Přehledně: Nejen Praha. SŽ se příští rok chystá kopnout i v uzlech Hradec Králové a Česká Třebová

Budoucí podoba Masarykova nádraží, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba Masarykova nádraží, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Plány jsou ambiciózní navzdory úbytku peněz; SŽ má zatím na příští rok jistých 57,5 miliardy korun, což je o 13 miliard méně než letos.

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
rušňovodič Peter

Ta modernizácia v HK uz zahŕňa aj zárodky budúcich dvojkoľajných úsekov do troch smerov?

Jirka Z

Tam by to chtělo do všech čtyř.

Clovek

Reálně téměř vše jen rekonstrukce, praktické zlepšení pro cestující přinesou jedna až dvě stavby. Největší výsměch je asi údržba trati u Lipníka za 2giga. Za to by ŘSD postavilo delší úsek dálnice na zelené louce.

Granja

Je to taková částečná pravda, dalo by se říci. Tehdy se šetřilo na železničních stavbách (aby zbylo maimum pro silniční dopravu) a rekonstrukce i tohoto úseku ve staré stopě, kterému se říkalo, tak jako u jiných úseků, honosně „výstavba koridoru“, se neudělala pořádně a nyní se ty zanedbané nebo dokonce ošizené části stavby musí ze těžké peníze a další výluku, napravovat. Ale hlavně, že se tehdy „ušetřilo“.

Granja

…(aby zbylo minimum pro….

Johanes

Obávám se,že to bude jen setkani papalasu s kladivkama…ale rád se nechám překvapit…

Petr.

No já tam vidím jako novostavby do Stodu a u Brna. Škoda že jich není víc, kdyby se stavěli i nějaké další tratě v nové stopě, jak se to podařilo na ČB, bylo by to fajn a přinášelo by to reálné zrychlení a zkapacitnění tratě. Trať na Stod bude zárodek na Mnichov, ale reálně vnitrostátně velkou potřebu nemá. Kdyby se takto začala etapovitě stavět nová trať typu Westbahn podél D11 na Pardubice a dál, tak by to bylo velmi přínosné.

JiriP

Budiž vám vyhověno pilotním úsekem VRT do Poříčan. Sice to nebude zahájeno příští rok, ale věřím, že se kopnutí dožiji (a že to snad bude za několik let).

krteček

Což je jen obchvat Úval.

Twix

Vnitrostátně to také pomůže, příměstská doprava je tam silná. Na staré trati přes Nýřany nebudou překážet expresy a pro Stod bude po nové dvoukolejné trati atraktivita spojení zcela jinde.

Granja

… a pomůže i nákladní dopravě.

Daniel Bečvář

Takže v letošním roce byla zahájena pouze jediná novostavba, konkrétně Praha-Bubny – Praha-Výstaviště. A příští rok nebude v tomto ohledu o nic lepší, protože Správa železnic nemá opět nic připraveno. Zajímalo by mě, proč ministr tuhle dlouhotrvající neschopnost současnému vedení SŽ toleruje.

Michal82

otázkou je komu vyhovuje současný stav na SŽ.

Granja

Přesně!

Jířa

A zubačka coby trať 036 stále nic místo toho aby to začaly opravovat radši zakázaly ozubnicové lokomotivy. Logiku v tom nehledejte. Je zarážející že medernizaci stanic které by ještě nějaký rok vydržely jsou pro sž důležitější než oprava rozpadající se tratě která mimo jiné je kulturní památkou. Až z důvodu poškození trati zruší i pravidelné vlaky, cestující veřejnost jim jistě poděkuje. To jsou furt sliby že příští rok, to ale slibují už pět let a kromě opravy viaduktu v Desné a rekonstrukce viaduktu přes Jizeru spojenou s opravou Harrachovského tunelu a reko Harrachova. Ale na ozubnici se nesáhlo x let… Číst vice »

M152

Ono zrovna HK se rozpadá. Naposled se lepily nějaký výhybky na severu asi měsíc zpět o několika nočních výlukách.

Jiří Kocurek

Ač nejsem ze Zlína, tak mi tam chybí „Kolejiště, Nástupiště, Technologie“, tak jak je to v Jihlavě zeleně.

Kdo chce vidět Mukačevo za první republiky, ať se dostaví do Zlína.

Granja

A kdo chce vidět idiota, ať se dostaví do ředitelny.

Honza Gajdoš

Od doby, co tu není Axel ve všech reinkarnacích, tak je největší zloduch Jirka. I kdyby napsal že první odmocnina z devíti jsou tři, tak ho někteří rozeberou na atomy. Co je na jeho pravdivém postu tak špatně, v sedmdesátitisícovám krajském městě je železnice opravdu na úrovni Mukačeva před sto lety. Ještě že mají aspoň ty trolejbusy do Otrokovic, až na těch asi osmdesát semaforů po cestě.

Honza Gajdoš

A u nás v Prostějově opět posun peronizace o šest let, 2030-2031, takže pajdání přes koleje navěky. Ale my máme jen 45 tisíc jedinců.

Granja

Je tam ještě to schodiště na prvním nástupišti coby zárodek do podchodu? Dlouho jsem tam nebyl.

Granja

To se netýká jeho postu, ale použití stejné části věty, která zazněla ve slavném filmu s Rudolfem Hrušínským, jakožto ředitelem školy, který školním rozhlasem zval na představení s názvem Idiot.

Bert

Pokud by napsal, že první odmocnina z devíti jsou tři, tak ho rozeberou zcela oprávněně, protože je to 9.

JiriP

Plzeň – Stod začnou už příští rok? Wow.

Michal M

Označme to jako wish date…

David

Ta mapa je dobrý amaterismus, hlavně co se týče detailů. Tak třeba ty novostavby na 4. koridoru jsou tam vyznačeny v původní stopě. ETCS do Zastávky u Brna či Milovic je vyznačeno bez okrajů, zatímco ETCS do Střelné je vyznačeno s okraji. Legenda k tomu co ty okraje či jejich absence znamená pak úplně chybí.
Pak jsou tam také faktické chyby: Lovosice – Česká Lípa je tam vyznačena celá jako rekonstruovaná, ale ve skutečnosti se rekonstruoval jen krátký úsek u Litoměřic. Probíhající rekonstrukce u Lanžhotu chybí úplně.

Lukáš Chytil

Jenže z naší strany je už u Lanžhota hotovo. Čeká se jen na Slovensko a vzhledem k tomu, že kromě mostu a asi 2km nových stožárů a rozdělených 2 propustků se tam nedělá vůbec nic, tak to bude ještě na hodně dloooouho.

Václav Šp

Tak to vypadá, že do dostavby dálniční sítě v ČR bude mít železnice, co se týče přídělu financí že SFDI, smůlu. Takto si náš ministr dopravy představuje podporu „zelenější dopravy“. Ale na druhou stranu ho chápu. Víc lidí jezdí po dálnicích než po železnici, a ti všichni jsou potenciální voliči. Prostě dálnice se dá lépe „prodat“ než železnice.

JiriP

To je hlavně o neschopnosti SŽ připravit projekty k realizaci. Jedine, či Jirka umí, jsou nádraží.

Jiří Kocurek

Rozpočet SŽ pro jednotlivé roky
2020: 39,2 navýšeno na 43,4 mld. Kč
2022: 53 navýšeno na 60 mld. Kč
2023: 61,9 mld Kč

Vše veřejně dohledatelné. Ale by chcete jenom nadávat a nenávitět a každá lež je vám k tomu dobrá – to už je chorobná nenávist.

Leštění

Ještě by to do toho chtělo započítat inflaci jinak to jsou jen nicnerikajici čísla.

Clovek

Taky záleží co s těma penezma udělá. Třebová je 10G+ co bude mít 0 benefit pro cestující. Smíchov a Masarycka je 10G+ dárek Praze a developerovi oblasti, co cestujícímu ve výsledku taky moc nedá. V Polsku nebo Španělsku by za tento 1G€ postavili dobrý kus vysokorychlostní železnice.

Juraj

Člověče, mýlíte se.
Masaryčka je v tristním stavu, přitom odbavuje víc cestujících než leckteré krajské město. Přínos nových nástupišť a přemostění bude obrovský.
Smíchov potřebuje opravu nutně, opět díky terminálu výrazně zvýší komfort.

Třebová je dnes skanzen a úzké hrdlo, kde i pendolino zpomaluje na 40. Tohle všechno je obrovský infrastrukturní dluh.

K těm VRT… ono se to v pustině staví docela dobře. Jen pak najednou musí být tunel a estakáda, a úspory jsou pryč. Nedělejte si iluze.

Modré zábradlí

A proč v tom MuN už dávno nejsou dvě koleje průjezdné plnou traťovou rychlostí a výhybka do skanzenu?

Honza11

Souhlas. Bohužel. Pokud ma být železnice páteří, musí být výsledkem staveb rychlost a kapacita.

František

Mapa skutečně klame, je tam chyba, neboť byl zcela opomenut kratičký úsek Lanžhot – hranice ČR/Slovensko, o kterém se hodně psalo i zde, našel jsem například článek z března 2023, ale určitě se psalo i o mostu přes řeku Moravu v letošním roce. A nemyslím si, že se jedná o úsek zanedbatelný, když jde o I. a II. tranzitní železniční koridor a hlavní síť TEN-T.

Jiří Kocurek

Kdosi se tady podivoval, proč na té stavbě visí Slovenská a Italská vlajka.

https://zdopravy.cz/vlaky-opet-jezdi-pres-moravu-trinactidenni-vyluka-kvuli-novemu-mostu-skoncila-182159/
jsou investorem Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).

Takže chyba v mapce není, spiknutí se nekoná.

František

Díky za vysvětlení, tušil jsem, že tam bude nějaký problém.

Leštění

Chyba tam je, most sice dělají Slováci ale úsek směrem k Lanžhotu samozřejmě SŽ, je to i v interaktivní mapě SŽ.
Interaktivní mapa Správy železnic
https://www.stavby.szdc.cz › …PDF
Dokončení I. žel. koridoru v trať. úseku Lanžhot (ČR) – Kúty (SR)

Lukáš Kníže

Nevěřím vlastním očím. Že bychom se konečně dočkali elektrifikace trati do Solnice?
Jen to stále bude polovičaté, dokud se nezrealizuje zdvojkolejnění a modernizace trati Hradec – Týniště – Choceň.

Jiří Kocurek

A zečtyřkolejnění Choceň-Ústí nad Orlicí. Ideálné 2 koleje v nové stopě a starou trať ponechat pro nákladní vlaky a regio.

Leštění

Silné pochybuji o tom že se budou stavet tunely u Brandýsa za 40 miliard. Zvláště když většina dálkovky půjde na VRT.

Nagymarosznik

Víte že to tak bylo navrhnuto při modernizaci původní tratě?

Beny

Chápu potřebu oprav nádraží ale mrzí ty ceny. Za 13 500 000 000 se dá postavit asi 67 km nové dálnice a nebo 1 obří žst. (při ceně dálnice 200 mil. za km). Prospěch pro cestující je zcela někde jinde. Ale asi to holt jinak nejde 🙁

Honza R.

A kolik za tyto peníze postavíte na dálnici velkých oboustranných odpočívek?

Jaaa

Ale jde, jen by se musel rozbít současný “systém”.

Beny

Možná je nefér srovnávat Terminál a dálnici.

OK, Masaryčka je 18 km dálnice.
Pardubice 25 km.

Sova

Je to čistě laický pohled, ale přijde mi smysluplnější 14 mld. do klíčové koridorové křižovatky (kde afaik některé technologie pamatují ještě Gottwalda), než takové to postupné méně nápadné rozhazování po 0,5-2 mld. na regionální nádraží typu Teplice, Vsetín, Adamov, Jaroměř… Chtělo by to každopádně investice především do kolejí, tunelů a mostů. Ne do cihel.

ocelář

Na Vsetíně jsi asi nikdy nebyl? prý regionální nádraží…Vsetín je na hlavní trati na Slovensko.. a už to byla opravdu ostuda a taky bezpečnost cestujících vám něco říká?

Sova

Byl, mám tam část rodiny. Poloha na hlavní trati neznamená automaticky, že nejde o regionální nádraží 🙂 Důležité křižovatky jsou Hranice a ValMez, Vsetín už je významem níž a slouží především k obsluze místního regionu (na čemž není nic pejorativního, prostě fakt). Třeba to jednou změní dokončení Baťovy trati z Otrokovic…

Adam BV

S hlavní tratí na Slovensko to zase nepřehánějme… ty jsou Břeclav Kúty a Ostrava Čadca. Tím samozřejmě nezpochybňuju nutnost investice.

Václav Šp

Též si myslím, že by prioritně měly jít finance do tratí a ne do budov. Navíc když je mnohdy problém, jak zrekonstruované budovy využít. Uvidíme na co bude jednou využita budova Teplic v Čechách.

Jiří Kocurek

Stalo se vám, že stojíte u dveří, budete vystupovat a ty dveře vyšly do díry uprostřed půlperonu, kde je zrovna úrovňový přechod? Je to navíc v oblouku, takže je vagon nakloněný a máto to tak o 5 cm vejš než na rovině?

https://www.vlakemjednoduse.cz/wp-content/uploads/2020/04/Vsetin-k3-2019-12_05_small.jpg

Je to nádraží pro oblast s více než 50 tisíci obyvateli, když se započítají přestupy a přípoje. Toéž platí pro ValMez, ale tam jsou alespoň ostrovní perony a zastřešené.

Sova

Upřímně řečeno, mám to jako cestující radši než „moderní“ nádraží po rekonstrukci, kde člověk nachodí zbytečné kilometry v podchodech, na schodech a kolem mnohdy zbytečného zábradlí. Radši moderní tratě a nádraží z minulého století, než naopak, jak to bohužel preferuje SŽ 🙁

Twix

Plně peronizovaná stanice nutně neznamená delší pochody. Zrovna ve Vsetíně asi nebude problém našoupat všechny tři osobáky k jednomu peronu, takže krátký přestup hrana-hrana aniž bych se musel někam prodírat po nízkém sypaném něčem.

Sova

To se vždycky slibuje, jak se bude přestupovat hrana-hrana, ale v reálu jsou to pak často schody-schody. A ideálně v tempu kvůli zpožděnému příjezdu prvního vlaku, každý kdo jezdí vlakem to zná…

Leštění

Teplice, Vsetín i Adamov leží na ten-t tratích, tedy na nejvýznamnějších evropských tratí.

Sova

Teplice taky? Nemyslím si. A samotná poloha na trati vyššího významu ještě neznamená, že se do každé stanice musí nalít miliardy.

Nicméně o to je smutnější, že nádraží dostávají péči na vysoké úrovni (samozřejmě na dluh), zatímco parametry tratí zůstávají pořád na té nižší.

Změna je na dohled

Natírejte si ty nádraží jak chcete, ale bez páteřní sítě VRTu je česká železnice nekonkurenceschopná. V současné době z Prahy do Varů 3:20hod nikdo jezdit vlakem Podkrušnohorákem nebude. Všichni zvolí bus, kterej se tam dostane za slabší 2 hod a za pár let cca za tu 1:30 hod. VRT by mělo být naprostou prioritou Ministerstva dopravy, protože kvalitní rychlá železniční infrastruktura je esenciální v rozvoji naší země a to zároveň v souladu s vytyčeným cílem Pařížskou klimatickou dohodu o snížení emisí a udržení oteplení pod 2°C. VRT by mělo mít přednost i před masivním poléváním naší země asfaltem jakkoliv jinak… Číst vice »

Mychal

Tak zrovna já přesně tuhle relaci jezdím. Cestou z Prahy do Varů si hezky natáhnu nohy, udělám na noťasu, co potřebuju, prohlédnu krásnou krajinu, pojím, pohoda 😀

Twix

Dřív takto dost jezdili Rusové, spousta kufrů… věřím že i dnes takto nějaký turista cestuje. Prostě je to přímý spoj a neřeší se jestli ta cestovní doba není „špatně“. Podobně jako u mnichováků.

MajsterN

Bangkok-Pattaya, úsek dnes bez železnice, bude hotov 2029.
Pokud to nejde v Česku, zkuste VRT aspoň na dovolené do rozvojové asijské země, která má 4x nižší HDP per capita, a armádní puč každé tři roky.
To ty stavby bohužel zdržuje o deset let, nicméně i tak rychlejší než Česká republika.
No, a jezdíme za 6 let.
Tak je otázka, jestli ten stát bude vůči rozvojovým zemím konkurenceschopný nebo to vzdává.
Já mám vízum schváleno.

Lysimachia

S nutností investovat do VRT souhlasím. Ale úplně jste celý příspěvek zkompromitoval otřepanou frází o polévání země asfaltem.

Václav Šp

Vždyť má pravdu.

Jaaa

Ano i ne – prostě VRT mají mnohem lepší schopnost sbližovat znalostní ekonomiky, protože jsou 2x rychlejší než dálnice (a hlavně dost posunují hranici denního dojíždění na mnohem větší část populace) – znalostní ekonomiky stojí hlavně na lidech a jejich propojování. Jenže naše ekonomika znalostní není a s přístupem současné vlády (a ani té minulé) ke školství, vědě, výzkumu, inovacím a propojení toho všeho s ekonomikou) ani nikdy nebude. Pak jsme holt odkázaní na všezatěžující just-in-time a všude dojet kamiony za stanovený čas – což znamená preferovat stavbu dálnic – zůstaneme zemí manuální práce za mrzký peníz. Stává se z… Číst vice »

Jiří Kocurek

„sbližovat znalostní ekonomiky“

What the heck are you talking about? We have teleconferencies, we’ve even stopped fyling.

Gunduľ neubiješ

Your prispevek says docela interesting myšlenku. Vy could poskytnout some studie to support Váš claim?

Jaaa

Sorry, ale v tomhle oboru se pohybuji už dost dlouho na to, abych mohl říct jeden fakt: Fyzickou pracovní blízkost v rámci týmu telekonferencema prostě nenahradíte. Efektivita je o řád nižší. Máme rozdělenej tým do více lokací a bojujeme s tím denně.

watslaw

„a hlavně dost posunují hranici denního dojíždění“
Tím do toho ale hodíte vidle původnímu přispěvateli, protože ten tu stavbu chce odůvodnit snížením emisí. Zvýšením denního dojíždění na velkou vzdálenost ty emise naopak zvednete.

Jaaa

To máte samozřejmě pravdu, nicméně centralizaci ekonomiky se stejně nevyhneme (byť je to samozřejmě nezdravé).

Takže když už dojíždět, tak z co nejširšího okolí a co nejméně zatěžujícími prostředky. Jinak skončíme s předraženou a nefunkční Prahou a vybydleným a zaostalým pohraničím (tam ostatně už směřujeme). Pak stačí jedna větší “nehoda” nebo přírodní katastrofa v místě Prahy a tenhle stát se celej zhroutí jak domeček z karet.

dizgrafy

VRT do K. Varů nikdy nebude. Samotné město má 50tis. a celý kraj necelých 300tis. Nejsou ani teoretické plány vést trasu dál do Německa. To prostě ekonomicky nevychází.

Jiří Kocurek

Když už bude nová trať do Kladna, tak výhledově možná klasickou trať přes Slaný a Louny do Mostu s odbočkou Louny-Žatec-Kadaň. Ty uhelné klikatice jsou dobré akorát pro uhlí a toho už se vozí minimum. Klasiku, ať tam může i nákladní vlak.

Twix

Novostavbu tratě i pro náklady přes ty kopečky z Kladna přes Slaný do Loun? To by vznikla za těžké peníze nejspíš podobná klikatice co už tam je. A nebo by z toho byla za ještě větší peníze nějaká VRTka na 200+, ale tam pak nemá smysl uvažovat Kladno ani náklady. Ta tam má výhledově vést jako odbočka drážďanské VRTky a těžily by z toho i ty Vary.

Slušní lidé jezdí veřejnou dopravou

Takže konečně dodělají Pardubice a zároveň začnou ČT – takže stále rozkopáno.

Jaaa

Rozkopáno bude navždy. 😉

Že nebývalo rozkopáno za komunistů a v devadesátkách znamená jen to, že se o dráhu nikdo nestaral. Neumíme dělat velké úseky najednou…

Petr Voceďálek

Naprostý souhlas… názor většiny lidí, že jednou bude hotovo a bude dobře je trochu smutný. Na rozkopanost sítě, údržbu, dostavování, zlepšování bychom jsme si měli zvyknout 🙂

Leštění

To není tím, že neumíme na tom není nic složitého. „Jen“ na to prostě nemáme penize.

Jiří Kocurek

V tomhle souhlasím. Pokud je 1500 km koridorů s životností svršku od pláně nahoru 25-30 let, tak prostým podělením dojdeme k tomu, že se každoročně musí vyměnit 50-60 km jen na koridorech.

Na tratích typu Zábřeh-Šumperk je výrazně menší provozní zatížení, tam svršek vydrží déle.

Leštění

Ono zase o tolik menší není protože se jedná o jednokolejku tedy vše krát 2

Michal M

A co přesně vidíte za drama na rekonstrukci ČT?

218

Takže se konečně dodělají Pardubice,ale do Hradce se bude zase jezdit co půl roku busem?:)

Václav

Tomu se říká “koncepce” 😅

Leštění

Ano říká rozkopat Hradec i Pardubice najednou vám nikdo nepovolí, to by se dopravci zbláznili. Takže jediná varianta je stavět to postupně

Jiří Kocurek

Takže mají rozkopat koridor i objízdnou trasu přes Hradec naráz?

Pišta

A pak přijde na řadu kaštanová álej

Michal M

A to už má SP?

bydleni_fanousci.0t

Mapa nějak nejde rozkliknout/zvětšit..

Pavel

Jde 🙂 Možná klikáte na ten šedivý popisek? Je potřeba na jinou část obrázku.

Jaaa

Jojo, to typické české „A pak už to bude”; to slyšíme vždycky. Je to jen kamufláž a nikdy k tomu reálně nedojde, bez ohledu na to, že by to třeba i někdo myslel vážně. On se vždycky najde i někdo jiný, kdo do toho pak hodí vidle – tristní hospodářskou situaci ČR nepočítaje.

Prostě ODS. Začít se má tady a teď, jinak to nebude nikdy. Projekty jsou připravené.

Jinak mi přijde výmluvné, že zatímco Stod se stavět začne, Brno – Přerov furt nic.

Michal M

Stod se taky nezačne, nemá pravomocné územko (byť to vypadá řešitelně) a je skoro konec roku. Během příštího roku udělat SP a vysoutěžit mi nepřijde moc reálné.

Jaaa

Máte bod. Takže ani ty mluvkovské řeči vlastně nejsou pravda. 🙂

Leštění

Mapa klame, Stod má zahájení 12/2024, 4. stavba Brno-Prerov 01/2025 a zatímco Stod nemá uzemko, tak na 4. Stavbu se již vykupuji pozemky.

dizgrafy

Buďme realisti. Ani ten Přerov-Brno se nezačne v 01/2025.

a8n

Samozřejmě, vzhledem ke snům o PPP bych u něj optimisticky předpokládal 2027. Ale zatím co u NezKo by jinak bylo zahájení v roce 2025 reálné, u PlSti je zahájení 2024 mimo místu a 2025 velmi optimistické.