Přehledně: Provoz v Jihomoravském kraji ovlivní hlavně rozsáhlé výluky

Jednotka Moravia v Adamově. Foto: IDS JMKJednotka Moravia v Adamově. Foto: IDS JMK

Se změnou jízdního řádu skončí rok trvající omezení na mostě přes Svratku v Brně.

Nový jízdní řád v Jihomoravském kraji přinese změny hlavně v železniční dopravě, v autobusové dojde k minimálním úpravám. Cestování po kraji omezí řada výluk Správy železnic, skončí naopak omezení na mostě přes Svratku u hlavního nádraží.

„Provozní koncept na všech tratích na jižní Moravě zůstává stejný, na většině tratí dochází pouze k drobným změnám na žádost objednatele s cílem zlepšit nebo vytvořit nové přestupní vazby a spoje,“ uvádí k novému jízdnímu řádu Alan Butschek, obchodní manažer Českých drah pro Jihomoravský kraj.

„V průběhu platnosti jízdního řádu 2024 ale bude probíhat rozsáhlá stavební činnost Správy železnic, která ovlivní provoz vlaků zejména v úsecích Střelice – Zastávka u Brna, Vlkov u Tišnova – Křižanov, Brno-Královo Pole – Kuřim a Brno hl.n. – Brno-Chrlice. Dlouho očekávaná rekonstrukce úseku Střelice – Zastávka u Brna bude mít po dokončení zcela zásadní pozitivní přínos co do včasnosti spojů, častějšího spojení a nasazení moderních nízkopodlažních vozidel. Výlukové jízdní řády během všech těchto stavebních prací jsou v přípravě a jednotlivá opatření koordinujeme jak se Správou železnic, tak s objednateli dopravy,“ dodává.

Elektrické výkony v Jihomoravském kraji v 1. pololetí roku 2023 zcela převzaly elektrické jednotky řad 530 a 550 „Moravia“ v majetku Jihomoravského kraje, jejichž údržbu smluvně zajišťuje přímo výrobce, společnost Škoda Transportation. České dráhy na jejich postupném zprovozňování a zavádění do provozu v průběhu roku 2023 intenzivně spolupracovaly a úkony údržby probíhají v depu ČD Brno-Maloměřice. V motorové trakci jsou pak všechny spoje vedeny převážně rekonstruovanými staršími vozidly (motorové vozy řad 842, 854, okrajově 810, motorové jednotky 814.0 a 814.2, přívěsné vozy Bdtn756 a Bdtn757), na vybrané nejvytíženější spoje jsou pak nasazovány soupravy klasických vozů (část rovněž po modernizaci) s lokomotivou ř. 754.

V průběhu roku 2024 by měly být ve většině stanic a zastávek instalovány prodejní validátory koordinátora krajského integrovaného systému, které umožní prodej elektronických jízdních dokladů IDS JMK i tam, kde není pokladní přepážka.

Změny v železniční dopravě

Trať 240 Brno – Zastávka u Brna (– Náměšť n. O.), linka S4
Jízdní řád beze změn. V období od května do prosince je předpokládána výluka za účelem celkové rekonstrukce, elektrizace a dobudování druhé koleje v úseku Střelice – Zastávka u Brna. Konkrétní výluková opatření se připravují.

Trať 246 Břeclav – Znojmo, linka S8
Osobní vlak ze Znojma v 18:56 do Břeclavi (Os 4529) pojede nově v pracovní dny přibližně o 15 minut později (jako Os 4531) a zajistí přípoj od spěšného vlaku z Jihlavy (Sp 1933, příj. Znojmo 19:05).
Sezónní osobní vlaky z Břeclavi do Mikulova v 10:20 a zpět z Mikulova v 10:50 pojedou nově i v neděli. Stávající osobní vlak ve 22:30 ze Znojma do Hrušovan nad Jevišovkou (Os 4563) pojede nově již ve 21:06 (Os 4561 tak nově pojede denně) a doplní tak chybějící večerní spojení tímto směrem. O sobotách pojede nový vlak Znojmo 23:06 – Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov 23:33 (Os 4563).

Trať 248 Znojmo – státní hranice – Retz – Wien, linka S82
Provoz na trati bude bez podstatných změn.

Tratě 250, 251 Žďár nad Sázavou – Tišnov – Brno – Židlochovice / Hustopeče u Brna, linka S3 a trať 252 (Brno –) Šakvice – Břeclav (– Kúty / Wien), linka S51:

V pracovní dny po poledni bude na základě připomínek cestujících využitím volné posilové elektrické jednotky Moravia zaveden nový pár vlaků Hustopeče u Brna 12:31 – Hrušovany u Brna 12:55 (Os 4680) / Hrušovany u Brna 13:02 – Hustopeče u Brna 13:22 (Os 4681). V Hrušovanech u Brna bude zajištěn přestup na vlaky z / do Brna hl. n.

V neděli v ranních hodinách bude na žádost objednatele z důvodu nízkého využití mírně omezeno spojení mezi Brnem a Tišnovem. Nepojedou stávající vlaky z Brna hl. n. v 5:23, 6:23 a 7:23, opačným směrem nepojedou vlaky z Tišnova v 5:59 a 6:57.

Ve večerních hodinách nepojede vlak z Tišnova do Brna v 19:59. Osobní vlak s odjezdem ve 22:05 z Hustopečí u Brna nově zastaví v Brně-Horních Heršpicích, kde vznikne možnost přestupu na poslední přípoje směrem do Moravských Bránic a Zastávky u Brna.

V souvislosti s návratem nočních spojů Berlín – Budapešť na trasu přes Brno hl. n. budou zrušeny spěšné vlaky Břeclav 23:11 (resp. 23:20) – Brno 23:51, které od pátku do neděle zajišťovaly přípoj od nočních spojů do Brna. Opačným směrem nepojede pondělní spěšný vlak Brno 4:10 – Břeclav 4:46. Náhradou bude večerní osobní vlak Břeclav 22:41 – Vranovice 23:12 (Os 14624) v pátky a soboty nově prodloužen až do Brna hl. n. (příj. ve 23:38). Opačným směrem bude vlak Vranovice 4:50 – Břeclav 5:20 (Os 14601) veden o sobotách a nedělích již z Brna hl. n. (odj. 4:20). Dále bude o sobotách a nedělích zaveden nový spěšný vlak Břeclav 5:42 – Brno 6:22, doplňující takt rychlíkové linky R13.

V období od března do září se předpokládá z důvodu výluky úplné uzavření úseku Vlkov u Tišnova – Křižanov, vlaky budou nahrazeny autobusy a vedení vlakových spojů upraveno podle výlukového jízdního řádu. Ve 2. polovině roku pak navíc započnou práce na rekonstrukci železniční stanice Brno-Královo Pole a traťového úseku do Kuřimi.

úsek Břeclav – Kúty:
Tento úsek je bez regionální dopravy. V úseku Lanžhot – Kúty pokračuje výluka traťové koleje.
úsek Břeclav – Wien:
Regionální vlaky v tomto úseku pojedou bez podstatných změn.

Trať 255 Zaječí – Hodonín, linka S52
Víkendové vlaky vedené v celé trase Zaječí – Hodonín budou mít o několik minut upravené časy odjezdů tak, aby bylo možno v Hodoníně navázat vzájemné přípoje s vlaky z/do Veselí nad Moravou. Na trati zůstává provozní koncept požadovaný objednatelem z června 2023, kdy v pracovní dny jezdí osobní vlaky pouze v úseku Zaječí – Kobylí na Moravě převážně v hodinovém taktu, o víkendech jsou pak spoje vedeny každé dvě hodiny až do Čejče, resp. do Hodonína (celoročně tři páry vlaků, v období září–listopad jsou přidány další spoje).

Trať 260 Letovice – Brno – Křenovice horní nádraží, linka S2
Na této trati obecně dochází zejména k minutovým posunům tras v souvislosti s vedením dálkových vlaků a provedenými úpravami infrastruktury. Drobné změny jízdního řádu (nově zaváděné a rušené vlaky) pak vyplývají zejména ze snahy Jihomoravského kraje zefektivnit oběhy elektrických jednotek Moravia v návaznosti na využití konkrétních spojů cestujícími.

V neděli v ranních hodinách bude na žádost objednatele z důvodu nízkého využití mírně omezeno spojení mezi Brnem a Skalicí nad Svitavou. Nepojedou stávající vlaky z Brna v 5:28 a 6:29, opačným směrem nepojedou vlaky ze Skalice u Brna v 5:41 a z Rájce-Jestřebí v 6:50. Víkendový vlak z Rájce-Jestřebí s odjezdem v 7:50 pojede naopak v neděli nově už ze Skalice nad Svitavou (odj. 7:42).

Ve večerních hodinách nepojedou osobní vlaky z Rájce-Jestřebí v 19:09 v pracovní dny a v 19:51 o víkendech. Naopak bude zaveden nový spoj Brno hl. n. 21:29 – Skalice nad Svitavou 22:17, který pojede v pracovní dny kromě letních a zimních prázdnin. Večerní spojení do Brna bude doplněno prodloužením stávajícího osobního vlaku Skalice nad Svitavou 22:12 – Brno 22:55 (jede v pracovní dny a soboty) již z Letovic (odj. 21:58, jede v pátky a soboty), páteční vlak Skalice nad Svitavou 23:10 – Brno 23:52 pak bude výchozí rovněž již z Letovic (odj. 22:58) a v úseku Skalice nad Svitavou – Brno pojede nově i v soboty.

V pátek pojede nový spěšný vlak Letovice 17:32 – Brno 18:13 (Sp 2059), v Letovicích bude přípoj od spěšného vlaku z Chocně. V souvislosti s úpravami jízdního řádu v Pardubickém kraji pojede ranní osobní vlak Skalice nad Svitavou 4:42 – Letovice 4:53 (Os 4050) nově i o sobotách, v Letovicích bude zajištěn přestup na návazný spoj směr Česká Třebová.
V období od června do září je očekávána výluka v úseku Brno hl. n. – Brno-Chrlice z důvodu rekonstrukce mostu. Vlaky budou nahrazeny autobusy podle výlukového jízdního řádu. Opatření se připravují.

Trať 262 Skalice nad Svitavou – Boskovice – Velké Opatovice, linka S21
Na této trati zůstává provozní koncept platný od června 2023. Osobní vlaky jezdí v základu jako přípoje od spěšných vlaků a rychlíků z Brna a opačně. V pracovní dny pojede nový vlak Skalice nad Svitavou 5:11 – Boskovice 5:18 (Os 14730).

Trať 330 Břeclav – Hodonín – Moravský Písek, linka S9 a R13
Stávající odpolední spěšné vlaky z Brna ve 13:36 a 15:36 přes Břeclav do Hodonína budou prodlouženy až do Starého Města u Uherského Hradiště (příjezd v 14:52 a 16:52), zpět do Brna odjedou v 15:04 a 17:04. Ve Starém Městě bude možnost přestupu na osobní vlaky do Uherského Hradiště a spěšné vlaky směr Olomouc.
Víkendové osobní vlaky Hodonín (5:08) – Břeclav (5:25) a Břeclav (5:35) – Hodonín (5:52) budou nově vedeny elektrickou jednotkou ř. 550 namísto motorového vozu. Dále bude o sobotách a nedělích zaveden nový osobní vlak Hodonín (6:08) – Břeclav (6:25).

Trať 340 Brno – Veselí nad Moravou, linky S6 a R56
Na této trati dochází pouze k ojedinělým minutovým posunům některých vlaků.
Trať 341 Staré Město u Uherského Hradiště – Uherské Hradiště (– Bojkovice – Vlárský průsmyk):
V odpolední špičce pracovních dnů budou zavedeny dva páry nových vlaků mezi Uherským Hradištěm a Starým Městem u Uh. Hradiště, které zajistí přípojné vazby k novým spěšným vlakům z / do Olomouce a z / do Hodonína, Břeclavi a Brna. Z Uherského Hradiště budou vyjíždět ve 14:51 a 16:51, zpět ze Starého Města pojedou v 15:03 a 17:03.

Trať 342 Moravský Písek – Bzenec, linka S61
Koncept provozu zůstává stejný, osobní vlaky zajišťují vzájemné přípoje mezi tratěmi 330 a 340. Osobní vlaky Moravský Písek (8:07) – Bzenec (8:13) a Bzenec (8:42) – Moravský Písek (8:48) pojedou nově i v neděli a svátky. Spoje ve 14:42 a 16:42 ze Bzence budou nově v pracovní dny vedeny o 7 minut dříve za účelem zajištění přestupu na nově zavedené spěšné vlaky do Starého Města u Uherského Hradiště. Večerní spoj ve 20:51 ze Bzence, resp. ve 21:00 z Moravského Písku, bude nově rozdělen na dva spoje. První pár vlaků pojede o 9 minut dříve (odj. 20:42, resp. 20:51), a zajistí dřívější přípoj od osobního vlaku z Přerova. Druhý pár vlaků pojede naopak o 14 minut později (odj. 21:01, resp. 21:14) a vytvoří novou přestupní vazbu od osobního vlaku z Břeclavi do Veselí nad Moravou.

Trať 343 Hodonín – Veselí nad M. – Vrbovce, linka S91
Osobní vlaky v úseku Veselí nad Moravou – Hodonín a zpět budou nově převážně o víkendech, kdy je to v důsledku dvouhodinového intervalu spojů možné, vedeny v alternativních trasách s odjezdem z Veselí nad Moravou dříve a z Hodonína později. Účelem této změny je navázání vzájemných přípojů v Hodoníně s vlaky tratě Zaječí – Hodonín a ve vybraných případech i s rychlíky linky R13 z / do Olomouce. Konkrétně se jedná o odjezdy z Veselí nad Moravou v 7:01 (denně kromě pracovních dnů o letních prázdninách), 9:01 (denně), 11:01, 13:01, 15:07, 17:04 a 19:04 (vše o víkendech), z Hodonína pojedou vlaky v časech 8:19 (o víkendech), 10:19 (denně), 14:19, 16:19 a 18:19 (vše o víkendech).

Nové provázání spojů na Znojemsku
K drobným změnám dochází na Znojemsku, kde se lépe ve směru ze Znojma do Hrušovan nad Jevišovkou provazují více ve večerní době autobusy a vlaky. Doplní se tak chybějící večerní spojení. V pracovní dny je v čase 19:10 zajištěna ve Znojmě návaznost vlaku S8 směr Hrušovany nad Jevišovkou na spěšný vlak od Jihlavy. Stávající vlak ze Znojma ve 22:30 do Hrušovan nad Jevišovkou pojede nově již ve 21:06 a budou od něj nově zajištěny přípoje linkou 104 směr Hevlín (denně) a linkou 822 do centra Hrušovan nad Jevišovkou (v pracovních dnech). Novinkou je i sobotní vlak ze Znojma (23:06) do Hrušovan (23:33).

Prodloužení vlaků do Zlínského kraje
Největší změnou v oblasti Hodonínska a Veselska je prodloužení dvou párů stávajících vlaků R13 o úsek Hodonín – Staré Město, čímž ve výsledku vznikají vlaky:
Brno (13:36) – Hodonín (14:34) – Staré Město (14:52)
Brno (15:34) – Hodonín (16:34) – Staré Město (16:52)
Staré Město (15:04) – Hodonín (15:24) – Brno (16:22)
Staré Město (17:04) – Hodonín (17:34) – Brno (18:22)
Vyhovujeme tak poptávce cestujících z této oblasti a zájmu Zlínského kraje. K prodlouženým vlakům R13 jsou ve Starém Městě navázány přípoje do/z Uherského Hradiště a Olomouce. Změnám se přizpůsobuje i linka S61 Bzenec – Mor. Písek, což umožní zrychlit spojení ze Bzence do okolních relací. Změny na Hodonínsku završuje zavedení nového vlaku S9 z Hodonína (6:08) do Břeclavi (6:25) o víkendech.

Na lince S91 (Hodonín – Myjava) budou v nepracovní upraveny časové polohy vlaků tak, aby v Hodoníně vznikaly přípoje k vlakům S52 do/od Zaječí a R13 do/od Olomouce ve všech případech, kdy je to technologicky možné.

Připravované změny v autobusové dopravě kolem Brna

V případě autobusových linek jsou úpravy jízdních řádů nyní jen minimální. Cílem je upravit oběhy autobusů tam, kde vznikají největší zpoždění. Větší úpravy v některých oblastech okolo Brna se připravují na první pololetí 2024 v souvislosti s kampaní Jezdi jednoduše a s postupným osazením validátorů do autobusů na frekvenčně silné linky do obcí kolem Brna. To by mělo usnadnit a urychlit odbavení cestujících v příměstských autobusech, které by se mohlo projevit buď do zkrácení jízdních dob autobusů nebo alespoň udržet stávající jízdní doby a eliminovat tak částečně zpoždění autobusů v souvislosti se silným provozem v Brně.

Kontaktní centra IDS JMK
Od 1. prosince je již v provozu kompletní síť Kontaktních center IDS JMK. Vedle dosavadních v Brně pod halou Hlavního nádraží, Blansku, Boskovicích, Břeclavi, Hodoníně, Kyjově, Vyškově a Znojmě je síť nově doplněna o Hustopeče a pět míst provozovaných Českými drahami na nádražích v Letovicích, Tišnově, Moravském Krumlově, Mikulově a Veselí nad Moravou.

V každém kontaktním centru je možné vyřídit elektronické předplatné. Pro jeho pořízení je nejlepší si pořídit jízdenku na bankovní kartu či v případě dětí na jiný nosič přímo z domu přes eshop.idsjmk.cz. Současně však není povinností mít ani bankovní kartu, ani bankovní účet, ani mobilní telefon. Stačí zajít na kontaktní centrum, koupit si anonymní kartu a na místě za jízdné zaplatit v hotovosti. Cesta s měsíční, čtvrtletní nebo roční jízdenkou je výrazně výhodnější než jednorázové jízdné.

Zdroj: tiskové zprávy Kordis JMK a Českých drah

Tagy České dráhy GVD 2023/2024 IDS JMK Jihomoravský kraj Kordis JMK
117 komentářů