na 250 krychlových metrů zeminy,“ dodal Chládek.

Pražský okruh, úsek 511 Modletice - Běchovice. Pramen: ŘSD

Pražský okruh, úsek 511 Modletice – Běchovice. Pramen: ŘSD

Nebývalý výskyt magnetů vysvětluje metodami chovatelů dobytka. Magnety se údajně dávají krávám do krmiva, aby na sebe navázaly vše kovové, co kráva sežere. Má to zabránit vnitřním poraněním přežvýkavců. Magnet projde trávicí soustavou a společně s hnojem se následně dostane na pole. „Magnetometr pak takový signál detekuje a výsledný signál na mapě měření je srovnatelný se signálem od letecké bomby,“ popsal Chládek.

Přípravné práce budou v nadcházejícím období vegetačního klidu pokračovat kácením stromů. Vykácené plochy následně pyrotechnici také prověří. ŘSD zároveň vybírá zhotovitele záchranného archeologického průzkumu, který by měl začít příští rok po získání stavebního povolení pro dostavbu tohoto úseku Pražského okruhu. Vydání stavebního povolení ŘSD očekává v prosinci letošního roku.

Úsek Pražského okruhu Modletice – Běchovice označovaný číslem 511 bude měřit 12,6 kilometru. Aktuálně jde o nejdůležitější chybějící část tuzemské dálniční sítě podle dopravního zatížení. Tranzit tak proudí přes pražskou část Spořilov a po Jižní spojce.

Předpokládané náklady činí téměř 12 miliard korun, hotovo by mělo být dle dnešních odhadů v roce 2027, tedy 17 let po posledním stříhání pásky na Pražském okruhu. V roce 2010 prezident Václav Klaus otevřel úsek mezi D5 a D1.

*Archeogeofyzika

Nebo také geofyzikální prospekce pro archeologii. Doplňuje zjišťovací archeologický průzkum. Je důležitým podkladem pro ZAV (záchranný archeologický výzkum). Pro minimalizaci nákladů na prováděný ZAV se vytypují plochy s negativním a pozitivním výskytem archeologických situací. Na tomto základě se určí, kde bude probíhat plošný výzkum a kde jen takzvané rýhování. Pokud se rýhováním nic nenalezne, je plocha uvolněna pro stavbu. Pokud je identifikován nález, je rýhování nahrazeno plošným výzkumem.

Tagy Modletice - Běchovice Pražský okruh ŘSD SOKP 511
22 komentářů