Doprava ve městě Tramvaje

V Olomouci začnou v pondělí stavět novou tramvajovou trať

Vizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Olomouc.eu
Vizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Olomouc.eu
Cestující se mají po 1,2 kilometrů dlouhé trati svézt na podzim příštího roku.

Sedm let po dokončení posledního nového úseku tramvajové trati v Olomouci na Nové Sady po Trnkovu ulici začne v pondělí stavba dalších kolejí. Pokračování na Schweitzerovu ulici bude dlouhé 1,2 kilometru, hotovo má být na podzim příštího roku. Během stavby musejí počítat cestující se změnami v MHD.

„Stavbu trati považujeme za podstatný krok k rozšíření kvalitní ekologické městské hromadné dopravy v Olomouci. Od počátku bylo zřejmé, že tramvajová trať z centra na Nové Sady bude plně funkční až po prodloužení do centra sídliště, což se právě touto stavbou stane,“ řekl primátor Mirek Žbánek (ANO 2011).

Plány na prodloužení tramvajové trati prošly v Olomouci v posledním roce velkými zvraty, radnice kvůli obavám z nedostatku peněz původně zamýšlela stavbu odložit. Nakonec ale získala evropskou dotaci a město se rozhodlo pro celou investici.

Už první etapa přitom získala mezi cestující veřejností oblibu, sčítání cestujících ukázalo, že zájem o jízdu na této trati postupně rostl,“ dodává primátorův náměstek Martin Major (ODS)

Podle informací z Dopravního podniku města Olomouce jezdí novou tratí tramvajemi s čísly 3 a 5 přibližně dva miliony cestujících ročně. V prvním roce fungování ji využilo 1,7 milionu cestujících, už za dva roky to bylo přes 2 miliony lidí.

Lepší obslužnost Nových Sadů

Celkové náklady na stavbu tramvajové trati budou 469 milionů korun včetně DPH. Zakázku na stavbu získalo sdružení OHL ŽS a IDS. „Investice je rozdělena do dvou let, město na ni bude čerpat také dotaci téměř 346,6 milionu korun,“ dodal Major. Souběžně bude dopravní podnik budovat nový odstav a servisní středisko pro tramvaje ve Fibichově ulici.

Po dokončení druhé etapy trať a její tři nové zastávky obslouží hustě osídlenou část Nových Sadů, kde žijí tisíce lidí. Tramvají se do práce svezou třeba i profesionální hasiči, kteří sídlí na rohu Zikovy a Schweitzerovy ulice nebo zaměstnanci tří supermarketů. Stavba potrvá dvacet měsíců, skončit by měla příští rok v říjnu. Součástí celé investiční akce je i archeologický průzkum, který může harmonogram stavby ovlivnit.

Tramvajová trať budě dvojkolejná. Z dosavadní konečné zastávky Trnkova pojedou tramvaje dále na nové zastávky Zikova, Rožňavská a U Kapličky, kde vznikne nová dočasná konečná s kolejovou úvratí. Kromě tramvajových kolejí projekt počítá i s výstavbou komunikací, chodníků, cyklostezek, nových parkovacích stání, přechodů pro chodce, zastávek MHD, semaforů a s překládkou kanalizace a inženýrských sítí. Kvůli výstavbě dojde k pokácení celkem 54 stromů, místo nich bude vysazeno 92 nových stromů a přes tři tisíce keřů.

Větší omezení od dubna

V pondělí převezmou stavební firmy staveniště a začnou s přípravou zázemí na zelené ploše mezi ulicemi Rooseveltova a Zikova. Následovat bude kácení stromů a demolice starého domu v Rooseveltově ulici. Jediné omezení pro veřejnost bude v průběhu března spočívat v krátkodobých uzavírkách parkovišť v místech, kde se bude kácet. Půjde vždy o dva až tři dny.

Od dubna do července bude úplně uzavřena část Zikovy až k Werichově ulici. Stavební firmy začnou překládat kanalizační a inženýrské sítě z trasy budoucí tramvajové trati. Objízdné trasy jsou stanoveny tak, že na Rožňavskou, Werichovu a Trnkovu se ve směru od Velkomoravské pojede po Schweitzerově a Zikově. K prodejně Albert bude zachován příjezd autem přes parkoviště Penny Marketu.

Od dubna do září bude částečně uzavřena Rooseveltova ulice mezi zastávkou Trnkova a ulicí Zikova, zůstane v ní ale zachován obousměrný provoz. Úplně uzavřena pro dopravu bude ulice Trnkova v místě výstavby parkoviště. Tam budou pokračovat přeložky kanalizace a inženýrských sítí, výkop a betonáž základových patek pro stožáry trakčního vedení, položení tramvajové trati a úprava silnice i chodníků.

Od dubna do listopadu budou probíhat stavební práce i na Schweitzerově ulici od Zikovy po Družební. V tomto případě se ale vše obejde bez dopravních omezení, protože se práce budou odehrávat mimo silnici. Město kvůli stavbě zřídilo speciální webové stránky tramvaj.olomouc.eu.

Výstavba ovlivní autobusové linky 10, 16 a 29. Linka 10 bude vedena po trase Albertova, Velkomoravská a Tovární, takže neobslouží zastávky Povel – škola, Zikova a Trnkova. Nově bude zastavovat na zastávkách Zenit a Velkomoravská. Linka číslo 16 bude ve směru na Nové Sady vedena po náhradní trase ulicemi Schweitzerova, Velkomoravská, Rooseveltova a Střední Novosadská, takže neobslouží zastávky Povel – škola a Zikova. Bude zastavovat na zastávkách Zenit a Trnkova. Ranní spoj linky 29 bude vyjíždět až ze zastávky Trnkova.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
robert

Pokud to půjde, pokusím se to sledovat. Těším se na zprovoznění, i když to bylo někdy těsné, že se stavět nebude.
Ale mrzí mě, že tu tramvaj netrasovali blíž k železniční zastávce Olomouc-Nové Sady.

Dom

Daty o počtu cestujících z linek 3 a 5 bych se moc neoháněl. Obě linky jsou plné po Šantovku, trojka funguje jako sběrná pro nakupující z Olomouce a pětka pokud ji dobře chytnete (normalně jezdí co 15 minut, teď má takt 36 minut) tak pro nakupující co přijedou vlakem na nádraží.

Tady na Moravě

Ano, takovy pohled jako vy ma bohuzel hromada politiku. Pokud to neni „plne“, tak to nema cenu.
Civilizovany svet povazuje za nevhodne, pokud uz nejsou mista na sezeni. Petka i trojka jezdi obsazene na Trnkovu 10 i vice cestujicimi. Vzhledem k tomu, ze nyni konci na uplnem zacatku sidliste kam navic stale jezdi paterni bus linka, tak je to vetsi uspech nez se cekalo. Privedeni na druhy konec Zikovy zvysi pocet cestujicich nekolikanasobne.

LiborV

Moc se mi líbí, že Olomouc na rozšíření tramvajové sítě nerezignovala. Po dokončení všech 3 etap se dopravní obslužnost pro velké množství místních zlepší.

V. K.

To dokončení bohužel není v příštích letech moc reálné. Už tahle stavba je malý zázrak, protože Olomouc je úplně na mizině. Město jen tak tak že mělo na spoluúčast u té 85% dotace.

Dom

Stačí si všímat jak je celé město kromě užšího centra tak trošku v rozkladu. Většina chodníků rozbitých, lavičky v parcích neudržované od doby kdy je tam dali… Musí to být opravdu šok pro turistu, když omámem historickým jádrem vejde už jen do širšího centra.

LiborV

V době když jsem v Olomouci studoval tento problém ještě vidět nebýval (promoce v roce 2008).Je to smutné.

LiborV

Hodně bude záležet na tom zda se objeví takový dotační tiul, který umožní cca za 6 – 8 let akci dotáhnout s relativně příznivými náklady na spoluúčast. Máte pravdu, že se v Olomouci moc dobře nehospodařilo/ nehospodaří.

Jva

Opravdu? Co okolí stěžejní zastávky Povel škola či Slavonínské. Nebo si myslíte, že se neseškrtají autobusy?

Pavel Vavříček

A Ostrava ke Globusu pořád nic

Jindra

A Liberec trať na největší sídlišti Rochlice také několik let odsouvá do oblasti scifi… ach ty finance.

LiborV

Liberec má smůlu v tom, že se spousta peněz v minulosti rozkradla. Ty peníze nyní chybí na spoluúčast města v různých dotačních výzvách. Je problém v Ostravě způsobený složitým povolováním stavby nebo nedostatkem financí?

Jindra

No ono se, jak píšete, rozkrádalo všude. Jenže ve čtyřech největších našich městech se to nějak nahrálo do ztracena. Ta další v pořadí mají zkrátka smůlu.

jura

Samozrejme. K nicemu jinemu dotace nejsou nez k rozkradeni a tim k vytvoreni nove „slechty“.
Vitejte v EU.
Vy verite na institucionalni kontrolu? Ta je vzdy a u vseho jen pro srandu kralikum. Jedina ucinna kontrola je kontrola vlastnikem. V pripade verejnych financi kontrola volici. Vtip je v tom, ze dotace zadnou kontrolu volici nemaji a to jednoduse proto, ze to nejsou jejich penize, jakozto danovych poplatniku.

Knedla88

Problém v Ostravě je spíše v lidech, obyvatelé Poruby , resp. Pustkovce tam tramvaj nechtějí, zbrojí, zakládají spolky..atd. Byly na to dotace, které už jednou propadli.

Jindra

Bohužel, řada lidí chce žít ve městě, ale mít kld a pohodu jako na vsi. Podobná situace je třeba v Jablonci, kde se brojí (a zbrojí) proti prodloužení tramvajové tratě z Liberce do centra města.