Méně hákovnic a až 80 km/h okolo staveniště. Koridor u Lipníku bude přes rok jednokolejkou

Vlak Českých drah na Jezernickém viaduktu v úseku Lipník nad Bečrvou - Drahotuše. Foto: České dráhyVlak Českých drah na Jezernickém viaduktu v úseku Lipník nad Bečrvou - Drahotuše. Foto: České dráhy

Modernizace úseku Lipník – Drahotuše potrvá tři roky.

Na jednom z nejvytíženějších míst české železnice začne v září nové omezení. Správa železnic uzavřela smlouvu na modernizaci úseku druhého železničního koridoru mezi Lipníkem nad Bečvou a Drahotušemi. Oproti jiným omezením na koridorech slibuje nyní dopravcům menší omezení i méně provozních komplikací. I tak musejí dopravci a cestující počítat s tím, že se jízdní doby na trati mezi Přerovem a Ostravou prodlouží. Oprava potrvá tři roky.

Vítězem soutěže na zhotovitele stavby je sdružení firem Eurovia CS, Chládek a Tintěra Pardubice, GJW Praha a Elektrizace železnic Praha, které podalo nabídku ve výši 2,1 miliardy korun. Na profilu zadavatele není zatím uvedeno, kdo další podal nabídku. Vítězná cena je, jak je u soutěží Správy železnic tradicí, vyšší než předpokládaná hodnota zakázky. Rozdíl je 277 milionů korun.

Kromě opravy svršku a spodku vznikne nová odbočka Jezernice, která umožní vlakům přejíždět z jedné koleje na druhou, což zajistí lepší propustnost vytížené trati. Obnovou dále projde devět mostů a čtyři propustky.

„Současný stav infrastruktury v tomto úseku vyžaduje častou a nákladnou údržbu, což ovlivňuje plynulost dopravy. Tu zlepší nejen modernizace infrastruktury, ale také instalace nejmodernějšího zabezpečovacího zařízení. Protihluková stěna ve Slavíči pak sníží hlukovou zátěž v okolí trati,“ přibližuje za Správu železnic její generální ředitel Jiří Svoboda.

Správa železnic slibuje plánování prací tak, aby co nejméně omezovaly provoz. Zřídí se dvě provizorní odbočky, které rozdělí celý modernizovaný úsek na třetiny, což umožní zachovat vlakovou dopravu v co největším rozsahu. „Z bezpečnostních důvodů budou kolem pracovních míst postaveny pevné bezpečnostní zábrany, to nám dovolí rychlost projíždějících vlaků až 80 km/h,“ doplňuje Jiří Svoboda.

Bezpečnostní ochranu trakčního vedení zajistí zhotovitel tak, aby se minimalizovalo použití tzv. hákovnic. Jejich používání v minulosti dopravci kritizovali, při chybě strojvedoucích docházelo ke stržení trakčního vedení a mnohahodinovým zastavením provozu. Letos by ještě k zásadnímu omezení provozu nemělo dojít, prakticky celý příští rok bude ale provoz jen po jedné koleji a v noci na několik hodin zcela zastaven.

50 nebo 80 km/h?

Jak dlouhý úsek bude možný projet rychlostí 80 km/h? Správa železnic zatím nenabízí konkrétní údaj. „Budeme o tom jednat s vítězným dodavatelem, protože do značné míry bude záležet na jeho technologických možnostech. Správa železnic usiluje o to, aby byl tento úsek co nejdelší. Uvědomujeme si, že jde o velmi vytíženou část koridoru, a proto jsme do zakázky s tímto záměrem šli. Obecně lze říct, že rychlost 80 km/h budeme využívat u pracovních míst, kde nebude docházet ke složitým zásahům do kolejiště a místní podmínky to budou umožňovat. Nechceme ohrozit pracovníky ani železniční provoz,“ řekl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Podle něj bude u míst, kde budou probíhat náročnější stavební práce, omezena rychlost na 50 km/h. „Je to prevence před narušením stability pojížděné koleje. Bezpečnost je také důležitým aspektem, a proto bude nižší rychlost stanovena i v místech se specifickými rozhledovými podmínkami,“ dodal Nevola.
První práce mezi Lipníkem a Drahotušemi začnou už v září, hotovo bude na konci roku 2027. Financování stavby bude zajištěno z národních zdrojů a z úvěru od Evropské investiční banky.

Blížící se modernizace je úzce propojena s rekonstrukcí dalšího koridorového úseku mezi Polomí a Suchdolem nad Odrou. Zde práce začnou v roce 2025, kdy se průjezd mezi Lipníkem a Drahotušemi dočasně obnoví. Pracovní aktivity na obou úsecích pak budou probíhat postupně v letech 2026 a 2027.

Mapa úseku Lipník - Drahotuše. Foto: Správa železnic
Tagy Chládek a Tintěra Pardubice Elektrizace železnic Eurovia CS GJW Praha II. koridor Lipník nad Bečvou - Drahotuše Správa železnic
129 komentářů