Posun: SŽ žádá o stavební povolení pro dvanáctimiliardovou modernizaci trati Otrokovice – Zlín – Vizovice

Nádraží Zlín střed. Autor: Pavel Ševela, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10506280Nádraží Zlín střed. Autor: Pavel Ševela, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10506280

Zlín se zařadí mezi krajská města, kam vede elektrifikovaná železnice; jediným krajským městem "bez drátů" zůstane Liberec.

Neustále se protahující příprava velké modernizace a elektrifikace trati z Otrokovic přes Zlín do Vizovic se posunula do další fáze. Správa železnic (SŽ) koncem loňského roku zažádala na Drážním úřadu o stavební povolení pro celou stavbu (včetně výpravní budovy Zlín-střed), jejíž celkové investiční náklady se odhadují na 12 miliard korun.

V polovině prosince bylo také vydáno po letech příprav a změn v dokumentaci územní rozhodnutí pro úsek ze Zlína do Vizovic. To ale napadl jeden z účastníků řízení, takže zatím není pravomocné. „Vyčkáme tedy na postup krajského úřadu, respektive MMR,“ sdělil mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Pro úsek Otrokovice – Zlín má SŽ pravomocné územní rozhodnutí už od března 2022.

„V současné době pokračuje příprava majetkoprávního vypořádání s vlastníky potřebných pozemků, dohodu je ještě potřeba uzavřít s přibližně pětinou vlastníků,“ doplnil Gavenda. Stavební práce by se podle něj měly rozběhnout na začátku roku 2026 a skončit v roce 2030. Pak se Zlín zařadí mezi krajská města, kam vede elektrifikovaná železnice; jediným krajským městem „bez drátů“ zůstane Liberec.

Jak ale upozornil Gavenda, termíny jsou závislé na získávání potřebných povolení, pozemků a přidělení finančních prostředků. Podle původních plánů se mělo začít z vylepšováním zlínské tratě už v roce 2021, následně byl termín posunut na rok 2024. Také odhadované náklady ve výši 12 miliard se budou ještě zpřesňovat.

Připravovaná modernizace zahrnuje 25 kilometrů dlouhý úsek, který bude elektrifikován střídavou soustavou. V části mezi stanicemi Zlín-střed a Otrokovice dojde ke zdvoukolejnění trati. Obě uvedená nádraží projdou kompletní rekonstrukcí, získají nová nástupiště, podchod a novou nádražní budovu.

V rámci stavby se zároveň zruší zastávky Otrokovice-Trávníky, Zlín-U Mlýna, Zlín-Malenovice a Zlín-Louky. Tato místa mají být v budoucnu obsloužena MHD. Nově naopak vznikne zastávka Zlín-Malenovice obec. Rychlost vlaků v úseku se zvýší z 60 km/h na 100 km/h.

Přípravu nicméně dosud komplikovalo složitější územní řízení u druhého úseku Zlín –⁠ Vizovice. Projekt se musel předělat kvůli problémovému přejezdu. Správa železnic musela zaktualizovat dokumentaci pro územní řízení a podat novou žádost. Podrobněji o sporu s místním podnikatelem psal deník Zdopravy.cz v lednu 2022.

Dopravní kapacitu mezi Zlínem a Vizovicemi pomůže zvýšit nová výhybna Zlín-Příluky, stanice Vizovice a Lípa nad Dřevnicí projdou modernizací. Ve Vizovicích vznikne nový terminál pro přestup vlak/autobus.

Celkem tři přejezdy budou nahrazeny mimoúrovňovým křížením, velkorysé řešení představuje především zhruba dvousetmetrový tunel v Kvítkovicích. Po dokončení zůstane v rekonstruovaném úseku 21 přejezdů zabezpečených závorami.

Tagy elektrizace trati Otrokovice - Zlín - Vizovice Správa železnic
127 komentářů