Dopravci Železnice Železniční průmysl

Polský Newag chce se svými motoráky prorazit na české koleje

Motorová jednotka Newag. Pramen: Newag
Motorová jednotka Newag. Pramen: Newag

Polský výrobce železniční techniky Newag se hodlá zapojit do velkých dodavatelských soutěží, které v poslední době vypsaly České dráhy. Firma chce na české koleje prorazit se svými motorovými jednotkami. Informaci přinesl s odvoláním na své zdroje polský web Rynek Kolejowy.

První na řadě je soutěž na deset motoráků pro spojení Praha – Kladno, kterou České dráhy vypsaly už před více než rokem. Obálky by se měly otevírat v příštích týdnech. Dráhy poptávají vozy pro 120 cestujících s maximální rychlostní 120 kilometrů v hodině, klimatizací, elektrickými zásuvkami nebo připojením k internetu.

Newag chce ale zaútočit i v mnohem větší soutěži. Dráhy shánějí dodavatele až 60 regionálních dieselových vlaků pro 120 kilometrů v hodině v předpokládané hodnotě přes pět miliard korun. Vítěz získá rámcovou smlouvu, kterou dráhy budou naplňovat podle svých potřeb v krajích.

Newag podle Rynku Kolejoweho motorové jednotky ještě nikdy do zahraničí nevyvážel, s elektrickými uspěl na italském trhu. Společnost se sídlem v Nowem Sączi je první, o které vešlo ve známost, že se chce takzvaného tendru století Českých drah účastnit. Do paralelní soutěže na stejný počet elektrických jednotek se ale podle Rynku Kolejoweho přihlásit nemůže, neboť nesplňuje požadavky ČD.

41 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • To co je na fotce je tragédie, jel jsem v tom. Mnohem lepší motoráky má pesa, ale nemyslím tím žraloky. Ten je taky dost katastrofa v porovnání s ostatními „pesami“.
    Od Newagu bych u nás raději viděl jejich elektrické Impulsy, ty jsou na dosti vysoké úrovni v porovnání s našimi pantery.

  • Já coby strojvedoucí jsem na trabanty 809/810 a reginy už přímo agresivní když s tím mám jet v kteroukoliv roční dobu (a nejsem výjimka) takže beru s povděkem cokoliv jiného co by přišlo… A to nemluvím o tom že nakládat do soupravy skleníků i několik set lidí to je fakt ostuda a nedivím se hlasitým nadávkám…

      • tak ještě jednou, kolilk výrobců se hlásí do výběrka, jestli nevíte a neumíte v hlavě vstřebat tyhle slůvka, tak asi na volby ještě nebo už nechodíte.

    • Jaké? Newag dodává už celkem dlouho různé motorové a elektrické jednotky, dělají rekonstrukce motorových lokomotiv a dokonce vyrábí vlastní elektrické lokomotivy. Oproti výrobkům Pesy se mi ty jejich zdají poněkud vydařenější.

      • „Oproti výrobkům Pesy se mi ty jejich zdají poněkud vydařenější.“
        V čem konkrétně? Výkon motorů to má stejný, hmotnost vozidla taky, spotřeba bude tím pádem taky velmi podobná.
        Design vlaku a uspořádání sedaček v interiéru u Newagu mi nepřijde zrovna nejvydařenější. Ještě k tomu ten vlak vypadá jako jeden velký lowcost, a jako že i je.

        • Lowcost, vsak to je presne zo co cesti dopravci poptavaji. SOR u autobusu, Vario u tramvaji, Regionohy u vlaku. Newag do te sbirky krasne zapadne. Udelejte to lowcost a napraste tan vysokou cenu. Polaci by byli hlupaci kdyby teto metody zadavani zakazek v Cesku nevyuzili.

      • Zrovna motoráky designově jsou mnohem lepší od PESY, tohle působí až odpudivě. Když bych bydlel ve městě a na přejezdu po Regionovách viděl jet projíždět Žraloka, nebo toto, určitě nebudou moje chutě jít zkusti vlak stejné.

          • To je oblíbená hláška, která je ovšem zavádějící. Na design věru nejezdí nic, přesto např. u osobních aut je jedním z klíčových faktorů, který prodává.
            Stejně tak vlak, který vypadá moderně a přitažlivě spíš přitáhne cestující např. z těch aut, než nějaká ohyzdná bedna.

  • Hehe… Jel tím někdo? A jak moc je to žíznivý?

    Nakonec proč ne, horší než Plzeň/PARS to asi nebude…

Newsletter

Partneři


Výběr editora