Dopravci Železnice

Plzeňský kraj vypsal čtyřmiliardovou soutěž na linku Beroun – Klatovy, chce ušetřit

Nový RegioPanter v nátěru pro Plzeňský kraj. Foto: Plzeňský kraj
Nový RegioPanter v nátěru pro Plzeňský kraj. Foto: Plzeňský kraj

Nová vozidla a více spojů než dosud slibuje Plzeňský kraj cestujícím na krajské lince P2, která přes Plzeň propojí Beroun a Klatovy. Plzeňský kraj je jedním z prvních objednatelů, který pro provoz regionálních vlaků vypsal veřejnou soutěž. Předběhli ho jen Jihočeši a Jihomoravané, většina dalších krajů chce zadávat službu přímo.

„Je to první ze soutěží, které chystáme. Postupně vypíšeme ještě tendry na dieselovou trakci, spojení do Karlových Varů a také první autobusové soutěže,“ řekl hejtman Josef Bernard.

Nově vypsaná soutěž v evropském věstníku zakázek  počítá s patnáctiletou smlouvou pro vítěze. Toho chce kraj vybrat nakonec elektronickou aukcí. Dopravce má vyjet poprvé na koleje v prosinci 2020.

Podmínky jsou nastavené tak, že dopravce bude muset jezdit novými nízkopodlažními a klimatizovanými elektrickými jednotkami, které nahradí stávají soupravy sestavené většinou z lokomotivy a desítky let starých vagónů. Smlouva má být postavena tak, že dopravce bude garantovat výši nákladů, tržby z prodeje jízdenek budou příjmem kraje. Ve vlacích bude platit krajský tarif. To bude znamenat, že v případě výhry jiného dopravce než Českých drah, nebudou v těchto vlacích platit režijní jízdenky.

Podle Bernarda jsou podmínky nastavené tak, že podle smlouvy jde zvýšit rozsah objednaných vlaků až o 50 % a snížit o 10 %. „Čekáme na železnici spíše růst cestujících, proto chceme mít pojistku, abychom mohli přidat další vlaky podle poptávky,“ vysvětlil Bernard. „Čekáme, že oproti stávající úrovni plateb ušetříme. To nám umožní objednat více vlaků než dosud. Ušetřené peníze zůstanou v dopravě,“ doplnil.

Nové vlaky čekají už od letošního prosince cestující na lince z Horažďovic do Stříbra a Pňovan. Ty budou dál provozovat České dráhy, později chce ale kraj smlouvu přesoutěžit. Půjde o vlaky RegioPanter od Škody Transportation, kraj má na jejich nákup získat evropskou dotaci.

Krajům vesměs končí desetileté smlouvy s Českými drahami příští rok, většina z nich se soutěžemi zatím spíše otálí. Jednou z mála výjimek je Jihočeský kraj, který nedávno vypsal dvě velké zakázky na provoz elektrických a dieselových vlaků.

Plzeňský kraj chystá ještě letos dvě soutěže na provoz motorových vlaků, půjde o vlaky okolo Plzně a soubor tratí v Pošumaví a Českém Lese. Na rozdíl od původních plánů si ale Bernard myslí, že nakonec bude kraj požadovat nové vlaky namísto použitých. „Objevila se možnost získat na jejich nákup dotaci ve výši 50 %, což změnilo náš pohled na tyto linky,“ dodal Bernard. Letos kraj vypíše i dva tendry na provoz regionálních autobusů.

59 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Hranice krajů je v bývalé stanici Zbiroh, co na to výběrové řízení středočeši…. :-))

  • ……..“Cesty do pekel bývají vždy dlážděny dobrými úmysly“………

  • Však se máte na co těšit :)))) předvedeme lidem podobný cirkus nespolehlivosti jako na jihočeských lokálkách . Vaše GW train regio 🙂

  • To jsou kecy. Všechno. Dokud nebude jízdenka na všechny vlaky soukromé nebo státní neměla by se dělat žádná soukromá doprava. Už to čtu všude ale aby byla společná jízdenka ne. Pojedu z Prahy do Plzně tak si budu kupovat 2 jízdenky. To je nádhera. Kde to jsme. Chci jet na Lipno nepojedu vlakem. Proč. Protože bych musel kupovat dvě jízdenky. Radši bus nebo auto. Takový chaos který tady je to se už opravdu nedá.

    • Kušujte furt se státní jízdenkou, to je akorát tak prostor pro korupci, tu ať si zavede v rychlících objednaných MDČR, ne ve vlacích krajů, tam má být primárně IDS, pro kraj je totiž každý lístek dopravce či státní lístek ztráta. To co je třeba je akorát schopnost vystavit lístek napříč systémy a dopravci, ten to do poslední koruny rozúčtuje naprosto přesně. Ale už jsem to tu myslím jednou popisoval jak by vypadal lístek mezi IDS JmK a IDS OK pro cestu vlakem.

      Nasazení takového systému je dalek jednodušší než boj, hádání se a pod o státním lístku, on ten systém totiž se seskládá z krabice v pokladně, ta jest většinou již přítomna, malé krabičky, také přítomna, následně spojovacího vedení také přítomno a pak velké krabice na které běží databáze a příslušná rozhraní. To že mají státní lístek někde jinde může být dáno historicky, nebyly krabice, to co popisuji je snadno možné posledních cca 10 let díky penetraci krabic a spojů ve společnosti.

      • Co mezikrajské cesty s využitím Os, ha? A ne, „prodej dvou jízdenek na jednom papíru“ řešení fakt není, tím není uzavřena jedna přepravní smlouva (aneb garance při přestupu apod). Už vůbec to pak neřeší síťové jízdenky, tj. „jedu kdykoli kdekoli čímkoli“, což jediné má potenciál konkurovat autům, což je jakýsi „vyšší cíl“ celého toho dotování VHD.
        Pomíjím takové věci jako Rokycany – Plzeň zpáteční jen pro Os nebo jen pro R a tak.

        • Garance návaznosti není ale ani při jízdě s ČD, musí se pokaždé dohodnout kraje, ať už na tom že se v KPS (krajská přechodová stanice) postaví sourpavy v +- stejný čas k peronům, nebo že jedna přechází mezi kraji. Ten počítačový systém by toto byl schopen zohlednit a vystavit, v zásadě co si vymyslíte ten systém může umět (a když to přeženu tak si klidně můžete vyplnit rezervaci do jídelního vozu), garance přestupu není bez součinnosti objednatelů. Samozřejmě to vyžaduje součinnost koordinátorů v krajích a eventuálně dopravců. Říct že chci do Prahy rychlíkem snad není problém, navíc takový systém umí vyhledat a optimalizovat cesty a nalézt vhodné přípoje. Na čem bude ten systém mít problémy jsou komerční vlaky, ovšem je otázka proč zrovna ty tam zahrnut.

          • 1) Jedu dejme tomu z Mirošova, ujede mi v Rokycanech přípojný R, a já musím čekat třeba 50 min. na další, místo jet osobákem někdy v půlce té doby.

            2) Jedu z RO do PL na zpáteční, nevím přesně kdy mi to vyjde zpět. Stihnul bych R v celou, ale musím čekat do půl na Os, bo oddělené tarify.

            Už vám zapaluje? To nemá s IT řešením nic společného, to je otázka požadované funkčnosti a v důsledku zneatraktivnění vlaků jako celku proti IAD.

            • Toto přesně je na trati Plzeň – Most… a pro fajšmekry by bylo zavedení povinné rezervace)))

      • to KS. a proč by nemohla být jednotná jízdenka? tak je to akorát horší pro cestující… a jak jsem psal jinde co kraj to jiná jízdenka a ve finále budete kupovat třeba 4 jídenky… a že ve Švýcarsku to jde?

        • Jednak jsme dnes technologicky o mnoho dekád dál než když ve Švýcarsku zavedli jednotnou jízdenku (pokud ji nezavedli v roce 2000, pak beru zpět) a jednak tu na to nejsme zdaleka kulturně a politicky připraveni, podle mne existuje vážné nebezpečí netransparentního rozdělování prostředků z různých důvodů. A vzhledem třeba i k situaci kolem Temelína nebo některých veřejných zakázek prostě není podle mne dobrý nápad zavádět státní jízdné Švýcarského typu, ale bylo by lepší zavést systém, který spočte cenu lístku a rozdělí peníze automaticky, transparentně a zároveň bude mít statistiku o osobokilometrech u daných dopravců. Samozřejmě se stále bavíme jen o vlacích v závazku, aplikovat toto na expresy na komerční riziko je pode mne ptákovina.

          • ale však se v tom Švýcarsku mohou poučit…
            Podílování tržeb z osobní přepravy pro jednotlivé dopravce, členy Svazu veřejné osobní dopravy, provádí SBB s využitím informačního systému PRISMA…
            Zatím při dělení tržeb nenastaly žádné pochybnosti. Systém bude zpřesněn v letech 2017/2018, kdy budou zavedeny čipové karty, které přesně vysledují pohyb cestujících.
            A dopravce jezdící na komerční riziko bere i nyní kompenzace za studenty a ZTP tudíž by měl být zahrnut i do uznávání jednotného jízdného…

            • Čipové karty přesně evidující pohyb cestujících se mi nezdají moc dobré řešení, ani ekologické pokud budou nahrazovat papírové lístky pro ad-hoc cestující. Rozúčtování v podání SBB asi není problematické, ale neumím si dost dobře u nás představit jak by toto bylo realizováno u nás, například v podání ČD, je u nás jiná situace, pokud to dobře chápu, ve Švýcarsku byla evoluce zcela jiná a nešlo tam o postupné odstranění monopolu protože existovaly ostatní železniční společnosti. U nás by ten systém musel mít rozhodně pod palcem někdo jiný než ČD, možná SŽDC, možná ministerstvo financí, někdo alespoň trochu nestranný. Dále bych viděl problém v tom že se tu ČD občas šoupne nějaká dotace neodotace což je zase něco může pomalu se formující prostředí narušit a státní jízdné by mohlo vytvořit problémy kdy by mohlo být záměrně stanoveno pro malé dopravce likvidačně. V zásadě je asi jedno jestli se udělá systém kdy se bude generovat lístek mnou navrženým způsobem, nebo pokud bude vytvořen systém nezávislý nad kterým budou mít ale nějakou kontrolu dopravci sami (každý zapojený by měl jeden hlas v nějaké dozorčí radě?), jinak by z toho mohl být velmi nebezpečný politický nástroj. Možná by bylo v případě „státního“ jízdného vhodné aby se o to starala nějaká komora železničních dopravců v osobní dopravě. Samozřejmě že s vyloučením nepravidelných a historických jízd kde ani ČD nemají běžný tarif.

              Spíš bych to viděl tak že stát si vymyslel slevy které nutí někoho používat proti jeho vůli (z pohledu obsaditelnosti vozidla, např. tramvaje by měl vozíčkář platit více protože zabírá místo pro X dalších cestujících, stejně tak cyklista, kočárkář…), ovšem to je podle mne spíš použitelné proti státnímu jízdnému, ne pro.

          • Tak ono je snad jedno jak se to bude jmenovat. Tady jde o to, aby platila jedna „jizdenka“ pro jizdu pres dva a vice kraju s rozumnou garanci prestupu… a to bez ohledu na typ spoje, nebo dopravce. A samozrejme byla levnejsi nez nejake samostatne krajske IDS, protoze pujde o delsi kilometrickou vzdalenost.
            Jak maji treba vyreseno, kdyz clovek jezdi za praci z kraje A do kraje B na mesicni, nebo rocni jizdenku ? Bude stale mit moznost jedine mesicni jizdenky, kdyz kazdy kraj bude mit jineho dopravce ? To je nyni fungujici zaklad na kterem je nutno dale stavet.

  • Problém je ve vypsané soutěži podle hrubých cen, takže vyhraje ten, kdo nejvíc oseká náklady, naopak, pokud by se soutěžilo o nejmenší doplatek, byla by šance na kvalitní služby a tím růst cestujících.

  • „Nové vlaky čekají už od letošního prosince cestující na lince z Horažďovic do Stříbra a Pňovan.“

    No, když se kouknu do návrhu JŘ, tak jízdní doby jsou stále stejné jako jsou teď pro řadu 814, takže o Panterech asi nemůže být řeč.

  • tuším, že na kraji zjistili, že hlavní škůdce železnice v česku jsou ČD, jejich slavné odbory a ty režijky. Prostě oni v čd jenom jednají o svých výhodách, ale aby něco dělali pro cestující to ne.

    • Petr.R Většině zaměstnanců jsou nějaké režijky zcela ukradené. Například já částku, kterou za ní dám, stěží projedu. A stejně tak obě moje dcery. Ona cena totiž není jen ta základní platba za režijku, ale příplatek za komerční vlaky, pokaždé platba za místenky, vyšší částky za místenky v Pendolinu než u běžných jízdenek a podobně. A abych vás potěšil, tak v případě dcer už příští rok režijku brát pro ně nebudu. Nechám je totiž jezdit za státem nařízené jízdné pro studenty, pokud samozřejmě bude zavedeno a ČD tím za ně získají přibližně třikrát tolik, přičemž mě to bude stát přibližně stejně jako nyní.
      Hlavní škůdci pro železnici jsou hlavně lidé jako vy. Nevědí o ní vůbec nic, ale za každou cenu musí napsat nějakou „moudrost“ a posílat jí do světa. Možná by bylo dobře si nejdříve zjistit fakta a pak teprve psát nějaký názor. A tím nemyslím jen váš poslední příspěvek, ale i většinu vašich ostatních.

      • Máte pravdu. Podle příspěvků Petra.R je vidět, že je asi zabydlený v zadnici pana Jančury a jeho zášť vůči ČD jen tak nepřestane. Musíte toho chudáka brát s rezervou.

        • Díky odborům jsme jako společnost obecně tam kde jsme.Jinak byste makal dneně 12 hodin včetně svých případně nezletilých dětí. V odborech nejsem, Jen si jejich význam uvědomuji, je to protiváha oproti zvůli zaměstnavatelů.

          • ???je zákoník práce a pracovní doba je 8hodin x 5 je 40 hodin týdně. Pracovník si nadpracovává min 0,3hod na přestávku, která je po 4,5hod.Co jako odbory ti přidají, jen a jen práci aby mohls těm odborům dát větší odvody.

            • Kde se v tom zákoníku píše, že se musí chodit do práce pět dnů a jedině po osmi hodinách? Představí si, že v nepřeteržitých se chodí do práce 7×8..

              • do práce se nemusí chodit, ale je zákon o maximu, jestli někdo dělá nad rámec maximu mesíce, tak asi něco nezvládá. Stejné jak je dovolená 20dní, ale většinou podniky dávají 25-30dní.

          • No zvůle, ono to je o mnoha historických, současných a jiných faktorech. Nějaká zvůle je možná tak v korporátu, ne ve firmě se stovkou, lidí, možná dvěma, kde nemáte problém znát pomalu každého zaměstnance. U živností je to pak naprosto mimo realitu. Je také si třeba při tom pohledu do minulosti uvědomit situaci, před tím platila pracovní doba v zásadě neomezená na poli, posun na 12h v kolbence byl pro lidi zřejmě výrazný posun k lepšímu (jinak by tam nešli, nebo byli prostě blbí).

            Problém je že posledních X desítek let odbory působí jako Béčko ČSSD a banda vypasený tatíků co je mají jako výtah k moci, nebo spíš teplému místečku v senátu. Je to teď asi dva měsíce co byl rozhovor se šéfem odborů v hospodářkách, tam byla celkem zajímavá poznámka o velmi významném rozdílu v počtu odpracovaných hodin u nás a v Německu a i o rozdílech ve mzdách, problém je že jakoby se tomu odbory před tím 20-25 let totálně nevěnovaly. Řešili s dovolením režijky, chlebíčky pitomosti a nic víc.

            Dovolím si jeden srovnávací graf assets. weforum. org/wp-content/uploads/2015/07/PaulsChart.png

            Takových najdete a je zajímavé že z jiných (ten neuvedu, je 10 let starý) je vidět že počet hodin pracovního týdne a ekonomická vyspělost jdou do protivky, nebo spíš že vyšší počet hodin v práci neznamená bohatší zemi. V takovém Řecku se v práci tráví enormní množství času, ale přitom ekonomika je tam v háji. Podobně to platí v mezinárodních srovnáních, jediní co stojí mimo jakoby jsou Korea (jižní) a Japonsko, ale tam může všechno posouvat to že se tam běžně třeba počítá s tím že zaměstnanec běžně dělá hodinu přes čas placený a dalších několik neplacených, respektive se čeká že týdně bude mít X dobrovolných přesčasů které věnuje společnosti a tím projeví loajalitu. Toto může data zkreslovat pokud se nikam tyto hodiny veřejně nevykazují (a jsem si jistý že se tím rozhodně firmy nechlubí).

            Odbory nám zaspaly dobu a bojovali posledních X let minulé bitvy, staly se snad i zdrojem mnoha problémů (pokud něco není dáno zákonem, tak se hledá nějaká dohoda, pokud se něco dá do zákona, pak je jen malá vůle něco měnit, vyjít vstříc, protože zákon je přece zákon). V současné situaci tzv. millenials na západě by jich muselo být tak 70% v odborech, není, ptejme se proč? Nejspíše protože odbory neumí zaujmout, nic nabídnout. Netvrdím že některé praktiky firem, například návrh pozic aby se na nich lidé dlouho neohřáli, tomu nepomáhá, ale principiální chyba musí být po této stránce v odborech.

            • pěkně napsané, já jsem jim vynadal před xx lety, když jsem žádal o příspěvek na zahraniční dovolenou a oni řekli, že o ničem takovým nevědí, potom, že měli jiné výdaje atd. Máte nárok každý dva roky čdáci na zahraniční dovolenou a jestli hromadně podáte tu žádost třeba s RJ cestovkou, tak ti kravatáci půjdou do vazby.

        • Myslím, že vám do toho nic není, zda je někdo v odborech. Ale za sebe vám klidně odpovím, že nejsem a nikdy jsem ani nebyl (ani před rokem 89). A ani nikdy nebudu.

          • tak to zhrneme- jezdite si na ty režijky vlakem, co nedotuje kraj ani stát a není dobrý psát danovýmu poplatníkovi, že nám do toho nic není a jestli si řeknete, že čd si na to vydělají, tak asi je něco zhnilého v každým z Vás.

            • Já jsem napsal, že vám není nic do toho, zda je či není někdo v odborech. Já vám napsal pouze za sebe, že nejsem.
              A co se týká režijky, je pouze věc ČD, komu je poskytne. Problém je pouze v tom, že je musí poskytnout i zaměstnancům jiných organizací a to ze zákona. A to můžete vy jako volič ovlivnit, jen nesmíte volit populisty typu Babiše a podobně. Ty si na ně netroufnou sáhnout.

            • Nejdražší budou zaměstnanci a rodinní příslušníci SŽDC v nikým nedotovaných vlacích ČD.. Takhle se to plácá, ale když by všem zavedly 13. plat, tak to jako ubrečený daňový poplatník opláčete ještě víc..

              • já proti penězům co dostávají nic nemám, jen jsem proti režijkám, které platí v dotovaných vlacích. At si jezdí na režijky v pendolínech a né ve vlacích co platí kraje. Copak já chodím do kantýny čd se zadarmo najíst?

                • Jízdné zdarma pro zaměstnance má snad každý dopravce v ČR, včetně těch v závazku.. Jak jsem psal, ČD musí vozit i jiné státní zaměstnance, než vlastní, ze zákona.

                  • Elb: Proč ČD nikdy neusilovali o změnu zákona? Protože, jedině tak mohli chtít po státu neustále přisypávat peníze.
                    Další věcí je absolutní chaos v tržbách a nákladech daných linek, kdy ČD prodělávali před nástupem konkurence na pendolinech 400 milionů Kč ročně, na ostatní spoje měli dotace. Po nástupu konkurence a poklesu tržeb na cca 60 % jsou na trati v zisku. Pokud vezmu v potaz, že místenkové vlaky SC si v průběhu týdenního zkoumání obsazenosti v roce tuším 2012 na idnes.cz v 50 % spojů nevydělali ani na provozní náklady, tak lze odvodit, že ČD v konkurenci jiných dopravců taká za kratší konec. Ale nikdy to nepřizná a zmíněnou linku bude radši dotovat z dotací z ostatních tratí.

              • Jízdní výhody zaměstnancům SŽDC od letoška letoška platím zaměstnavatel. Je to tedy zam.benefit jako je tomu u řady firem. Opravdu není důvod neustále brečet a závidět.

      • TB: Rezijky pro rodinné příslušníky jsou prostě ekonomicky zvěrstva- okamžitě zrušit !!!!

        • A proč to píšete mně? Mně je to zcela jedno, pokud by je holky neměly. A jak jsem již psal, brát jim je příští rok nebudu, aby ČD dostaly od státu za ně víc peněz než je platba ode mě za režijky. Takže vy jako daňový poplatník jim budete cestu od příštího roku sponzorovat.

    • Tak odbory především slouží jako pojistka proti vyjebávání se zaměstnanci, jak to dělají někteří jiní dopravci. Oni zaměstnanci jsou jaksi taky lidi. A na tom , že svým zaměstnancům dovolí jezdit zadarmo ve svých vlacích nevidím nic špatného, prakticky s tím nemají žádné výdaje na víc.

      • já jsem z odborů vystoupil před xx lety, ale vy nechápete co chce kraj, on chce zajistit dopravu a nechce poslouchat nějaký odbory národního dopravce, chápete už to nebo jenom vy´jedete proti tomu, kdo napíše něco co je proti srsti. Kraji jsou režijky ukradený, ale nesmí se používat na ty vlaky co platí kraj který chce aby zisk z prodeje jízdenek mu zůstal a to u režijek asi nejde. Nechápu soudruha JIP co sem plete Jančuru.

        • Možná to nevíte, ale i Regiojet má odbory. Jeho strojvedoucí se organizují v rámci Federace strojvůdců působící na ČD. A je jen otázkou času, kdy se odborově zorganizují i další zaměstnanci. Takže nevím co to tady blábolíte za nesmysly.

        • Problém je, že to nechápete hlavně vy. Dopravce nebude muset uznávat režijky. Ale pokud to bude chtít dělat, nikdo mu v tom bránit nebude. Ani kraj. A nemusí to být jen České dráhy.

  • No podívejme, ČSSD. Integrované jízdné? Soutěže na motorovou trakci? Nové soupravy? (nesmysl)
    Železnice půjde do pekla. Je čas bohužel oprášit auto a komerční autobusy. Jenže ty do těch koncových vesnic nedojedou. Nebo sdílení aut. Konec naší levné funkční železnice.

    • Pozor na sdílení, to nám bylo ukradeno Uberem a spol.!

      Popravdě jsem poněkud šokován tím jak si lidé nechali skutečně sdílenou ekonomiku zprivatizovat, Airbnb, Uber a další se svezli na sdílené ekonomice a postavili na tom obyčejný byznis půjčovnictví. Tak to nemělo být, pamatuji si koncepty ze začátku, kdy třeba služba na bydlení byla navržena tak že když někam jedu tak nechám někoho spát u mne, já využívám byt někoho v tramtárii atp. sdílené jízdy ad-hoc měly být tak že někam jedu, mám volno, někoho vezmu jenom za cenu benzínu… Car sharing původně měl být koncipovaný tak že skupina lidí (družstvo) vlastní auta která jeho členové využívají a pravidelně platí poplatek, ale pořád mají k vozům vlastnický vztah. To co se stalo že nějaký podnikavec toho pokaždé chytře zneužil.

      Jinak bych změny které se dějí za konec dráhy nepovažoval, ale máme tu opravdu některé věci k řešení, nějaké zastavení a pod ale nejsou řešením. Do budoucna bych tu viděl možnost návratu ČD skoro do dřívější pozice, ovšem musí se změnit a využít patřičně možností které jako korporace má. Prostě jezdit s 50 let starými Žabotlamy, plecháči a Honeckery a to vše za vydatné podpory šukafonů, není dnes už možné, minimálně ne bez masivní renovace, podle mne jeden z problémů a důvodů proč ČD prohrávají je poměr mezi službami a cenami. Kdokoliv kdo doveze 30 let staré západní motoráky nabídne na velkou část tratí lepší stroj než ČD. S dovolením osobní vlak složený z „Veselé krávy“ a 3x 010, co to je?! Aby se ČD mohly vrátit, je třeba aby začaly s modernizacemi ve velkém a odvážnějšími než co je nyní.

      To znamená třeba zahájení eliminace starých honeckerů, nasazení pohodlnějších sedaček, odstranění umakartu lepší dveře pro přechod mezi vozy a mezi nástupními prostory a oddíly. Klima není nutná na vlacích co stojí u každé vrby, zásuvky naopak ano. Chtělo by to možná více řídicích vozů na syslografizaci, možná mít více vozů jako Bdtn, nabízet že se bude jezdit se slušně vypadající soupravou atp.

  • Nové vlaky na této lince jsou potřeba jako sůl, stejně jako zpravidelnění spojů, ale… za chvíli budeme všude jezdit jen na krajské jízdenky, to železnici fakt prospěje… když pojedete z Rokycan do Hořovic osobním vlakem, bude si jako kupovat 2 jízdenky? PID a IDP se potkávají v Kařezu

      • Evidentně je to brutto smlouva. Ta funguje tak, že tarif dopravce bude jen v případě, že si o něj dopravce zažádá a bude za něj kraji PLATIT. Jinak bude platit tarif KRAJE.

        • To určitě nebude. Uvidíte, že budou platit oba tarify vedle sebe, jako je to běžné nyní. Jen ten krajský bude pravděpodobně výhodnější. Jinak by to bylo pro cestující v určitém směru výrazné zhoršení oproti současnému stavu

          • Nemáte pravdu. Bude to stejné jako nedávno zveřejněná smlouva v Jihomoravském kraji.

            Viz věty přímo ze smlouvy, např. bod 10.3. 🙂

            10.3 Dopravce není oprávněn vyhlašovat vlastní, ani jakýkoliv jiný tarif či kombinaci tarifů na
            Linkách bez souhlasu Objednatele.

            V případě, že Dopravce bude mít zájem vyhlásit Jiný tarif a smluvní přepravní podmínky, projedná tento záměr s Objednatelem. Bez souhlasu Objednatele nesmí Dopravce Jiný tarif vyhlásit. Přesné podmínky pro využití Jiného tarifu a smluvních přepravních podmínek iniciovaných Dopravcem musí být před jejich zavedením odsouhlaseny Objednatelem a specifikovány v tarifech a smluvních přepravních podmínkách.

            Tady to bude podobné. Uvidíme až vyjde ZD.

            • A co to mění na tvrzení, které napsal „TB“ – N.B. když už v Plzeňském kraji několik roků funguje „Plzeňská karta“?
              To, že v IDS platí kromě tarifu IDS i tarif dopravce, je naprosto běžná záležitost a není žádný důvod ji měnit jen proto, že půjde fakticky o dopravu provozovanou pro „kraj“ a jím účtovanou – na krajských úřadech a u krajských koordinátorů dopravy v naprosté většině případů nesedí hovada, která by si neuvědomovala, jakou ránu pro VHD by nemožnost použití tarifu dopravce nebo (snad už brzy) i „národního tarifu“) znamenala: že si JmK vymiňuje, že s tím tarifem a jeho použitím u vlaků, na která poskytne vozidla a které objedná, bude muset předem souhlasit, je pochopitelné, ale vůbec to neznamená, že by s tím a priori nesouhlasil – bude-li navíc jakýkoli „nekrajský“ tarif dražší než „krajský“, bude jeho použití naopak pro kraj přínosem, protože všechny tržby z jízdného získá „kraj“ a dopravci bude platit fixní předem dohodnuté platby: nesouhlas by proto bylo možno očekávat jen v případě, že by tarif dopravce byl levnější, což ale asi nikdo soudný nepředpokládá.

              • IDS JmK je levnější než tarif ČD, i než tarif za použití IN25, tedy pokud se budeme bavit o trati Břeclav – Znojmo, Stejně tak Brno-Břeclav, IN50 ale nepřebijete. Nicméně pokud jedete Brno – Břeclav tak pokud výslovně neřeknete tak IDS lístek není vystaven, ale je vystaven lístek ČD. Chápu že je to asi kvůli EC, pro přespolní ale tato možnost, ale i pro místní, je poněkud skryta, protože většinou na IDS jezdí kolem komína a toho že je tarif takto postaven si nevšimnou, protože tam je to na zóny a nikde nevisí tabulka pro jízdy s IDS mezi okresními městy. Možná bych mohl konec konců na KORDIS napsat.

                Jinak co se týče tarifu dopravce, tak na příměstě a osobních vlacích smysl podle mne nemá. Pokaždé jsem, vzhledem ke kilometrické povaze tarifu ČD to vyšlo levněji, byl ve vagonu jediný kvůli kterému průvodčí musela tahat POPku aby načetla Inkartu a cvakla lístek, zbytek měl šalinkartu, nebo jednorázový lístek IDS (Na jízdy Židenice-Dolní jsem nakonec ani slevu nepoužíval, ty asi dvě koruny mi nestály za to). Otázka je jak řešit přespolní, ale instalovat dnes elegantnější verzi automatu na lístky do vlaku nebude problém.

                Zónování je v IDS JmK dobré, ale asi by to chtělo do každé dát upravenou mapu která bude ukazovat nejkratší vzdálenost do ostatních v zónách. Zlehčí to orientaci pokud si lístek pořizujete sám v automatu.

      • Kontrolni otazka. 🙂
        Pokud tam budou dopravci dva, tak na tarif ktereho z nich pojede na jednu jizdenku ?

    • Ano, tohodle štěpení se začínám opravdu děsit. Pokud nevznikne nějaký celonárodní tarif, bude to hodně tragické. Ani tak to ale nebude ideální, protože celonárodní tarif nebude pravděpodobně umožňovat zvýhodnění, jaká jsou nabízena dnes – inkarty, včasné jízdenky, síťové jízdenky … 🙁

    • PID by měl přesahovat až do Rokycan. Obecně mají kraje velký zájem o přesah PID na jejich území.

Newsletter

Partneři


Výběr editora