Situace kolem Metrostavu zdržuje dálniční stavby. Vede se skrytý boj o reference

Nový úsek dálnice D48 mezi Rychalticemi a Rybím. Foto: Metrostav InfrastructureNový úsek dálnice D48 mezi Rychalticemi a Rybím. Foto: Metrostav Infrastructure

Velké dálniční stavby se měly zahajovat ještě před prázdninami, ŘSD už ale počítá spíše s podzimem.

Vedení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přidělává vrásky situace kolem stavební skupiny Metrostav. Firmě byla loni nepravomocně zakázána účast v tendrech o veřejné zakázky. Výstavbu silnic a dálnic posléze převedla do dceřiné firmy Metrostav Infrastructure, která nyní boduje cenou v řadě velkých dálničních tendrů. To se nelíbí konkurenci. Spor se nyní vede hlavně o to, zda má nejlevnější účastník tendrů potřebné reference. U jedné zakázky už muselo ŘSD původně vyhlášené vítězství Metrostavu zrušit a nabídky nyní hodnotí znovu.

Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla míří tendry, ve kterých bodovala společnost Metrostav Infrastructure, k antimonopolnímu úřadu. „Názory konkurentů jsou vcelku jednoznačné, napadají jednotlivé zakázky a budou je pravděpodobně napadat nadále. Bohužel kvůli tomu hrozí oddálení realizace staveb, které se nám podařilo připravit,“ říká Mátl v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz. Naopak v případě vyloučení firmy Metrostav Infrastructure by s námitkami pravděpodobně přišla tato firma.

Radek Mátl. Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Radek Mátl. Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Společnost Metrostav Infrastructure je teď úspěšná v řadě velkých dálničních tendrů, kde nabídla nejnižší ceny. Řešíte tyto ceny, zda jsou realistické? A jak posuzujete reference této firmy?

Řešíme oboje. U cen se postupuje standardně, tedy prověřuje se mimořádně nízká nabídková cena podle metodiky Státního fondu dopravní infrastruktury. Ty nabídky se pohybují kolem 75 až 80 procent předpokládané ceny, přičemž obvykle platí, že mimořádně nízká cena bývá pod 70 procenty. Takže si nemyslíme, že jde nutně o mimořádně nízkou cenu. Kontrolujeme všechny položky, zda jsou oceněny správně, a na některé věci se uchazeče dotazujeme. Postupujeme takto běžně u jakéhokoliv jiného uchazeče.

A ty reference? Metrostav Infrastructure se pod tímto názvem uchází o velké dopravní zakázky až od loňska.

U doložení kvalifikací je problematika složitější. I na základě stanoviska ÚOHS reference pečlivě prověřujeme a hodnotící komise k jednotlivým stavbám se společnosti Metrostav Infrastructure dotazují na doložení referencí, které přešly na tuto společnost z mateřského Metrostavu a.s., který dotyčné zakázky realizoval.

Váš výklad tedy je, že tyto reference přesunuté z matky uznáváte?

To je v tuto chvíli předčasné říkat. Nyní jsme ve fázi, že u žádné ze zakázek (kromě jedné) nebylo rozhodnuto o vítězi, tedy ani o uznání či neuznání referencí. Prověřuje se, zda opravdu ty reference přešly, společnost Metrostav Infrastructure tyto skutečnosti musí doložit výpisy a dalšími doklady. Na základě toho, jakým způsobem bude odpovídat a dokládat reference, budou hodnotící komise rozhodovat o jednotlivých zakázkách. Každá zakázka je jiná a vyžaduje jiné reference.

Zmínil jste Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. On už nějakou zakázku s účastí Metrostav Infrastructure řešil?

Šlo o podněty u dvou zakázek: stavby dálnice D7 u Chlumčan a odpočívky Střechov na D1. U D7 byl podnět zastaven, protože ještě nedošlo k výběru vítěze. Pokud jde o odpočívku Střechov, tam jsme zhotovitele vybrali. Na základě stanoviska ÚOHS a podaných námitek nyní tento výběr rušíme a budeme znovu posuzovat kvalifikace tak, aby zde nedošlo k nějaké procesní chybě. Podněty přišly od konkurenčních firem. Je to zrovna zakázka, kde jsme původně shledali tu kvalifikaci jako dostatečnou a vybrali jsme jako vítěze Metrostav Infrastructure. Na základě stanoviska ÚOHS jsme se rozhodli posouzení vrátit k hodnotící komisi. U dalších zakázek jsme vítěze ještě nevyhlásili.

Konzultujete tento problém i s ministerstvem dopravy, abyste byli případně krytí, ať už bude řešení kvalifikací jakékoliv?

Samozřejmě ho obecně konzultujeme, ale je to v první řadě problematika zákona o veřejných zakázkách. S tím specifikem, které zde prostě je, tedy vyčlenění jednoho závodu ze společnosti, která má určitý právní problém, na jinou společnost. Takových případů tady asi dosud moc nebylo. A asi se dá očekávat, že jakákoliv z těchto zakázek, které v současné době posuzujeme, s velkou pravděpodobností skončí na ÚOHS. A to ať už se hodnotící komise a zadavatel rozhodne jakkoliv. My pak budeme čekat na judikát ÚOHS. Bohužel to takto je a ten vývoj není příznivý. Pokud hodnotící komise vyloučí Metrostav Infrastructure ze soutěže kvůli nedoloženým referencím, tak se dá čekat odvolání od tohoto subjektu. A v případě, že bude tato firma vyhlášena vítězem, pak se dá naopak čekat podnět od konkurenčních společností. Takže dokud nebude rozhodnuto na ÚOHS nebo u soudu, tak se dá očekávat, že ty zakázky se takto zpozdí.

Zdrží to ty stavby výrazně?

Já už na twitteru uvádím jako termín zahájení u těchto velkých staveb, jako je D6 nebo D3, druhé pololetí letošního roku. Kdyby byl výběr standardní, tak bychom určitě stavby zahájili do letních prázdnin. Jsou připravené a mají stavební povolení. Takto to bude v lepším případě někdy na podzim.

Přichází v úvahu, že v případě pravomocného potvrzení viny Metrostavu i zákazu účasti ve veřejných zakázkách, budou zpětně ovlivněny vaše tendry a stavby?

Problém je, že těch rozsudků je vícero a každý je trochu jinak koncipován. Určitě nelze brát retrospektivně, kdyby firma Metrostav a.s. dostala pravomocný zákaz ucházet se o veřejné zakázky. Do pravomocného rozhodnutí my jako veřejný zadavatel musíme ctít presumci neviny. Také nevíme, zda soud do rozsudku zahrne i společnost Metrostav Infrastructure. To je věc soudu. Pak jsou rozsudky, kde je vyloženě zákaz výkonu činnosti na veřejných zakázkách. Tam by teoreticky hrozilo, že by opravdu museli některé stavby opustit. Je to také otázka výkladu a také čekáme, jak se k tomu odvolací soud postaví.

To skutečně hrozí, že v případě pravomocného rozsudku pro firmu nepříznivého by museli v ten okamžik ze stavby odejít?

My věříme, že nic takového nenastane a nastat nemůže, ale i takový by mohl být nějaký právní výklad. Nejhorší je ta veliká právní nejistota, kdy opravdu nevíme, jak se k celé věci postaví odvolací soudy.

Příklady: Ve kterých tendrech ŘSD je Metrostav Infrastructure nejlevnější

– dálnice D3 úsek Třebonín – Kaplice nádraží, cena z nabídky 1,878 miliardy korun (79 procent předpokládané ceny: 2,388 mld. Kč).

– dálnice D7 kolem obce Chlumčany, cena z nabídky 1,179 miliardy korun (68 procent předpokládané ceny: 1,73 mld.)

– oprava mostní estakády na D46 v Prostějově, cena z nabídky 318,65 milionu (84 procent ceny předpokládané: 380 mil.)

– dálnice D6 kolem obce Krupá, cena z nabídky 1,543 miliardy korun (80 procent ceny předpokládané: 1,94 mld.).

odpočívka Střechov, cena z nabídky 127,9 milionu korun (73 procent předpokládané ceny: 176 milionů).

– rozšíření silnice I/53 ze Znojma do Lechovic, cena z nabídky 328 milionů korun (75 procent ceny předpokládané: 443 milionů korun).

Tagy dálnice Metrostav Infrastructure Radek Mátl ŘSD Top
74 komentářů