Doprava ve městě Tramvaje

Tramvajovou trať v Olomouci postaví sdružení OHL ŽS a IDS, prodloužení začne v březnu

Vizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Moravia Consult
Vizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Moravia Consult
Nová trať má být hotová do dvaceti měsíců, prodlouží stávající o dalších 1,3 kilometru.

Sdružení firem OHL ŽS a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc získala zakázku na stavbu prodloužení tramvajové trati v Olomouci z Nových Sadů na sídliště Povel. Stavba začne v březnu, potrvá 20 měsíců. Výběr sdružení oznámilo město v tiskové zprávě.

Jde o stavbu, kterou nejprve chtělo město odložit, nakonec se ale rozhodlo pro její uskutečnění. Většinu nákladů má zaplatit Evropská unie z Operačního programu doprava.

Město neuvedlo, jakou cenu nabídlo vítězné sdružení. Podle protokolu na profilu zadavatele byla nejlevnější nabídka za 387 milionů korun. Odhadovaná cena byla 388 milionů korun. Výběr dodavatele už schválili radní.

Předmětem zakázky je nejen výstavba další části nové tramvajové trati, ale i s tím spojených komunikací. Jde například o chodníky, cyklostezku, parkovací stání, zastávky MHD či přeložky sítí. „Po zhotoviteli požadujeme, aby stavbu zvládnul za dvacet měsíců v termínu březen 2021 až říjen 2022,“ dodal náměstek primátora Martin Major.

Město chystá tramvajový odstav u hlavního nádraží

Souběžně s investicí do rozšíření tramvajové trati bude Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) budovat nový odstav a servisní středisko pro tramvaje u hlavního vlakového nádraží. „Bez toho by nám prakticky zkolabovala péče o vozový park dopravního podniku,“ řekl primátor Mirek Žbánek. DPMO už má na projekt stavební povolení, chystá veřejnou zakázku. Stavba by měla začít letos v červnu nebo červenci a potrvá 18 až 21 měsíců. Náklady na odstav by měly být asi 280 milionů korun, také dopravní podnik bude čerpat dotaci, která pokryje 85 procent uznatelných nákladů.

Tramvajová trať od Trnkovy na Schweitzerovu ulici má již dokončenou projektovou dokumentaci, vypořádány byly i všechny majetkoprávní vztahy a město vykoupilo potřebné pozemky a nemovitosti. První etapa, která spojila centrum města z třídy Svobody a ulice 17. listopadu s Novými Sady, konkrétně s dočasnou konečnou zastávkou v ulici Trnkově, byla dokončena v roce 2013. Nový úsek bude měřit 1,3 kilometru, prodlouží trať z nyní konečné zastávky Trnkova do Zikovy a Schweitzerovy ulice. V plánované třetí etapě by měly tramvaje cestující zavézt až do Slavonína. Tam má vyrůst přestupní terminál s parkovacím domem pro 231 aut. Tato část ale nemá dosud stavební povolení.

Trasa nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Moravia Consult
Trasa nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Moravia Consult
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mates

Prodloužení začne na stanici Trnkova, prodlužování v březnu. Není to podstatné ale čeština už je taková. Komplikovaná. 🙂

Pe.tr

Jak to platí z tak velké části dotace z unie tak rovnou ke Slavonínu .

V. K.

To by bylo úplně nejlepší. Ale Olomouc je vzhledem k tragickému stavu městských financí ráda, že má i na spoluúčast u téhle dotace. A to je jenom 15%. Ta investice už dvakrát jen tak tak unikla zrušení.

Tady na Moravě

Ale na predrazene obousmerne EVO se prachy najdou. Jednosmernych vozu ma Olomouc prebytek, kdyby byla trat rovnou dotazena do konce a ukoncena smyckou, tak mesto ušetří na obousmernych vozech a vyslo by to sul-nul.
Ale prachy pro kamarady se musi roztocit. Salamova metoda je jisty pridel penez kamaradum v delsim case.

jva

Na katastru Slavonína už je ta myčka u křižovatky Schweitzerova / Jižní (tedy na hranici je ona smyčka 3.etapy). Takže Slavonín je akorát tak vějička na ty (což je většina), co si pod pojmem Slavonín vybaví až něco od sokolovny.

Insider

Na obrázku chybí vkusné PHS jako v Brně na Plotní. Bez nich to prý dnes nejde.

Kalanis

Spíš z nich budou mít radost v Zikovce. Zmizí parkovací místa.

Tady na Moravě

Eh, a to jste zjistil kde? V Zikove (te hlavni komunikaci) ted zadna parkovaci mista nejsou, pouze se tam nadivoko (a misty ilegalne) parkuje u krajnice. Po dokonceni stavby tam naopak budou nove zalivy a mista pribudou.

Otakar

Oficiálně přibudou, neoficiálně ubudou. Už teď je parkování v okolí Zikové, Werichové, Trnkové… peklo. Jsem zvědav, kdy u přilehlých supermarketů přibudou závory. Holt stará zástavba.

Tady na Moravě

Oficialne ubyde zivelne ilegalni parkovani, radove par mist.

Jiří Kocurek

Přesně, to by tak hrálo, aby někdo odstavil automobil mimo vozovku. Sice to zákonem o provozu nezakazuje… ale pak jsou ještě nepsaná pravidla.

Tady na Moravě

Nejde o odstavovani mimo vozovku ale o odstavovani ve vozovce v rozporu s predpisy (neponechani 2×3 metru, bliz nez 5 m od prechodu, atp.)
Stat mimo vozovku muzete, pokud jste na svym. Pokud nestojite na svym a cinite tim skodu (napr. rozjezdite travnik), tak samozrejme narusujete vlastnicka prava. A prekvapko – na sidlisti je 99% pozemku mesta nebo statu.

medical_examiner

Jenže co takový Bedřichov, kde parkovali přímo na silnici?
Co kdyby tam měli projet hasiči nebo sanitka?!

Kubrt

Last, but not least děkujeme supermarketům za podporu našeho projektu.

abc

Slavonin tu tramvaj potrebuje jako sul…. xd

Otakar

Tramvaj nepovede až do Slavonína, bude končit kousek před ním. Ve Slavoníně bude až 3. etapa, každopádně ta asi v dohledné době nebude.

Tady na Moravě

3. etapa nepovede do Slavonina.

Kubrt

I ta třetí etapa se Slavonína jen tak decentně dotkne.

Otakar

Ano, točna bude končit u té myčky, pardon rozhledny nebo spíše dotačního podvodu (?). Nicméně to už beru za hranici Slavonína a Nových Sadů.

Otakar

Stejně je škoda, že Olomouc má pouze radiální tratě a ne tangentní.

Kalanis

Jo, okružka…
Krok 0 – dotáhnout tramvaj Zikovou.
Krok 1 – přeorat Jeremiášovu a spojit na Brněnskou. Těleso součástí stavby.
Krok 2 – nacpat koleje na Okružní, Neředínskou.
Krok 3 – protáhnout to Politických vězňů až ke Globusu
Krok 4 – vymyslet něco s Holicema a Novým Světem.
K tomu navrch nová vozovna – místo je v ÚP u Slavonína, případně při realizaci té polookružky v Neředíně. Rubik a Vozovna pak můžou zůstat pouze jako odkladiště.
Jo, jen ten detail, že je Olm celkem zadlužený.

Jiřik

Ale nápad je to pěkný nejen na papíře, ale i v reálu.

Tady na Moravě

Člověče uz to nehulte tady ty šotosny.

1) misto pro vozovnu je v UP na Novem Svete za Zorou. Nyni mesto vybira moznost do Neredina k letisti. Zadny Slavonin nebyl uvazovan.
2) po Okruzni v soucasnosti nejezdi ani autobusova linka. Proc by tam proboha jezdila tramvaj? Takovy tangencialni smer je nevytizeny. V Olomouci je poptavka po radialach a smeru k nadrazi. Spojeni z jednoho sidliste na druhe obstara v klidu linka typu 21.
3) Je videt ze nejste ni Olomoucak, protoze pisete Holici v pluralu.

Kubrt

Na mapce by to bylo pěkné, ale Olomouc jako stotisícové město má problém uživit – cestujícími i penězmi – i radiální tratě, takže tangencialni jsou úplně mimo realitu.

abc

Brzy se tramvaje vrati i na ulici ip pavlova . Rodina ktera zaridila ze ty tramvaje zmizeli tam uz nebydli , uz vymreli xd .

Michal

Dlouhodobe je naplanovano tazeni tramvaje Hnevotinskou, co je soubezna ulice s IP pavlova mimo areal nemocnice. Ale jestli se to nekdy postavi je ve hvezdach….

Tangencialni tramvajova trat v olomouci asi vzhledem k prepravnim proudum nedava moc smysl. Jedine ze by se z Hanacke strely udelala vlakotramvaj…

Jiřik

Vracet tramvaje na I. P. Pavlova je nesmysl, když už vede po souběžné Brněnské a původní ulice je intravilánem nemocnice s poměrně obsáhlým parkovištěm. A nevím, jakou rodinu máte na mysli, ale důvodem přeložky je spíš MÚK na začátku Brněnské, protože křižovat estakády tramvajovou tratí by bylo dost nebezpečné.
Ale asi jste jen vtipkovala… 🙂

V. K.

Ještě že tak. Je malý zázrak, že se to vzhledem k tragické finanční kondici Olomouce podařilo. Původně byla na investice v rozpočtu čistá nula a to ještě před tím odésáckým nájezdem na městské pokladny.

Jiří Kocurek

Za všechno může ODS! Ikdyby byla v opozici!

V. K.

Je v opozici, ale hlasovala pro ten Babišův nezodpovědný návrh. Bez jejích hlasů by to projít nemohlo. Tak jednoduché to je.

Tady na Moravě

No zrovna olomoucka ODS je tradicnim nepritelem dobre fungujici MHD.

Domis

Jakákoliv ODS je nepřítelem veřejné dopravy. V Brně na tom spolu se Svobodnými postavili i hnutí „Brno autem“.

xyz

Určitě ne „jakákoliv ODS“ – za koalice KDU-ČSL + ODS (2000 – 2008) se v JMK podařilo připravit + poté realizovat převážnou část IDS JMK.

medical_examiner

No právě…😀

jva

A tak se za ODS postavila trať přes Kosmonautů, začala přestavba přednádraží. A taky se myslelo na to, aby byla MHD aspoň trochu rentabilní (ne nesmysly typu linka U, celotýdenní 13 – když není výluka-, 2 linky k OC Haná, kde každá zastavuje jinde, čtvrtinu času tramvaj stojí na konečné…)

Jan Sova

Vzhledem k té tragické finanční situaci Olomouce se docela divím, že vyhrál ten kdo vyhrál. Tohle spojení značek budu mít asi nadosmrti spojeno s karlovarskou losovačkou.

xyz

Myslíte ANOnistický návrh snížení daní z příjmů, že?