Další zpoždění pro ŽUB. Optimistický termín tendru na přestavbu uzlu Brno je rok 2028

Vítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město BrnoVítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město Brno

Základní součástí přestavby brněnského železničního uzlu bude přesun hlavního nádraží k řece Svratce.

Státní Správa železnic chce v roce 2028 vypsat výběrové řízení na firmu či sdružení firem, které budou pracovat na přestavbě brněnského železničního uzlu (ŽUB), jejíž součástí je i přesun hlavního nádraží. Jedná se však o termín optimistický, řekl ČTK mluvčí správy Dušan Gavenda. Dosud ministerstvo dopravy hovořilo o roce 2028 jako o termínu, kdy přestavba již začne.

Optimistický je podle Gavendy termín vypsání tendru v roce 2028 s ohledem na řadu nutných projednání a rozsáhlost projektu. „Aktuálně se dokončuje záměr projektu. Po jeho projednání a schválení Centrální komisí Ministerstva dopravy můžeme postoupit v projektové přípravě. Odhadnout přesné termíny je zatím složité. Klíčové bude rozhodnutí komise, které plánujeme předložit záměr projektu začátkem tohoto roku,“ řekl Gavenda.

Když se nezadrhnou schvalovací procesy a budou se dodržovat dílčí termíny, začátkem příštího roku by bylo podle něj možné vyspat soutěž na projekt. „Jeho zpracování bude trvat nejméně dva roky. Souběžně chceme řešit další zakázky, například na etapizaci dílčích staveb, hlukovou studii, řešit se bude také posuzování vlivů na životní prostředí,“ popsal postup Gavenda.

Zatím není zřejmé, kolik bude přestavba stát. Hrubý odhad ve studii proveditelnosti, která je stará více než šest let, zněl 50 miliard korun. První nový odhad bude vycházet ze záměru projektu, který bude schvalovat centrální komise ministerstva.

Přestavba židenického nádraží

Před několika lety ještě železničáři hovořili o tom, že přestavbě uzlu bude předcházet modernizace nádraží v Židenicích, jehož nástupiště by se přiblížila k Bubeníčkově ulici a tramvajovým zastávkám. „Počítáme letos se zadáním samostatné soutěže, z níž vzejde detailní návrh dílčích etap a postupu prací při přestavbě uzlu. Z toho také vzejde termín přestavby židenického nádraží,“ uvedl Gavenda. Předcházet mu bude modernizace úseku mezi židenickým nádražím a odbočkou Brno-Černovice podél ulice Klíny. Trať má mít místo dvou nově čtyři koleje a bude na rozdíl od současné tratě odhlučněná. Chystá se také přestavba mostu přes Bubeníčkovu ulici.

Přestavba brněnského železničního uzlu je komplexem staveb, nejen přesunem hlavního nádraží o kilometr na jih, o který se vedly spory téměř 100 let. Některé tratě ve městě zaniknou, jiné mají naopak vzniknout a počítá se s tím, že stavba bude trvat zhruba sedm let.

Vítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město BrnoVítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město BrnoVítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město BrnoVítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město BrnoVítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město Brno
Tagy Brno hlavní nádraží Správa železnic uzel Brno Železniční uzel Brno ŽUB
149 komentářů