Dopravci Lidé Rozhovory Železnice

Rozhovor: Uznávat jízdenky ČD nebudeme. Dopravu čeká zlepšení, říká hejtman

Šéf Českých drah Miroslav Kupec (vlevo) a hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard po podpisu smlouvy na provoz linky P2 Klatovy - Beroun. Foto: České dráhy

Plzeňský kraj je prvním v zemi, který se rozhodl, že nebude uznávat v části objednávaných vlaků tarif dopravce, ale bude požadovat prodej jízdenek pouze podle svého ceníku. V praxi to znamená konec nejen některých komerčních produktů Českých drah ve vlacích na území Plzeňského kraje, ale například i platnosti režijek. Text vyvolal velké ohlasy a proto jsme se rozhodli položit hejtmanovi Josefu Bernardovi (ČSSD) další otázky k fungování celého systému veřejné dopravy v Plzeňském kraji. 

U prvních linek přejdete na takzvané brutto smlouvy, kdy riziko tržeb nese plně kraj. Proč jste se pro ně rozhodli?

Nejzásadnějším důvodem bylo přilákat cestující do veřejné dopravy, a to zejména možností ovlivnění tarifu ze strany objednatele. Loni jsme zavedli krajské slevy, letos chystáme od dubna akční jízdné a tak dále.

Co změna přinese cestujícím v rámci kraje?

Nové vlaky a autobusy, klimatizovaná, částečně nízkopodlažní vozidla, příznivější tarif, přestupné jízdné. Takže jistě velmi výrazné zvýšení kvality služeb oproti současnosti.

Které výkony budou pod brutto smlouvami a od kdy tak budou všechny?

Výkony autobusového dopravce v celém kraji od června 2020, v železniční dopravě je první brutto smlouva na P2 (Beroun – Klatovy) od prosince 2021, o ostatních smlouvách na železnici budeme jednat a uvažovat o zavedení přechodného stavu a o případné změně. Připravované celky v motorové trakci Plzeňsko a Jihozápad (Pošumaví a Český les) budou již připraveny také pro brutto smlouvy.

Jedním z argumentů proti brutto smlouvám je fakt, že dopravce není motivován ke snaze o co nejvyšší tržby. Jakým způsobem zajistíte, aby se dopravce skutečně snažil?

Marketing celé veřejné dopravy si chce zajistit kraj sám, zejména prostřednictvím tarifu. Připravované a uzavírané smlouvy obsahují dostatek sankcí na to, aby dopravci byli povinni vybírat tržby. Je počítáno i s přepravní kontrolou a dalšími technologickými zařízeními (například v autobusech sčítací rámy), které minimalizují riziko nevybírání tržeb ze strany dopravce. U železniční dopravy, konkrétně pro linku P2, je požadován průvodčí v každé jednotce v rámci vlaku tak, aby nedocházelo k úniku tržeb.

Jakou kontrolu nad údaji o tržbách dopravců nyní máte? Jak se vykazuje to, když jede cestující například v rychlíku objednaném ministerstvem a na plzeňský tarif? Máte i podezření, že vám dopravci tržby zatajují?

V tuto chvíli má kraj nad tržbami přehled omezený, ale na druhé straně smlouvy jsou netto a tržby jsou rizikem dopravce. Pokud jde o přepravu cestujících ve spojích dálkové dopravy na doklad IDP, je s dopravcem uzavřena dohoda o vzájemném vyrovnání. V praxi došlo ke zjištění nesprávného odbavení cestujících (zejména v autobusech), které bylo řešeno s dopravcem a zajištěna náprava.

Jak bude řešeno v budoucnu to, že dopravce nebude přerozdělovat tržby mezi brutto a netto smlouvami?

Kraj uvažuje vlastní tarif, který bude zónový, a tudíž bude jasné přerozdělení tržeb mezi dopravce a mezi jednotlivé smlouvy.

Budete striktně trvat na tom, že na režijku nebude možné cestovat, případně že ČD budou muset zaplatit ušlou tržbu?

Smlouva na linku P2 nepřipouští tarif dopravce, ale obsahuje možnost po dohodě objednatele a dopravce připustit na základě další smlouvy tarif dopravce či jeho část za předpokladu kompenzace ušlých tržeb objednatele dopravcem.

Jak to bude s autobusy, kde dopravci také mívají možnost pro zaměstnance cestovat levněji či zdarma? Jak s tímto počítá smlouvy s Arrivou?

Smlouva se slevami pro zaměstnance nepočítá, je v kompetenci dopravce, zda bude svým zaměstnancům pořizovat benefity, například formou nákupu předplatného IDP.

Budou nějaké jízdenky ČD, které budete chtít uznávat?

Zatím to nepředpokládáme.

Bude možné kupovat jízdenky online, jako nyní přes Můj vlak na vlaky ČD?

Ano, předpokládáme, že taková možnost bude. Určitě to chceme.

Jak se bude řešit situace, kdy bude například trasa Plzeň – Klatovy částečně pod brutto smlouvou kraje a částečně pod netto smlouvou ministerstva dopravy?

O konkrétních okolnostech bude jednáno, zatím není rozhodnuto.

Máte představu, na jaké cenové úrovni v porovnání s TR10 bude Plzeňský tarif?

Na podobné úrovni.

Budete nabízet obdobu IN 25, IN 50?

Plzeňský kraj už dnes poskytuje nadstandardní slevy pro vybrané skupiny cestujících, pro pracující zavádí akční jízdné, o uvedených slevách zatím neuvažujeme.

Neunikají kraji tržby z jízdného omezením průvodčích?

Do budoucna nepředpokládáme omezování počtu průvodčích, naopak počítáme s jejich nárůstem

 

263
Diskuze

avatar
49 Komentáře
214 Reakce na komentáře
101 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
97 Autoři komentářů
LeinadPavel HromekUšatáRyk MatZaměstnanec Čd Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zaměstnanec Čd
Host
Zaměstnanec Čd

Děs a hrůza co se teď v tomto státě děje.REŽÍJKA jediná.jedina. věc co mámetalně se od ČD máme,,benefit“.a také co spoustu kolegů ještě na ČD kvůli ,,režíjce“zůstává.jsem u ČSD.Čd 40 let a nemám nárok na nějaký Benefit po tolika letech? Jednou říkal jeden kolega.když jsme měli i deputátní uhlí.že to nám ani Hitler nevzal.a i KOMOUŠi nám nechali tu naši slavnou..REŽIJKU.

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Ano,děs a hrůza….V praxi asi mj.takhle-když si fíra pojede někam pro svůj vlak,cestu si bude muset ještě zaplatit.To mi hlava nebere,co tihle papaláši vymýšlí.A zřejmě ještě není konec,před několika lety se o podobné už pokoušel jakýsi ministr financi Kalousek.

Vokurka
Host
Vokurka

Aspoň konečně postupně zanikne „režijka“ a bosové z OSŽ budou muset vybojovat skutečné benefity pro zaměstnance…..

Dominik
Host
Dominik

Tolik závisti, klidně můžete jít dělat na železnici, když nám závidíte režijku, ale neberte nám tento benefit.

jerry
Host
jerry

MY máme režijku oni 13 plat a nezávidím nikomu nic ale do nádražáku se furt naváží ti co o tom ví kulove ..

Vokurka
Host
Vokurka

Nemám co závidět.Sám jsem majitelem „režijky“,ale v současné době je to přežitý benefit.Z počtu cca 40 kolegu má režijky asi pět lidí a to jenom proto,že dojíždějí vlakem do zaměstnání.Ostatní využívají automobil nebo MHD.Ve vlastním volnu často opět volí auto,protože je pohodlnější…Proto si dovedu představit kdyby zaměstnanci dostávali příspěvek na dopravu cca 1500Kč měsíčně a odborářsky socialisticky a rovnostářsky by to byl spravedlivý benefit pro všechny…
Jinak sám nejsem příznivec automobilové individuální dopravy,ale bohužel takový systém v rámci naftařské loby na světě funguje…..

vokurka
Host
vokurka

Na dráze pracuji 25let.Režijku využívám pro dopravu do zaměstnání jinak vůbec.Rozhodně tedy nic nezávidím.kolegové co využívají k dopravě své auto nebo místní MHD tento benefit nevyužívají a noví zaměstnaci v ČD CARGU na ní nemají nárok díky ODBOŘÁŘŮM!!!!!!!!!!!Ti podepsali memorandum,ve kterém souhlasili s touto diskriminací nových zaměstnanců……….Kdyby si ovce pamatovali co se jak a kde událo a podepsalo tak by možná chápali víc věcí………

Rtep
Host
Rtep

Co míníte těmi skutečnými benefity? To jako 300 korun ročně na slevu v lékárně, které mi nabízí moje montovna? Nebo snad tričko z firemním nápisem? Reřijka je z mého pohledu dobrým benefitem, ale má jeden podstatný zádrhel. Vyplatí se jen malé části zaměstnanců. Těch 1100 Kč, které ajznboňáci za režijku platí, je totiž docela dost peněz a hodně těch, kdo zmíněnou částku zaplatí, by jako běžní cestující zaplatili méně. Já si to nedávno počítal sám pro sebe, pokud bych se stal zaměstnancem ČD nebo SŽDC. Pojedu-li 1x ročně na dovolenou na východ Slovenska, pak se mi režijka vyplatí. Ale každý… Číst vice »

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Ale co když nastoupí na zastávce kde platí tarif TR 10, ale cílová stanice se nachází v jiném kraji? Jestli to bude mít každý kraj jinak, tak můžeme rovnou zrušit veškerou železnici a koupit lidem nová auta a zbytek může předsednout do autobusů. Z jedné republiky bude 14 monarchií. Výborně.

xyz
Host
xyz

„Z jedné republiky bude 14 monarchií.“
Připomenu, že Praha a Středočeský kraj mají společný IDS = tzn. max. 13 „monarchií“.

„Ale co když nastoupí na zastávce kde platí tarif TR 10, ale cílová stanice se nachází v jiném kraji?“
– Každopádně: celostátní tarif.
– Možná také (v situaci, kdy veškeré jízdenky jsou vydávány elektronicky, by to neměl být problém): cena jízdenky coby součet dvou tarifů – TR10 v úseku, kde tento tarif platí; krajský tarif v úseku, kde je objednatelem vyžadováno vydávání jízdenek dle tohoto tarifu)

Ušatá
Host
Ušatá

Opravdu pro cestujícího velmi výhodné, zvlášť to sčítání tarifů. Jen se divím těm „zaostalým“ Švýcarům, jak jezdí na jeden tarif, jednu jízdenku, síťové celostátní a to v celé veřejné dopravě ve státě. Jen jako vždy v ČR to nejde, tady musí být nesmysl králem. Doprava je celostátní a cestujícího nezajímají kraje ani dopravci, nemá zájem studovat tarify, výhodné jízdenky apod. Možná u nějaké nahodilé jízdy. Ale u těch, co jezdí často na různých trasách je toto nesmysl. Navíc kde máme vyjádření MD, že systém bude pro cestujícího za celostátní tarif stejný, včetně síťovek, 25 a 50% slev apod.? Bez těchto… Číst vice »

asdfrb
Host
asdfrb

Preto je urcite lepsi system ala Slovensko. Tam fungujue ten ospevovany jeden tarif na zeleznici, ze mozem sadnut do akehokolvek vlaku, alebo zeby nie. Existuje listok na vlak Regional a ten plati len na OS, Sp vlaky a uz neplati na rychliky. Vsetky typy vlakov objednava ministerstvo dopravy. Takze s jednym listkom nemozem sadnut do hociktoreho vlaku. Realny priklad cestovania do prace medzi okresnym mestom a krajskym mestov podotykam v jednom kraji. Neexistujuci krajsky tarif. Listok na MHD v okresnom meste, listok na vlak, listok na MHD v krajskom meste. Tak isto ked idem k rodicom do druheho okresneho mesta,… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„Jen se divím těm „zaostalým“ Švýcarům, jak jezdí na jeden tarif“ To je právě ten švýcarský celostátní tarif. Krom toho mají jednotlivé části Švýcarska své „IDS“ (dopravní spolky). „Doprava je celostátní a cestujícího nezajímají kraje ani dopravci, nemá zájem studovat tarify, výhodné jízdenky apod.“ O. K., proto (snad) bude zaveden celostátní tarif. Ovšem platit bude jen ve vlacích (tzn. ne úplně tak celostátně). “ Navíc kde máme vyjádření MD, že systém bude pro cestujícího za celostátní tarif stejný, včetně síťovek, 25 a 50% slev apod.?“ Nikde. Takové slevy se (dle aktuálně zveřejněných plánů) nepředpokládají. Na druhou stranu, jejich neexistence bude… Číst vice »

malej-jarda
Host
malej-jarda

Liberalizace po česku:
Všude se píše jak MD a kraje ušetší za dopravní obslužnost, ale že to doplatí cestující díky jednotnému státnímu tarifu, to už nikdo neříká.
To se opravdu vyplatí.

Leinad
Host
Leinad

Malej Jarda: skutečně bude celostátní tarif dražší než kilometrické jízdné ČD?

Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Blábol. Ve Švýcarsku žádný jednotný tarif neexistuje. Existuje tam tarifní unie s jediným druhem dokladu a tím je General Abonement, což je roční celostátní síťová jízdenka na veškerou veřejnou dopravu. Do druhé třídy stojí, pokud se nemýlím, něco mezi 60 a 65% ročního platu. Je to jízdenka velmi oblíbená a na financování veřejné dopravy se podílí začným způsobem. Veškeré další jízdenky jsou ale vydávány podle tarifů jednotlivých dopravců nebo dopravních svazů jejichž tratí/linek cestující využije. Ve Švýcarsku existuje jakási mnohostranná prodejní dohoda, která zajišťuje že většina dopravců je schopna prodat jízdenku většiny dopravců. V praxi to funguje tak, že cestující… Číst vice »

Ušatá
Host
Ušatá

Informace, které tu občas proběhly, i v odborných pořadech či tiskovinách, o jednotném tarifu hovořily??? Proto jsem tu kritizoval to, že u nás se prostě řádné informace nikdo nedozví. Pokud jde o tu „síťovku“, tak už to je slušné a lze to považovat i za jakýsi jeden tarif, a o to jde, aby to bylo i u nás a navíc za cenu prakticky, pro každého. U té ceny se vždy uvádělo srovnání s platem měsíčním. Pokud by se mělo jednat o roční, či jeho podstatnou část, pak by si to asi těžko někdo mohl kupovat. Můj názor.

A.R.
Host
A.R.

Nemám rád lidi, kteří pokřivují realitu. Není mi jasné, jak tohle mohlo projít.

Jirka Sirka
Host
Jirka Sirka

No ono se to nakonec nějak utřepe, co taky zbyde jinýho, ale jednodušší systém než dosud to nebude.

Panelák
Host
Panelák

Co bylo dosud jednoduchého na tom cvaknout si (předem koupenou) jízdenku v tramvaji, na nádraží si pořídit jízdenku na vlak a nakonec si koupit jízdenku u řidiče autobusu, abych se dostal o dvě vesnice dál?
To mi teda jednodušší přijde mít jízdenku na MHD, vlak i autobus „v jednom“.

Jirka Sirka
Host
Jirka Sirka

Říkám snad se to utřepe. Pokud nejsem místní a pojedu z Horní Dolní rozc. autobusem na zastávku vlaku Dolní Dolní a vlakem na zast. Dolní Horní a odtud autobusem do Dolní Horní rozc., koupil jsem si vždycky jízdenku . Jak teď, místních poměrů neznalý, budu vědět kolik pásem budu potřebovat? Nebo budu u řidiče autobusu studovat nějakou vývěsku, abych věděl o kolik pásem si mám říci. Řeknu řidiči autobusu v Horní Dolní rozc. do Dolní Horní rozc. a on bude vědět kolik pásem? Nezlobte se, ale jednodušší je si koupit v každém prostředku jízdenku na určitý počet km. V jednom… Číst vice »

Xander
Host
Xander

Že nebude platit jednotlivo jízdné dle TR10 – no budiž. Co síťové jízdenky, ať už krajské, nebo celostátní? Co Interrail a pod.? Ten IR si myslím že by ve všech spojích placených z veřejných peněz měl být platný povinně.

MartinS.
Host
MartinS.

Proč by měl být platný Interrail ve vlacích placených z veřejných peněz? Nějací dopravci se dohodli, že budou společně prodávat a uznávat nějakou síťovou jízdenku… Proč na to má doplácet český daňový poplatník?

František
Host
František

Třeba aby mu tu cizinci nejezdili auty, stejně jako my máme tu možnost tam.

xyz
Host
xyz

Dodám, že zdaleka ne na všech zahraničních tratích platí jízdenka Interrail. Např. v Rakousku jen na ÖBB + (komerčně provozované!) Westbahn. V Německu pak neplatí ani u části nestátních dopravců jedoucích „v závazku“. A pozor – např. u dopravce ODEG se trať od trati liší, zda tam je či není tato jízdenka uznávána.

Tuzn. není pravda, že by v byť okolních zemích tato jízdenka platila na všechny vlaky „v závazku“.

Martin
Host
Martin

Právě tento jev je však naprosto negativní a demotivující k cestování po železnici. Evropa řeší trapně neustále dokola emise osobních aut a aby podnikla nějaké kroky aby byla železnice a veřejná doprava využívána a mnozí do auta ani nenasedli, ale použili veřejnou dopravu, to je asi mimo hrnek.

Tronda
Host
Tronda

A už jsem se bál, že po mezinárodních jízdenkách tu bude chybět další floskule Interrail. Nicméně ČD nic nebrání za zkontrolovaný Interrail odvést do krajské kasy peníze podle IDP tarifu, když už brání jeho uznávání jinými dopravci tím, že se nechtějí dělit o tržby.

Robert
Host
Robert

Dělají brutto smlouvu aby cestující přilákali na atraktivní tarif který bude v zásadě stejný jako TR10 akorát nebude platit po celé ČR. Ten pán to má vykoumany…….👎

Ušatá
Host
Ušatá

Asi denně jezdí hromadnou dopravou a vlaky zejména.

František
Host
František

Nu, doufám, že nebude na úrovni Obyčejného jízdného a se slevami jen pro vyvolené…

Leinad
Host
Leinad

Vyvolenými myslíte režijkáře nebo lidí co studují tarif ČD, dělí jízdenky a podobně aby se dostali pod obyčejné?

petr.r
Host
petr.r

průvodčí budou zaměstnanci kraje nebo proškolený ovečky čd?

xyz
Host
xyz

Průvodčí budou pracovníci ČD. Stejně jako např. dnes jsou řidiči linkových autobusů (provozovaných – povětšinou či prakticky všude v ČR – v rámci brutto-smluv, tzn. smluvně stanovena nákladová cena, od které se odečítají tržby; riziko tržeb tedy nese objednatel), kteří mj. prodávají jízdenky, rovněž zaměstnanci jednotlivých autobusových dopravců.

petr.r
Host
petr.r

no a jak tu tržbu kraj pozná?

Adolf
Host
Adolf

Jednoduše. Kromě rychlíků, kde bude nějaká dohoda mezi krajem a MD, budou všechny tržby v celém kraji příjmem Plzeňského kraje, a to jak na autobusech, tak na železnici.

Rade
Host
Rade

Líbí se mi jak jsou některým diskutujícím trnem v oku rezijky a přitom na dráze by nedělali. Přijde mi to jako závist. Je to prostě benefit jak u jinych firem.

Pražák
Host
Pražák

Já myslím, že většině diskutujících jsou režijky ukradené, co jim ale je skutečně trnem v oku je neustále prskání „modrých“ proti změnám na železnici a soutěžím, byť to znamená pro cestující skutečné zlepšení (viz příspěvky od Adolfa níže), a to pod různými pseudoargumenty, ze kterých koukají režijky jak nahý z trní.

petr.r
Host
petr.r

závist to není, jsou to státní náklady navíc, čdáci si musí uvědomit, že berou od státu více, než mu dávají.

Jarda
Host
Jarda

Pekna hloupost..rezijku mam sice taky. Ale z tech 1100kc, co sem za ni dal, jsem za pul roku projel sotva 100kc, z toho duvodu ze nastupy na smenu jsou vetsinou v takovou hodinu, kdy proste nic nejede a tak jedu autem, tak jako na vsechny smeny posledni dobu..a takovych lidi jsou spousty. Tak nesirte nepravdy. Ve vetsine firem je benefit opravdu benefit, tady si to musi clovek jeste zaplatit a ani to ve vysledku neprojezdi… je to dane i tim, ze jakmile prijde volno, nejaky vlak nechci ani videt, takze naivni predstava verejnosti, ze ve volnu kazdej rezijkar sedne na… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Stejně jako je dost lidí, co tu režijku aktivně využívají a do půl roku to v pohodě projezdí.

Kajman
Host
Kajman

Už jsem se bál, že se tu rázem neobjeví nikdo, kdo ty hříšný peníze za kupon za rok neprojezdí. Uklidnil jste mě.

Rade
Host
Rade

Ano, někteří ji skutečně neprojezdi, ale benefit to je. Ostatně rezijka se nemusí prolongovat. Jsou lidi co nemají auto, tak jezdí vlakem. U DP je podobný benefit, taky se platí poplatek ročně, byť poněkud nizsi.

Novotný
Host
Novotný

Dobrý den, proč si kraje hrají na pány na svém území a neumožňují uznávání i jiných tarifů? Nakonec to odnese cestující, který zaplatí v rámci různých tarifů více a bude muset shánět pro každý kraj, kudy pojede, samostatnou jízdenku. Příkladem může být cesta z Prahy do některé stanice na lince P2 ležící na území Plzeňského kraje, kde se část cesty realizuje osobním vlakem, a kde se nebudou do budoucna uznávat jízdenky ČD, a část rychlíkem, kde jízdenky ČD platit budou. A státním tarifem se sazbou 1,35 Kč/km se to jistě ještě prodraží. Natož, že krajské jízdenky do vlaků v rámci… Číst vice »

Tronda
Host
Tronda

Takže říkáte, že plzeňské MHD má platit pražská lítačka? To je přece také jiný tarif…

Ušatá
Host
Ušatá

Už dávno měla existovat celostátní jízdenka na MHD v ČR. Na různá časová období, nejlépe na rok. Tak to mají i ti Švýcaři, stejně jako na vlaky, stejně jako na autobusy. není na tom něco jasného?

František
Host
František

Jenže kraj není jen Plzeň. Někdo třeba jen projíždí, jiný si prohlédne centrum pěšky.

babilon
Host
babilon

Ceny v obchodech určuje prodavačka nebo majitel?

a8n
Host
a8n

Jako že se sejde valná hromada a hlasuje, že máslo bude stát 34,90, rohlík 1,90 a další desítky tisíc položek? To jste mě pobavil. Vhodný příměr je spíš pultovka dotovaná obcí, a ani tam jsem nezaznamenal, že by obec mluvila do cenotvorby.

Lektor
Host
Lektor

2016 – KRAJE: nový dopravci jsou nutní, zlepší se vozový park a dopravci budou motivováni přilákat cestující ( cenou, službami,…)
2019 – KRAJE: vozový park lepší nebude, protože bychom ho musely zaplatit cenu a služby budeme diktovat my
Jako dobrý Kocourkov, čím dál víc mne připadá, že šlo jen o to odklonit státní peníze do správný kapsy.

Tronda
Host
Tronda

Nějak vám nedošlo, že v Plzni odklonili peníze opět do kasy ČD, někdo holt není nikdy spokojený.

jerry
Host
jerry

Tronda: táhni už někam ty kreaturo.

Tronda
Host
Tronda

To máš blbý, že tě potrefila pravda, potrefená huso. 🙂

jerry
Host
jerry

Ty si husa , o realitě víš kupové.

Tronda
Host
Tronda

Hezky se vztekáš, jaký další záchvat nám předvedeš? Zrovna takový exot jako ty dělá ČD akorát ostudu. ČD ti sehnali práci na dalších X let a vadí ti to? Kdybys to nezvládl, tak tě rovnou z této linky mohou vysadit do PL Dobřany a tam se o tebe postarají.

jerry
Host
jerry

Nevztekám se a u ČD nedělám to tě zklamu.

petr.r
Host
petr.r

podle rozčílení máte z čd zisky.

xyz
Host
xyz

2019: Plzeňský kraj: vysoutěžena linka Beroun – Plzeň – Přeštice/Klatovy, a to S POŽADAVKEM NOVÉHO VOZOVÉHO PARKU. Parametry smlouvy diktuje (logicky – on objednává + on platí) kraj.

Lokálkovej
Host
Lokálkovej

Kraje by se možná měli lépe seznámit s personální situací u dopravců, aby nakonec nemuseli řešit, jestli za vůz nezapřáhnout krávy nebo koně…

Leinad
Host
Leinad

Kraje by měly do smlouvy dát takové pokuty za neprovedení spoje, aby dopravci neriskovali personální výpadky.
Jestli dopravce nemá lidí aby smlouvu vyjezdil, nemá to podepsat.

VRT
Host
VRT

Zrovna jsem si dodělal popcorn. Tohle bude zase krásná četba!

Konec Zasle spiny (TM)
Host
Konec Zasle spiny (TM)

Dobry je cl. 7.3 smlouvy, odst. d): dopravce se zavazuje pravidelnou kvalitni udrzbou zabranit vzniku nanosu dlouhodobe usazovane spiny 😊👍

Adolf
Host
Adolf

Za porušení jakékoliv povinnosti uvedené v tomto článku je Objednatel oprávněn požadovat smluvní pokutu ve výši 5 000 Kč za každý jednotlivý případ. 🙂

Zapa
Host
Zapa

Předpokládám, že tohle bude kontrolovat všem dobře známý Lenin, který má do teď režijku…

Adolf
Host
Adolf

Ne Lenin, ale celá armáda Leninů. 🙂

Adolf
Host
Adolf

Koukám, že zde stále vzniká řada dezinformací, zejména co se týče krajského tarifu. Krajský tarif bude přestupní zónový, resp. zónově-relační mezi všemi autobusovými a železničními dopravci v celém kraji. V ceně jízdenky by měla být i MHD Plzeň a to pravděpodobně za cenu vnější zóny. Nad určité množství zón bude jednotlivá jízdenka síťová, která bude o něco málo dražší než současná turistická jízdenka (130 děleno dvěma). Cena za vnější zónu doposud není schválena Radou Plzeňského kraje. Zatím se vychází z předpokladu, že jízdné bude ve shodné výši jako současné km tarify autobusových dopravců, dráha tak výrazně ZLEVNÍ, patrně i pod… Číst vice »

Pražák
Host
Pražák

Díky za vysvětlení, pro normálního cestujícího jednoznačně zlepšení. Modří sice budou prskat i nadále, ale po Vašem vysvětlení je jasné, že nemají proč. Leda že by režijka. Ale o tu jim dle neustále opakovaných tvrzení vůbec nejde. 😙

VRT
Host
VRT

Naopak, to je to jediné o co jim jde. + o to, že už nemůžou vy*ebávat s cestujícími.

Zapa
Host
Zapa

Povídejte jak se vyjebává s cestujícími. Pokud je to dle současně platného tarifu, tak to není o žádném vyjebávání, ale o tom, že ten cestující na to dobrovolně přistoupil.

VRT
Host
VRT

Ano, když v Praze přijdete na pokladu a chcete někam, kde je PID, tak vám prodají nikoliv lístek PID ale jízdenku ČD. Už jsem to tu psal. Oni vám jí prodají, ale musíte si o ní explicitně říct. To je prostě gauneřina založená na tom, že hejla, co zrovna nemá nečteno co a kde platí, prostě oškubeme.

Adolf
Host
Adolf

Právě o tom jsou brutto smlouvy, které dopravci vyloženě pod pokutou nařídí, že dopravce bude cestujícímu nabíuet levnější krajský tarif.

VRT
Host
VRT

Jinak než pod pokutami to nejde. Optimální situace nastane v okamžiku, kdy si bude moci cestující (občasný) koupit lístek z Horní Lhoty do Prahy (včetně MHD) a opačně bez ohledu na to, jaké dopravní prostředky použije. Klidně ať si jede třeba přívozem (mimochodem, to v Praze jde). Že někdo vidí jen železnici (a já jsem ajznboňák, kdo je víc?), to mi je opravdu líto. Jsme v 21. století.

Adolf
Host
Adolf

Váš text je naprosto typickým důvodem, proč kraje nyní preferují brutto smlouvy. Naprosto shodný problém byl před cca rokem mezi Žatcem a Mostem, kdy „ministerské“ spoje R25 jezdilo GWTR a „krajské“ spoje ČD. Po nástupu do vlaku řekl cestující průvodčímu „Dobrý den, jednu jízdenku do Mostu“. Průvodčí ve vlaku GWTR prodal cestujícímu daleko levnější jízdenku DÚK, kdežto průvodčí ČD měl nařízeno prodat cestujícímu dražší jízdenku dle tarifu TR10, pokud si cestující výslovně neřekl, že chce jízdenku DÚK. Kde je byl ten „prozákaznický“ netto přístup??? Absolutně nikde!!! Ústeckému kraji došla po těchto zkušenostech jednoduše trpělivost. Tato absurdita byla i několikrát rozmazávána… Číst vice »

VRT
Host
VRT

Nemluvě o tom, že ten nebohý cestující si pak ještě v Praze musel koupit lístek. Je to odpornost. A jsem rád, že to kraje postupně ČD zatrhávají. Že se s tím svezou i ty jejich režijky je takový milý bonus.

Zapa
Host
Zapa

Jak si to který kraj nastaví, takové to má. Nezlobte se na mě, ale je to také o „blbosti“ politiků. Ti objednávají, ti podepisují smlouvy, ti platí.

Pavel
Host
Pavel

Plánuje se i nějaké zvýhodněné jízdné (akční jízdné) mezi okresními městy PK a Plzní?

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Proč?

Michal
Host
Michal

Bude možné kupovat jízdenky online, jako nyní přes Můj vlak na vlaky ČD?
Ano, předpokládáme, že taková možnost bude. Určitě to chceme.
Kde z této otázky a odpovědi berete jistotu, že jízdenky půjdou kupovat přes eshop ČD? Jádrem dotazu je, zda půjde kupovat lístky online, a odpověď je marketingové mlžení – Nic nemáme, ale chceme to.

Adolf
Host
Adolf

Odpovím vám textem přímo ze smlouvy, resp. textem z přílohy č. 8

Alternativní možnosti prodeje jízdenek
Dopravce zajistí kromě výše uvedených možností koupě jízdních dokladů též možnost jejich koupě v e-shopu přes internet.

ČD následně zaslaly dotaz:
Dotaz č. 66 (Příloha 8 NS, bod 2): „Bude ze strany Objednatele považováno splnění požadavku na „Alternativní možnosti prodeje jízdenek“ zajištění odkazu na stránku https://eshop.plzenskakarta.cz na webových stránkách Dopravce?
Odpověď objednatele: Dopravce zajistí prodej jízdenek na jím garantovaném e-shopu, pouhý odkaz na uvedený e-shop není dostačující.
Stačí takto?

Kuzma
Host
Kuzma

Jen bych se rád zeptal.
Je nějak řešená jízdenka plzeňský kraj + DB?
Díky za info.

Adolf
Host
Adolf

Rád bych vám odpověděl, ale nelze to. Jediné co lze napsat, že „je to v řešení“. Snad si vyvodíte, co tím je myšleno.

Ušatá
Host
Ušatá

Já ale nebydlím v PK a jezdím po celé republice. Takže chci to mít minimálně na stejné úrovni jako dnes. A za dopravu musí celostátně někdo ručit, od toho máme dobře placené úředníky a politiky. Jenže ze služebních aut toho moc nezjistí. A jak už jsem psal, nechci nic dopředu zjišťovat, hledat a kupovat. Chci mít buď síťovku na veřejnou dopravu v kapse nebo koupit na poslední chvíli jízdenku u pokladny a jet tím, co jede první, bez ohledu, zda je to kraje, krajů, či státu.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

V životě si lidé snaží věci zlepšit ke zlepšení, tady se to akorát zlepší k horšení. Jak to bude , když člověk z uzavřené stanice nastoupí do vlaku? Bude vyhozen za to, že nemá krajskou jízdenku?

Jiří
Host
Jiří

Tak si asi koupí lístek ve vlaku, ne? To přece nemá nic společného s tím, jestli tam platí tarif plzeňského kraje nebo tarif ČD, Arrivy apod.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Ano, ale co když nastoupí na zastávce kde platí tarif TR 10, ale cílová stanice se nachází v jiném kraji? Jestli to bude mít každý kraj jinak, tak můžeme rovnou zrušit veškerou železnici a koupit lidem nová auta a předsedat zbytek do autobusů. Z jedné republiky bude 14 monarchií.

Leinad
Host
Leinad

Když nastoupím ve Velimi a budu chtít osobákama do Plané, tak:
Si nechám průvodčím vytisknout 2 krajské jízdenky (PID a Plzeň). Pokud to POPka bude umět tak to vyjede na jeden papír a ani si nemusím všimnout že to není ČD ale krajské. Pokud stredočeští průvodčí nebudou umět, tak holt koupím druhou jízdenku při přestupu S7-P2 v Berouně.

petr.r
Host
petr.r

a jak se tam dostal do té stanice?

traveler
Host
traveler

Zkusil jste někdy jít pěšky?

petr.r
Host
petr.r

ano, ale do výchozího bodu jsem jel dopravním prostředkem.

Marian
Host
Marian

Myslím si, že hejtman není hloupý člověk, ani nechce vědomě veřejné dopravě škodit. To je i vidět, jak se například skokově zlepšila železnice po jeho nástupu do funkce po tupci jménem Šlajs, který chtěl vlaky nahrazovat elektrobusy. Samozřejmě za potlesku obdobného experta Soupravy. Ale s tím tarifem asi pan Bernard našel buď hloupého poradce nebo poradce navedeného, aby došlo k rozložení systému (Soupravičko, nebyls to ty??). Skoro mi z toho na první pohled čiší nenávist k režijkám, jako ty by byly všechno zlo v dopravě. Samozřejmě systémově jsou režijky tak, jak jsou postavené u nás (nebo i na Slovensku), špatně.… Číst vice »

Kajman
Host
Kajman

Logická chyba: oni s ČD pojedou, přesto jim bude In-karta k prdu.

Marian
Host
Marian

Ano, hloupě jsem to napsal, protože jde o hloupé řešení 🙂 Řekl bych, že bude muset někdo přijít na hejtmanství a panu hejtmanovi vysvětlit, že jeho rozhodnutí je možná dobře míněné, ale nedomyšlené a může udělat velmi mnoho škod. Ostatně cesta do pekel je většinou dlážděná dobrými úmysly.

petr.r
Host
petr.r

anebo si přečte diskuzi zdopravy kde se řeší xxxkrát, že in karty se budou rušit, třeba já jsem to psal asi 5x. Pochopte to, že ta in karta i šidí stát, který dává pořád více a více peněz čd, kdežto peníze za in kartu jdou do kapsy čd a nezapočítávají to do jízdného jak stát chce.

ketchup1970
Host
ketchup1970

Musím se pozeptat jak to řeší v regionech Francie, protože jsem na nádraží v Agde viděl tarifní letáčky , kde kraj láká cestující na různé tarify a slevy. Ale zároveň je tam provozována doprava v režii SNCF. Samozřejmě, že i SNCF je moloch se ztrátou o které se nám v českých luzích a hájích nezdá. Vím že například Languedoc-Roussillon měl v okolí Nimes kační jízdné . A přesto je tam celostátní jízdenka možná. Taky tam kraje zkoušeli „půjčovnu vlaků“ , pozeptám se jak to skončilo, jestli to začalo vůbec. Pokud někdo víte, budu rád za informace.

Liboslav
Host
Liboslav

Nejlepší je příště takového experta nevolit.

suri
Host
suri

Pro vnitrokrajskou dopravu a denní dojížďku bude znamenat zavedení tarifu IDP v nové podobě doplněné i o jednotlivé přestupní jízdné obrovské zlepšení. Co se zatím kraji nepovedlo a co vidím jako problém, že se nedokáže dohodnout s MD na integraci Ex v úseku Plzeň – Domažlice (zde plnící roli rychlé regionálky ještě se zastavením v Holýšově), bez které jedna z hlavních rozvojových os kraje nebude pokryta funkčním systémem veřejné dopravy a pro spojení Domažlicko – Plzeň bude IDP, závislé výhradně na pomalých Os, nepoužitelné nebo hodně nevýhodné. Na to by měli představitelé krajé též odpovědět.

Lektor
Host
Lektor

Volí se zpravidla jen politik, který jen papouskuje, to co mu krajští zaměstnanci připraví.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Asi trochu OT. Jakou si mám do budoucna kupovat jízdenku na trasu z Krásné Lípy do Turnova (resp. jednu stanici od Turnova)? Jezdím vždy rychlíkem do Bakova n. Jizerou a pak Os směr Turnov. Ne nejkratší, ale rozhodně nejrychlejší cesta s jediným přestupem. ALE úvodní část trasy leží v Ústeckém kraji, pak projíždím Libereckým a Středočeským krajem, abych nakonec vystoupil opět v Libereckém. Zatím stačí jeden lístek jednoho dopravce (ČD), ale dojde-li k rozparcelování na jednotlivé krajské tarify, budu v hajzlu. Nebo pojedu za drahý národní tarif. V tom opravdu zlepšení na železnici nevidím.

MichalM
Host
MichalM

Kde jste všichni bojovníci za síťovost byli, když ČD vypověděly smlouvy Viamontu a JHMD?

Panelák
Host
Panelák

A že tu jednolístkovost obdivujete jen v rámci železnice – třeba při přestupu na autobus vám to nevadí? Protože to je přesně to, co ty kraje řeší logicky prioritně, když se na to stát vykašlal a“síťovost“ řešil monopolem.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Kdyby mi na trase jel rozumný spoj, pojedu klidně busem. Nemám nic proti. Tady jde ale o to, že projedu tři kraje jedním spojem. A ano, mám kartičku IDOL i DÚK.

Lektor
Host
Lektor

Tak autobusem jezdím tak jednou za rok a i ta nesitovost je jedním z důvodů proč tak málo.

Lektor
Host
Lektor

Ale u autobusu není siťovost, tak důležitá, protože bus má mnohem větší variabilitu linek a díky tomu nejsou tak nutné přestupy.

Jiří
Host
Jiří

Jestli to je rychlík, tak to zřejmě objednává MD a tam bude zřejmě platit tarif ČD. Takže koupíte jízdenku do Bakova a druhou Bakov – Turnov.
Pokud je to rychlík objednaný Ústeckým krajem, tak zřejmě v celé jeho délce bude platit tarif Ústeckého kraje, který pak bude platit i z Bakova do Turnova.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

U těchto rychlíků je / bude problém v tom, že od nového JŘ pojede na objednávku MD pouze do Nového Boru (Lbc kraj) a dál směr Rumburk na objednávku krajů (obou, Ú.k. i Lbc k.). Navíc to má jezdit Ariva, aby to bylo přehlednější.
Apropo… proč by měl tarif Ústeckého kraje platit z Bakova n.J. do Turnova? Bakov je ve Středočeském kraji a Turnov v Libereckém.

Jiří
Host
Jiří

Protože to tam neznám. Píšete: „…abych nakonec vystoupil opět v Libereckém. “ Já myslel, že píšete o Bakově.

Tak nezbude než počkatdo doby než to nastane.

Bdtax Fan
Host
Bdtax Fan

Problém nastal v okamžiku, kdy došlo k rozdělení ČD a SŽDC, tehdy z nějakého důvodu něco jako jízdenky nikdo neřešil. Není správné a fér, byl národní tarif suplovaný tarifem ČD (to, že tomu tak teď de facto bylo, je spíše znouzectnost a náhoda, že na většině relací jezdily ČD s netto smlouvou), takže kraje bych z ničeho nevinil. Pořád jsem optimista a to, co jsme tady na Zdopravy viděli jako předzvěst národního tarifu, neberu jako finální ceník. Národní tarif je pro takové relace jediná systémově správná cesta a to, jak bude přesně fungovat, ještě není definitivní. Jako s každým politickým… Číst vice »

Ušatá
Host
Ušatá

Jednoduché. Tarif TR10 a současné typy jízdenek IN přejmenovat na státní tarif a je to. Platnost u všech dopravců a ve všech krajích a kraje ať si na svém území mimo to dělají, co chtějí, ale normální cestující neobtěžují. NIc se pak měnit nemusí, ušetří se miliony a platit to může ihned. Jak prosté Watsone! Proč se to ale tak neudělalo? Čí zájmy se tím hájí a kryjí?

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Občas jezdím ze Starých Splavů do Semil. Od příštího roku to bude tak, že pojedu ze Splavů do Bakova s ČD, pak s Arrivou do Turnova a odsud zase s ČD do Semil. Mám kartu IN25. Přesto si myslím, že oproti dnešku budu platit tak maximálně o 5 Kč víc, ale spíš to bude ještě směšnější rozdíl. Fakt je to pro vás tak důležitá otázka, že ji chcete řešit v každé diskusi, tedy i v té o dopravě v Plzeňském kraji?

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Máte pravdu. Omlouvám se za zaneřádění diskuze k jinému tématu. Byť velmi podobnému.

Miropiro
Host
Miropiro

Je určitě ta poslední otázka dopovězená kompletně? Nějak je zvláštně ukončená …

Partneři