Infrastruktura Silnice

Smír na D35 u Litomyšle platí, občanské sdružení stáhlo odvolání. Začínají výkupy pozemků.

Vizualizace D35 u Litomyšle
Vizualizace D35 u Litomyšle
ŘSD začala s přípravou dokumentace pro stavební povolení.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se blíží ke získání klíčového rozhodnutí o dalším pokračování D35. Odvolání proti územnímu rozhodnutí vzalo zpět občanské sdružení Živé Kornice. Stalo se tak poté, co došlo k podpisu společného memoranda ohledně přípravy D35 okolo Litomyšle.

O zpětvzetí odvolání informoval na svém twitterovém účtu generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „Územní rozhodnutí tak nabude právní moci a začne majetkoprávní příprava stavby,“ řekl Mátl.

V první polovině března podepsané memorandum znamená zásadní posun v přípravě stavby D35 kolem Litomyšle. Kromě radnice a ŘSD ho podepsali ještě zástupci Pardubického kraje, obcí Strakov, Němčice, Janov, Sedliště, spolku Živé Kornice a místní zemědělec Jiří Lux. Součástí memoranda je i závazek, že účastníci přestanou blokovat správní řízení o územním rozhodnutí a stavebním povolení pro úsek Džbánov – Litomyšl.

V dokumentu se mimo jiné vymezuje trasa a niveleta desetikilometrového obchvatu, výsadba náhradní zeleně, zbudování opěrných zdí kvůli zachování maximální rozlohy orné půdy, umístění protihlukových stěn, zbudování polních cest nebo pasportizace studní.

ŘSD se zavázalo dálnici podle kompromisních dohod postavit, okolní obce a občanské spolky na oplátku přestanou podávat odvolání. Mátl už dříve označil podpis dohody za restart dosud zablokované přípravy. Úsek by se mohl začít stavět  v roce 2023. Odhadované náklady jsou 3,7 miliardy korun.

Podle aktuálního informačního letáku ŘSD byly pro úsek Džbánov – Litomyšl loni v březnu zahájeny práce na dokumentaci pro stavební povolení, letos v březnu byl odevzdán koncept čistopisu a proběhlo jeho připomínkování. Trasa byla zkrácena za budoucí křižovatku Řídký.

V Pardubickém kraji se již staví dva úseky D35, Opatovice – Časy a Časy – Ostrov. Navazující úseky Ostrov – Vysoké Mýto a Vysoké Mýto – Džbánov již mají pravomocné územní rozhodnutí, úsek Džbánov – Litomyšl na ně stále čeká. Další části Janov – Opatovec a Opatovec – Staré Město už územní rozhodnutí získaly dříve.

O memorandu a přípravě D35 mluvil Radek Mátl také v nejnovějším dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz.


Odebírat
Upozornit na
guest
41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
RARA

No výborně. Jen tak dál a houšť. Palec nahoru. Doufám, že takových příznivých zpráv bude více. Jako na smilování čekám jak to dopadne u Přerova. Mátě někdo nějaké nečerstvější zprávy? Dopadne to dobře nebo jako skoro vždy?

Jan Mercl

Vypadá to, že v Mátlovi získalo ŘSD do svého čela konečně někoho schopného.

Jarda Š.

Hlavně je to člověk, který už tam léta pracuje, ne zvnějšku dosazená politická figurka.

Jan Hojsák

Sice má problém artikulovat a tedy posluchač mu hůře rozumí, ale je to chlap na svém místě. Víc takových ve státní správě, ať už čehokoliv.

Daniel Bečvář

Máte pravdu. Doufám, že tam zůstane i po volbách a že ho případný nový ministr, ať už bude z jakékoliv strany, nevymění za nějaké panáka, kterému je potřeba dát politickou trafiku.

ABCD

Minule tady v podobné diskuzi padlo, že se Třebová ( ale jen Třebová vzdala) sjezdu u Litomyšle za to že dostane obchvat. Nákladní doprava by podle této teorie jela buď na Svitavy nebo Vamberk (a ani nevím, jestli pak na Holice nebo Hradec). No ale nejspíš chyby sliby. Nebo jak to bylo? A hlavně co platí dnes?
Každopádně by to pak znamenalo osobáky přes Litomyšl „okolo zámku“. A nákladní doprava zajížďka jako blázen.

ABCD

Ještě si tady dovolím napsat co by zhruba znamenalo nakladní doprava z Třebové na Hradec. Byť je to jen názor. Osobáky – řešení À la Bohdaneč – silnice druhé třídy a zakáz nakladních aut v úsekuTřebová (i Ústí) – Litomyšl. Nákladní auta – buď zajížďka jako pra.. na Svitavy. Nebo cesta přes Ustí na Hradec. Hm obchvat Třebové možná, Ustí za sto let, Libchavy – nechceme žádnej další hnusnej obchvat, Sopotnice nic, Potštejn vtipný, Kostelec za sto let, Častolovice problémy s estakádou a území natura Orlice tzn. prachy a nejspíš nic. Takto můžeme pokračovat až k severní tangentě v Hradci,… Číst vice »

JiP

Me spise fascinuje, jak se u nas dari stavet ty nejdulezitejsi stavby az nakonec. D35 je jedna z kritickych infrastuktur tohoto statu a trvalo to tedy neuveritelne dlouho nez se koplo. Uz ten usek na Casy bude vyznamna pomoc, protoze odpadne martyrium dostat se na druhou stranu Labe at uz kteroukoliv z variant, vsechny byly otresne s velkym zdrzenim.

Pavel

S každým dalším dokončeným kilometrem na Litomyšl a na Svitavy stoupá tlak na silnici sever-jih na Brno. Vzhledem ke stavu v jakém je ne-příprava R43 je s podivem, jak realtivně „klidní“ jsou v Černé Hoře či v Rájec-Jestřebí. jedině v Lipůvce jsou už dlouhodobě fakt nervní. A není se čemu divit.

PetrN

tak v Rajci-Jestřebí není důvod být neklidný, když je uplně mimo hlavní tah… No a v Černé Hoře už si nejhorší zažili, když se dělal nový most na obchvatu a veškerá doprava jela přímo centrem Černé Hory, horší už to nebude 😀

Vladimír Bílý

Navíc se v Rájci připravuje obchvat II/374, takže naopak můžou být rádi.

Tomáš Gottschalk

To spíš v Letovicích a případně Sebranicích včetně toho průletu pod štrekou u Labutě. V letácích ŘSD je uvedení do provozu 2032 a to samozřejmě kdo ví, jestli, byť úsek od Černé Hory na sever není kontroverzní. Jestli se D43 skutečně začne stavět, nastane obdobná situace jako se stavbou 511 nebo 0136.

Tady na Moravě

S komplet obchvatem Chrudimě se tranzit V Čechy – J Morava přesune na I/37

Lukáš

Pan Sůra si evidentně plete jablka s hruškami. Zpětvzetí odvolání, na které odkazujete, se týká úseku Džbánov – Litomyšl. A ne části kolem Litomyšle. Toho se navíc týká to podepsané memorandum. Chce to lépe číst a nespěchat. Takhle novinařina fakt nevypadá. 🙂 Článek je dost chaotický…

Laik

Hurá! Jakmile bude D35 postavená za Litomyšl, tak už to bude jiný kafe.

standa

pokud není člověk z litomyšle 🙂

Tomáš

Právě naopak, ne? Nebo snad v Litomyšli chcete, aby vám dálnice končila před městem a všechna doprava projížděla přes centrum?

Feedhunter

A ví někdo jak to bude v Moravské Třebové a od kdy? Tam ten kulaťák na 35 není nic moc. Pokud bude D35 protažena na Litomyšl, problém se přesune tam.

PetrN

úsek Opatovec-Staré Město je v plánu stavět ve stejných letech jako úsek kolem Litomyšle…
https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/53/infoletak_d35-opatovec-st_mesto.pdf
Kolem Vysokého Mýta a od Svitav na Litomyšl ještě o rok dříve… Teoreticky by mohlo být od roku 2023/24 najednou ve stavbě 60km D35 od Ostrova až za Moravskou Třebovou..

Laik

To je skoro ráj na zemi:-)

Milan

„Skoro“ je na místě. Moc se nemluví o tunelu u Dětřichova. Ten povede poddolovaným územím a vzhledem k problémům, jakým čelil tunel na Hřebči, toto nebude jen tak hotové.

Kodl

Kez by, ale malokdo v toto veri. Sneni je nicmene zatim stale povoleno 🙂

standa

ne myslím tím chybějící múk lit. sever kde by se napojily dvojky z ústí a čt…… bude to katasrofa…..

standa

takže vlastně jo !!!!! dost lidí ze severu bude jezdit přes centrum… myslete si o tom co chcete bude to tak ..

smart

Chtělo by to upřesnit to informaci ohledně DSP. Práce byly zahájeny v březnu 2020. Rok v textu chybí. A když už autor předkládá odkaz na leták, mohl zmínit, že byl v březnu 2021 odevzdán čistopis DSP, což v tom letáku je: https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/58/infoletak_d35-dzbanov-litomysl.pdf

MLB

No sláva. Je vidět, že když jsou na obou stranách rozumné osoby, tak se dá domluvit. Možná taky zafungovala hrozba, že letos a nejspíš i příští rok je ještě na výstavbu infrastruktury peněz dost, ale co bude v dalších letech zatím nikdo neví…

PetrN

V článku se píše o úseku Džbánov-Litomyšl, ale mapa v něm je Litomyšl-Janov…
V infoletáku Džbánov-Litomyšl se píše o stažení odvolání dne 22.3.2021 a ÚR tak může nabýt právní moci. Celou dobu jsem měl za to že nejzásadnější problém s ÚR má Litomyšl-Janov a že tam proběhla ta jednání s Mátlem? Dle infoletáku bylo vydané UR 12/2020, proti němu byly podané 2 odvolání.. Jak to tedy je?

On.

Takže trénink skončil. Teď ale nastoupí ostřejší tým, hnutí Duha a voda z Tetčic a další zatím mlčící.

Jan Sova

Vodák z Tetčic není vůbec ostrý, leda by šel ve vleku s někým, od koho opíše námitky.

V. K.

Splnit rozumné požadavky místních je vždycky rozumnější, než s nimi válčit. Snad to teď půjde i jinde.

Tady na Moravě

No vysledek v tomto pripade je flusnuti do ksichtu orlicakum a trebovakum, kteri se bohuzel nemohou tak hlasite branit

Otakar

Jak ŘSD plánovalo pro ně sjezd, ale místní řekli ne? A pak si to pozdě uvědomili a najednou zase chtějí ano? Co když si to zase rozmyslí?

Sjezd se bude dodatečně dodělávat, aspoň co mám informace.

Tady na Moravě

Proč dáváte rovnítko mezi pár sedláků u Litomyšle a 30 tis. obyvateli údolí Ústí-Třebová?
Sjezd se nelíbil sedlákům. Obyvatelům Ústí-Třebové je desítky let mazán med kolem huby, že se na ně určitě nezapomene a že e přivaděče plánují. No dopadlo to jak to dopadlo se vším na ŘSD – skutek utek, lži a lži a lži. Nedodržení slova nic nestojí, raději vrabec v hrsti – tj. dálnice bez sjezdu.

Tomáš

To není tak úplně pravda, minimálně v České Třebové dřívější zastupitelstvo odhlasovalo, že sjezd nechtějí. To až později nové vedení se probralo a zjistilo, jakou blbost to schválili. Jenže to už bylo pozdě a sjezd byl mezitím odstraněn.

FrenkyUL

Určitě myslíš tu vaší křižovatku, tak si přečti něco z historie a budeš vědět jak to bylo. Je to pořád dokola.

Petr

No ono je lepsi splnit i (do znacne miry) vyderacke pozadavky mistnich, nez s nimi valcit. Ale takova je bohuzel legislativa.

Jan Sova

To je takový „neškodný“ folklór. Udělá se humbuk, pak slezina, pivo, rum, ženy, zpěv, každý utrhne z medvěda kožich a nakonec to bude. V jiných místech to už ale z toho zajetého folkloru vykolejilo (viz Dluhonice).

Lech Malý

Je rozumné ustupovat i v případě nerozumných požadavků?

Herold

Jak kdy.

Tomáš V.

Co to je za dotaz? Svět není binární. Na takovou otázku by dokázal odpovědět asi jen demagog.