Letecké společnosti Letectví

Potíže s piloty zapomenuty. Ryanair hlásí rekordní zisk, nebrání se dalším fúzím

B737, Letiště Václava Havla Praha, foto: Letiště Praha
B737, Letiště Václava Havla Praha, foto: Letiště Praha

Největší evropská nízkonákladová letecká společnost nechala své akcionáře zapomenout na podzimní problémy s rušením letů kvůli nedostatku pilotů. Firma dnes oznámila nejvyšší zisk v historii. Současně ale varovala před tím, že zisky mohou v letošním roce klesnout i kvůli velkým tlakům na mzdové náklady.

Ryanair za poslední finanční rok končící 31. března vydělal 1,45 miliardy euro, o desetinu více, než rok před tím. Aerolinka i přes masívní rušení letů přepravila loni 130 milionů cestujících, o devět procent více, než před rokem. Vyplývá to z dnes zveřejněné zprávy pro investory. K nárůstu zisku došlo i přes to, že firma musela vyplatit cestujícím kompenzaci za rušené lety.

Šéf Ryanair Michael O´Leary současně varoval, že letos může dojít k mírnému snížení zisku na 1,25-1,35 miliardy euro kvůli vyšším nákladům na personál i palivo. Očekává ale další růst počtu cestujících až na 139 milionů (+ 7 %). „Vývoj objemu rezervací je velmi dobrý, ale ceny zůstávají stále nízké,“ řekl O´Leary.

Průměrná cena letenky loni u Ryanairu klesla o 3 % na 39,40 euro. „Čekáme letos tlak na ceny s tím, jak rostoucí ceny ropy tlačí na marži, zejména u dopravců, kteří expandují bez šance, že by někdy dosáhli zisku,“ uvedl O´Leary. Ryanair je až do roku 2020 zajištěný na ceny ropy 58 dolarů za barel, aktuálně jeho cena stoupá k 80 dolarům. Firma očekává zvýšení nákladů u personálu kvůli celkovému nedostatku pilotů v Evropě. Kvůli tomu loni firma poprvé přistoupila i na založení odborových organizací.

Firmě se podařilo zvýšit zisk hlavně prodejem doplňkových služeb. Ty loni stouply o třináct procent, tvoří už 28 % všech tržeb. Ryanair loni začal cestující po letadle „rozsazovat“ tak, aby je přinutil připlatit si za rezervaci místa, pokud chtějí sedět vedle sebe.

Ryanair za poslední rok rozšířil výrazně svoji síť, nově začal létat například do Jordánska. V dubnu poprvé odstartovala dceřiná aerolinka na charterové lety Ryanair Sun, zatím z Polska. Firma také vstoupila do nového dopravce Laudamotion. U Laudamotion očekává růst flotily až na 50 airbusů, jinak Ryanair ale dál zůstává věrný Boeingu. „Celý obor pokračuje v konsolidaci do pěti velkých leteckých skupin,“ dodal O´Leary.

Ve zprávě poprvé O´Leary mluví o možnosti investovat i do dalších aerolinek, což byl model, který dlouho odmítal. „Věříme, že investice do nezávislých aeroliek může vést k vytvoření silné a ziskové skupiny pod hlavičkou Ryanair Holding. Očekáváme, že podobných možností spojení a akvizicí v příštích letech přibude,“ odhaduje O´Leary. Laudamotion podle něj bude dva roky ztrátová, hlavně „kvůli drahému pronájmu letadel od Lufthansy“. Nedávno španělská média spekulovala o tom, že by Ryanair mohl společně s IAG koupit Norwegian, zatím nedošlo ale k žádnému posunu.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří

O jakem typu zisku se bavíme? EBITDA, EAT, jiný – jaký?

DP

Nevím jestli je dobré létat aerolinkami, které pilotují nejhůře placení piloti v EU a kde letušky uklízejí odpadky po cestujících, místo toho, aby to dělal letištní personál.
A jestli ještě rozsazují cestující, tak to je už moc.
Kdyby se lidi naučili počítat, tak si lehce sečtou, že letět aerolinkou kde jim dají pití i bagetu není o moc dražší než hladolet Ryanairu 😉

Lucy

Pití a bagetu už dneska na krátkých letech moc nedostaneš. A cenově se hladoletu stále nic moc nevyrovná. Leda by si jel Studentem.

Adam H.

S Ryanairem létám často a neřekl bych, že nějaké aerolinky, které mi dají „vodu a bagetu“, budou cenově srovnatelné. Většinu letenek kupuji v relaci 15-30E + 3E za místenku… Tady je to jen o tom, kdo co požaduje. Kdo chce komplexní službu ať letí s BA, Lufthansou nebo kýmkoliv jiným a utratí za to ty peníze. Kdo chce levně z místa A do místa B tak Ryan, Easy, Wizz, Lauda… Neříkám, že při některých cenových relacích, kdy Ryanair požaduje za BTS-STN 100+E (+cesta z letiště a zpět) za místo v prázdném letadle, se neoplatí letět se společností, která létá dráž… Číst vice »

Vlastimil

Vybírat dopravce si můžete pro několik málo vesměs blízkých destinací, a i tam vám nemusí vyhovovat čas. Opravdu je pro vás takový problém koupit si bagetu předem a ty dvě hodiny vydržet sedět jinde, než byste chtěl? Ostatní lowcosty vás většinou nenakrmí ani na delších linkách. Ryanair jsem si nijak zvlášť neoblíbil, ale do Ammánu a Eilatu poletím s ním a hlady neumřu. S kým byste letěl vy?

Jana

Litam s nimi pravidelne a bageta s vodou opravdu neni dulezita. Ceny letenek na trase Miláno nebo Řim z Prahy se vzdy vyplati. Za cenu zpatecni se od splecnosti s bagetou nedostanu ani na letenku na cestu tam.

Lucy

A že je to hned krásně vidět na nabídnutých službách.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast