Podcast: Vyvíjíme vlastní řídicí vůz i vagón na 200 km/h, říká Michal Vereš ze ŽOS Vrútky

Vůz Bdmpz ze ŽOS Vrútky pro ZSSK. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.czVůz Bdmpz ze ŽOS Vrútky pro ZSSK. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.cz

Zpoždění oprav pro ČD jsou vinou vyšší moci, tvrdí.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je ředitel ŽOS Vrútky Michal Vereš. Firmy, která je v Česku skloňovaná hlavně kvůli zpožděným dodávkám opravovaných vozů pro České dráhy. Při obratu 97 milionů eur dosáhly ŽOS Vrútky loni třímilionového zisku před zdaněním. Dvě třetiny firmy dnes ovládá společnost Budamar logistic, jednu třetinu slovenský politik Víťazoslav Moric. Příští rok oslaví zdejší „žoska“ už 150 let.

Michal Vereš. Foto: Ondřej Kubala

Michal Vereš. Foto: Ondřej Kubala

V roce 2019 byl Michal Vereš sedm měsíců náměstkem generálního ředitele ČD pro úsek provozu. Sám strávil celý život na dráze. Pochází přímo z Vrútek, je z železničářské rodiny a když odmaturoval v roce 1994 na železničním učilišti, šel na železnici a chtěl být strojvedoucím. To se mu splnilo a v rámci ZSSK pak prošel celou firmou až do představenstva a vrcholového vedení společnosti. Vrútky zná dobře z pohledu zákazníka, který jim zadával léta železniční zakázky, dnes je ale na druhé straně. V čele opravny, která zakázky nestíhá. Říká, že problémy s díly souvisí s covidem a válkou na Ukrajině, a jsou tak dílem vyšší moci.

Jaká je situace z pohledu opravce? Je kritika ČD, že špatně stíhají, oprávněná? A opravdu mohou za zpoždění samotné ŽOS, nebo je problém hlubší a je ještě dál v dodavatelských řetězcích? Právě toto otevíráme v podcastu, který si můžete právě poslechnout.

ŽOS Vrútky jsou dlouhodobě opravnou, která se věnuje elektrickým lokomotivám, nabízí však i své vlastní osobní vozy na 160 km/hod a také motorové jednotky řady 861. Už více než 50 jich provozuje slovenský národní dopravce. Ty chtějí ve Vrútkách vyrábět dál a připravují i jejich hybridní verzi, aby s ní uspěli na evropském trhu. Aktuálně tu staví také 17 nových vozů pro ZSSK. „Zároveň máme rozpracovaný projekt osobního vozu na 200 kilometrů za hodinu s vlastním podvozkem. Podvozek je strategický komponent, právě je na zkouškách v Česku na okruhu,“ řekl Michal Vereš v podcastu a potvrdil, že připravují i vlastní řídicí vůz pro push-pull soupravy.

Právě budoucnosti zdejší ŽOS věnujeme velkou část rozhovoru. Michal Vereš říká, že největší příležitostí jsou pro ně veřejné zakázky. „Vidíme se v zakázkách na 20–30 kusů vozidel. Nejhezčí na novovýrobě je opakovatelnost, pak může jít cena dolů. Nemyslím si ale, že je dnes reálné postavit nový vůz na 200 km/h podle TSI za cenu milion euro. Ta cena se pohybuje od 2,5 milionu výše,“ domnívá se Michal Vereš.

Více uslyšíte v podcastu, který si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast Addict.

Vybraná témata podle času:

7. minuta: Proč se zpožďují opravy vozů pro ČD a jak situaci ŽOS Vrútky řeší
20. minuta: Na jakých zakázkách ŽOS Vrútky právě pracuje
25. minuta: Jakou budoucnost plánují Vrútky pro vlastní motorové jednotky řady 861
30. minuta: Výroba osobních vozů ve Vrútkách
33. minuta: Hospodářské výsledky firmy a budoucnost jejích zakázek v dalších letech
36. minuta: Jaké investice plánují majitelé do výroby
46. minuta: Jak řeší ve Vrútkách nedostatek důležitých profesí a jací lidé teď chybí nejvíc
49. minuta: Michal Vereš odpovídá na dotazy čtenářů Zdopravy.cz

Tagy Doporučeno podcast Cesty Zdopravy.cz ŽOS Vrútky
48 komentářů