Přehledně: Nejen Praha. SŽ se příští rok chystá kopnout i v uzlech Hradec Králové a Česká Třebová
Plány jsou ambiciózní navzdory úbytku peněz; SŽ má zatím na příští rok jistých 57,5 miliardy korun, což je o 13 miliard méně než letos.
Rok 2024 bude na české železnici ve znamení rekonstrukcí velkých stanic. Tak popsali plány Správy železnic (SŽ) na příští rok na čtvrteční tiskové konferenci ministr dopravy Martin Kupka a šéf SŽ Jiří Svoboda.
Už na začátku roku se mají naplno rozběhnout dvě velké modernizace v Praze, u kterých stále běží výběr zhotovitele. Přestavby se týkají Masarykova nádraží (limit 3,6 miliardy) a nádraží Smíchov (celkové náklady se odhadují na 13,5 miliardy).
„Jde o klíčové stavby, které přinesou výrazně vyšší komfort cestování včetně pohodlného přestupu na další druhy dopravy,“ uvedl Kupka. Doplnil, že modernizace se rozjíždí i ve stanici Brno Královo Pole.
Zahájení modernizace se mají příští rok dočkat i uzly Hradec Králové a Česká Třebová. „Pokud jde o železniční uzly, nebude příští rok náročnějších staveb, než jsou tyto,“ řekl Svoboda. Uzel Hradec Králové se bude přestavovat v letech 2024 až 2029, mimo jiné zde přibude jedno ostrovní nástupiště.
Ještě náročnější přestavba se uskuteční v České Třebové; začne koncem příštího roku a potrvá do roku 2031. „Předmětem projektu je zejména dosažení vyšší rychlosti vlaků, rekonstrukce nástupišť, prodloužení podchodu pod celou stanicí a rekonstrukce trakčního vedení a sdělovacího a zabezpečovacího zařízení,“ stojí v materiálech SŽ. Celkové investiční náklady se odhadují na více než 10 miliard, stavba bude rozdělena do 22 etap.
Pokud jde o tratě, stojí za zmínku především rekonstrukce koridorového úseku Lipník nad Bečvou – Drahotuše. Obavy z narušení dopravy už svorně vyjádřili osobní i nákladní dopravci, příští týden se mají sejít s vedením SŽ. „Věřím, že nalezneme kompromis,“ řekl Svoboda.
Do realizace se má příští rok dostat i novostavba tratě Plzeň – Stod a modernizace stávající tratě Plzeň – Nýřany – Chotěšov. Ve východních Čechách bude důležitou akcí elektrizace trati z Týniště nad Orlicí do Solnice, stavební práce čekají úsek podkrušnohorské magistrály mezi Kyjicemi a Chomutovem. Na Vysočině se mají naplno rozběhnout práce ve Vlkově u Tišnova a návazném úseku do Křižanova. Má začít i modernizace stanice Jihlava město.
Plány jsou ambiciózní navzdory úbytku peněz; SŽ má zatím na příští rok jistých 57,5 miliardy korun, což je o 13 miliard korun méně než letos. Oč přijde Správa železnic, o to se navýšil rozpočet Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
„Ten pokles vyjadřuje větší objem projektů na silnicích, o to více se bude na železnici připravovat,“ řekl Kupka. Zmínil přitom přípravu vysokorychlostních tratí, u kterých se aktuálně projektuje 350 kilometrů (zhruba polovina chystané sítě). Dalších sto kilometrů se má do projekční fáze dostat příští rok. Odliv peněz ze železnice označil Kupka za krátkodobou odchylku, která se v příštích letech vyrovná.
Svoboda uznal, že je třeba rychle dokončit páteřní síť dálnic. „A pak už to bude výrazně ve prospěch železnice. Banky se přiklánějí k železnici, k ekologii,“ doplnil šéf SŽ s tím, že na silničáře nežárlí.
Celkem se má příští rok zahájit rekonstrukce na 59 kilometrech tratí, na dalších 39 kilometrech práce už běží. Letos bylo (nebo bude) dokončeno 89 zmodernizovaných kilometrů.
Oranžově – stavby dokončené v roce 2023
Zeleně – stavby určené k zahájení v roce 2024