Obří investice do metra bez strojvedoucích. Automatizována bude i trasa C

Vlak pražského metra Siemens M1. Autor: DPPVlak pražského metra Siemens M1. Autor: DPP

Předpokládaná hodnota společné veřejné zakázky automatizace linky C a dopravního systému linky D činí zhruba 86 miliard.

Rada hlavního města Prahy na svém dnešním jednání schválila přípravu dopravního systému v podobě automatického metra bez strojvedoucích a s novým vozovým parkem. Usnesení platí pro nově budovanou linku D, kde se s automatickým provozem počítá od začátku, a také pro stávající linku C. Na obou linkách tak má jezdit stejné automatické metro. Návrh v únoru poputuje do zastupitelstva.

Díky automatizaci linky C a spojení tohoto projektu s plánovaným nákupem vlaků a dopravního systému pro „Déčko“ bude podle pražského dopravního podniku (DPP) „možné zkrátit intervaly a navýšit přepravní kapacitu na nejzatíženější lince C až o 20 %, ročně na ní významně ušetřit provozní náklady ve vyšších stovkách milionů korun a v konečném důsledku také včas modernizovat vozový park vlaků 81-71M, které v současnosti jezdí na linkách A a B“.

Dopravní podnik hl. m. Prahy v návaznosti na projednání návrhu na zastupitelstvu vyhlásí veřejnou zakázku formou soutěžního dialogu na dodávku 69 plně automatických vlaků bez strojvedoucích, bezpečnostních stěn na nástupiště, dopravního systému spolu s vybavením depa a dispečinku pro obě linky metra. Součástí zakázky bude i zajištění údržby na celou dobu předpokládané základní životnosti nových vlaků v délce 35 let i některých částí dopravního systému.

„Nyní stavíme první úsek Déčka a pevně věřím, že letos budeme moci začít i druhý. Dohromady tvoří nejkratší provozuschopný úsek Pankrác – Nové Dvory o pěti stanicích, na který potřebujeme včas zajistit dodávku automatických vlaků, nástupištích stěn, dopravního systému a jejich údržby. Proto potřebujeme už letos začít soutěžit jejich dodavatele. Kromě toho na lince C ve špičkách jezdíme v nejkratších možných intervalech 115 vteřin, které dovoluje stávající zabezpečovací technologie. Abychom zde mohli zkrátit intervaly na 90 vteřin, a díky tomu navýšit přepravní kapacitu až o 20 %, musíme na lince C zavést plně automatické metro,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Pro nejkratší provozuschopný úsek trasy D potřebuje dopravní podnik deset automatických vlaků, pro celé „Déčko“ celkem 16, pro linku C pak 53 souprav. Samotná zakázka pouze na vlaky pro trasu D by podle vedení města nebyla pro řadu dodavatelů zajímavá, což by vedlo k menší konkurenci v tendru.

Výroba prvních vozů by měla podle vedení města probíhat v letech 2027 a 2028, následovat by měl zkušební provoz. Až poté bude zahájena sériová výroba. „Proto je nezbytné začít proces výběru dodavatele ještě letos v co nejdřívějším termínu, abychom měli smluvně zajištěno, že po dokončení výstavby alespoň nejkratšího provozuschopného úseku metra D budeme mít odpovídající počet automatických vlaků a budeme zde moct zahájit provoz,“ doplnil Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Plnou automatizací linky C má dojít ke snížení stávajících provozních nákladů o zhruba 770 milionů korun ročně. Na druhé straně zprovoznění metra D v úseku Pankrác – Nové Dvory bude znamenat zvýšení provozních nákladů metra o zhruba 480 milionů korun ročně.

S příchodem plně automatických vlaků budou stávající soupravy typu M1, které ještě nejsou na konci životního cyklu, postupně přesouvány z linky C na linku B a nejstarší vlaky typu 81-71M obsluhující linky A a B naopak vyřazovány z provozu. „Druhou fází obnovy vozového parku by měla být následná automatizace linky A nejdéle do roku 2040, která umožní vyřešit konec životnosti vlaků 81-71M,“ doplnil technický ředitel DPP – Metro Marek Kopřiva.

Celková předpokládaná hodnota společné veřejné zakázky automatizace linky C a dopravního systému linky D činí zhruba 86 miliard korun. Z toho cca 35,9 miliardy korun tvoří investiční náklady pro obě linky na nákup plně automatických vlaků (53 souprav pro linku C a 16 vlaků pro linku D), zabezpečovacího zařízení, bezpečnostních stěn na nástupiště a vybavení depa a dispečinku, přičemž s 10,9 miliardami korun již počítá rozpočet na výstavbu metra D. Předpokládanou částku 50,1 miliardy korun budou činit provozní náklady na zajištění údržby všech 69 vlaků formou Full Service po celou dobu jejich základní životnosti, tj. 35 let, jakož i údržby dopravního systému a bezpečnostních stěn na nástupištích.

Tagy automatické metro dpp metro C Metro D Rada hlavního města Prahy
171 komentářů