Kvůli D1 u Přerova a D49 chtějí poslanci narychlo změnit zákon, jinak hrozí mnohaleté zpoždění
![Nová část I/55 s mostem přes koridor na průtahu Přerovem. Pramen: ŘSD](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2021/05/prerov_4.jpg)
Podle poslanců je „celospolečensky nezodpovědné“ nechávat výklad současného zákona na soudu. Proto do něj chtějí větu navíc.
Neschopnost státu získat za více než deset let povolení pro stavbu dálnice D1 u Přerova nebo D49 přivedla šestici poslanců k netradičnímu způsobu řešení. Chtějí změnit zákon, aby obě velké stavby nemusely znovu náročně získávat posudek o vlivu stavby na životní prostředí. Vysvětlují to celospolečenským hlediskem.
Poslance dnes čeká schvalování poslaneckého návrhu novely zákona 100/2001 o posuzování vlivů na životní prostředí, který má zabránit mnohaletému zpoždění stavby dálnice D1 u Přerova a D49 z Hulína do Fryštáku jen kvůli prošlým kladným stanoviskům o vlivu stavby na životní prostředí.
Pod poslaneckým návrhem jsou podepsání opoziční i koaliční poslanci a poslankyně: Marian Jurečka, Zbyněk Stanjura, Martin Kolovratník, Petr Gazdík, Helena Langšádlová a Ladislav Okleštěk. Návrh je pevně zařazen na středeční dopoledne k projednání.
Poslanci do zákona navrhují dosadit jedinou větu, která má pro stavbu ale zásadní význam. Týká se platnosti takzvaného závazného stanoviska. „Stanovisko musí být platné v době vydání rozhodnutí v navazujících řízeních v prvním stupni.“ Podle současné legislativy je platnost stanoviska pět let.
Hra o čas
To je ale problém pro úsek D1 u Přerova a dálnici D49 z Hulína do Fryštáku, které dosud nemají platná povolení. Současně se ale rychle blíží doba, kdy vyprší platnost stanoviska. „S ohledem na stávající úpravu rozhodovacích procesů dle stavebního zákona (stavební a územní řízení) a zejména aktivní činnost zájmových spolků nelze dosáhnout v době platnosti závazného stanoviska vydání pravomocného stavebního povolení ohledně celé stavby, a to bez ohledu na velmi pokročilou fázi (stupeň) přípravy projektů – staveb,“ uvedli poslanci.
Ředitelství silnic a dálnic dosud reálně hrozí, že stanovisko EIA propadne a bude ho muset získávat znovu. To je proces často i na několik let. Poslanci v textu důvodové zprávy připouštějí, že je už vysoce reálné, že stanovisko propadne. Návrh vysvětlují tím, že je z „celospolečenského hlediska zcela nezodpovědné ponechávat výklad nejasné platnosti závazného stanoviska na soudu v situaci, kdy v odborných kruzích o tom panují polemiky v tom směru„.
Stavba D1 u Přerova má zatím nepravomocné stavební povolení, lze ale očekávat odvolání proti tomuto rozhodnutí.