Sudop Brno přeprojektuje modernizaci trati Zlín – Vizovice kvůli sporům o přejezd

Vlak ve Zlíně. Foto: Twitter Integrované dopravy Zlínského kraje.Vlak ve Zlíně. Foto: Twitter Integrované dopravy Zlínského kraje.

Cena projektové dokumentace roste a začátek stavby se neustále oddaluje. Původně se mělo stavět už od roku 2021.

Plány na velkou modernizaci a elektrifikaci tratě Zlín – Vizovice projdou úpravou. Projekt se musí předělat kvůli problémovému přejezdu. Správa železnic (SŽ) v minulém týdnu zveřejnila další smlouvu, která se týká aktualizace pro dokumentaci územního řízení k tomuto záměru.

Zakázku získala firma Sudop Brno s cenou 9,5 milionu korun. Společnost projektovala i předchozí materiály pro stavbu, spolu s Moravia Consult získala zakázku už v roce 2018. „Jde o aktualizaci dokladové části dokumentace pro územní řízení úseku Zlín – Vizovice,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová.

Změna plánů souvisí s problémovým přejezdem. Spor o pozemky v Přílukách už roky blokuje realizaci celého plánovaného projektu za téměř 12 miliard korun. O tom, že bude potřeba dopracovat některé části projektové dokumentace, hovořil už v minulém roce Martin Hryzbil, který má projekt rekonstrukce na starosti.

Původní cena samotné projektové dokumentace na rekonstrukci trati Otrokovice – Vizovice činila 328 milionů korun. Přípravná dokumentace a některé dodatky ke smlouvě vyšly na dalších 64 milionů. U jednoho ujednání SŽ cenu nezveřejnila. Cena teď naroste o dalších 9,5 milionu.

Spory o přejezd se táhnou od začátku

Centrem problémů je vypořádání přejezdu v místní části Příluky. Místní podnikatel Michal Buchta požadoval náhradu za zrušený přejezd u Eurocaru a také chtěl náhradu pozemků v okolí, protože vlivem rekonstrukce měl přijít o budovu u kolejí.

Za pravdu dal podnikateli před časem i krajský úřad, ke kterému se odvolal. Úřad vydal stanovisko, podle kterého museli projektanti vyřešit nové napojení. Vymýšlela se různá řešení. Společnou řeč se ale do dnešních dnů najít nepodařilo. Spory už několikrát odsunuly datum zahájení výstavby.

První plány ještě v roce 2019 hovořily o datu zahájení v roce 2021. Pak se ke konci roku datum posunulo na rok 2022 a následně 2023. Ani letos ani příští rok ale stavba nezačne. SŽ loni na podzim oznámila nejdřívější začátek prací v roce 2024.

Modernizace 25 kilometrů dlouhé zlínské tratě bude spočívat především v elektrifikaci střídavou soustavou, mezi Otrokovicemi a Zlínem také dojde ke zdvoukolejnění. Největší stanice včetně kolejiště čeká kompletní přestavba (ve Zlíně vznikne nová výpravní budova).

V Kvítkovicích také dojde ke zhotovení dvousetmetrového tunelu, v místě u křižovatky se koleje zavrtají pod třídu Osvobození. Maximální rychlost by se měla na trati zvýšit z dnešních 60 na 100 kilometrů v hodině. Předběžné odhady hovoří o celkových nákladech ve výši 12 miliard korun, což stavbu řadí na české železnici mezi nejnákladnější vůbec.

 

Tagy elektrizace trati Otrokovice - Zlín - Vizovice Správa železnic
70 komentářů