dkv-spojujeme

Laudova druhá vášeň: letadla. Založil tři aerolinky, ustál tragickou nehodu. Jeho jméno zůstane na obloze dál

Niki Lauda. Foto: RyanairNiki Lauda. Foto: Ryanair

Světové letectví  přišlo o velmi zajímavou postavu. Niki Lauda, který zemřel v pondělí ve věku 70 let, se proslavil v

Světové letectví  přišlo o velmi zajímavou postavu. Niki Lauda, který zemřel v pondělí ve věku 70 let, se proslavil v očích široké veřejnosti hlavně jako jezdec Formule 1, velkou stopu ale zanechal i v letecké dopravě. Stál u zrodu hned tří aerolinek. Dvě sice už zmizely, třetí zůstává dál.

Letectví bylo pro Laudu velkou vášní. První letadlo si koupil v roce 1974 ještě před tím, než se stal poprvé šampiónem ve Formuli 1. První letecký byznys začal v roce 1979 poté, co skončil poprvé s pilotováním Formule 1. Téměř přesně před 40 lety – 24. května 1979 – vznikly aerolinky Lauda Air, které létaly charterové spoje s dvěma použitými letadly Fokker F-27. Lauda je sám pilotoval, ostatně později vozil cestující i s mnohem větším Boeingem 777-200ER.

Letecký byznys se ale zprvu nevyvíjel ideálně. Po letech ztrát se Lauda vrátil zpět k Formuli 1, aby si vydělal další peníze. Po třetím titulu mistra světa definitivně ukončil motoristickou kariéru v roce 1985. V roce 1987 firma získala potřebná povolení i pro pravidelnou dopravou, do té doby létala jen charterové lety.

Napodruhé se jeho letecký byznys začal vyvíjet lépe. V Rakousku úspěšně narušil dosavadní monopol Austrian Airlines (AUA). V době velkého růstu se ale musel vypořádat s velkou tragédií: 26. května 1991 Boeing 767-300 v barvách Lauda Air na lince z Bangkoku do Vídně havaroval patnáct minut po startu. Pilotům se stroj vymkl kontrole a přešel do nekontrolovatelného pádu. Důvodem byla porucha, která vedle k samovolnému vysunutí obraceče tahu na motoru č. 1 od Pratt&Whitney. Nehoda vedla k velké změně designu leteckých motorů i jejich umístění na křídle. Lauda později v rozhovorech opakovaně uvedl, že tato nehoda je pro něj největší noční můrou.

Lauda nakonec ve firmě nevydržel sám. Lufthansa koupila v roce 1993 podíl 26,5 %, v roce 1997 pak hlavní slovo ve firmě získal do té doby největší konkurent: Austrian Airlines.  Lauda Air prodělával a po řadě sporů s vedením AUA z vedení firmy Lauda odešel v roce 2000, o rok později prodal zbývající akcie. Austrian značku Lauda Air postupně umrtvily.

Z přelomu tisíciletí zná Lauda Air osobně i řada Čechů, linka z Vídně do Sydney a Melbourne s mezipřistáním v Kuala Lumpur v té době bývala prakticky nejrychlejší a často nejlevnější cestou, jak se dostat do Austrálie. Lauda Air se snažil zákazníky lákat i na vyšší kvalitu servisu, než byla v té době běžná. V době svého největšího rozmachu měl Lauda Air ve flotile 45 letadel.

Jen o rok později se Lauda opět vrátil do leteckého byznysu, když koupil společnost Aero Lloyd a přejmenoval ji na Niki. Ta se o rok později spojila s Air Berlin, který na konci roku 2017 zkrachoval a s ním i Niki.

Lauda ve firmě dávno nebyl, v roce 2016 ale neodolal a opět se do byznysu s letadly vrátil. Koupil soukromého provozovatele malých bizjetů Amira Air.

Ani ne dva roky poté se ale opět vrátil do světa větších strojů. Spojil se s šéfem Ryanairu Michael O´Learym a z konkurzní podstaty Air Berlin Niki vykoupil. Aerolinku přejmenoval na Laudamotion. Na konci roku 2018 prodal zbytek akcií Ryanairu a z letectví se prakticky stáhl. Příchod Ryanairu do Rakouska rozpoutal ve Vídni velkou cenovou válku, která probíhá dosud. Ryanair nepočítá s tím, že by značka Laudamotion skončila. Naopak, v tiskové zprávě dnes firma oznámila, že letadla a aerolinka dál ponesou hrdě příjmení trojnásobného šampiona Formule 1.

LaudaMotion se svým zakladatelem rozloučili dnes nízkým průletem ve Vídni.

Tagy Lauda Air Laudamotion NIKI Niki Lauda
7 komentářů