LOT 3a leaderboard

D35 má další dvě klíčová povolení, odpůrcům stavby se nelíbí načasování

Vizualizace D35 u LitomyšleVizualizace D35 u Litomyšle

Ředitelství silnic a dálnic získalo dvě klíčová územní rozhodnutí pro stavbu dálnice D35. Jde o úseky kolem Litomyšle. Současně získalo

Ředitelství silnic a dálnic získalo dvě klíčová územní rozhodnutí pro stavbu dálnice D35. Jde o úseky kolem Litomyšle. Současně získalo důležité prodloužení stanoviska EIA až do roku 2024 pro celý úsek Ostrov – Staré Město.

Rozhodnutí o územním rozhodnutí je zveřejněno na úřední desce městského úřadu v Litomyšli. Týká se dvou úseků: Džbánov – Litomyšl a Litomyšl – Janov. Jde o úseky, kde ŘSD čekají největší protesty obyvatel podél trasy.

Na územní rozhodnutí upozornila jako první pardubická příloha Mladé fronty Dnes. Pro ŘSD nejde ještě o vítězství: rozhodnutí není pravomocné a lze očekávat, že se proti němu někdo odvolá. „ŘSD předpokládá v rámci územního rozhodnutí dlouhé a komplikované odvolací řízení,“ uvedlo ŘSD na svých stránkách k úseku kolem Litomyšle.

Proti trase bojují zejména obyvatelé Kornice, Strakova a Janova. Usilovali o trasu, která vede více v zářezu. V Litomyšli ale tento plán těsně neprošel zastupitelstvem. Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice tvrdí, že úřad rozhodnutí úmyslně vydal těsně před koncem roku, takže bude složitější připravit odvolání. „Máte na to patnáct dní a do toho jsou svátky. Je to klasický a známý trik. V Litomyšli ho využili dokonce tak, že vydali územní rozhodnutí na dva úseky najednou. Je to špinavost,“ řekl MF Dnes Chaloupka. Městský úřad v Litomyšli to odmítá, podle svého vyjádření ho vydali hned poté, co ho úředníci dopsali.

Úředníci v Litomyšli dospěli k názoru, že pokud by vedla trasa více v zářezu, postižené by byla naopak jiné obce. Zvolená trasa je tak podle úřadu vhodnější i kvůli záboru půdy. Vyřízení žádosti trvalo více než dva roky, každé rozhodnutí má přes 50 stránek s různými podmínkami, které musí ŘSD dodržet.

Úsek ze Džbánova je dlouhý 7,5 kilometrů, ŘSD chce už soutěžit firmu na projekt úseku s odhadovanou cenou 3,7 miliardy korun. V případě 10 kilometrů dlouhého úseku kolem Litomyšle ŘSD počítá se zahájením stavby v roce 2023, náklady jsou 4,5 miliardy korun.

D35: Úsek Džbánov - Litomyšl

D35: Úsek Džbánov – Litomyšl

V případě D35 je kromě stavby dvou úseků z Opatovic do Časů a dál do Ostrova zatím nejdále úsek Janov – Opatovec a Opatovec – Staré Město, kde je už platné územní rozhodnutí. V případě dvou úseků u Vysokého Mýta se očekává vydání během příštího roku.

D35 Litomyšl - Janov

D35 Litomyšl – Janov

Pro ŘSD je důležité i čerstvé rozhodnutí ministerstva životního prostředí. Platné stanovisko vlivu stavby na životní prostředí prodloužilo až do roku 2024. Do té doby musí ŘSD začít stavět.

Tagy D35 Litomyšl Pardubický kraj Ředitelství silnic a dálnic
42 komentářů