Rakousko zprovoznilo prvních 50 kilometrů stavby století. Vlaky mohou na část Koralmbahn

Nový úsek Koralmbahn v Korutanech. Foto: ÖBBNový úsek Koralmbahn v Korutanech. Foto: ÖBB

Celá obří stavba bude hotová v roce 2025.

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) slavnostně otevřely k běžnému provozu novou část největší infrastrukturní stavby v zemi za poslední desítky let. Jde o korutanskou část Koralmbahn mezi stanicemi Klagenfurt a St. Paul im Lavanttal. Celkem bylo postaveno 50 kilometrů nové trati, která do dokončení celého projektu přinese zatím jen mírné vylepšení regionální dopravy. Zásadní efekt nastane po zprovoznění zbývající části do Štýrska.

Koralmbahn se stane součástí baltsko-jadranského koridoru a jednou z hlavních tras pro nákladní a osobní železniční dopravu. „Koralmbahn nám nabízí obrovské možnosti, které využijeme cíleně a koordinovaně pro naši zemi a její obyvatele,“ řekl zemský hejtman Korutan Peter Kaiser. Obce podél trati očekávají, že se do regionu přistěhují zejména mladé rodiny.

Zkrácení jízdních dob v regionální dopravě

Regionální vlaky z Klagenfurtu do St. Paul im Lavanttal zvládnou jízdu za 26 minut, do Wolfsbergu za 44 minut. Doba jízdy se tak zkrátí o 35 minut. Hlavní změna ale nastane za dva roky, až bude dokončeno celé spojení až do Grazu přes budovaný 33 kilometrů dlouhý Koralmský tunel. Po dokončení se nejrychlejší spojení mezi hlavními městy rakouských spolkových zemí zkrátí na pouhých 45 minut.

Koralmbahn. Pramen: ÖBB

Z celé Koralmbahn vede téměř 50 kilometrů v tunelech. Zhruba uprostřed je 33 kilometrů dlouhý tunel pod horským masivem Koralpe, který byl definitivně proražen v červnu 2020. Jde o nejdelší železniční tunel v Rakousku a šestý nejdelší na světě. S jeho dokončením koncem roku 2025 bude zprovozněna celá Koralmbahn.

Na korutanské straně jsou tunely Grafensteintunnel, Lindtunnel, Kühnsdorftunnel, Peratschitzentunnel, Srejachtunnel, Untersammelsdorftunnel, Steintunnel a Granitztaltunnel. Posledně jmenovaný je se šesti kilometry druhý nejdelší na trase. ÖBB mimo jiné vybavily hasičské sbory podél tratě novými vozy, aby mohly efektivněji zasáhnout v případě potíží v tunelech.

ÖBB považují výstavbu 127 kilometrů dlouhé Koralmbahn za svůj aktuálně nejdůležitější strategický projekt. Trať se staví na rychlost 250 kilometrů v hodině, díky čemuž se cesta vlakem ze Štýrského Hradce do Klagenfurtu zkrátí na 45 minut z dnešních tří hodin (přes Bruck an der Mur). Autobus jede dvě hodiny. Trať tak bude spolu s Westbahn nejrychlejší v Rakousku.

Celé veledílo za 5,4 miliardy eur (cca 130 mld. Kč) má být hotovo koncem roku 2025, některé úseky už ale byly uvedeny do provozu pro regionální dopravu.

Tagy Koralmbahn ÖBB
116 komentářů