Zpožděné opravy a vyšší moc. České dráhy jsou při vyjednávání nejtvrdší, říká šéf ŽOS Vrútky

Vlak EuroCity Praha - Berlín - Hamburk nasazují České dráhy jedny ze svých nejlepších vozů. Foto: České dráhyVlak EuroCity Praha - Berlín - Hamburk nasazují České dráhy jedny ze svých nejlepších vozů. Foto: České dráhy

„Někteří cestující jsou nuceni cestovat ve zcela nevyhovujících podmínkách, marně čekají na vůz, do kterého si zakoupili jízdenku,“ zlobí se ČD.

Problémy s nedostatkem dálkových vozů u Českých drah neberou konce, a tak věnujeme tento týden nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz rozhovoru s ředitelem ŽOS Vrútky Michalem Verešem. Právě Vrútky jsou jednou z opraven, které ČD označují jako částečné viníky současné vozové krize.

Ze zakázek od Českých dopravců má vrútecká ŽOS nejvíce smluv právě s Českými drahami. Provádí tu například hlavní opravy vozů ČD pro dálkovou dopravu, ale i lehčí periodickou údržbu dalších typů.

„Máme tu čtyři smlouvy na celkem 122 vozů na několik let, postupně se plní, ale prodloužení doby oprav je až 120 dní, obvykle tři měsíce, což v kombinaci s ECM znamená, že desítky vozů se opravují a další desítky jich čekají na opravy, což zejména u těch pro mezinárodní linky do Hamburku a Budapešti znamená v provozu chybějící vozy první třídy a restaurační vozy, tedy velký propad ve službách a v kapacitě,“ řekl ještě před natáčením podcastu deníku Zdopravy.cz Jiří Ješeta, náměstek ředitele Českých drah, který má osobní dopravu na starost.

Vrútky zpoždění oprav potvrzují, sankcím od ČD se ale brání s odkazem vliv vyšší moci. „Snažíme se hledat opatření, abychom situaci s vozy s podvozky SGP 300 od Siemensu, které jezdí do Německa, zmírňovali. Nešli jsme do těchto zakázek, abychom z nich odešli s negativní reklamou. Věřili jsme, že je zvládneme, ale bohužel většina smluv se podepisovala v čase, kdy se rozbíhal covid a do toho přišla válka na Ukrajině. Dopady stále zažíváme,“ řekl v podcastu Michal Vereš a dodal, že problém je v celém dodavatelském řetězci, ve kterém se prodlužují dodací lhůty.

„Můžu jako příklad uvést revize brzdových systémů s firmou Knorr. Realita je taková, že repase trvaly před covidem 30 dní, dnes je to 60 až 90 dní, minulý rok to bylo víc než 100 dní. Na druhé straně je smlouva s ČD s opravnou dobou 45 nebo 50 dní. To je vzorec, který nemá řešení,“ řekl.

Nabízí se tedy otázka, proč po dohodě se zákazníkem nepřešly opravny na systém výměn brzdových systémů, který je standardem v letectví a promítá se pomalu už i do železničního opravárenství. Tedy na systém, kdy má opravna připraven brzdový set po repasi a po přistavení vozu jen vymění sadu za sadu, ta se pak odesílá na opravu.

„Objednali jsme extra záložní sady brzdových výstrojí pro rychlejší výměnu. Došly nám, ale byly kompletní jen na 90 procent s tím, že zbývajících 10 procent komponentů dojde až za několik měsíců. Takže jsou zatím na nic. A to je dnešní realita. Smlouvy s ČD pro standardní dobu jsou nastavené korektně, dávají dostatečný prostor. Na druhou stranu jsou tvrdé z pohledu sankcí, když to nefunguje,“ řekl Michal Vereš v podcastu.

Jde podle něj o prvky vyšší moci. A právě o tom s ČD opravárenská firma jedná a brání se sankcím za zpoždění. České dráhy však podle dostupných informací nejsou takovému jednání přístupné. Stejně jako jednání o zvýšení ceny nad rámec vysoutěžené částky, kterou Vrútky chtějí uplatnit, neboť od doby, kdy smlouvu s ČD uzavíraly, podle Vereše zásadně vzrostly všechny náklady.

„Není to problém jen ŽOS Vrútky. Ten problém je celoplošný. A pokud je ekonomický, tak to přenášíte do ceny. Paradoxně se zákazníky, které máme například z Bulharska nebo z Polska se nám víc daří nějakým způsobem jednat. I oni respektují v porovnání se situací tady v Česku, že to je věc, která přišla z vnějšku a my za ni nejsme zodpovědní. Pokud to máme udržet a zvládnout, je třeba reagovat i s cenou,“ tvrdí Vereš.

Deník Zdopravy.cz proto požádal o reakci i České dráhy. „Jednáním s dodavateli uplatňující okolnosti vylučující odpovědnost se nebráníme, naopak se všemi jednáme. Na čem ale beze zbytku trváme, je doložení přímé příčinné souvislosti mezi obecně známými informacemi o průběhu epidemie covid a důsledcích války na Ukrajině a jejich dopadem na konkrétní zakázku. Konstatování, byl covid, zakázka tedy bude dražší a termín dodání se prodlouží, je pro nás absolutně nepostačující a neakceptovatelné. Sama představa, že doba plnění zakázky se prodlužuje a v důsledku toho roste cena dodávek, což bychom jako zákazník měli bez dalšího akceptovat, mi pak přijde zcela bizarní,“ řekl náměstek generálního ředitele ČD Michal Kraus, který má na starost úsek servisu a údržby.

A připojil i pohled, jak situaci České dráhy vnímají. „Zatímco se po nás jako zákazníkovi žádá pochopení problémů na straně dodavatelů, je otázkou, na kolik si uvědomují, že nás dostávají do situace, kdy někteří cestující jsou nuceni cestovat ve zcela nevyhovujících podmínkách, marně čekají na vůz, do kterého si zakoupili jízdenku,“ doplnil Kraus.

Na přímou otázku, zda jsou tedy ČD tvrdší vyjednavači než dopravci v okolních zemích, ředitel ŽOS odpověděl: „Nejtvrdší. I oni jsou pod tlakem. Já to chápu. Kdybych byl na jejich straně barikády, jednal bych stejně,“ uzavřel Michal Vereš.

Celý rozhovor s Michalem Verešem Vám přineseme zítra ve formě podcastu.

Tagy České dráhy nedostatek vagonů opravárenství podcast Cesty Zdopravy.cz ŽOS Vrútky
54 komentářů