ŘSD chce příští rok začít se třemi dalšími úseky D35, pro část Janov – Opatovec už vybrala archeology
Do jednání o D35 u Litomyšle nečekaně vstoupili ochránci přírody ze Šumperka. Tvrdí, že stavbu nechtějí blokovat.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) udělalo další krok k tomu, aby příští rok začalo stavět tři další úseky dálnice D35. K zahájení stavby má dojít na třech úsecích o celkové délce téměř 28 kilometrů. Z Opatovic do Ostrova se již dálnice staví, otevřena bude příští rok.
Příští rok chce ŘSD zahájit dva úseky, které na sebe nenavazují: šest kilometrů z Vysokého Mýta do Džbánova a téměř 12 kilometrů z Janova do Opatovce. Pro oba úseky má ŘSD již územní rozhodnutí, zažádáno má o stavební povolení pro úsek Hořice – Sadová. Ten měří deset kilometrů.
Dál je zatím ŘSD u druhého úseku za Litomyšlí, kde již vybralo i firmu na takzvaný záchranný archelogický výzkum. Zakázku za 87 milionů korun získala Eurovia CS a Archaia. Stavět se začne současně zvlášť i most přes železniční koridor z České Třebové do Svitav. Na most zatím běží soutěž.
ŘSD vybralo i projektanty na dokumentaci pro soutěž
Do poslední fáze přípravy vstupuje také úsek Džbánov – Litomyšl, kde již ŘSD vybralo dodavatele projektové dokumentace pro zadávací řízení. Soutěž za 66 milionů korun vyhrálo sdružení HBH Projekt a Pontex.
Na D35 je nejkritičtějším místem z hlediska povolování úsek okolo Litomyšle. ŘSD zde uzavřelo průlomovou dohodu s místními, kterými se nelíbilo vedení trasy. Všechny strany ale překvapil vstup ČSOP Šumperk do řízení o této dálnici. O aktivitě ekologické organizace informoval jako první Svitavský deník. „Nechceme nic blokovat, zdržovat nebo prodlužovat řízení. Jde nám o to, aby se dodržovaly všechny připomínky, nařízení a doporučení,“ citoval Svitavský deník předsedu Českého ochránců přírody Šumperk. Slavomíra Bušinu.
Zástupci ŘSD, města a okolních obcí se zatím pravidelně potkávají. Podle účastníků schůzek se zatím děje vše tak, jak si jednotliví signatáři memoranda slíbili. „ŘSD v podstatě naše podmínky plní, dolaďujeme detaily. Kdyby ŘSD jednalo s dotčenými občany vždy a všude jako dnes u Litomyšle, tak by se pravděpodobně přípravy dálnic výrazně urychlily. Dodržení termínů ale mohou ovlivnit další vlivy, například současné hospodaření státu,“ okomentoval jednání Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice.