Políček Metrostavu. ŘSD jej vyloučilo z tendru na odpočívku Střechov, firma se odvolá
Pro ŘSD se naplňuje černý scénář, kdy může při jakémkoliv rozhodnutí očekávat námitky jedné či druhé strany.
Spor o reference stavební společnosti Metrostav Infrastructure nabral nový vývoj. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) firmu aktuálně vyloučilo z tendru na modernizaci odpočívky Střechov na D1, ačkoliv ji původně jako nejlevnější vyhlásilo vítězem. Deníku Zdopravy.cz to na dotaz potvrdil šéf ŘSD Radek Mátl.
„Důvodem je, že společnost neprokázala převod referencí,“ uvedl Mátl. Může jít přitom o precedens. Metrostavu byla loni nepravomocně zakázána účast v tendrech o veřejné zakázky. Výstavbu silnic a dálnic následně převedl do dceřiné firmy Metrostav Infrastructure, která nyní boduje cenou v řadě velkých dálničních tendrů. Investor řeší zásadní otázku, zda má nejlevnější účastník tendrů potřebné reference.
A u Střechova dospěl k závěru, že nemá. Padlo tak původní rozhodnutí, kdy ŘSD vyhlásilo Metrostav Infrastructure vítězem. Firma šla do tendru s cenou 127,9 milionu korun, když předpokládaná cena byla 176 milionů. Proti jejímu vyhlášení vítězem se následně ozvali s námitkami konkurenti.
Jenže ani Metrostav Infrastructure si nenechá vyřazení líbit. Podle mluvčího skupiny Metrostav Vojtěcha Kostihy se firma odvolá. Má na to 15 dnů, v případě zamítnutí ze strany ŘSD pak může věc pohnat k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, případně může mít konečné slovo soud.
„Tato skutečnost je pro společnost Metrostav Infrastructure nepochopitelná,“ uvedl Kostiha k vyloučení s tím, že Metrostav Infrastructure pracuje na celé řadě dálničních staveb. „Pracovníci společnosti Metrostav Infrastructure rovněž v minulosti stavěli stejnou odpočívku na protější straně dálnice. Nemůže tak být věcně pochyb o schopnosti společnosti Metrostav Infrastructure stavět dílo takovéhoto rozsahu,“ doplnil mluvčí.
Firma prý vnímá situaci jako projev konkurenčního boje na trhu. Pro ŘSD se nicméně naplňuje černý scénář, kdy může při jakémkoliv rozhodnutí očekávat námitky jedné či druhé strany. Stavby tak naberou zpoždění. Metrostav Infrastructure je nejlevnější i v řadě dalších velkých soutěžích. Za vítěze ale byla vyhlášena zatím jen u Střechova, kteréžto rozhodnutí bylo následně zrušeno a firma vyloučena.
Rozhovor k situaci Metrostavu s šéfem ŘSD Radkem Mátlem přinesl deník Zdopravy.cz v polovině dubna.
Příklady: Ve kterých tendrech ŘSD je Metrostav Infrastructure nejlevnější
– dálnice D3 úsek Třebonín – Kaplice nádraží, cena z nabídky 1,878 miliardy korun (79 procent předpokládané ceny: 2,388 mld. Kč);
– dálnice D7 kolem obce Chlumčany, cena z nabídky 1,179 miliardy korun (68 procent předpokládané ceny: 1,73 mld.);
– oprava mostní estakády na D46 v Prostějově, cena z nabídky 318,65 milionu (84 procent ceny předpokládané: 380 mil.);
– dálnice D6 kolem obce Krupá, cena z nabídky 1,543 miliardy korun (80 procent ceny předpokládané: 1,94 mld.);
– odpočívka Střechov, cena z nabídky 127,9 milionu korun (73 procent předpokládané ceny: 176 milionů) – původně vyhlášena vítězem, rozhodnutí následně zrušeno a po přezkoumání byla vyloučena;
– rozšíření silnice I/53 ze Znojma do Lechovic, cena z nabídky 328 milionů korun (75 procent ceny předpokládané: 443 milionů korun).