Reportáž od vlajících označníků. Olomouc je ode dneška hlavním městem výluk

Výluka Olomouc. Autor: Zdopravy.cz/Jan MeichsnerVýluka Olomouc. Autor: Zdopravy.cz/Jan Meichsner

V Olomouci dnes ráno začaly dvě velké výlukové akce, které mají dopad na cestování hromadnou dopravou a komplikují provoz. Přinášíme reportáž přímo z místa.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bodny

Tak hlavně to s tím hlášením v autobuse o odklonu je pěkný kec. Linka 16 už byla odkloněná docela dlouho dobu předtím, a hlášení běželo: „Vážení cestující, z důvodu stavebních prací je linka odkloněna. Nebudou obslouženy zastávky Povel, škola a Zikova. Místo toho bude obsloužena zastávka Zenit a Trnkova.“ Toto hlášení se hlásilo už při odjezdu z Tržnice směrem na Botanickou zahradu… A opakovalo pokaždé až po Zenit… Ale jinak je pravda, že jako olomoučáka, co cestuje denně, už mi to taky pije krev… Přístup DPMO je trošku jako – Kup si za x tisíc celoroční lístek a raději choď… Číst vice »

Daniel

Zajímalo by mě jak se paní daří jet autobusem hodinu když jezdí každých 5 až 10 minut, dnes jsem jel autobusem 2x (Na nádraží a potom ke Koruně) a hodinu jsem určitě nečekal.

David

Informátoři na zastávkách prý kdysi v Ostravě bývali, ale už dávno tomu tak není. Asi se pro DPO nejedná o dostatečně „moderní“ informovaní

Jirka

Ostrava není Olomouc

Ondřej

To víte, David využil ty „nejmodernější“ zdroje.

Cracatit

Jo a studentka, které vadí ranní autobus, si má koupit špunty do uší, nežije na vsi, i když Olmik taková větší vesnice vlastně je. Moje babička měla byt u zastávky autobusu, který jezdil i v noci co hodina a nikdo si nestěžoval, všichni jsme si zvykli a jediný, kdo měl problém, byly občasné návštěvy, kterým doma pod okny nestála nastartovaná městská Karosa, která navíc v noci často projela jenom okolo bez zastavení…

Cracatit

Mě zaráží jediná věc: proč na prvních pár dnů výluk nenasadili informátory (běžně fungující revizory), když ty lidi ve stavu stejně někde mají? V Brně naprosto běžná záležitost u velkých výluk, třeba už před deseti lety, když se dělala Joštova, což byla jedna z největších výluk hned po Husově (2008-2009), v uzlových stanicích byli informátoři ve vestách s logem podniku, rozdávali letáčky, radili s nejrychlejší cestou, člověk se měl kde zeptat a nemusel s tím otravovat přímo řidiče a provoz pak celkem odsejpal.

Šejdr

Proč nebyli informátoři? Protože § 1: Nikdy se to takhle nedělalo.

Denor

To je Olomouc. Bydlím tady, to byste musel zažít, tu mentalitu. Nikdy se to tak nedělalo/vždycky se to tak dělalo je hlavní heslo DPMO. Koupit osvětlení na 1 tramvaj za 150 000? To jo. Zavést informátory? To jste se zbláznil, to je příliš drahé.

mlokXCM

Dopravní podnik odpovídá tomu, jací jsou sami občané města. Píšete, že dopravní podnik je v mnoha věcech dost zpomalený. Pomalost je jedním základních vlastností Hanáků. Ten vždy trvá, než se rozhoupou. Proto také ta socha želvy na Horním náměstí. Jsou to občané, kdo mohou tyto změny iniciovat. Předpokládal bych, že minimálně FB DPMO je teď plný kritických příspěvků, proč u takové výluky nejsou informátoři. Že ne? Pak se vracím k větě výše, kde píšu cosi o pomalosti Hanáků.

Denor

Ano, je to naší mentalitou, pomalostí. Ale když např. chcete něco změnit, narážíte na neprostupnou zeď. Je to frustrují, zbytečné a nakonec si na to zvyknete. Je to tragédie malosti provinčního města. Navštivte Olomouc, unudíte se tu k smrti.

Ondřej

Tak asi to té „zdi“ musíte vysvětlovat také pomalu.
😀

mauriicio

Nebo na kafe 🙂

(odkaz na reklamu na Olomouc během hokeje na ČT)

Luboš Beneš

To je ten Hanácké šús…no prostě v krásném městě kde si myslí, že vše ví nejlíp…a tak to vypadá.Most co jinde postaví za rok tady 2-3 roky, salámová metoda výstavby tramvají (kde ty prachy vzít při tom hospodaření) a páteřní trať klidně neprovozovat. Jistě dá se to objet….a pak chtějte aby lidé používali MHD.

V. K.

Most nestaví Olomouc ale Povodí Moravy. Stížnosti je třeba směřovat tímto směrem. Upřímně také nechápu, co tam budou půl roku dělat, když kolejiště z druhé strany měli hotové za 2 měsíce.

Pavel

A nezadává to náhodou závod Horní Morava se sídlem v Olomouci?

Richard

No když to vezmu kolem a kolem tak začala výluka přes město která konečně spojí muzeum a Žižkovo náměstí s nádražím tudíž pro olomoučany asi lepší varianta než tramvaj jedoucí pouze na Žižkovo náměstí!!!

Palecek.M

DPMO za situaci nemuze, planky jsou celkem jasne a ani moc vice moznosti neni. Kdo to ovsem nezvlada je mesto, stazeni veskere dopravy z jihu na Novosadskou je hovadina. Prijizdejici ze Slavonina, Nedvezi, Bystrocic maji byt hnani na Brnenskou a ne na Nove Sady..
Dalsi vec, dnes jsem sel cca 15h pres Rejnoka, nebyl zde jediny stroj ani pracovnik. Jasno, svetlo, cca +2°. Pak se divme ze se to otevre za 6mesicu

Jiří Kocurek

Jaký termín zprovoznění schválili ve smlouvě s dodavatelem, takový přibližně dostanou.
Čemu se ale divím, že město nepožadovalo zprovoznění alespoň půlky mostu před zimou i s jednou kolejí. Pak by se ta zimní „přestávka“ snášela lépe.

Tady na Morave

Investorem mostu je Povodi Moravy. Mesto na nejake podminky stavby kaslalo… bylo rado, ze dostane novy most. Zrejme tomu ani ti diletanti nerozumeli, co a jak dlouho se tam bude dit.

Jiří Kocurek

Město zcela určitě bylo účastníkem stavebního řízení. Od toho to řízení existuje, aby oprávněný mohl připomínkovat stavbu. A ono to jde. Investorem bylo ŘSD. https://zdopravy.cz/zakazka-na-velkou-opravu-tunelu-v-brne-zrusena-mesto-nepovolilo-uzavirku-94425/

Palecek.M

Samozrejme, termin bude dodrzen. Takova zajimavost, ze vsechny hlavni stavby maji byt predany priblizne 3 mesice pred volbama. Most, naplavka, tramvajova trat, tramvajove depo. Nahoda?
Parkovaci „reforma“ na sidlistich? Dve mesice po volbach. Zazrak

On první

Na druhou stranu, každý rok máme nějaké volby, takže se trefit do voleb není až tak těžké.

Rajče

Tady si někdo musel za každou cenu kopnout do DPMO. A co dát pane redaktore prostor k vyjádření druhé straně (DPMO, MMOL)?

Jan Sůra

Je to reportáž, která popisuje, co autor viděl a zažil v terénu. Pokud bude mít DPMO či MMOL potřebu se vyjádřit, zcela jistě jeho stanovisko zapracujeme.

Rajče

Když už to pojme tak účelově a jednostraně, tak to prostě smrdí na hony předpojatostí a je jedno, že to nazve reportáž, aby to zakryl. Tohle je dojmologie člověka, který o dopravě nic neví.

Jan Sůra

Díky za konkrétní připomínky, co je v textu špatně.

Denor

Já jsem za tu reportáž strašně rád. V Olomouci bydlím, z centra města se nemáte jak dostat na nádraží. Všichni to chodíme pěšky, staří lidé jezdí taxíky. DPMO je podnik uvízlý myšlením v 90. letech. Šílené intervaly, třeba ke Globusu, autobusy jezdí jednou za 45 minut. To samé každá okrajová část. Platba kartou za jízdenku? Neumíme. Platba kartou za lístek v automatu? Nejde. Kdy to bude? Slibují roky. Tramvaj do Pavloviček je tankodrom. Takové tratě pamatuji z Prahy 90. let. Je to k pousmání, pokud v tom nemusíte bydlet.

robert

DPMO pracuje tak, jak mu káže magistrát. Pokud pořád omezuje spoje, nechce na provoz přispívat víc peněz a není schopen zkoordinovat výluky, tak co z toho chceš uplácat?

Pavel

Možná by stálo za to rozumně zkoordinovat městské a příměstské linky. A zavést garantované přestupy.
Alespoň večer a o víkendu.
Ale to bych chtěl asi po soudruzích moc :/
V Olomouci pořád ještě funguje systém náhodných výstřelů. Bohužel na Olomouckém příměstu je to stejné kromě míst kde vede železnice.
Jeden příklad za všechny:
Z OL krematorium 22.37 Loučka (příměsto), 22.38 Raková (příměsto), 22.52 Topolany (MHD)…
Linky 24, 28 ty mi hlava nebere. 14 je také ukázkový souběh.

LiborV

Platit kartou v automatu jde na 2 ze šesti automatů na Hlavním nádraží. Jednom uvnitř (levém) a jednom venku.

Denor

Je ještě třetí na Náměstí hrdinu v budově DPMO. 3 automaty s kartou na 100 000 obyvatel. A co třeba koupit jednotlivou jízdenku v mobilu nebo kartou i na jiná pásma než olomoucké? Třeba jako v Praze, Brně, Plzni, Ostravě, Hradci Králové, Pardubicích nebo Liberci? Nejde, usilovně na tom pracujeme, počkejte.

V. K.

DPMO bohužel musí každý rok vymýšlet, jak to celé udržet v provozu za co nejméně peněz, protože je Olomouc na mizině. Celý provoz je takové provizorium plné neřešených problémů – viz chybějící vozovna. Intervaly jsou mizerné, ale magistrát prostě víc nezaplatí.

Pavel

Do DPMO a MMOL se nemusí kopat. Stačí mluvit pravdu.
Obyvatel Olomouce a uživatel MHD.

mlokXCM

Pokud ta paní z článku běžně jede do práce 15 minut a teď hodinu, tak to asi bere někudy přes Svatý Kopeček, protože jinak si nedovedu představit, kde tam tu hodinu jezdí :D.

V. K.

Na okrajové autobusové zastávky nejezdí moc spojů, takže bych si tipl, že to tráví půl hodinovým stáním na Náměstí Hrdinů

Kernteriér

Při osmiminutovém intervalu linky X to je vskutku chytré řešení.

Džaro

V Olomouci studuju a v podstatě od doby, kdy je výluka, jsem se naučil o dost více chodit pěšky nebo používat kolo. Trvá to hrozně dlouho a dostat se z nádraží do centra je o dost složitější.

Tady na Morave

Vy jste se naucil chodit pesky, to je dobre.

Vetsina lidi ale zije na predmesti a ti se naucili jezdit autem. Uspech radnice babisovych podrztasku a autofilu.

Tady na Morave

Na provoz, na rozdil od staveb, mesto zadne dotace nedostane, takze je radnim v podstate ukradeno jak to funguje. Navzdory vzletnym prohlasenim o nutnosti resit dopravni situaci ve meste.
Snad si provoz po vylukacv opet trochu sedne a nalaka zpet do vozidel cestujici, kteri nyni presedlali do aut. Konec koncu, i v tech autech spis stoji v kolonach nez aby jeli. Blazinec

dan Žatecký

Krom toho, že výměna výhybek zabere v Praze jednu noc, nevím, proč v Olomouci kvůli pracem na mostě u Bystřičky nejezdí tramvaje v celé úseku od nadraží až po náměstí hrdinů. Je to zbytečná komplikace, to je jedna věc.

Druhá věc, víc mi pod okny vadí ožralci večer / v noci, hudební fe(s)t do tří ráno nebo sfetovany sousedi, než autobusy NAD v pét ráno.

A za třetí, když cestující nejsou schopni se podívat do jízdního řádu kvůli vlastní lenosti, ani tlampač a staniční rozhlas nepomůže.

dan Žatecký

V praze je těch výluk mnohem víc, a nikdo s tím nemá skoro žádný problém!

Paolo

Olomoucka sit je mensi- takze objizdne trasy nejsou az tak mozne jako v Praze…. av historickem centru nemuzes dat californan – hlukove limity pres noc + bezpecnost , dalsi vec na kterou nemyslis ano v Praze mas vymenu za noc – ale nocni vymena= vyssi naklady a OL nema rozpocet jako Praha – hold matematika nepusti a pohodli cestujiciho musi jit bokem..

Jan

Californien se dá použít i v centru, v Praze byl třeba v Jindřišské nebo u Muzea, snad i v Ječné. Hluk je problém akorát po 22. hodině, což se dá řešit náhradním autobusem, provoz je stejně malý.

Paolo

Někde ti do toho mohou kecat od památkářů

Rudolf Tuček

Když porovnáváte tramvajovou síť která má 15km a síť se 140km kolejí, tak těch výluk bude vždycky víc.

Leinad

V Praze je těch výluk méně a v principu jsou zkoordinovány.
Zavřít současně Ječnou a Nuselské Údolí nenapadlo každého.
Když to má smysl, použije se Kaliforňan (někdy jako konečná, jindy semafor a jízda po jedné koleji). Když se dá výluka stihnout za noc, udělá se za noc.

Leinad

Jenže on jízdní řád není. Open data nejsou (byť je to vinou zejména Chaps, tak PID to zvládne).
Informace o výluce takového rozsahu by DPP vydal i anglicky.

Dom

Jo, informace DPMO zvládá tak trochu po svém. Nějaké grafiky, ktere k výlukám davaji na net a na sítě umí , i kdyz někdy je to trochu infantilní. Ale pozor, pokud neumíte česky, tak máte v největším studentském městě (na obyvatele) smůlu. A informatoři jsou uz moc velky luxus. O mimořádnostech se dozvíte z příspěvků na facebooku, pokud je vám ten fb zobrazí třeba az další den. A někdy to stihnou natukat i do „chytrých“ panelů na zastavkach, i když většinou pozdě.

Džaro

Spolupracuju se zahraničními studenty a snažit se dohledat oficiální informace například v angličtině je mission impossible.