Obrazem: První vůz souprav ComfortJet má hotový interiér, do konce srpna zamíří na testy

Interiér ComfortJetu. Foto: Škoda GroupInteriér ComfortJetu. Foto: Škoda Group

Cestující se novými vozy svezou příští rok.

V ostravském závodě Škoda Vagonka pokročila výroba nových interoperabilních netrakčních jednotek ComfortJet pro České dráhy. Škoda dokončila montáž interiéru prvního a do konce srpna ho zkompletuje i s podvozky a odešle k testování na okruh Výzkumného Ústavu Železničního.

Zakázku na dodání dvacítky devítivozových souprav s nejvyšší provozní rychlostí 230 km/h uzavřelo konsorcium firem Siemens Mobility – Škoda Group v roce 2021. Hodnota kontraktu dosahuje 12,5 miliardy korun.

Skříně vozů se svařují a lakují ve Vídni v závodě Siemensu, ostatní práce probíhají v Ostravě. Montáž jedné soupravy trvá přibližně dva měsíce. „Začíná se izolacemi, podlahami. Vlak je dnes nabitý elektronikou, elektrikou, je tam moc kilometrů kabelů. Zapojování rozvaděčů je složitá práce, pulty, všechno musí být precizní. Vlaky jsou dnes dimenzovány na 230 kilometrů za hodinu, takže jsou tam vysoké bezpečnostní standardy i pro průjezdy tunelů, nic se nesmí podcenit,“ popsal práce ředitel Škody Vagonky Martin Bednarz. I kvůli této zakázce Škoda Group v Ostravě výrazně rozšířila svůj areál. Postavila třetí montážní linku, plánuje přijmout 500 dalších zaměstnanců.

První vozy mají být zařazeny do provozu s cestujícími v roce 2024, zpočátku však ještě nepůjde o ucelené jednotky, ale o jednotlivé vozy bez řídicího vozu a bistrovozu. Jejich schvalování totiž obvykle trvá nejdéle a dopravce se potýká s nedostatkem přepravních kapacit. První sestavenou soupravu by mělo být možné spatřit ještě ve druhé polovině letošního roku, a to při jejím testování.

Řídicí vozy, jakožto nejsložitější článek celé netrakční jednotky, jsou už rovněž ve výrobním procesu. Montáž kabiny a řídicích systémů probíhá v mnichovském závodě Siemens Mobility, který se specializuje na výrobu lokomotiv a probíhá zde i produkce lokomotiv Vectron včetně těch, které si objednaly České dráhy.

Interiér ComfortJetu. Foto: Škoda GroupNové vozy pro ComfortJet. Foto: Škoda GroupNové vozy pro ComfortJet. Foto: Škoda GroupComfortJet pro České dráhy. Foto: České dráhyNové vozy pro ComfortJet. Foto: Škoda GroupNové vozy pro ComfortJet. Foto: Škoda GroupNové vozy pro ComfortJet. Foto: Škoda GroupNové vozy pro ComfortJet. Foto: Škoda GroupNové vozy pro ComfortJet. Foto: Škoda GroupNové vozy pro ComfortJet. Foto: Škoda GroupComfortJet pro České dráhy. Foto: České dráhyComfortJet pro České dráhy. Foto: České dráhyComfortJet pro České dráhy. Foto: České dráhyComfortJet pro České dráhy. Foto: České dráhyComfortJet pro České dráhy. Foto: České dráhyComfortJet pro České dráhy. Foto: České dráhyComfortJet pro České dráhy. Foto: České dráhyComfortJet pro České dráhy. Foto: České dráhyComfortJet pro České dráhy. Foto: České dráhyComfortJet pro České dráhy. Foto: České dráhy
Tagy České dráhy ComfortJet Siemens Mobility Siemens Viaggio Comfort Škoda Group Škoda Vagonka
148 komentářů