Rakouská stavba století. Novým tunelem mezi Štýrskem a Korutany projel poprvé osobní vlak

První osobní vlak v Koralmském tunelu. Foto: Chris Zenz/ ÖBBPrvní osobní vlak v Koralmském tunelu. Foto: Chris Zenz/ ÖBB

Tunel výrazně zrychlí spojení na severojižní trase.

Po patnácti letech od zahájení výstavby projel novým Koralmským tunelem poprvé vlak. Třicet tři kilometrů dlouhý tunel spojuje Korutany a Štýrsko a výrazně zrychlí propojení mezi oběma spolkovými zeměmi a na tranzitní trase přes Alpy. Kvůli svému významu je označován v Rakousku jako stavba století.

Průjezd prvního vlaku je dalším krokem k zahájení pravidelného provozu, ke kterému má dojít na konci roku 2025. Je součástí obřího projektu Koralmbahn. Celá korutanská oblast mezi Klagenfurtem a St. Paul im Lavanttal bude uvedena do provozu ještě dříve – konkrétně na konci roku 2023.

Tunel je postaven na maximální rychlost 250 kilometrů v hodině, díky stavbě se zkrátí spojení mezi Klagenfurtem (pro milovníky počeštěných názvů Celovec) a Grazem (Štýrským Hradcem) na 45 minut. Tunel překonává pohoří Koralpe, kterým vede hranice spolkových zemí. Skládá se ze dvou paralelně umístěných tubusů, které leží až 1 250 m pod povrchem. V každém je jedna provozní kolej. Tubusy jsou spojeny každých 500 metrů. K proražení došlo v roce 2020.

Koralmský tunel je součástí 130 kilometrů dlouhé trasy Koralmbahn. Celkem na nové Koralmbahn bude 47 kilometrů v tunelu a přes 100 mostů; vznikne i 12 nových nádraží a zastávek. Celá stavba aktuálně vychází na 4,7 miliardy eur. Spolu s novým úpatním tunelem Semmering (27 km) mezi Vídní a Štýrským Hradcem v Rakousku vzniká nový celoevropský koridor v severojižním směru. Po dokončení by mělo vzniknout i přímé spojení z Prahy do Villachu.

Budovaná rychlotrať Štýrský Hradec – Klagenfurt.
Autor: © OpenStreetMap und Mitwirkende, CC BY-SA – Openstreet Map – http://www.openstreetmap.org/, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=20230400

Tagy Koralmbahn Koralmský tunel ÖBB Rakousko
214 komentářů