egoe-plus
Zprávy

D35 má další dvě klíčová povolení, odpůrcům stavby se nelíbí načasování

Vizualizace D35 u Litomyšle
Vizualizace D35 u Litomyšle

Ředitelství silnic a dálnic získalo dvě klíčová územní rozhodnutí pro stavbu dálnice D35. Jde o úseky kolem Litomyšle. Současně získalo důležité prodloužení stanoviska EIA až do roku 2024 pro celý úsek Ostrov – Staré Město.

Rozhodnutí o územním rozhodnutí je zveřejněno na úřední desce městského úřadu v Litomyšli. Týká se dvou úseků: Džbánov – Litomyšl a Litomyšl – Janov. Jde o úseky, kde ŘSD čekají největší protesty obyvatel podél trasy.

Na územní rozhodnutí upozornila jako první pardubická příloha Mladé fronty Dnes. Pro ŘSD nejde ještě o vítězství: rozhodnutí není pravomocné a lze očekávat, že se proti němu někdo odvolá. „ŘSD předpokládá v rámci územního rozhodnutí dlouhé a komplikované odvolací řízení,“ uvedlo ŘSD na svých stránkách k úseku kolem Litomyšle.

Proti trase bojují zejména obyvatelé Kornice, Strakova a Janova. Usilovali o trasu, která vede více v zářezu. V Litomyšli ale tento plán těsně neprošel zastupitelstvem. Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice tvrdí, že úřad rozhodnutí úmyslně vydal těsně před koncem roku, takže bude složitější připravit odvolání. „Máte na to patnáct dní a do toho jsou svátky. Je to klasický a známý trik. V Litomyšli ho využili dokonce tak, že vydali územní rozhodnutí na dva úseky najednou. Je to špinavost,“ řekl MF Dnes Chaloupka. Městský úřad v Litomyšli to odmítá, podle svého vyjádření ho vydali hned poté, co ho úředníci dopsali.

Úředníci v Litomyšli dospěli k názoru, že pokud by vedla trasa více v zářezu, postižené by byla naopak jiné obce. Zvolená trasa je tak podle úřadu vhodnější i kvůli záboru půdy. Vyřízení žádosti trvalo více než dva roky, každé rozhodnutí má přes 50 stránek s různými podmínkami, které musí ŘSD dodržet.

Úsek ze Džbánova je dlouhý 7,5 kilometrů, ŘSD chce už soutěžit firmu na projekt úseku s odhadovanou cenou 3,7 miliardy korun. V případě 10 kilometrů dlouhého úseku kolem Litomyšle ŘSD počítá se zahájením stavby v roce 2023, náklady jsou 4,5 miliardy korun.

D35: Úsek Džbánov - Litomyšl
D35: Úsek Džbánov – Litomyšl

V případě D35 je kromě stavby dvou úseků z Opatovic do Časů a dál do Ostrova zatím nejdále úsek Janov – Opatovec a Opatovec – Staré Město, kde je už platné územní rozhodnutí. V případě dvou úseků u Vysokého Mýta se očekává vydání během příštího roku.

D35 Litomyšl - Janov
D35 Litomyšl – Janov

Pro ŘSD je důležité i čerstvé rozhodnutí ministerstva životního prostředí. Platné stanovisko vlivu stavby na životní prostředí prodloužilo až do roku 2024. Do té doby musí ŘSD začít stavět.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michellini

Je to smutné..ale po 1945-čech = odpůrce všeho. Jedinné co je v Česku akceptováno jsou dětská hřiště na kterých nikdo nehraje a cyklopruhy kde projede jeden cyklista za den… Jo a radary a fieslování to je v Česku také oblíbeno

Michellini

Co mne neustále překvapuje ta česká zaostalost – defacto ti co prostestují mají minimálně životních zkušeností, je jich relativně mála ale slabá plná přetvářky česká societe jim vychází vstříc a je to jedno jestli se jedná o stavební zákony, soc.dávky nebo další populismus.
Tak vadí nové dálnice, nové byty, nové kanceláře etc.
Ale díry v silnici, rozpadlé baráky a špína všude to nevadí.. divný

Frantisek

Jak nová výstavba řeší opravu již stojících staveb? Vy ty lidi znáte? A je skutečně každá nová stavba přínosem a pokrokem, nebo jen konzervací a zbytněním stávajících nedostatků, které by naopak bylo záhodno řešit a ne jen uspokojovat?

Michellini

milý Franto, podle bot poznáš člověka. A podle toho jakou má kulturu, tak taky.

Vladimír Bílý

No, takže bohužel Kocourkov na pokračování. Nejvíce potřebné úseky jsou zatím nejméně připravené. Tím myslím ty dva úseky tvořící dálniční obchvat Vysokého Mýta. A dva nejméně potřebné úseky jsou k realizaci nejblíže. Tedy široká státovka mimo jakoukoliv obec, kde v současnosti žádné potíže nejsou.

Michellini

bud rád, že alespon něco. Apropo D35 je velice problémová nebot tam žije hodně lidí. Originál-obyvatelstvo je v reichu. A tady přišli lidé tzv. ze zemljanky

Leinad

Salámová metoda. Postaví se úseky AB, CD a pak je daleko jednodušší násilím protlačit úsek BC, když není jiná možnost. A hodí se to třeba na brouka, který tam byl ještě než se plánovalo AB(jenom ho úřady ingnorovali)

Eduard

Nějak nechápu proti čemu ti místní protestují. Bude tam spousta zeleně, navíc ta dálnice bude hodně v zářezu. Kdybych byl místní, tak by mi spíše než dálnice jako taková vadilo, že nemám blízko sjezd. Ale proti tomu nikdo očividně neprotestuje. Když tak mi to někdo prosím vysvětlete. Děkuji.

Michellini

oni prostetují, protože žijí v úplně jiném světě a tyhle novoty jim přináší strach. Vždyt jejich předci bydleli pře 80 lety někde ve stepi nebo v lepším případě pásli kozy v Řecku

Frantisek

Novoty? Systém „všechno vozit co nejdále po silnicích“ není nijak nový, a navíc ani moc dobrý. Možná je ten svět lepší než Váš. Možná také ne, ale proto hned nemusíte nikoho urážet. Třeba jen nejsou zvědavi na Vaše auto…

Michellini

koho urážím? Copak ti lidé mohou zato, že žijí v jiné frekvenci? Prostě před 80 letech tahali na donu ještě lodě místo kobyl..

Petr766

Aktivisti by měli držet ústa

Frantisek

Nechat si vše líbit a stát se otroky systému založeného na co největším plýtvání, tak jistě…

Michellini

bohužel češi jsou otroci všeho. A myslí si, že když budu remcat tak že jsou ekologové etc. Ne nejsou. Stačí zajít do českého lesa plného černých skládek.

súdružka Kolesárová

a na druhe strane mame obcany, kteri: 1) si nenechaji nic libit a na plna usta hlasaji svuj nazor, ktery neoddiskutovatelne povazuji jediny za spravny; 2) stavaji se zotrocovatelem systemu, jehoz vysledkem je komplikovanost stavebniho rizeni s resultatem, ze mame nejdrazsi dalnice siroko daleko.
Tak jistě… No a najdete ted rovnovahu mezi autoritarskym a predemokrazitovanym pristupem

Leinad

2) Stavební řízení je „složité“ protože úředníci potřebují práci.
Kdyby to udělali napoprvé správně a soud by stavební povolení nezrušil, co by si úředníci vykazovali za činnost? Co kdyby RSD podalo žádost napoprvé správně?

MlB

Zase si pár stovek místních bere jako rukojmí statisíce cestujících. Nejen těch z D35, ale i D1, která je kvůli neexistenci D35 přetížená. I kdyby byla ta jejich varianta ze zlata, řeší se prkotiny, neustále se to protahuje a ve výsledku se celá dopravní síť zasekává ve 20. století.

Frantisek

A co je stavba stále nových silnic za současného rušení efektivnějších železnic? Extrapolovaný systém 20. století… Dopravní síť nejsou jen silnice, dopravní systémy nejsou izolované ostrovy. A nejsou naopak spíše místí rukojmími těch „cestujících“? Musíme pořád čím dále tím více jezdit a vozit, a čím dále tím více přeprav sunout z kolejí na silnice?

súdružka Kolesárová

nemam pocit, ze by zamery se stavbou novych trati byly s verejnosti nejak lepe chapany a byly tim snadneji projednatelne. Hazi se do toho vidle uplne stejne. D35 mela stat uz davno

JiP

Akorat zustava rozum stat nad chybejicim sjezdem do Ceske Trebove, mimochodem 3. nejvetsi mesto v Pardubickem kraji. Dalnice bude od mesta vzdusnou caru cca 6 km a najezd na ni bude pekny opruz. Nevim kde zastupitelstvo nechalo rozum, kdyz pred lety sjezd odmitlo. Divim se ze to nevadi ani Litomysli, protoze cast dopravy od CT tak pojede dale do centra mesta.

Vašek

Z České Třebové se přece jezdí vlakem, ty dálnici nepotřebují :-D.

AAA

Vystupuji z vlaku, který mizí v dálce, stojím v České Třebové a všude kolem pražce!

Jiří

A kamiony vozící kontejnery do přilehlého terminálu Metrans ho nepotřebují?

mgr.pavel

Asi jste nepochopil vtip poukazující na Českou Třebovou jako nejvíce železniční město Česka 😉

Frantisek

Pokud dálkovou část absolvují po kolejích, pak pro místní rozvoz stačí logicky místní silnice, ne dálnice. V opačném případě se přestanou vyplácet vlaky a další dálkové přepravy z nich přejdou do aut.

Michellini

Böhmisch Trübau 🙂

Rýpal

Naprostá demence je vypustit z projektu múk od Třebové tak aby lidi musely zajížďet do města … To nikomu nevadí jo?

johny

Protestovat proti necemu, co neprojde ani mistnim zastupitelstvem. Tak to je urcite v mnohem vypovidajici o opravnenosti tech protestu…

bkp

Člověk by čekal, že na serveru jako zdopravy budou detaily kauzy novinářsky zpracované.

Arimatejsky

A proč by se lidi z úplně jiných obcí měli ohlížet na to, co schválí zastupitelstvo v Litomyšli?

Vašek

OT pro autory:
Vy nečtete mail info@zdopravy.cz? Máte tam tip na článek…

bkp

Co, vy máte nějakou tiskovou zprávu ke zkopírování?

Vašek

Ne, už se u nás staví první úsek na železnici na 200…

Kodl

Podle aktuální situace a blížícího se odvolacího a poté i soudního řízení až dále ke kasační stížnosti si troufám tvrdit, že datum zahájení rok 2024 je velice optimistické.
Nechejme se překvapit.

Kuba W

proč zase někdo protestuje když se snad 40 let ví že tam ta dálnice bude? ten kdo si potom postavil dům poblíž by měl být automaticky vyloučen z nějakých protestů.
spíš by mě zajímalo proč je D11 před polskem stavěná jako dálnice, stejně jako D3 u Budějic a D35 je stavěná jako rychlostka, takže menší odstavné pruhy atd. jako že tam bude jezdit více aut tak ať si to užijí?

Petr

Hlavně už aby bylo hotovo . Myslel jj sem , že se nedožijí . Ještě že Štěrbohol na Nupaky.

Jiří Voseček

Tesat do kamene. Tohle vysvětluji aktivistům blokujici (zatim naštěstí ne moc úspěšně) dvojkolejku HK – Pardubice, ale bez úspěchu.

Frantisek

Na co dvoukolejka? Budou dálnice!

Mech

Na to jsi přišel kde? D35 je v celé trase HK-Mohelnice v kategorii R25,5, D3 od Budějovic k hranicím v téže kategorii a D11 od Jaroměře k hranicím R21,5. Takže bez odstavných pruhů se se zálivy je naopak D11. D35 má odstavný pruh šířky minimálně 3m.

Ondřej

To jste padl do nějaké léčky. Kategorie rychlostních silnic byla už před lety zrušena.