Posun: SŽ žádá o stavební povolení pro dvanáctimiliardovou modernizaci trati Otrokovice – Zlín – Vizovice
Nádraží Zlín střed. Autor: Pavel Ševela, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10506280
Zlín se zařadí mezi krajská města, kam vede elektrifikovaná železnice; jediným krajským městem "bez drátů" zůstane Liberec.
A to už se mohla půlka dělat, kdyby SŽ necouvla.
Je fajn, že na přelomu dvacátých a třicátých let 21. století bude trať do Vizovic konečně odpovídat standardům 90. let 20. století.
A Baťovy plány zůstanou na papíře…
Po reko akce OT-ZL-VI se má pracovat na prosazení II. etapy, tedy dostavby trati do Polanky, aspoň tedy dle slibů krajských radních.
nic tragického se neděje. Že Liberec nemá dráty a co má být?
přátelé na mě to už dlouho dělá dojem, že za vším je šedá eminence v podobě překladiště v Lípě. Logicky po dobu rekonstrukce bude pravděpodobně po delší dobu nemožné tahat nesmyslně kontejnerové vlaky sem a tam přes Zlín. tj. velká ztráta? nebo ví někdo jak je toto vymyšlené?
nekonečný příběh ….
V okamžiku, kdy ve špičce jede ze Zlína do Otrokovic 9 trolejbusů za hodinu (možná jsme ještě nějaký zapomněl) , 2 vlaky za hodinu a MHD není integrováno v ID ZK, tak nějaké snahy o modernizaci nemají moc šanci na úspěch u cestujících.
No o důvod víc udělat dvoukolejku aby mohli jezdit vlaky častěji. Integrace by s tím taky přišla.
Oni se bojí, že by regionální autobsy cestující používali jako rychlou vrstvu (a pak by teda tržby města utíkaly do kraje). Čili takto můžou krajské spoje končit v Otrokovicích a vlaky pak sloužit jako rychlá vrstva.
Část dopravy se přesune z přetížené silnice na železnici? Tak to je vážně perla. Lidem na východě to nijak nepomůže, když to končí ve Vizovicích a nevede až do Vsetína. Lidem na jihu to samé. Nikdo nechce přesedat ve Starém Městě i v Otrokovicích, když může jet přímo autem nebo autobusem. Takže se cestujících zvyší maximálně těch, co bydlí u druhého koridoru, toť vše. Navíc, víme, jak projekty, které jsou plánované, vždy dopadnou respektive kdy reálně začnou. Na druhou stranu, aspoň je tu nějaká naděje. Navíc, jet z Otrkovic do Zlína není zas tak extrémně dlouhé ve srovnání s 340,… Číst vice »
V Otrokovicích by se muselo couvat, ale to se dá zvládnout, ne?
takže čas, který cestující ušetří kratší jízdní dobou bude kompenzován nezbytností použití podchodu/ů ve Zlíně.
Ještě něco k tématu: Zlín a VRT( a také UH, UB, Luhačovice):
https://www.idnes.cz/zlin/zpravy/vlakove-spojeni-praha-otrokovice-vysokorychlostni-trat.A240105_769074_zlin-zpravy_ppr
Připojení od VRT z Brna směr Nezamyslice:
https://www.spravazeleznic.cz/vrt/hana
Až se skutečně začne stavět, teprve pak uvěřím. Je to už 30 let pořád stejná pohadka pro velké děti.
Hlavně teda nevím, co je na tom pohádka. Princ zachrání princeznu, ale drak jí přitom ukousne obě nohy, takže bude šťastně až do smrti jezdit na invalidním vozíku a lamentovat, jestli ta záchrana vůbec stála za to.
Přejmenovat Otrokovice na Zlín hl. n. by vyšlo levněji..
A cestujícím by to pomohlo jak?
Nijak, samozřejmě
No proto!
A zajímá to (na SŽ) někoho?
Inspirace Brnem?🤔😀😀
Konkrétně?
A hlavně by to bylo mnohem dříve!
Liberec se svým napojením do několika stran má v tomhle ohledu obrovskou výhodu. Zlín po osekání všech projektů dál zůstává na lokálce spojující ho se světem pouze jedním směrem. Tím samozřejmě netvrdím, že SŽ nemá pod Ještědem co dohánět, naopak. Jen jsem úplně nepobral tu zmínku v úvodu článku. Mít Zlín takové napojení, tak tady slavíme 😊
Cože??? Ze Zlína jste za chvilku na hlavní trati v Otrokovicích a tradáá do světa. Slušnými vlaky, slušnou rychlostí. Z Liberce sice do pěti směrů, ale každý z nich je na úrovni max. lepší lokálky a o nějakém dálkovém spojení si můžeme nechat jenom zdát. Věřte mi, fakt není co slavit. Přijeďte si to vyzkoušet a uvidíte, že podobnou hloupost už z pusy nevypustíte.
Zkusil jste ze Zlína jet vlakem směrem na východ?
Dojedete do Vizovic a dál se musí pěšky, do Lutoniny se dostat nedá. Teda pokud nesmíte do autobusu.
Nespletl jste si ta města mezi sebou? Už jen terén kudy dráha do Liberce vede oproti Zlínu je nebe a dudy. Jediná výhoda Liberce je, že leží na průjezdné trati a je uzlem, Zlín má smůlu, že schází dostavba do Polanky, takže vše, snad kromě studentů a důchodců od „východního“ směru tedy VS, VM, BpH, VK, SL, LUH jezdí auty a plevelí město.
Liberec je „na konci světa“, a pokud chcete cestovat někam dál, musíte se nejdřív minimálně dvě hodiny trmácet na regionální úrovni, než se dostanete k některému koridoru. Návaznost přes hranice je podobná, pouze regionální.
Zlín má možná nevýhodu, že to má dál do Prahy 🙂
Liberec je moje srdcovka. Já jsem jen srovnával spojení do různých směrů se spojením pouze jedním směrem. Nemusíte jet zrovna do Tater, i tak spojení na východ a částečně i severojižní prostě chybí. Suplují to auta a autobusy, protože koleje těmi směry nevedou
Vlakem tam už nikdo nejezdí, tunel?
Zdravím, nikdo tama jezdí vlakem.
Nechápu, proč se zase chce rušit zastávky. Však ne všechny vlaky na nich můžou zastavovat. Co na tom, že to bude jako šalina? Vždyť ta trať (kromě vazby na R a kontejnerový terminál v Dřevnici) nic jiného není…
Aneb jak pod rouškou modernizace zase zhoršit cestování.
Kolikže to je, tři zrušené jedna zřízená? To mi nepřipadá nějak tragické… Zastávka znamená nástupiště, výhybky, semafory… pokud má nešikovnou polohu pak vlak v ní stojící blokuje přilehlý přejezd… taky se to všechno musí udržovat.
Jako dokud to zůstávalo jak bylo jen v poklidu chátralo tak to prostě nechali na pokoji. Ale při reko by se tyto zastávky musely ne zrovna levně spravit tak aby odpovídaly současným normám. Takže obecně pokud není (skoro) k ničemu, je velká reko správný okamžik kdy se zamyslet nad její existencí…
Proč by zastávka měla znamenat výhybky?
Návěstidla budou potřeba, bez návěstidel je pouze ETCS L4, a to pokud vím, se u nás zatím neplánuje.
Návěstidla nejsou třeba už ani u ETCS L2 (viz Uničov), ale stále je třeba mít kolejové obvody.
návěstidla nejsou potřeba už na L2 s benefity, což je systém ,který se zavádí u nás. Zatím tam jsou, ale nemusely by tam být, A L4 , to je nějaká žhavá novinka ?
Protože je místní dopravu zajistí MHD. Zhoršení to bude jenom pro ty, kteří nemají trolejbus zadarmo.
Těch režistů ČD je v porovnání s celkovými výkony lokálky mizivý počet a nikde není zaručeno, že režijní jízdné se zde bude uznávat na věky.
To myslíte vážně? Ta silnice je tam průjezdná vždy a za všech okolností bez zdržení? Není to spíš tak, že je trvale ucpaná?
A lidi s oblibou víckrát přestupují, když chtějí jet někam dál?
Trávníky a Malenovice zastávka jsou zbytečné a s minimálním obratem cestujících. U Mlýna zůstává jen se posune blíže centru a prejmenuje na Malenovice obec. Žst. Malenovice taky moc využívaná není a na novou zastávku to bude mít většina lidí blíž. Takže jediná zastávka kde je to trochu zhoršení jsou Louky. Ale stavět za 50 milionů zastávku, kterou bude většina vlaků projíždět je nesmysl.
Pozoruhodný název zastávky, kdy se městská část pojmenuje obec 😊.
Tak Čamlíkov hl. n. a Čamlíkov obec by asi neprošlo. I když kdo ví, co bude za tolik let….
Když to porovnám s podobně velkou městskou částí např. v Praze tak třeba název Praha-Čakovice obec je hodně zvláštní 😎.
Je nesmysl řešit nynější obrat cestujících, když ta modernizace ho přeci má skokově navýšit.
Tak to si trochu dovolím nesouhlasit ohledně Malenovice-zastavka její poloha skrze nakupák Centro Zlín Malenovice je výborná to že frekvence cestujících je nízká je škoda
Mně by zajímalo, kam přesně chodí pak ti cestující z Trávníků (Otrokovice) na MHD . Nebo jezdí auty?
Vlak bude sloužit jako rychlé spojení se světem a trajfl bude vymetat zastávky jako dnes.
Tak to by se ty zastávky mohly zrušit všechny, ne?
Po trase jsou minimálně dvě velká nákupní centra.
Rušení zastávek je velký omyl, protože MHD obslouží leda tak velké kulové. Kdo se zde pohybuje a ví, jaké zácpy a hlavně jak přecpané trolejbusy tu často bývají, tak o zlepšení komfortu pro cestující nemůže být ani řeči.
Rušení zastávek II → nemluvě o tom, jak se zbytečně cestování prodraží, protože po nedávném zdražení MHD jízdného je to pro neautomobilisty další díra v kapse…
Jediným krajským městem „bez drátů“ zůstane Liberec. Hm. Rovnou to tady na Liberecku mohou vyhlásit za „národní kulturní památku“. Snad jediná ucelená oblast, kde se pořád cestuje jak z konce 19. století. :-/ Dílčí modernizace se dají spíš považovat za udržovací práce. Přeji Zlínu, aby to do těch deseti let fakt měli. I když pohádky ze SŽ tu znají asi všichni.
„Siderodromická rezervace UNESCO Liberec a okolí“ zní dobře!
Tato stavba začíná již deset za dva roky. Tady bohužel nevěřím v zahájení před rokem 2029. Je to jen vodění za nos.
Proto tvrdím, že interaktivní mapa SŽ je irelevantní, protože drtivé procento termínů tam nesouhlasí. Dal bych tam datum v momentě, kdy se poprvé kopne do země a vyjede první bagr.
Je to pravda. Jen zmíním, Zlín je dopravní skanzen, kde místní samospráva již minimálně dvacet let spí, odsouvá důležité projekty, které by město posunuly dále do budoucnosti, do neurčita a kde se všeobecně defakto zastavil čas. A ne, rekonstrukcí tržiště se do moderního města nedopracujeme.
Pozdravujeme z Uh. Hradiště, vlakové nádraží vzdálené od autobusového 800 m, MHD prakticky neexistuje, severní obchvat neexistuje, napojení centra na I/50 neexistuje. Ale zase máme nový autodrom v Kunovicích …
Další díl nekonečné pohádky o začátku této stavby.
Je to hezké, že i v moderní době vznikají místní lidové pohádky.
Jj, neděle ráno a člověk se akorát…..no, to je jedno.
Tak na to, že už se podle původních záměrů mělo jezdit to momentálně znamená jediné – v pondělí do Brna opět busem. Ono by to sice už dávno mohl jezdit třeba Žralok a obsloužit i Kroměříž, ale kde není vůle, tam není cesta….
Mezi Brno a Vyškov se už žádné další vlaky nevejdou.
V tom případě mi uniká, proč jsou optimisticky uváděny po elektrizaci lokální do Zlína.
Protože se optimisticky počítá, že tou dobou už bude dokončena dvoukolejka Brno-Kojetín(-Přerov). I když i pak bude asi otázka, jestli by se tam vešel pravidelný takt vlaků Zlín-Brno a nebo by bylo nutné dojet do Přerova a přestoupit.
Vešel, přinejmenším 1x za hodinu, spolu s Olomoucí by to byly 3 páry R do hodiny a to dvojkolejka zvládne s přehledem.
Otázkou je, jestli je zvládne Černovická spojka, jakož i peróny hlavního nádraží.
(nebude-li toto do té doby vyřešeno)
Bez přestavby ŽUB je otázka přímých vlaků Zlín-Brno jen z říše snů. A napojení modernizované Přerovky přímo v Brně je předmětem studií, proto se úsek u Brna má realizovat nakonec; a kdoví kdy.
Nechce se mi to teď hledat, ale v plánu bylo uváděno taktování Zlín – Brno snad po hodině. Teď kraj alespoň rozšířil nabídku „spěšných“ busů.
Blazky – Vyškov až dva páry vlaků za hodinu jednokolejka a Blazky Brno až pět párů za hodinu dvojkolejka. To nejsou moc velké počty
Blažovice-Vyškov bohužel vyčerpaná kapacita, z Lulče do Vyškova je to moc daleko na častější křižování. A že se v Lulči často stojí a čeká i při současném provozu.
Nemáš pravdu, pravidelně se má křižovat v Komořanech nebo v Rosinově? Místa tam je dost. Jak vysvětlíš, že mezi Vyškovem aNezamyslice jezdí o 1/3vic vlaků a jsou tam delší mezistaniční useky. A vlezou se
a není to vlakem jednodušší/rychlejší přes Břeclav?
Rychlejší to není určitě a jednodušší taky ne. Až 160 km/h sice vypadá hezky, ale trasa je to o dost delší, něco času zabere úvrať a čekání na návazný zpožděný a navíc každý druhý Panter končí v Hodoníně, v takovém případě přestup a Honeckerovou pomstou na os. do Otrokovic, kde další přestup. Je to fakt rozdíl oproti busu, který zastavuje i na Náměstí Práce a z té samé zastávky se člověk trolejbusem dostane domů. Tzn. nejrychleji momentálně z Brna šalina, bus, trajfl. A to jsem původně opravoval lokomotivy a železnici mám rád snad od malička.
Rychlejší a jednodušší než přes Kroměříž, že je bus výhodnější,je jasný..
Když jsem dal trasu Brno-Otrokovice do idosu,tak mi to našlo jen v podstatě spojení přes Břeclav, případně přes Přerov, přes Kroměříž jen nějaký bizar přes 2h..s VRT Brno-Přerov-Ostrava to pak snad nějak smysluplně půjde,ale kdy to bude..
Přes Břeclav je to s 1 přestupem v Otrokovicích za 2:01 h. To je srovnatelné s busem, jen ten přestup tam je. Přes Kroměříž máte 2-3 přestupy a když se vám nepodaří jet spoji, kde je celková jízdní doba 1:48 h, tak klidně může být skoro tři. Cena vlaku je oběma směry stejná.
Letos zavedené „spěšné“ dálniční busy jsou o půl hodiny rychlejší. Navíc výstup na MHD. Pomalu se dostávají do obliby. Takže v tomhle směru stojí před železnicí opravdu výzva. Osobně bych klidně jezdil nějakou BEMU jednotkou a přestup na MHD třeba Prštné. Spoléhat na SŽ, že trať JEDNOU modernizuje není úplně rozumné.
Dvě úvratě a víc km + nedostatečná kapacita v Brně, to zabíjí.
Tedy pokud jde o přímé spojení…
Rychlejší by to bylo, kdyby R13 BO-BV-OC nestavěla u každé meze pod Brnem. Samo MD přiznává, že by chtělo linku zrychlit o 20minut, ale není možné to prosadit, zejména kvůli odlišným potřebám na obou koncích linky. Nevím jak letos, ale loni se hnilo 10 minut v Hodoníně, „aby to nejelo moc rychle….“
Teď se stojí 5 minut v Hodoníně a 5 minut ve Starém Městě
A i pobyt v Břeclavi je delší než by mohl být.
Mmch. kvůli tomu „zastavování na mezích mezi Brnem a Břeclaví“ byla ta linka od 12/2008 zavedena.
Občas tím jezdím a potvrzuji, že pocit cestovatele je dost vleklý – pořád to někde stojí a při traťové rychlosti 160 km/h to dosahuje cestovní rychlosti asi 65 km/h. Žádná sláva.
Tip pro redakci, nechtěla by redakce trochu rozmaznout jat stát skvěle zvládl přechod na nový úřad DESÚ( dopravní a energetický stavební úřad), kam , ikdyz to věděl dva roky, nebyl schopný sehnat lidi, takže velké stavby jako je třeba tato nemá vůbec kdo povolit ale tam naprosté vlakem.
Tak to pozor u druhé koleje!
https://youtu.be/IlLyYeT2_h4?t=123
Zajimalo by me jestli budou Otrokovice kolejove uzpusobene pripadnemu spojovani jednotek od Zlina a od St. M.
Jojo, jde to vidět na tom videu v článku.
21 přejezdů je pořád hodně…
Trať vede velmi blízko ulic a zástavby. Moc ns výběr není.
Jedině celé zahloubit pod zem a udělat z toho meziměstské metro.
Je to napůl tramvaj, vede to středem zástavby, udělat z toho „železnou oponu“, to fakt ne. Něco se má nahradit nadjezdem, úpravy chystá i ŘSD spolu s městem.
No s trolejbusy to asi úrovňově nepůjde.
Nejzajímavější je závěr toho videa, kde se SŽ snaží naznačit, že úpravou trati 331 se zkrátí jízda Zlín-Brno o 50 minut… 😀 Dvě pohádky v jedné, milé děti!
Tak zavedením přímých vlaků mimo Břeclav asi ano.
Reálně se počítá ze začátkem stavby v roce 28. Alespoň co tak prosakuje.Ale, třeba to fakt bude dřív….
Se začátkem.
U SprŽel bych realisticky čekal začátek spíš později, než dřív..
Ale bude již brzy! (/s)
Zdravím, nerozumím tomu příspěvku…
Dosavadní zkušenosti říkají, že reálnější jsou letopočty 203x -204x
Jjjo. No, je to tak.
proboha, jaky prestupni terminal ve Vizovicich? vlak je defacto na okraji obce, autobusy maji nadrazi 1.5 km daleko na namesti a k vlaku nezajizdeji.
Treba budou busy odjizdet od vlaku a naopak prestanou zajizdet na namesti.
Na náměstí asi zajíždět budou, ale vyjíždět od nádraží.
Kudy by jely, než po Slušovské? Jinudy než přes náměstí se na to vlakové nádraží autobus nedostane.
Proto taky při NAD nechávají cestující vystoupit na náměstí (ale nastupovat vy víte kde…)
Celkem se přirozeně nabízí možnost, že autobusy začnou na nádraží, pak obslouží náměstí a pak budou pokračovat po své trase. A některé průjezdné spoje mohou být na nádraží ukončeny. Možná nějaké špičkové posily nebo dálkové busy by teoreticky mohly zastavit jen na náměstí a vynechat nádraží.
Aby to nedopadlo jako v podobně velkém Heřmanově Městci. Krásný nový terminál vlak-bus, na který zajíždí minimum autobusů.
Vzhledem k tomu,že tam jezdí i minimum vlaků,tak je to cajk,ne?
Karlovarský kraj je ještě horší.
Aby to nedopadlo jako HM
S přestupním terminálem u nádraží Vizovice počítá do budoucna dopravní koncepce Zlínského kraje. Jde o to, že autobusové linky jedoucí z okolních vesnic do Zlína přes Vizovice by byly ukončeny na nádraží (terminálu) ve Vizovicích. Cestující jedoucí do (centra) Vizovic by si vystoupili na náměstí, ti jedoucí do Zlína (a dál) by pokračovali na terminál a zde by přestoupili na vlak. Je to podobné jako v jiných velkých městech, kdy příměstské autobusy nedojedou do centra Prahy, ale třeba na Černý most, kde se přestupuje na metro.
Takže než popojet s BUSem k nádru je lepší hnát ty lidi 1,5 km pěšky?
To křížení s trolejbusy je tedy už asi vyřešeno (??).
A co tam pak bude za vozidla a cca kolik??
Žádné křížení nebude, všude bude nadjezd/podjezd.
Lochneska, pro nákladní vlaky ideál… 🙂
Ne, lochneska bude na silnici, niveleta kolejí se moc měnit nebude.
Nechtěl tu někdo posílat nákladní vlaky přes Vejprty?
Kde se kříží trajfly a vlak?
Teď už snad jen u dopravního podniku.
Kvítkovice křižovatka. Tam už mohlo být hotovo při stavbě nadjezdu k Barumu.
A v Otrokovicích u vjezdového návěstidla žst Otrokovice
SŽ získá v roce 2024 pravomocné stavební povolení a v roce 2026 začne stavět. To je docela dost velká prodleva.
Navíc v roce 2026 chce zatím začít stavět skoro vše co má na seznamu, takže, to asi nevyjde.
Získání stavebního povolení v ČR u takové stavby trvá minimálně 1,5 roku . Takže to vychází
Nepravomocné stavební povolení již mají, takže předpokládám, že v prvním pololetí 2024 by mohli mít pravomocné stavební povolení hotové.
Přečtěte si článek zatím není pravomocné ani územní rozhodnutí natož stavební povolení, které podali ani ne před měsícem.
No ale nebude se čekat na stavebko úseku do Vizovic?
Veřejná soutěž trvá minimálně šest měsíců bez jakéhokoli odvolání. Pokud získají povolení koncem roku, akorát jim to s nějakou rezervou na případné komplikace vyjde.