Letecké společnosti Letectví

Laudova druhá vášeň: letadla. Založil tři aerolinky, ustál tragickou nehodu. Jeho jméno zůstane na obloze dál

Niki Lauda. Foto: Ryanair
Niki Lauda. Foto: Ryanair

Světové letectví  přišlo o velmi zajímavou postavu. Niki Lauda, který zemřel v pondělí ve věku 70 let, se proslavil v očích široké veřejnosti hlavně jako jezdec Formule 1, velkou stopu ale zanechal i v letecké dopravě. Stál u zrodu hned tří aerolinek. Dvě sice už zmizely, třetí zůstává dál.

Letectví bylo pro Laudu velkou vášní. První letadlo si koupil v roce 1974 ještě před tím, než se stal poprvé šampiónem ve Formuli 1. První letecký byznys začal v roce 1979 poté, co skončil poprvé s pilotováním Formule 1. Téměř přesně před 40 lety – 24. května 1979 – vznikly aerolinky Lauda Air, které létaly charterové spoje s dvěma použitými letadly Fokker F-27. Lauda je sám pilotoval, ostatně později vozil cestující i s mnohem větším Boeingem 777-200ER.

Letecký byznys se ale zprvu nevyvíjel ideálně. Po letech ztrát se Lauda vrátil zpět k Formuli 1, aby si vydělal další peníze. Po třetím titulu mistra světa definitivně ukončil motoristickou kariéru v roce 1985. V roce 1987 firma získala potřebná povolení i pro pravidelnou dopravou, do té doby létala jen charterové lety.

Napodruhé se jeho letecký byznys začal vyvíjet lépe. V Rakousku úspěšně narušil dosavadní monopol Austrian Airlines (AUA). V době velkého růstu se ale musel vypořádat s velkou tragédií: 26. května 1991 Boeing 767-300 v barvách Lauda Air na lince z Bangkoku do Vídně havaroval patnáct minut po startu. Pilotům se stroj vymkl kontrole a přešel do nekontrolovatelného pádu. Důvodem byla porucha, která vedle k samovolnému vysunutí obraceče tahu na motoru č. 1 od Pratt&Whitney. Nehoda vedla k velké změně designu leteckých motorů i jejich umístění na křídle. Lauda později v rozhovorech opakovaně uvedl, že tato nehoda je pro něj největší noční můrou.

Lauda nakonec ve firmě nevydržel sám. Lufthansa koupila v roce 1993 podíl 26,5 %, v roce 1997 pak hlavní slovo ve firmě získal do té doby největší konkurent: Austrian Airlines.  Lauda Air prodělával a po řadě sporů s vedením AUA z vedení firmy Lauda odešel v roce 2000, o rok později prodal zbývající akcie. Austrian značku Lauda Air postupně umrtvily.

Z přelomu tisíciletí zná Lauda Air osobně i řada Čechů, linka z Vídně do Sydney a Melbourne s mezipřistáním v Kuala Lumpur v té době bývala prakticky nejrychlejší a často nejlevnější cestou, jak se dostat do Austrálie. Lauda Air se snažil zákazníky lákat i na vyšší kvalitu servisu, než byla v té době běžná. V době svého největšího rozmachu měl Lauda Air ve flotile 45 letadel.

Jen o rok později se Lauda opět vrátil do leteckého byznysu, když koupil společnost Aero Lloyd a přejmenoval ji na Niki. Ta se o rok později spojila s Air Berlin, který na konci roku 2017 zkrachoval a s ním i Niki.

Lauda ve firmě dávno nebyl, v roce 2016 ale neodolal a opět se do byznysu s letadly vrátil. Koupil soukromého provozovatele malých bizjetů Amira Air.

Ani ne dva roky poté se ale opět vrátil do světa větších strojů. Spojil se s šéfem Ryanairu Michael O´Learym a z konkurzní podstaty Air Berlin Niki vykoupil. Aerolinku přejmenoval na Laudamotion. Na konci roku 2018 prodal zbytek akcií Ryanairu a z letectví se prakticky stáhl. Příchod Ryanairu do Rakouska rozpoutal ve Vídni velkou cenovou válku, která probíhá dosud. Ryanair nepočítá s tím, že by značka Laudamotion skončila. Naopak, v tiskové zprávě dnes firma oznámila, že letadla a aerolinka dál ponesou hrdě příjmení trojnásobného šampiona Formule 1.

LaudaMotion se svým zakladatelem rozloučili dnes nízkým průletem ve Vídni.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ic540
Host
Ic540

Jojo. Smutné. To byl prostě Niki Lauda…
Když někdo jede rychle, tak se říká jedeš jak Niki Lauda…
A vždycky to tak zůstane. Čest jeho památce… 👍👍👍

Brňák
Host
Brňák

U nás v Brně a okolí se vždy říkalo, že jedeš jako Širón (Chiron).

Karlod
Host
Karlod

Jen detail. Všude umřel včera jen tady až dnes 😭😭😭

Kuzma
Host
Kuzma

Jen detail. Zemřel v pondělí, ale informace o jeho smrti byla zveřejněna agenturami až v úterních ranních hodinách.
Navíc tohle není jen strohé oznámení o jeho smrti, ale článek o působení Nikiho Laudy v letecké branži.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Čest jeho památce – R.I.P.

Partneři



CSCARGO