Rekonstrukce stropu hlavního nádraží začne odstraněním plotu u chodníku z Vinohrad

Oblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový Hlavák

První etapa zahrne rekonstrukci železobetonové části zastropení pod magistrálou včetně vozovky, přilehlých chodníků a vybudování nového přechodu.

Nenápadnou zakázkou odstartovala Správa železnic velkou stavební akci, na jejímž konci má být zrekonstruovaný strop odbavovací haly pražského hlavního nádraží. Aktuálně vypsaná zakázka nese název „Komplexní rekonstrukce zastropení nové odbavovací haly ŽST Praha hl. n„.

Jde zatím o takzvanou nultou etapu, která paradoxně se stropem odbavovací haly příliš nesouvisí. Zahrnuje totiž především zpřístupnění 1. nástupiště z chodníku podél magistrály (Legerovy ulice), který město postavilo a zpřístupnilo v roce 2020. Odhadovaná cena zakázky je 3,78 milionu korun bez DPH.

Teprve pak má přijít na řadu první etapa za stovky milionů korun, která zahrne opravu stropu haly (do které zatéká) pod magistrálou, včetně opravy vozovky samotné magistrály.

Oblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákNový chodník v Legerově ulici otevřelo město v roce 2020. Pramen: FB Adama ScheinherraChodník podél magistrály, původní stav. Pramen: FB Adama Scheinherra

Na dotazy deníku Zdopray.cz odpovídá mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová

Co bude přesně předmětem nulté etapy a kdy proběhne?

Cílem nulté etapy je zpřístupnit pražské hlavní nádraží z Legerovy ulice. Projektem navazujeme na investici hlavního města, tedy na rozšíření chodníku v ulici. Odstraněním plotu mezi stanicí a ulicí a vytvořením přímého vstupu pro cestující k 1. nástupišti se výrazně zvýší bezpečnost lidí přicházejících pěšky právě po chodníku směrem od Muzea a Vinohrad. Předpoklad délky realizace 0. etapy je šest týdnů, dokončení předpokládáme v prvním kvartálu příštího roku.

Kolik bude dalších etap, co bude jejich náplní a kdy nastanou?

Na tuto část naváže ještě 1. a 2. etapa. První etapa zahrnuje rekonstrukci železobetonové části zastropení pod magistrálou včetně vozovky, přilehlých chodníků a vybudování nového přechodu. Stavbou dojde i k nutné opravě hydroizolace.

Na tyto kroky navazuje etapa druhá, kterou je aktuálně probíhající soutěžní dialog Nový Hlavák*. Ten se týká rekonstrukce Nové odbavovací haly (NOH), revitalizace parku Vrchlického sady a novostavby tramvajové trati Muzeum – Bolzanova. Řeší i kapacitní problémy NOH do budoucna. Předpoklad vypsání výběrového řízení na zhotovitele 1. etapy je v roce 2024, 2. etapa se řídí pravidly soutěžního dialogu.

Kolik celkem SŽ počítá, že za opravu zastropení vydá?

Na následující 1. etapu je schválený záměr projektu v hodnotě necelých 400 milionů korun.

Jak je to propojeno s projektem Nový Hlavák?

Výstupy z 0. a 1. etapy byly součástí zadání soutěžního dialogu Nový Hlavák. Etapy na sebe navazují. Vstupem pro soutěžní dialog pak byla i plánovaná výstavba přechodu přes magistrálu k Fantově budově v 1. etapě a s tím související změna stávajícího území. Spolu se záměry ostatních zadavatelů (hlavní město Praha a Dopravní podnik) tak tedy situaci v rámci celého území (Vrchlického sady, odbavovací hala a nové tramvajové spojení) řešíme komplexně.

* Vítěz soutěže na úpravy odbavovací haly hlavního nádraží Praha, revitalizaci Vrchlického sadů a stavbu tramvajové trati Muzeum – Bolzanova (dohromady Nový Hlavák) má být vyhlášen 27. listopadu, pozn. red.

Tagy Nový Hlavák Praha hlavní nádraží Správa železnic
70 komentářů