Dopravci Letecké společnosti Letectví Železnice

Nový plán na záchranu Alitalie. Ztrátové aerolinky mají koupit italské dráhy

Boeing 777 společnosti Alitalia. Foto: Alitalia
Boeing 777 společnosti Alitalia. Foto: Alitalia

V Itálii vzniká nový plán, jak zachránit ztrátové aerolinky Alitalia. Mohly by se stát první aerolinkou na světě, kterou bude vlastnit železniční dopravce.

Plán italské vlády zahrnuje podle italských médií vstup některých státních firem v čele s italskými železnicemi Ferrovie dello Stato (FS), státní investiční bankou Cassa Depositi e Prestiti a italskou poštou. Informaci přinesl deník La Stampa

Alitalia hledá investory od loňského května, kdy vstoupila do konkurzu. Mezitím se objevilo několik možných variant, které aerolinky dopravce koupí, nejčastěji se mluví o Lufthanse.

Italská vláda se už dříve vyjádřila, že chce, aby Alitalia zůstala v italských rukou. „Alitalia musí zůstat státním podnikem, který je v souladu s italskou realitou,“ uvedl ministr hospodářství Luigi di Mayo.

Zatímco nalití peněz přímo ze státní kasy nepřichází v úvahu, řešením je vstup přes státní firmy. Postup tak připomíná český model záchrany Českých aerolinií v roce 2010, kdy firmu ovládlo státní Letiště Praha přes Český aeroholding.

Stát už Alitalii výrazně pomohl, například půjčkami ve výši téměř miliardy euro. Alitalia prodělává i v době, kdy letectví vzkvétá. Naposledy vzbudila velký rozruch tím, že v době velkých ztrát opět mění uniformy personálu

Kapitálové propojení železnic a aerolinek není obvyklé. Brzy se může objevit ve Španělsku: dopravce Air Nostrum chce vstoupit na trh vysokorychlostních vlaků z Madridu do Francie.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr Barchánek
Host
Petr Barchánek

Spojení dráhy a aerolinky není úplně vyjímečné. Třeba železniční divize Pan Am dodnes funguje http://www.panamrailways.com/

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Nedivím se, že aerolinky zachraňují – lépe je mít spolehlivější (a dražší), nežli závislé na libůstkách nějakého rozmařilého zbohatlíka (a možná poněkud relativně lacinější) , což je pak příčinou náhlých (logických) stávek – viz.: https://zdopravy.cz/ryanair-postihla-dalsi-velka-stavka-zrusil-temer-sestinu-letu-ceska-se-nedotkne-14664/ Dočkáte se – i chytře a s rozmyslem privátněnou železnici v ČR stávkový scénář nejspíš nemine….

John Galt
Host
John Galt

„Alitalia musí zůstat státním podnikem, který je v souladu s italskou realitou,“ uvedl ministr hospodářství Luigi di Mayo.

Tak to bych řek, že plněj už teďka na 100 %. 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

Ta fotka je uzasna! 🙂

No, italie… co cekat vic. Kolikrat alitalie uz krachla za poslednich dvacet let? 🙂

PAN
Host
PAN

Nádherná fotka u článku! Alitalia (y)

K.S.
Host
K.S.

Další ukázka populismu a toho že stát nemá podnikat. Jednak do správních orgánů dosazuje na základě politického klíče, jednak zachraňuje firmy tak neefektivní že při světové konjunktuře padají a jednak populisticky rozhoduje že firma musí zůstat italská. Kdepak dávno měly být nabídnuty k prodeji a být soukromou firmou. Ale to platí pro všechny státní firmy kdekoliv.

noerf
Host
noerf

k.s.: souhlas
Osobně si myslim, ze problemy ČSA zpusobil jednak katastofalni managment pana Tvrdika a následná hospodářská krize.
U Alitalia bude problémů zřejmě více. A pak je otázka, zda-li vůbec vydela na provozni náklady a režii.