ŘSD si poprvé zaplatí PR agenturu kvůli stavbě dálnice, chce tím „oslabit pozice spolků“

Stavba silnice. Ilustrační foto: ministerstvo dopravyStavba silnice. Ilustrační foto: ministerstvo dopravy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zaplatí dva miliony korun zatím neznámé PR agentuře, která má vylepšit mediální obraz jeho postupu

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zaplatí dva miliony korun zatím neznámé PR agentuře, která má vylepšit mediální obraz jeho postupu při přípravě posledního nedokončeného úseku dálnice D1. Současně má oslabit i pozice některých ekologických aktivistů a spolků, kteří podávají námitky proti stavbě.

Vyplývá to z dokumentace k zakázce, kterou ŘSD zveřejnilo na svém profilu zadavatele. Upozornily na ně na svém facebookovém profilu Děti Země. I když ŘSD o nich v dokumentaci jmenovitě nepíše, je zřejmé, že aktivity mají mířit i proti nim.

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10158031213097889&id=111902657888&__xts__[0]=68.ARBHjqbKqQUT-MoD03ydORFUvLSiQWqX8cYSs_1X8euUrOFd5ZvBqx8oIxaJ1yVPYrKbRbYIT1qo3AXed5FANr2V4KN7z2OIHyogWdOfazepeYX1iHh0zAABeD0hQvJozO4Vk0yNgbk9Rj9NhxxRpGqluAR0c0f_1CVlh_i4vIt07BUGM2Qozb_-ruYdBYuH7z2HQdSPSLQKWJSCtn5YN7t7yMmEEN831bDSS6mIHlJ0VFoiG-bu_VtCYZhgdlG17_bqN1SFL953Zvgk6TpUCgLoZgjbbXdAXlSqOWR0dQeZwQKILE-eqrdCCzOKD_c12SZYNGZUZKsZ9DobJcja&__tn__=-R

„Výrazným zlepšením mediálního obrazu o předmětné stavbě, respektive její přípravě a technickém řešení, dojde i k posílení postavení ŘSD v rámci jednotlivých správních řízení, souvisejících s předmětnou stavbou a výraznému oslabení pozic účelově jednajících vybraných ekologických aktivistů či spolků, resp. jiných zájmových skupin či jedinců, jež účelově brání plynulosti přípravy dotčené stavby,“ uvádí ŘSD v zadávací dokumentaci. ŘSD oslovilo předvybrané firmy, kdo je vítězem, zatím není jasné.

Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla je D1 tak důležitou stavbou, že je potřeba veřejnosti intenzivněji vysvětlovat její přínosy. „Kolem této stavby je spousta mýtů, potřebujeme vysvětlovat, v jakém stavu příprava je,“ řekl Rýdl. Pokud se tento model osvědčí, chce použít služeb PR agentury i na jiné důležité stavby, které jsou desítky let jen na papíře. Jako příklad uvádí další části Pražského okruhu nebo středočeskou část D3. Podobný model používá Správa železnic: platí si PR agenturu za mediální aktivity kolem přípravy trati z centra Prahy na Letiště Václava Havla.

Podle předsedy Dětí Země Miroslava Patrika jde o ukázkový příklad „bezmoci mocných“. „Státní instituce vlastními lidmi placenými z veřejných prostředků nezvládá přesvědčit občany, že příprava dálnice kolem Přerova během dvaceti let je odborně kvalitní, probíhá podle zákona a bez zásadních chyb, takže si za další veřejné prostředky najímá soukromé firmy s cílem tyto problémy zakrýt propagandistickými metodami. Problémy tímto ovšem nezmizí,“ řekl Patrik.

Poslední úsek D1 nemá stále ani územní rozhodnutí, v územním řízení bylo podáno devět odvolání.

Vztahy Dětí Země a ŘSD jsou dlouhodobě značně vyhrocené. V roce 2018 se přitom zdálo, že nakonec po intervenci premiéra Andreje Babiše najdou s ŘSD společnou řeč.

https://www.facebook.com/rsdreditelstvisilnicadalnic/posts/2206004852949101

Idylka ale dlouho nevydržela. Na začátku napsal Babiš na Twitter, že Děti Země dělají lidem peklo: „Jsou tady ale organizace, které dělají vše proto, abychom nestavěli. Mluvím třeba o D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, kde nám to pořád blokuje pan Patrik a Děti Země. Proste jen tak z plezíru. A lidem dělají peklo.“ Děti Země využívají z velké části chyb úředníků a projektantů.

Tagy D1 Děti Země Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Top
69 komentářů