egoe-plus
Infrastruktura Rozhovory Silnice Stavebnictví

Situace kolem Metrostavu zdržuje dálniční stavby. Vede se skrytý boj o reference

Nový úsek dálnice D8 mezi Rychalticemi a Rybím. Foto: Metrostav Infrastructure
Nový úsek dálnice D48 mezi Rychalticemi a Rybím. Foto: Metrostav Infrastructure
Velké dálniční stavby se měly zahajovat ještě před prázdninami, ŘSD už ale počítá spíše s podzimem.

Vedení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přidělává vrásky situace kolem stavební skupiny Metrostav. Firmě byla loni nepravomocně zakázána účast v tendrech o veřejné zakázky. Výstavbu silnic a dálnic posléze převedla do dceřiné firmy Metrostav Infrastructure, která nyní boduje cenou v řadě velkých dálničních tendrů. To se nelíbí konkurenci. Spor se nyní vede hlavně o to, zda má nejlevnější účastník tendrů potřebné reference. U jedné zakázky už muselo ŘSD původně vyhlášené vítězství Metrostavu zrušit a nabídky nyní hodnotí znovu.

Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla míří tendry, ve kterých bodovala společnost Metrostav Infrastructure, k antimonopolnímu úřadu. „Názory konkurentů jsou vcelku jednoznačné, napadají jednotlivé zakázky a budou je pravděpodobně napadat nadále. Bohužel kvůli tomu hrozí oddálení realizace staveb, které se nám podařilo připravit,“ říká Mátl v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz. Naopak v případě vyloučení firmy Metrostav Infrastructure by s námitkami pravděpodobně přišla tato firma.

Radek Mátl. Foto: Ředitelství silnic a dálnic
Radek Mátl. Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Společnost Metrostav Infrastructure je teď úspěšná v řadě velkých dálničních tendrů, kde nabídla nejnižší ceny. Řešíte tyto ceny, zda jsou realistické? A jak posuzujete reference této firmy?

Řešíme oboje. U cen se postupuje standardně, tedy prověřuje se mimořádně nízká nabídková cena podle metodiky Státního fondu dopravní infrastruktury. Ty nabídky se pohybují kolem 75 až 80 procent předpokládané ceny, přičemž obvykle platí, že mimořádně nízká cena bývá pod 70 procenty. Takže si nemyslíme, že jde nutně o mimořádně nízkou cenu. Kontrolujeme všechny položky, zda jsou oceněny správně, a na některé věci se uchazeče dotazujeme. Postupujeme takto běžně u jakéhokoliv jiného uchazeče.

A ty reference? Metrostav Infrastructure se pod tímto názvem uchází o velké dopravní zakázky až od loňska.

U doložení kvalifikací je problematika složitější. I na základě stanoviska ÚOHS reference pečlivě prověřujeme a hodnotící komise k jednotlivým stavbám se společnosti Metrostav Infrastructure dotazují na doložení referencí, které přešly na tuto společnost z mateřského Metrostavu a.s., který dotyčné zakázky realizoval.

Váš výklad tedy je, že tyto reference přesunuté z matky uznáváte?

To je v tuto chvíli předčasné říkat. Nyní jsme ve fázi, že u žádné ze zakázek (kromě jedné) nebylo rozhodnuto o vítězi, tedy ani o uznání či neuznání referencí. Prověřuje se, zda opravdu ty reference přešly, společnost Metrostav Infrastructure tyto skutečnosti musí doložit výpisy a dalšími doklady. Na základě toho, jakým způsobem bude odpovídat a dokládat reference, budou hodnotící komise rozhodovat o jednotlivých zakázkách. Každá zakázka je jiná a vyžaduje jiné reference.

Zmínil jste Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. On už nějakou zakázku s účastí Metrostav Infrastructure řešil?

Šlo o podněty u dvou zakázek: stavby dálnice D7 u Chlumčan a odpočívky Střechov na D1. U D7 byl podnět zastaven, protože ještě nedošlo k výběru vítěze. Pokud jde o odpočívku Střechov, tam jsme zhotovitele vybrali. Na základě stanoviska ÚOHS a podaných námitek nyní tento výběr rušíme a budeme znovu posuzovat kvalifikace tak, aby zde nedošlo k nějaké procesní chybě. Podněty přišly od konkurenčních firem. Je to zrovna zakázka, kde jsme původně shledali tu kvalifikaci jako dostatečnou a vybrali jsme jako vítěze Metrostav Infrastructure. Na základě stanoviska ÚOHS jsme se rozhodli posouzení vrátit k hodnotící komisi. U dalších zakázek jsme vítěze ještě nevyhlásili.

Konzultujete tento problém i s ministerstvem dopravy, abyste byli případně krytí, ať už bude řešení kvalifikací jakékoliv?

Samozřejmě ho obecně konzultujeme, ale je to v první řadě problematika zákona o veřejných zakázkách. S tím specifikem, které zde prostě je, tedy vyčlenění jednoho závodu ze společnosti, která má určitý právní problém, na jinou společnost. Takových případů tady asi dosud moc nebylo. A asi se dá očekávat, že jakákoliv z těchto zakázek, které v současné době posuzujeme, s velkou pravděpodobností skončí na ÚOHS. A to ať už se hodnotící komise a zadavatel rozhodne jakkoliv. My pak budeme čekat na judikát ÚOHS. Bohužel to takto je a ten vývoj není příznivý. Pokud hodnotící komise vyloučí Metrostav Infrastructure ze soutěže kvůli nedoloženým referencím, tak se dá čekat odvolání od tohoto subjektu. A v případě, že bude tato firma vyhlášena vítězem, pak se dá naopak čekat podnět od konkurenčních společností. Takže dokud nebude rozhodnuto na ÚOHS nebo u soudu, tak se dá očekávat, že ty zakázky se takto zpozdí.

Zdrží to ty stavby výrazně?

Já už na twitteru uvádím jako termín zahájení u těchto velkých staveb, jako je D6 nebo D3, druhé pololetí letošního roku. Kdyby byl výběr standardní, tak bychom určitě stavby zahájili do letních prázdnin. Jsou připravené a mají stavební povolení. Takto to bude v lepším případě někdy na podzim.

Přichází v úvahu, že v případě pravomocného potvrzení viny Metrostavu i zákazu účasti ve veřejných zakázkách, budou zpětně ovlivněny vaše tendry a stavby?

Problém je, že těch rozsudků je vícero a každý je trochu jinak koncipován. Určitě nelze brát retrospektivně, kdyby firma Metrostav a.s. dostala pravomocný zákaz ucházet se o veřejné zakázky. Do pravomocného rozhodnutí my jako veřejný zadavatel musíme ctít presumci neviny. Také nevíme, zda soud do rozsudku zahrne i společnost Metrostav Infrastructure. To je věc soudu. Pak jsou rozsudky, kde je vyloženě zákaz výkonu činnosti na veřejných zakázkách. Tam by teoreticky hrozilo, že by opravdu museli některé stavby opustit. Je to také otázka výkladu a také čekáme, jak se k tomu odvolací soud postaví.

To skutečně hrozí, že v případě pravomocného rozsudku pro firmu nepříznivého by museli v ten okamžik ze stavby odejít?

My věříme, že nic takového nenastane a nastat nemůže, ale i takový by mohl být nějaký právní výklad. Nejhorší je ta veliká právní nejistota, kdy opravdu nevíme, jak se k celé věci postaví odvolací soudy.

Příklady: Ve kterých tendrech ŘSD je Metrostav Infrastructure nejlevnější

– dálnice D3 úsek Třebonín – Kaplice nádraží, cena z nabídky 1,878 miliardy korun (79 procent předpokládané ceny: 2,388 mld. Kč).

– dálnice D7 kolem obce Chlumčany, cena z nabídky 1,179 miliardy korun (68 procent předpokládané ceny: 1,73 mld.)

– oprava mostní estakády na D46 v Prostějově, cena z nabídky 318,65 milionu (84 procent ceny předpokládané: 380 mil.)

– dálnice D6 kolem obce Krupá, cena z nabídky 1,543 miliardy korun (80 procent ceny předpokládané: 1,94 mld.).

odpočívka Střechov, cena z nabídky 127,9 milionu korun (73 procent předpokládané ceny: 176 milionů).

– rozšíření silnice I/53 ze Znojma do Lechovic, cena z nabídky 328 milionů korun (75 procent ceny předpokládané: 443 milionů korun).

Odebírat
Upozornit na
guest
74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Horak

Tedy nevím ale soudce to nemá v hlavě v pořádku, ta firma za to nemůže ale její vedení pozavírat. Je to ksindl.

Myth Buster
Myth Buster

Ještě doplním, že ředitel ten podvod možná dojednal, ale zcela jistě měl ten „xindl“ kolem sebe v řadě zaměstnanců.

Insider

Zajímavé na tom ještě je, že ŘSD se Metrostavu bojí. Metrostav je zřetelně mezi velkými zhotoviteli nejdál v postupech podle smluvních podmínek FIDIC, umí je využívat a umí prosadit nároky (tzv. claimy). Tam, kde Metrostav staví, ŘSD tahá jednoznačně kratší konec provazu, pracovníci ŘSD, omluvám se, na ně technicky ale zejména právně nemají. Třeba to ŘSD dokope k profesionalizaci a lepší přípravě i řízení zakázek. ŘSD značně kulhá během výstavby, kdy zásadní věci rozhoduje vždy ředitel závodu/správy a ten na to nemá ani vzdělání, ani schopnosti a zejména není v obraze. ŘSD se doposud nenaučilo využívat institut a smysl tzv.… Číst vice »

rychlodráha

ŘSD tady není od toho, aby něco chápalo. ŘSD tu je od toho, aby šlo na ruku BIG5.

Insider

Mínusky by měly mít dost slušnosti byť jediné moje tvrzení vyvrátit.

bkv

To že někdo postupuje podle FIDICu je něco špatného? Není to spíš normální postup?

Insider

Ano, přesně tak. Jen někteří lidé (z ŘSD i zhotovitelé) stále hledají, jak to obcházet.

Pavel Q

Nechápu, když už měli tu drzost, obcházet nařízení soudu, proč „novou“ firmu pojmenovali tak, že zahrnovala původní slovo Metrostav? Je to známá značka, ale na to se snad ve výběrových řízeních nehraje. Kdyby se jmenovali Infrastructure něco, mohli by tvrdit, že s odsouzeným Metrostavem nemají nic společného.

Gwann

jsou to hlupci. mohli a měli zkusit prodat závod naprosto jinam, pod jinou majetkovou strukturu.

Insider

Vaše sebevědomí bych chtěl mít.

Gwann

tak předstírat, že nejsme vůbec metrostav by mohlo zabrat, nemyslíte?
ale ne, raději to budeme dělat jako vždycky…

PS: není to o sebevědomí mém, ale o jejich sebevědomí a drzosti

off

Obávám se, že právě to je podstata řešení a současně podstata problému. Metrostav = MÁME REFERENCE, Infrastructre = NEJSME (JAKO) ONI.

lakes

Extrémně smutné čtení – aneb jak si zlikvidovat jedinou domácí velkou stavební firmu, za kterou zůstávají velmi kvalitní produkty.

Jakub

A která se pravděpodobně účasní korupce, to by nás jako společnost mělo zajímat. Určitě jí nemáme zlikvidovat, ale pokud je vše pravda, tak by jí trest měl bolet…

Karel

Korumpovali její představitelé, kteří by měli za to být potrestáni.Firma Metrostav nekorumpovala. A co ty tisíce lidí a odborníků na všchny možné stavební obory, co s nimi?Hodit je přes palubu jen kvůli jednomu dvěma gaunerům? Kdo je bez viny,ať hodí kamenem.

Jaaaa

Firma Metrostav korumpovala. K tomuto závěru došel soud.

Právnická osoba má trestní odpovědnost. Měla prospěch z trestné činnosti a nijak se jí nebránila.

Takto to funguje prakticky v celém civilizovaném světě. A je to dobře.

Gwann

nevadí že krade ale je to čech…
WTF???

rychlodráha

To je přesně ta mentalita voličů Bureše a Zemana.

Paja

No až na to že Babiš není Čech a Zeman přece nekrade. Kradou jen ty zlý modroptákové. Ale jinak jako jo no. Není krást jako krást, jde o ten příběh (jestli kradete zleva nebo zprava)

Karel

Jsem volič Zemana i Babiše.Nikdo z minulých politiků neudělal pro lidi a tuto zemi víc než oni.Proto je volím, ne proto, že bych kradl.Děsím se oikamžiku, kdy to vezme do rukou ten s těmi opratěmi, ten výrazně hubený.Neurážej.

Autor je dostupný na adrese Carlo62@centrum.cz, píše z IP adresy 88.103.68.142

Jaaaa

Hrubě se mýlíte. Nikdo z minulých politiků neudělal pro lidi a tuto zemi MÉNĚ než oni.

Že jste jejich sladkým řečičkám a koblihám sedl na lep je jen a pouze vaše vina.

My teď budeme vaše poblouznění populisty 30 let splácet! Ještě vaši vnuci vám budou „děkovat“. Doufám že se vám s tímto vědomím bude usínat lehce…

Srovnatelnej byl snad už jenom Klaus.

Insider

Smutnější je, že obdobně se chovají zřejmě všichni z velké pětky.

rychlodráha

Jasně a „dělají to všichni“. Kalúsek!

Insider

Je hezké, že pálíte reakce jak kulomet. Ale že tu ve velkém podvádí a uplácí smutné je, váš kyd na tom nic nezmění.

rychlodráha

Jestli tu jste pracovně, měli by v Metrostavu ještě zapracovat na PR.

Paja

No jestli nám tu chcete tvrdit že korupce ve stavebnictví roste a padá s Metrostavem tak vám to asi málokdo uvěří.

rychlodráha

To tu snad píšu?

Andrej

Najvacsou brzdou celkoveho rozvoja tohto statu je fundamentalne a nemenne mentalne nastavenie uradov, uradnikov, sudov, sudcov napriec spektrom, kde sa aktivne a dokladne vyhladava akykolvek dovod, preco by nieco neslo. V pripade akychkolvek bodoch zavislych na vyklade alebo na interpretacii sa zasadne rozhoduje v prospech zamietnutia podla starej rimskej pravnej zasady „in dubio pro tady se nic stavět nebude, vřede“

A ked sa tato kolaz este doplni protichodnymi rozhodnutiami roznych instancii, budeme sa tocit v kruhu, tak ako to nevyhnutne nastane s Metrostavom. Nevidim ziadny optimisticky scenar.

Kodl

Souhlasim s Vami.

Kavek

Super, takže když jsem levnější a rychlejší tak je to špatně.

Jak jsem psal včera Metrostav se tímhle chce vykoupit, je to strategie. Když stát ušetří jedině dobře.

Gwann

metrostav to nemá jako pokání. ale způsob jak přežít co si nadrobil. žádný altruismus ale vydrbani s trestním zakonikem

Paja

No a nakonec budou spokojeni všichni. Bylo zatočeno s korupcí (a ostatní už si budou dávat pozor) /ironie/ a stát ušetří na stavbách, protože Metrostav 2 potřebuje reference.

J.K.

Jak z toho vtipu – za pár milionů vám poradím jak zatočit s korupcí.:-)

Tady by zase lidem nevadilo platit miliardy navíc.:) Mě jo, když se MS vykoupí nižšími cenami, proč ne. Lepší než aby z toho právnicky vykličkoval a pak ceny ještě osolil aby se zahojil…

Gejza

Přesně tak. Metrostav je v této chvíli potrestán tím, že musí podsekávat ceny, aby nasbíral reference. Je to ideální win-win situace. Metrostav je potrestán a stát díky tomu ušetří.

Gwann

a až bude mít dcerka dost referencí, tak ceny zpět osoli. a jedeme opět mocalem černým kolem bílých skal…

to není řešení, ale navod jak beztrestně korumpovat ve velkém.

J.K.

Ale když bude dražší než ostatní tak nic nevyhraje, ne? Táhnout můžete ceny směrem dolu, ale nemůžete je jako jedna firma táhnout nahoru.

Gwann

ale můžete je vrátit zpět, kde byly, ne? protože ty ceny mají nejnižší, tak když se vrátí zpět…je po úsporách, ne?

Gejza

Ale ty úspory na aktuálně „podseknutých“ zakázkách už státu nikdo nevezme. Leda stát sám svým rozhodováním…

Jaaa

Ale co by nevzal. Firma nedokončí…

Gwann

mno, je tu asi něco špatně…
zákon o veřejných zakázkách na straně jedné.
fungování státní správy na straně druhé.

z hlediska účelu rozsudku by bylo absurdní, kdyby stačilo vyčlenit divizi a jedeme dál.

takže…jakkoliv nás to bude stát čas i peníze, přivítal bych neuznani referencí. a po doufám potvrzujicich verdiktech…konec metrostavu. institucionalizovana korupce se nesmí vyplacet

Willy

Pokud byste porozuměl obsahu článku, tak naopak současný stav pomáhá snížit výdaje státu na dopravní stavby. A opačně, vyloučení významného hráče by ceny razantně zvedlo.

Gwann

ja obsahu článků, narozdíl od vás a mého komentáře, rozumim.

krátkodobé navýšení cen stojí za to, aby v případě odsouzení metrostav zmizel z veřejných zakázek, reálné na vždy.

za to, z čeho je viněn, musí přijít trest.ostatní si pak dají pozor

Jiří Kocurek

Já nechci slevu ani péct chleba. Já chci aby pekaře zavřeli.

Gwann

zkuste jiný příměr.

já nechci levnější (ani dražší) chleba od pekaře, který dřív pekl chleba z mouky s přídavkem pilin, dokud mu na to nepřišli.

Kubrt

Kéž by to bylo takto jednoduché.
Co tvoří firmu? Baráky, stroje, lidi. Baráky se dají postavit, stroje koupit, ale fungující tým lidí a jejich know-how když se jednou rozpadne, tak ho znova postavit není vůbec snadné. A to ten Metrostav má a to tvoří jeho hodnotu.

Jaaa

A to právě prošustroval tou systémovou korupcí, nemyslíte?

Může stavět pro soukromníky, úplný zákaz činnosti soud nenařídil (a že by zřejmě mohl).

Kubrt

Dopravní a podzemní stavby budou pořád poptávat zejména veřejní investoři (vyjma PPP, pokud se více rozjede, což je otázka). Bytovky developerům nakonec postaví leckdo, to by tak nebolelo. Uznávám, že ta situace je nejednoznačná a ani nechci sklouzávat k rétorice typu „uplácej všichni a jen na někomu na to přijdou“, to nikam nevede. Ani na tu situaci nemám zcela nezaujatý pohled, ale považoval bych za chybu Metrostav úplně rozprášit a zašlapat do země, právě kvůli těm lidem.

Jaaa

Ti lidi můžou přeci založit jinou firmu, zcela bez majetkové účasti současných vlastníků…

Gwann

to co dělali, dělali nejspíš s požehnáním vedení. nejméně tichým požehnáním. takže…smolik…

ano, je to smutné, ale dost zaslouženě.

Jiří Kocurek

Jakože neuplácelo vedení, ale řadoví zaměstnanci?

Gwann

generálního ředitele tuším u toho nechytili. ani nemají instrukci od něj k podřízenému řediteli ve stylu…tomu dej deset ryb. ale i tak je to problém firmy, který neokeca

roman

A nemyslíte si, že by to mohlo platit i naopak? Hraje se na trestní odpovědnost právnické osoby, tedy při pochybení jednotlivce bude pykat společnost. Ráth, jakožto hejtman středočeského kraje se dopustil korupce (přijetí úplatku) úplně stejně, jako ten, který mu úplatek dal, ovšem s tím rozdílem, že potrestali pouze Rátha. Středočeský kraj nikdo nepotrestal a trestat nechce. Lidi, měřte stejným metrem a buďte soudní. Bohužel firmy se chovají a vždycky se budou chovat podle toho, jak se chová politické prostředí

Gwann

ano, a kvůli trestným činum o tu hodnotu přijde. lidi si najdou práci jinde, baráky i stroje se také využijí.

ano, knowhow a vse s tím spojené půjde k šipku.

ale sorry jako. po víně musí následovat trest.

Jiří Kocurek

Po víně maximálně tak bolehlav.

A trest má být úměrný provinění. Asi by se vám nelibíl vyhazov z práce i z bytu, protože jste dostal pokudu za chůzi na červenou.

Jaaa

Aha. Takže jádro pudla je v tom, že systematická korupce, která likviduje jiné, není podle vás dostatečně závažná.

Tak to vítejme na Balkáně…

Pán

Tak se to překlopí pod jinou hlavičku a bude se pokračovat dále. Představa že to soud vezme skrz celou majetkovou strukturu Metrostavu je absurdní. Bude ten zákaz platit i pro Subterru, jako dceru? Ne tak to bude Subterra Infrastructure.

Kodl

Toto je naprosto tristní, ne li přímo katastrofální stav, do kterého se česká legislativa a soudy dostaly samý, s obrovským a negativním vlivem na veřejný život a jeho kvalitu. Tento stát sám sebe střelil do kolene a teď se diví, že se mu daří sotva kulhat. Je opravdu fascinující, jak se v přípravě velkých stavebních projektů prostě vždycky zadrhne někde něco, všude si někde někoho bere jako rukojmí atd. Tato republika skončí docela brzy docela špatně na absolutním chvostu Evropy nefunkčním, přidřeným skanzenem.

2084

Jako že na tom budeme hůř než v Kosovu, kde se dosud nevzpamatovalo z války, či Moldavsko, kde není práce odešla z něj tak třetin lidí, či dokonce neuznaná republika Podněstří, v podstatě skanzen Sovětského svazu? 🙂

Gwann

pokud máte chuť se s těmito chlivy srovnávat, vaše věc.

já bych se rád srovnával alespoň s rakouskem nebo spanelskem. ne s těmito parodiemi na stát.

Chudárek

No to je fakt. Ale Rakousko mělo „dar“ 40 let bez komunismu. Já to říkám furt, že by nám bylo daleko líp kdybychom byli stále Rakousko-Uhersko 🙂

SaulGoodman

Zas nebuďte tak dramatický, zrovna tomu Španělsku a státům jižní Evropy se v mnoha ukazatelích už blížíme, takové Portugalsko například dokonce překonáváme v HDP na hlavu nebo průměrné mzdě. Neříkám, že mi nevadí tyhle různé „banánové“ průtahy všeho apod., ale jako někdy mi přijde, že je ten (nejen) ekonomický obraz ČR vykreslován úplně katastroficky a přitom jako v mnoha ohledech na tom zas tak špatně nejsme. Zejména ve srovnání s ex-východními zeměmi, s nimiž jsme měli podobnou startovací pozici, ale čím dál tím více právě sneseme i porovnání s některými starými členy EU. Dluh máme v EU čtvrtý nejmenší, odhaduje… Číst vice »

Jaaa

Ano, je tu velká spousta šikovných lidí.

Ale bohužel je tu i ta druhá půlka. :-/ Ta, která třeba v Rakousku není půlka, ale stěží 1/4.

Gwann

soukromý sektor jakž takž funguje. navzdory tomu veřejnému. který i v těch zatím vynikajících parametrech (zadlužení) začínám brutálně klesat. úroveň školství – des a hrůza (propad oproti minulosti zřetelný ve srovnávacích testech, mnohdy nefunkční univerzity) úroveň zdravotnictví – vládě navzdory jakž takž, ale chronicky v problémech např. personalne armáda – nebojeschopna policie – na počet policistů velmi neefektivni dopravní infrastruktura – nedostatecna s velmi pomalým progresem oblast státní a veřejné správy – pomalá, nepruzna, neefektivní, mnohdy až kafkovska, s předností formy nad obsahem (bezbřehá buzerace – např.český výrobce musí mít testy, šmejdy z ciny nikoliv – tedy musí taky ale… Číst vice »

rychlodráha

Na tomhle je nejvíc vtipné, že my máme HDP (per capita) skoro jako to Španělsko. 25732 vs 30996 USD. Přitom o jejich infrastruktuře se nám může pořád zdát. Kde je problém? Něco mi říká, že právě spojení tragické legislativy a oligarchické kleptokracie, jejímž symbolem je Metrostav.

Gwann

přesně to si myslím taky. jednotlivci a firmy u nás celkem fungují, stát a společnost jako celek absolutně ne.

rychlodráha

Poslední rok jasně ukázal.

666

Ne, jdeme českou cestou:-)

Kodl

Extrémně nízká kvalita vládnutí a státní správy je dlouhodobě největší problém České republiky a musím říct, že nás pomalu vytlačuje z úrovně naprosto běžné ve střední Evropě.
Česká republika se dusí vlastní byrokracií, která je prostě neuvěřitelná. Smrtící, totální byrokracie, ve které se reálně prostě nedá smysluplně žít.

Jaaa

Holt výsledek populismu, který představují v podstatě skoro všechny vlády už od Klause.

666

Tak populistické vlády si občané dobrovolně a svobodně zvolili, tak to asi tak chtějí.

Jaaa

Nechtějí, ale rádi by instantní řešení na všechno.

Jirka

To jsou ty České specifikace😂

rychlodráha

Asi bych se jen opakoval ze včerejšího příspěvku…