cargo

Hejtman: Chceme v krajských vlacích svůj tarif, nemáme kontrolu nad příjmy

Bývalý šéf Českých drah Miroslav Kupec (vlevo) při podpisu smlouvy na provoz vlaků v Plzeňském kraji s hejtmanem Josefem Bernardem. Foto: České dráhyBývalý šéf Českých drah Miroslav Kupec (vlevo) při podpisu smlouvy na provoz vlaků v Plzeňském kraji s hejtmanem Josefem Bernardem. Foto: České dráhy

Plzeňský kraj jedním z pěti krajů, který od prosince přechází ve smlouvách s dopravci na takzvané brutto smlouvy. Ty povedou

Plzeňský kraj jedním z pěti krajů, který od prosince přechází ve smlouvách s dopravci na takzvané brutto smlouvy. Ty povedou i k tomu, že České dráhy i jiné dopravci nebudou moci ve vlacích objednaných krajem prodávat jízdenky podle svého tarifu, ale pouze podle krajského. „Investujeme velké peníze do nových vozidel a jejich provozu a máme právo mít příjmy více pod kontrolou,“ vysvětluje hejtman Josef Bernard. Změny nastanou od 1. července příštího roku.

Co je pro vás hlavním důvodem přechodu na brutto smlouvy?
Rozhodli jsme se jít cestou nových vlaků i autobusů. Jen příští roku tu bude jezdit několik desítek nových vlaků a několik stovek autobusů. Zaplatíme za jejich provoz více než dosud. Podle nás je to ale velké lákadlo, jak dostat lidi více do veřejné dopravy a proto chceme mít i kontrolu nad příjmy z jízdného. Navíc se státními slevami vznikla poměrně nepřehledná situace ve výběru jízdného a my nechceme, aby poškozen na konci byl Plzeňský kraj.

Projevuje se nasazení nových Regiopanterů na počtech cestujících?
Jednoznačně. Tam, kde jezdí, meziročně stoupl počet cestujících o desetinu, o víkendech dokonce o třetinu. Myslím, že něco podobného nás čeká na dalších trasách i v autobusech.

Mluvíte o nepřehledném účtování slev v dopravě. Jak se to projevuje?
S dopravci jsme měli domluveny výše kompenzačních plateb od kraje při existenci slev pro seniory 50% Nyní jim stát kompenzuje 75%. Jestli dobře počítám, od nás nyní dostávají úhradu za padesátiprocentní slevy a od státu za slevy 75 %. Senioři ale nejezdí za slevu 125%, nikdo jim nedoplácí 25% za to, že se vlakem svezou.

Znamená to, že máte pocit, že vám České dráhy říkají jiné o skutečné ztrátě za provoz vlaků, než je ve skutečnosti?
Řeknu to jinak: máme teď velmi omezené možnosti kontroly nad celým systémem veřejné dopravy v kraji, přitom do něj dáváme stovky milionů korun. Brutto smlouvy toto zásadně změní.

Zpráva o nových pravidlech vyvolala poměrně silné reakce u cestujících. Neobáváte se toho, že dojde ke zhoršení dopravy a její síťovosti?
Na krajské úrovni rozhodně ne. Tam je integrovaný tarif výhodnější než jízda s Českými drahami, pokud lidé nemají například karty typu IN100. U mezikrajských spojení je to otázka, o které ještě budeme dále jednat.

Víte už, jaké jízdenky Českých drah budete uznávat?
Chceme uznávat všechny. Chceme ale mít poměrnou část z jejich tržeb, který vlak projede v naší objednávce. Když někdo pojede na jednu jízdenku například z Domažlic do Prahy a část pojede osobním vlakem v našem kraji, budeme chtít tržbu za něj za tento vlak.

Platí to i s režijkami?
Ano, to jsme řekli i Českým drahám jasně, že to je pro nás uniklá tržba a proto budeme chtít, aby za jízdu cestujícího s režijkou kraji zaplatily.

Bude možné prodávat jízdenky podle vašeho tarifu v e-shopu Českých drah?
Věřím, že je to jen otázkou dohody a softwarových úprav a bude to možné. Nicméně platí to, že v osobním vlaku na našem území bude platit pouze náš tarif.

Reagovaly České dráhy na tyto úpravy při podpisu smluv nějak negativně?
Ne, musím potvrdit, že jednání s vedením ČD jsou tvrdá, ale korektní. Vždy se dostanu snadno k nejvyššímu vedení.

Nemáte obavy z toho, že vlakový personál nebude nijak motivovaný k tomu, aby skutečně prodával jízdenky? Nebudete kvůli tomu posilovat revizory?
Můžeme domluvit motivační systém pro průvodčí tak, aby byli zainteresováni na výběru tržeb a určitě posílíme kontroly. Budeme rozvíjet veřejnou dopravu a investujeme do ní nejvíce v historii kraje. Černé pasažéry ale tolerovat nebudeme. Koupit jízdenku bude opravdu jednoduché a doufám, že občané chápou, že v tomto musíme být neústupní..

Jak náročné je v integrovaných systémech rozdělování tržeb mezi dopravcem v režimu netto?
Problém není náročnost, ale nepřehlednost a menší možnost kontroly dopravce.

Je důvodem vypsání soutěží v režimu brutto i fakt, že ČD dosud všechny soutěže napadaly kvůli režijkám?
Ne, to nebyl faktor, který nás vedl k brutto smlouvám.

Tagy České dráhy integrovaná doprava Josef Bernard Plzeňský kraj režijky Top TR10
236 komentářů